iltasyazilim
FD Üye
nota nedir
Nota, müziği okuyup yazıya almaya yarayan şekillerdir Yazı harflerinin adları bulunuşu gibi, bu şekillerinde adları vardır
Notalara ait yedi isim şunlardır:
do (ilim dilinde ara sıra “ut),
re,
mi,
fa,
sol,
la,
si
Almanya ve İngiltere ’de, Orta Devir tarzından solfejde kısmen anı olarak notalar doğrudan doğruya alfabe harflerinden yedisinin adlarıyla okunmaya devam ediliyor:
C (do),
D (re),
E (mi),
F (fa),
G (sol),
A (la),
B (si) Bu, İngilizcedeki sistemdir
H (si), Bu, Almancadaki sistemdir
Nota (veya not) kelimesi, bir şeyi sonradan anı getirtecek surette bir yere not etmeyi ifade eden sözdür Müzik notası da, bir sesi temsil etmek üzere nota dizeği üstündeki yerine konulan bir işaret, bir kayıttır
Nota Şekillerinin Yazılışı
Notalar, kıymetlerinin her türlüsünde düzgünlükle yumurtamsı çizilmiş bulunmalıdır Aşağıdaki misalde görüldüğü üzere, yuvarlak yazılmış notalar –akor yazısında temas noktaları en ince ayrıntısına kadar dolmuş olacağından kalın bir çizgi gibi görünerek, okunmaları güçleşir Beyzi notalarda ise bağlantı noktası iki taraftan kapanmadığından, o sayede okunmaları kolay olur Bu ayrım göz önünde tutulup hiç olmazsa polifonik ve akorlu yazılarda notaları beyzi çizmeye çalışmalıdır
İkilik ’cilt başlayıp dörtlük, sekizlik ve daha minik kıymetteki notalara beyzi uçlar porte aralık ve çizgilerine her zaman eğrilemesine yazılırlar İkilik kıymetten itibaren altmışdörtlüğe değin bütün nota başları benzer büyüklükte düşmelidir Birlik nota öbürlerinden az büyükçedir, hem de onların aksine olarak portedeki yerine yayvan ve yatık yazılmalıdır Değişik nota başlarından büyük olduğu için, eğik yazılırsa portenin aralık ve çizgilerinden taşar Sonuç Olarak okunması güçleşir, hatalı okunmaya sebebiyet verebilir Sükût (Es) İşaretleri ve Yazılışları
Kıymetler gibi esler de çeşitli ve portedeki yerleri bazen farklıcadır
Birlik es, portede defalarca dördüncü çizginin altındadır
İkilik es, portede üçüncü çizgi üzerine konur
Dize es, portenin ikinci çizgisi ile dördüncü çizgisi arasına yazılır Yalnız, bunun daha aşağı ve üstteki kuyrukları aşağıdan birinci aralığın içine ve yukarıdan dördüncü aralığın içine birazcık girmiş bulunurlar
Sekizlik, onaltılık ve otuzikilik eslerdeki çengelli uçlar üstten portenin üçüncü aralığına yazılırlar Sekizlik esin bacağı portenin ikinci çizgisine, onaltılık bacağı birinci çizgiye, otuzikilik olanın bacağı da birinci çizginin eksik altına uzatılır Altmışdörtlük este, çengelli direk dördüncü aralıkta almak üzere, bacağı otuzikilik esinki değin indirilir
Noktalı nota ve eslerin noktaları işaretin daima bütün önüne ve porte aralıklarına konulmalıdır Çizginin üstüne nokta konulmaz Çünkü, defalarca gelecek aynı renkler birbirini değil ederler
Bir ölçüden daha artı, yani birkaç ölçülük olan esler şu misalde görüldüğü üzere, yazılırlar *
Nota, müziği okuyup yazıya almaya yarayan şekillerdir Yazı harflerinin adları bulunuşu gibi, bu şekillerinde adları vardır
Notalara ait yedi isim şunlardır:
do (ilim dilinde ara sıra “ut),
re,
mi,
fa,
sol,
la,
si
Almanya ve İngiltere ’de, Orta Devir tarzından solfejde kısmen anı olarak notalar doğrudan doğruya alfabe harflerinden yedisinin adlarıyla okunmaya devam ediliyor:
C (do),
D (re),
E (mi),
F (fa),
G (sol),
A (la),
B (si) Bu, İngilizcedeki sistemdir
H (si), Bu, Almancadaki sistemdir
Nota (veya not) kelimesi, bir şeyi sonradan anı getirtecek surette bir yere not etmeyi ifade eden sözdür Müzik notası da, bir sesi temsil etmek üzere nota dizeği üstündeki yerine konulan bir işaret, bir kayıttır
Nota Şekillerinin Yazılışı
Notalar, kıymetlerinin her türlüsünde düzgünlükle yumurtamsı çizilmiş bulunmalıdır Aşağıdaki misalde görüldüğü üzere, yuvarlak yazılmış notalar –akor yazısında temas noktaları en ince ayrıntısına kadar dolmuş olacağından kalın bir çizgi gibi görünerek, okunmaları güçleşir Beyzi notalarda ise bağlantı noktası iki taraftan kapanmadığından, o sayede okunmaları kolay olur Bu ayrım göz önünde tutulup hiç olmazsa polifonik ve akorlu yazılarda notaları beyzi çizmeye çalışmalıdır
İkilik ’cilt başlayıp dörtlük, sekizlik ve daha minik kıymetteki notalara beyzi uçlar porte aralık ve çizgilerine her zaman eğrilemesine yazılırlar İkilik kıymetten itibaren altmışdörtlüğe değin bütün nota başları benzer büyüklükte düşmelidir Birlik nota öbürlerinden az büyükçedir, hem de onların aksine olarak portedeki yerine yayvan ve yatık yazılmalıdır Değişik nota başlarından büyük olduğu için, eğik yazılırsa portenin aralık ve çizgilerinden taşar Sonuç Olarak okunması güçleşir, hatalı okunmaya sebebiyet verebilir Sükût (Es) İşaretleri ve Yazılışları
Kıymetler gibi esler de çeşitli ve portedeki yerleri bazen farklıcadır
Birlik es, portede defalarca dördüncü çizginin altındadır
İkilik es, portede üçüncü çizgi üzerine konur
Dize es, portenin ikinci çizgisi ile dördüncü çizgisi arasına yazılır Yalnız, bunun daha aşağı ve üstteki kuyrukları aşağıdan birinci aralığın içine ve yukarıdan dördüncü aralığın içine birazcık girmiş bulunurlar
Sekizlik, onaltılık ve otuzikilik eslerdeki çengelli uçlar üstten portenin üçüncü aralığına yazılırlar Sekizlik esin bacağı portenin ikinci çizgisine, onaltılık bacağı birinci çizgiye, otuzikilik olanın bacağı da birinci çizginin eksik altına uzatılır Altmışdörtlük este, çengelli direk dördüncü aralıkta almak üzere, bacağı otuzikilik esinki değin indirilir
Noktalı nota ve eslerin noktaları işaretin daima bütün önüne ve porte aralıklarına konulmalıdır Çizginin üstüne nokta konulmaz Çünkü, defalarca gelecek aynı renkler birbirini değil ederler
Bir ölçüden daha artı, yani birkaç ölçülük olan esler şu misalde görüldüğü üzere, yazılırlar *