Boyun ağrısı, sol omuzda hafif sızı, sol elde uyuşukluk ve gozlerde yorgunluk Tum bu olumsuzlukların nedeninin ufak ekranlarda zıplayan, hoplayan karakterlerin olabileceğini inanın tahmin bile edemezdim Tecmo'nun uzun zamandır beklenen ve bizi yayımladıkları demo ile oyalayan Ryu Hyabusa'nın Dragon Sword macerası en sonunda NDS icin ozel olarak piyasaya cıktı ve bir cırpıda bitirildi Tabii bu 'bir cırpı' surecinin tahmin edilenden kolay ve kısa oluşu bizleri biraz uzdu
Storm
Dragon Sword'u oynamaya başladığınızda ilk dikkat ceken şey NDS'nin yan tutulma zorunluluğu ve oynanışın %99 gibi bir oranının sadece kalemimize dayalı oluşu Bu duzenin gercekten cok iyi işlediğini soylemek zorundayım Sağ ekranın (normalde alt ekran) dikey olarak kullanılması kamera acılarının ve goruşun cok daha geniş olmasına olanak sağlamış Sol ekranda bulunan harita ise yine dikey tutulduğu icin yeterince buyuk ve detaylı hazırlanmış Oynanışın sadece kalemimize endekslenmesi ise şaşırtıcı derecede sağlıklı ve etkili bir secim olmuş En basit yurumeden, en karmaşık gibi gorunen kombolara kadar her şeyi, NDS uzerindeki herhangi bir tuşa ihtiyac olmadan yapabiliyoruz İstediğimiz yone gitmek icin, o yone doğru kalemimizle dokunmamız yeterli oluyor Aynı şekilde zıplamayı da yukarıya doğru bir cizgi cekerek hallediyoruz (Ciftzıplama icin iki cizgi) Saldırılar ise yine aynı temele bağlı Duşmanların uzerine cektiğimiz her cizgi Ryunun saldırmasını sağlıyor Oyun suresince oğrendiğimiz ceşitli komboları da bu doğrultu da gercekleştiriyoruz Hepsi fazlasıyla basit ve eğlenceli Sadece karakterimizin korunması icin kolayımıza gelen herhangi bir tuşa basmamız gerek
Oynanışın verdiği bu guven ile birlikte bize anlatılmak istenen hikayeye de daha rahat odaklanıyoruz Oyun ici sinematiklerinden cok iki ekrana da dağıtılmış cizgiroman tarzı resimlere dayalı bir hikaye anlatımı benimsenmiş Dragon Sword icin Ryu'nun fazlasıyla değer verdiği Momiji adlı bir Ninja'nın başına gelenleri konu alan olaylarda bizim amacımız temel olarak onu kotulerden kurtarmak Tabii ki bu basit kurtarma operasyonunun zamanla cok daha derinlere inişi, ozellikle serinin eski oyunları ile bazı bağlantıların su yuzune cıkışı hikayeyi cok daha anlamlı bir hale getiriyor Tum bu olan bitenlerin, ture yatkın bir oyuncu tarafından 67 saat icerisinde bitirilmesi ise ne yazık ki uzucu bir durum
Static
NDS'nin belki de yapımcıları en cok zorlayan tarafı (her konsolda olduğu gibi) sistemin zorlanması durumunda goruntulerin hissedilir derecede yavaşlaması Orneklerini bircok oyunda gorduğumuz uzere gayet rahatsız edici bir durum Tecmo, belki de bu durumdan uzak durmak icin guzel bir secim yapmış ve karakterler haric tum dunyayı 2B tasarlamış, aynı Onimusha'da olduğu gibi İlk başta ufak bir tereddut yaratsa da bu secim, zamanla tasarım ceşitliliği ile bu korkunun yerini tebriklere bırakıyor Toplamda 13 bolumden oluşan Dragon Sword'da piramitlerden buzullara, kalelerden lavlarla kaplı dağlara kadar bircok yer ziyaret ediyoruz Hepsinin icinde barındırdığı mekanlar ozenle hazırlanmış ve birbirlerinin tekrar etmeyecek şekilde duzenlenmişler İcinde yer alan yaratıklar da yine o yoreye(!) uygun Piramitlerde mumyalar gelirken, ormanda maymuninsan tarzı duşmanlarla karşılaşmak mumkun Duşman