nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Nevruz Bayramının Türk Kültüründeki Yeri Nedir
Nevruz Bayramı veya özetle Nevruz Farslar, Kürtler, Zazalar, Azeriler, Anadolu Türkleri, Afganlar, Arnavutlar, Gürcüler, Türkmenler, Tacikler, Özbekler, Kırgızlar, Karakalpaklar, Kazaklar göre kutlanan geleneksel yılbaşı veya doğanın uyanışı ve bahar bayramıdır
Nevruz geleneğinin tarihin en son Buzul Çağı'nın bitmesinden hemen önceki günlere yani 15000 sene öncesine kadar uzanır Efsanevi Pers Kralı Cemşid, IndoIranlıların avcılıktan hayvacılığa ve oturmuş yaşama geçişini temsil eder O çağlarda mevsimler insanoğlunun hayatında günümüzdekinden daha yaşamsal bir tartma talep ediyordu ve yaşamla ilgili her şey dört mevsim ile fazla yakından ilgiliydi
Şiddet geçmiş bir kışın peşinde gelen bahar, tabiat ananın çiçekler, yeşillenenen tümör uykusundan uyanması ve sığırların yavrulaması, ademoğlu için büyük bir fırsat ve bolluğun canlanması demekti İşte böyle bir dönemde bu Nevruz kutlamalarını başlatanın Kral Cemşid olduğu söylenir
Nevruz, her şeyden önce İslama dayandırılması hatalı olan, bununla birlikte Alevilikle, Sünnilikle, Bektaşilikle bağdaştırılamayan, Türklerin islamiyeti kabulünden fazla daha gerilere uzanır
Uygur Insanlar Ağız Edebiyatının Esasları adlı eserde bu bayramın fazla eskiye dayandığı, Kazak, Kırgız, Özbek ve Tatar Türkleri tarafından kutlanıldığı ve Çin halkı üzerinde büyük etkiler yarattığı bilinmektedir Tekrar bu eserde merasimin kural ve kuralları yer almaktadır
Bu kaide ve kaidelere binayen; nevrûznâme adı bahşedilen koşak ve beyitler hazırlanır Nevruzun olduğu gün irk, ibadethanelere, camîlere, mescit, takke veya pazar yerlerine toplanırlar Buralarda dans gösterileri, dağıtılmış eğlenceler, oyunlar oynanır Şair ve atışmacılar (koşakcı) arasında atışırlar Bu kalabalık münasebetiyle gençler şiir aracılığıyla birbirleriyle muhabbet ederek; kendilerini açarlar Okuyan çocuklar (okuyucular denilir) nevruz şarkısı söylerler Öğrenciler ağaçlara yazılan nevrûznâmeleri taşıyarak birbirleriyle değiştirirler Bu sayede ilme özendirme edilmiş olunur Cemaat para toplayarak kazanlar kaytanılır Zengin aileler kendi yaptıkları yemekleri merasim alanına getirirler *
Nevruz Bayramı veya özetle Nevruz Farslar, Kürtler, Zazalar, Azeriler, Anadolu Türkleri, Afganlar, Arnavutlar, Gürcüler, Türkmenler, Tacikler, Özbekler, Kırgızlar, Karakalpaklar, Kazaklar göre kutlanan geleneksel yılbaşı veya doğanın uyanışı ve bahar bayramıdır
Nevruz geleneğinin tarihin en son Buzul Çağı'nın bitmesinden hemen önceki günlere yani 15000 sene öncesine kadar uzanır Efsanevi Pers Kralı Cemşid, IndoIranlıların avcılıktan hayvacılığa ve oturmuş yaşama geçişini temsil eder O çağlarda mevsimler insanoğlunun hayatında günümüzdekinden daha yaşamsal bir tartma talep ediyordu ve yaşamla ilgili her şey dört mevsim ile fazla yakından ilgiliydi
Şiddet geçmiş bir kışın peşinde gelen bahar, tabiat ananın çiçekler, yeşillenenen tümör uykusundan uyanması ve sığırların yavrulaması, ademoğlu için büyük bir fırsat ve bolluğun canlanması demekti İşte böyle bir dönemde bu Nevruz kutlamalarını başlatanın Kral Cemşid olduğu söylenir
Nevruz, her şeyden önce İslama dayandırılması hatalı olan, bununla birlikte Alevilikle, Sünnilikle, Bektaşilikle bağdaştırılamayan, Türklerin islamiyeti kabulünden fazla daha gerilere uzanır
Uygur Insanlar Ağız Edebiyatının Esasları adlı eserde bu bayramın fazla eskiye dayandığı, Kazak, Kırgız, Özbek ve Tatar Türkleri tarafından kutlanıldığı ve Çin halkı üzerinde büyük etkiler yarattığı bilinmektedir Tekrar bu eserde merasimin kural ve kuralları yer almaktadır
Bu kaide ve kaidelere binayen; nevrûznâme adı bahşedilen koşak ve beyitler hazırlanır Nevruzun olduğu gün irk, ibadethanelere, camîlere, mescit, takke veya pazar yerlerine toplanırlar Buralarda dans gösterileri, dağıtılmış eğlenceler, oyunlar oynanır Şair ve atışmacılar (koşakcı) arasında atışırlar Bu kalabalık münasebetiyle gençler şiir aracılığıyla birbirleriyle muhabbet ederek; kendilerini açarlar Okuyan çocuklar (okuyucular denilir) nevruz şarkısı söylerler Öğrenciler ağaçlara yazılan nevrûznâmeleri taşıyarak birbirleriyle değiştirirler Bu sayede ilme özendirme edilmiş olunur Cemaat para toplayarak kazanlar kaytanılır Zengin aileler kendi yaptıkları yemekleri merasim alanına getirirler *