ceşitliliği acısından hayli tatmin edilir bir duzeyde 3B olarak tasarlanan karakterler ise yeterli miktarda poligon sayısına sahip, goze batmayan guzellikteler İşin en can alıcı noktası ise ekrana yansıyan animasyon başarısı Karakterimiz Ryu'dan en pasif isme kadar herkesin oyun icindeki animasyonu takdiri hak eder cinsten Fazlasıyla yumuşak, cevre ile uyumlu tepkiler veren ve karakter sayısı coğalsa da kesinlikle hicbir yavaşlamaya neden olmayan kusursuz bir guzellik Ozellikle bolum sonu yaratıklarının tasarımları, buyuk boyutlarının hakkını verir derecede başarılı Tum bunların yanında ekrana yansıyan diğer gorsel efektler de yine ust duzeylerde
Imperium Romanum
Platform: PC
Tur: Strateji
Multiplayer: Yok
Yayıncı: Kalypso Media
Yapımcı: Haemimont
Cıkış Tarihi: 2008 Şubat
Min Sistem: Windows XP2000Vista, Pentium 4 17 Ghz ya da eşdeğeri, 512 MB RAM, Geforce 3 ya da Radeon 9550 uzeri ekran kartı, 15 GB HDD Alanı
Şehir simulasyon oyunları Simcity ile başlayan uzun soluklu bir hikaye oyun dunyası icin Ancak bu turun gelişimi acısından 2006 yılı cok onemlidir Ozellikle Roma eksenli oyunlar icin ayrı bir onemi var 2006 yılının Civcity:Rome, Glory of the Roman Empire ve Ceasar serisinin en başarılı oyunu Ceasar 4 oyunları ile Roma halkına dağ bayır demeden hizmet ettik, su isteyene şarap , un isteyene ekmek verdik Bu saydığım oyunlarla artık sadece şehir kurmuyor, antik Roma İmparatorluğunu tarihsel olarak canlandırıp, Roma'nın bir gunde kurulmadığının şahitliğini yapıyorduk Tum bunları yaşayan bir oyuncu olarak Imperium Romanum'u gorduğumde icimdeki Sezar olma isteği tekrar alevlendi ve buyuk bir hevesle başladım oyuna ancak farkettim ki Glory of the Roman Empire ile aynı geliştiricinin elinden cıkmış oyun ilkinin adeta kopyası , geliştirme sadece Latince isimle sınırlı kalmış Oyun detaylarına girmeden once, oyunun vasatı aşamadığını belirteyim Grafikler kimi zaman goze hoş gelsede, artık zamanın dışında kalmış basit dizaynlar, Roma devri kokusunu oyun boyunca verememesi, inanılmaz derece sınırlı ordu sahibi olabilmemiz hele bu orduları hareket ettirmenin tam bir eziyete donuşmesi oyunun eksileri Imperium'dan yeni birşeyler bekliyorsanız, hani daha once tatmadığınız bir Roma oyunu lezzeti; hayal kırıklığı sizi bekliyor
Imperium'da geniş olarak bir campaign oyunu bulunmuyor Yerine uc farklı oyun tipi var İlk olarak Historyseceneğinde Roma tarihinden sayfalar goruyoruz Belirli bir tarihten başlayarak bu zamanda ilerlemek yoluyla farklı bolge ve zamanlara ait oyunları acıyor Rome in 509 BC, Rome in 146 BC, and Pompeii in 70 BC yıllarından birini secerek başlıyoruz Bu tarihsel oyun seceneği Roma'nın doğuş yıllarını en tanınmış şehirleriyle oynamamızı sağlıyor Tarihsel surec icerisinde ilerledikce farklı gorevler veriliyor ve bizlerde bunları tamamlayıp oyunu bitiriyoruz Bu konuda pek esneklik tanınmamış maalesef Diğer oyun seceneğimiz Scenerioda ise Caesarea, Pompeii , Genoa , Odessos, Verona, Venice gibi onemli Roma İmparatorluğu şehirlerini yonetiyoruz Şehirler karışık olarak kolay, orta, zor gibi oyun seviyeleri ile duzenlenmiş ve butun bu Roma şehirleri arasındaki ticaret ilişkisi ise tarihle aynı paralelde yapılmış Orneğin Sparta şehri Thessalonica'ya şarap satıyor, Odessos ise Genoa'dan mermer alıyor, tarihtede bu ticari ilişki olduğu duşunulerek uyarlanan bir oyun duzeni kurulmuş Yine tarihe uygun olarak şehirlerin coğrafi yapıları birebir aynı olarak tasarlanmış(Bunu bilecek kadar ne tarih nede jeoloji bilgim var, ben yapımcının yalancısıyım yinede inanmayan arkadaşlar araştırabilir) Son olarak, bence esas olarak alınması gereken oyun seceneği Romedan hayal kırıklığı ile bahsetmek istiyorum Oyun acılır acılmaz birşey yapmanıza gerek kalmadan gorevlerin coğu tamam lanmış oluyor Bir kac tık ile geri kalan gorevler en fazla 10 dk icinde, en sona kalan Colosseum yapma gorevini ise toplamda 15dk icinde yapıyoruz ve oyunumuzu tamamlıyoruz Uzulerek soyluyorum daha fazlası yok
Imperium'un uretim kaynakları ise turun diğer oyunlarıyla aynı Taş, odun, şarap, un, et, mermer, altın ve demir ham maddelerimiz ile hem ticaret yapıyor hemde Roma halkının hizmetine koşuyoruz Bu ture yabancı olanlar icin biraz bahsetmek gerekirse, amacımızın sadece şehir kurmak değil aynı zamanda halka iş bulmak, gerektiğinde para vererek ekonomlerini duzeltmek olduğu soylemek istiyorum Halkın ihtiyacı demişken oyunun bir diğer ozelliği ise Roma zamanında yaşanan sınıf farkınıda yansıtması Temel olarak dort sınıfa ayrılmış olan halkın istekleride sınıfına gore değişiyor Kole sınıfının isteği yok, sadece calışıyorlar ve slave shelter'larda konaklıyorlar Alt tabaka genel olarak Casa ve Magalia evlerinde, şehrin dışında coğu imkandan uzak yaşıyorlar ve genelde domuztahıl ciftliklerinde calışıyorlar İstekleri ekmekle sınırlı Orta sınıf ise kısmen daha problemli oluyor oyuncuya Domuse evlerinde şehrin icerisinde yaşıyorlar ve fırın, kasap gibi yerlerde calışan bu sınıfın ekmek, et gibi istekleri oluyor Aynı zamanda dua etmek icin tapınak taleplerini karşılamadığınızda hemen bir isyan hareketi oluşuyor
imagesninjagaidendragonsword5b096693d9512
Storm
Dragon Sword'u oynamaya başladığınızda ilk dikkat ceken şey NDS'nin yan tutulma zorunluluğu ve oynanışın %99 gibi bir oranının sadece kalemimize dayalı oluşu Bu duzenin gercekten cok iyi işlediğini soylemek zorundayım Sağ ekranın (normalde alt ekran) dikey olarak kullanılması kamera acılarının ve goruşun cok daha geniş olmasına olanak sağlamış Sol ekranda bulunan harita ise yine dikey tutulduğu icin yeterince buyuk ve detaylı hazırlanmış Oynanışın sadece kalemimize endekslenmesi ise şaşırtıcı derecede sağlıklı ve etkili bir secim olmuş En basit yurumeden, en karmaşık gibi gorunen kombolara kadar her şeyi, NDS uzerindeki herhangi bir tuşa ihtiyac olmadan yapabiliyoruz İstediğimiz yone gitmek icin, o yone doğru kalemimizle dokunmamız yeterli oluyor Aynı şekilde zıplamayı da yukarıya doğru bir cizgi cekerek hallediyoruz (Ciftzıplama icin iki cizgi) Saldırılar ise yine aynı temele bağlı Duşmanların uzerine cektiğimiz her cizgi Ryunun saldırmasını sağlıyor Oyun suresince oğrendiğimiz ceşitli komboları da bu doğrultu da gercekleştiriyoruz Hepsi fazlasıyla basit ve eğlenceli Sadece karakterimizin korunması icin kolayımıza gelen herhangi bir tuşa basmamız gerek
Oynanışın verdiği bu guven ile birlikte bize anlatılmak istenen hikayeye de daha rahat odaklanıyoruz Oyun ici sinematiklerinden cok iki ekrana da dağıtılmış cizgiroman tarzı resimlere dayalı bir hikaye anlatımı benimsenmiş Dragon Sword icin Ryu'nun fazlasıyla değer verdiği Momiji adlı bir Ninja'nın başına gelenleri konu alan olaylarda bizim amacımız temel olarak onu kotulerden kurtarmak Tabii ki bu basit kurtarma operasyonunun zamanla cok daha derinlere inişi, ozellikle serinin eski oyunları ile bazı bağlantıların su yuzune cıkışı hikayeyi cok daha anlamlı bir hale getiriyor Tum bu olan bitenlerin, ture yatkın bir oyuncu tarafından 67 saat icerisinde bitirilmesi ise ne yazık ki uzucu bir durum
Static
NDS'nin belki de yapımcıları en cok zorlayan tarafı (her konsolda olduğu gibi) sistemin zorlanması durumunda goruntulerin hissedilir derecede yavaşlaması Orneklerini bircok oyunda gorduğumuz uzere gayet rahatsız edici bir durum Tecmo, belki de bu durumdan uzak durmak icin guzel bir secim yapmış ve karakterler haric tum dunyayı 2B tasarlamış, aynı Onimusha'da olduğu gibi İlk başta ufak bir tereddut yaratsa da bu secim, zamanla tasarım ceşitliliği ile bu korkunun yerini tebriklere bırakıyor Toplamda 13 bolumden oluşan Dragon Sword'da piramitlerden buzullara, kalelerden lavlarla kaplı dağlara kadar bircok yer ziyaret ediyoruz Hepsinin icinde barındırdığı mekanlar ozenle hazırlanmış ve birbirlerinin tekrar etmeyecek şekilde duzenlenmişler İcinde yer alan yaratıklar da yine o yoreye(!) uygun Piramitlerde mumyalar gelirken, ormanda maymuninsan tarzı duşmanlarla karşılaşmak mumkun Duşman ceşitliliği acısından hayli tatmin edilir bir duzeyde 3B olarak tasarlanan karakterler ise yeterli miktarda poligon sayısına sahip, goze batmayan guzellikteler İşin en can alıcı noktası ise ekrana yansıyan animasyon başarısı Karakterimiz Ryu'dan en pasif isme kadar herkesin oyun icindeki animasyonu takdiri hak eder cinsten Fazlasıyla yumuşak, cevre ile uyumlu tepkiler veren ve karakter sayısı coğalsa da kesinlikle hicbir yavaşlamaya neden olmayan kusursuz bir guzellik Ozellikle bolum sonu yaratıklarının tasarımları, buyuk boyutlarının hakkını verir derecede başarılı Tum bunların yanında ekrana yansıyan diğer gorsel efektler de yine ust duzeylerde
Imperium Romanum
Platform: PC
Tur: Strateji
Multiplayer: Yok
Yayıncı: Kalypso Media
Yapımcı: Haemimont
Cıkış Tarihi: 2008 Şubat
Min Sistem: Windows XP2000Vista, Pentium 4 17 Ghz ya da eşdeğeri, 512 MB RAM, Geforce 3 ya da Radeon 9550 uzeri ekran kartı, 15 GB HDD Alanı
Şehir simulasyon oyunları Simcity ile başlayan uzun soluklu bir hikaye oyun dunyası icin Ancak bu turun gelişimi acısından 2006 yılı cok onemlidir Ozellikle Roma eksenli oyunlar icin ayrı bir onemi var 2006 yılının Civcity:Rome, Glory of the Roman Empire ve Ceasar serisinin en başarılı oyunu Ceasar 4 oyunları ile Roma halkına dağ bayır demeden hizmet ettik, su isteyene şarap , un isteyene ekmek verdik Bu saydığım oyunlarla artık sadece şehir kurmuyor, antik Roma İmparatorluğunu tarihsel olarak canlandırıp, Roma'nın bir gunde kurulmadığının şahitliğini yapıyorduk Tum bunları yaşayan bir oyuncu olarak Imperium Romanum'u gorduğumde icimdeki Sezar olma isteği tekrar alevlendi ve buyuk bir hevesle başladım oyuna ancak farkettim ki Glory of the Roman Empire ile aynı geliştiricinin elinden cıkmış oyun ilkinin adeta kopyası , geliştirme sadece Latince isimle sınırlı kalmış Oyun detaylarına girmeden once, oyunun vasatı aşamadığını belirteyim Grafikler kimi zaman goze hoş gelsede, artık zamanın dışında kalmış basit dizaynlar, Roma devri kokusunu oyun boyunca verememesi, inanılmaz derece sınırlı ordu sahibi olabilmemiz hele bu orduları hareket ettirmenin tam bir eziyete donuşmesi oyunun eksileri Imperium'dan yeni birşeyler bekliyorsanız, hani daha once tatmadığınız bir Roma oyunu lezzeti; hayal kırıklığı sizi bekliyor
Imperium'da geniş olarak bir campaign oyunu bulunmuyor Yerine uc farklı oyun tipi var İlk olarak Historyseceneğinde Roma tarihinden sayfalar goruyoruz Belirli bir tarihten başlayarak bu zamanda ilerlemek yoluyla farklı bolge ve zamanlara ait oyunları acıyor Rome in 509 BC, Rome in 146 BC, and Pompeii in 70 BC yıllarından birini secerek başlıyoruz Bu tarihsel oyun seceneği Roma'nın doğuş yıllarını en tanınmış şehirleriyle oynamamızı sağlıyor Tarihsel surec icerisinde ilerledikce farklı gorevler veriliyor ve bizlerde bunları tamamlayıp oyunu bitiriyoruz Bu konuda pek esneklik tanınmamış maalesef Diğer oyun seceneğimiz Scenerioda ise Caesarea, Pompeii , Genoa , Odessos, Verona, Venice gibi onemli Roma İmparatorluğu şehirlerini yonetiyoruz Şehirler karışık olarak kolay, orta, zor gibi oyun seviyeleri ile duzenlenmiş ve butun bu Roma şehirleri arasındaki ticaret ilişkisi ise tarihle aynı paralelde yapılmış Orneğin Sparta şehri Thessalonica'ya şarap satıyor, Odessos ise Genoa'dan mermer alıyor, tarihtede bu ticari ilişki olduğu duşunulerek uyarlanan bir oyun duzeni kurulmuş Yine tarihe uygun olarak şehirlerin coğrafi yapıları birebir aynı olarak tasarlanmış(Bunu bilecek kadar ne tarih nede jeoloji bilgim var, ben yapımcının yalancısıyım yinede inanmayan arkadaşlar araştırabilir) Son olarak, bence esas olarak alınması gereken oyun seceneği Romedan hayal kırıklığı ile bahsetmek istiyorum Oyun acılır acılmaz birşey yapmanıza gerek kalmadan gorevlerin coğu tamam lanmış oluyor Bir kac tık ile geri kalan gorevler en fazla 10 dk icinde, en sona kalan Colosseum yapma gorevini ise toplamda 15dk icinde yapıyoruz ve oyunumuzu tamamlıyoruz Uzulerek soyluyorum daha fazlası yok
Imperium'un uretim kaynakları ise turun diğer oyunlarıyla aynı Taş, odun, şarap, un, et, mermer, altın ve demir ham maddelerimiz ile hem ticaret yapıyor hemde Roma halkının hizmetine koşuyoruz Bu ture yabancı olanlar icin biraz bahsetmek gerekirse, amacımızın sadece şehir kurmak değil aynı zamanda halka iş bulmak, gerektiğinde para vererek ekonomlerini duzeltmek olduğu soylemek istiyorum Halkın ihtiyacı demişken oyunun bir diğer ozelliği ise Roma zamanında yaşanan sınıf farkınıda yansıtması Temel olarak dort sınıfa ayrılmış olan halkın istekleride sınıfına gore değişiyor Kole sınıfının isteği yok, sadece calışıyorlar ve slave shelter'larda konaklıyorlar Alt tabaka genel olarak Casa ve Magalia evlerinde, şehrin dışında coğu imkandan uzak yaşıyorlar ve genelde domuztahıl ciftliklerinde calışıyorlar İstekleri ekmekle sınırlı Orta sınıf ise kısmen daha problemli oluyor oyuncuya Domuse evlerinde şehrin icerisinde yaşıyorlar ve fırın, kasap gibi yerlerde calışan bu sınıfın ekmek, et gibi istekleri oluyor Aynı zamanda dua etmek icin tapınak taleplerini karşılamadığınızda hemen bir isyan hareketi oluşuyor
imagesninjagaidendragonsword5b096693d9512
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.