Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Obua

Obua

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
OBUA

OBUA AİLESİ

Yapıldığı ses : Do
Uzunluğu : 60 cm
Çift kamışlı soluklu bir çalgıdır
Notası, ikinci çizgi sol açkısı ile yazılır
Diyapazona kadar duyuluşu, aynıdır
Orkestra ve Harmoni Muzikalarında, iki partisi bulunur
Solo ve eşlik görevi verilir
tını, hazin ve çobanlamadır
Ses dizisi genişliği:
Kalın bölüm b Orta birim c İnce birim d En ince bölüm
Çalgının ağızlık bölümünde birbirine yapışık, ortası bitik geçmesi için kesik kesik iki kamış vardır Bu kamış bölümü ağza alınır, sol el yukarıda ve sağ el altında ses deliklerini kapatacak biçimde eksik eğimli olarak, yere içten tutulur Dudakların; ince, nazik, dişlerin; sürükleyici ve eksiksiz (ön dişler) olması, rağbette nitelikler arasındadır Bu çalgıya başlamak için, onbeş yaş iyi, ikiüç yıl öncesi zararlı, onsekizden yukarısı da gecikmiş olur Her gün, üçaltı saat çalışılabilir
Obua, Şalümo adı bahşedilen eski kamışlı bir çalgının gelişmesinden oluşmuştur Bugünkü bilinen gelişmesi, özellikle onsekizinci yüzyılda başlamış, Triebert, Sellner, Boehm, Gautrot, Bleuzet ve Buffet gibi enstrüman yapıcılarının çalışmaları sonucu sağlanmıştır Obua, abanoz, şimşir, grendiye, sedirağacı gibi dayanıklı ağaçlardan ve ebonitten yapıla gelmiştir Bugün de, dirençli ağaçlardan ve ebonitten yapılmakta olan Obuaların, açkı dizgesi; gümüş kaplama olarak yapılmaktadır
Obua ses özelliği ile ilk olarak, büyük organist ve besteci JSBach (1685 1750)' ın beğenisini kazanmış, çobanlama, kır ve köy duygularım deyi görevi bu besteci eliyle ona verilmiştir Obuanın ses dizisindeki sesleri; kalın bölümde acıklı ve boğuk, orta bölümde hazin ve aydınlık, ince ve en ince bölümde ise, yeğin ve keskindir genelde, bir renk çalgısıdır Düzen Muzikalarında bu erekle kullanılır Sesleri cılız olduğundan, bilhassa açık yerlerde bahşedilen dinletilerde bir ezgi çalgısı olarak, solo atama tahsis etmek doğru değildir Çünkü, sesi duyulmayacak kadar güçsüz çıkar (açık yerlerde) Sesinin bu güçsüzlüğünden nedeniyle onun Orkestra ya da Uyum Muzikasına sesinin gürlüğü ile sağlayacağı yararlılık değil, renk çalgısı olarak düşünülmesi daha uygun olur Ancak, verilmesi zorunlu olan bu biçim görevlerde, surdin takılmış Trompetlerle desteklenmelidir Kalın ses bölümü, özel erekle ya da Gayda benzetilerinde olmak üzere seyrek olarak yalnız kullanılır Kalın birim sesleri, Mi b Klarnet, Büyük Klarnet Korno ve Bassonların kalın bölüm sesleri ile birleştiğinde, yürek parçalayıcı ve dokunaklı bir etki bırakır En elverişli sesleri, orta birim sesleridir, özellikle bu bölüm, çobanlama deyilerde başarılıdır Obualar, dizge oluşumu ve yeteneği bakımından, tutti (hep birlikte) lerde bütün dizimlerde çalabilir Ama, bu çalgıya bestecilerin solo olarak verecekleri görevlerde, dizim başlıklarının üç diyez ve üç bemolden çoğunu taşımaması zorunluluğu vardır Si b Büyük Klarnet ve Büyük Flüt eşliğinde, ezgisel düzenler verilebilir Her görevde onun ezgisel tını düşünülmelidir Solo görevlerinde de tez geçişli ezgilerden çok, geniş seslerle oluşturulmuş duyguların deyisi verilmelidir Obuanın ses rengindeki alımlılık, dinleyenin kulağındaki etki ile birlikte gözleri de üzerine çekecek niteliktedir Onun duygulan, sıcak ve samimi olarak deyi gücü, hiç bir soluklu çalgıda yoktur Senfonik ve sahne bestelerinde, Gayda benzetileri ve çoban yaşamı onun sesleriyle, zihnimizde canlanır Onun görevi daima tını ve çobanlama deyi gücü göz önünde tutularak, sürat derecesi orta olan ezgilerde olmalıdır Obua sololarına, Mi b ya da Si b Klarnetler, En Kalın Kadın Sesi Saksofon, Basson, Korno, Kornet, Büğlü, surdin takılmış Trompet gibi çalgılar da eklenebilir Büyük Flüt ile veya Ufak Flüt ile de oluşturacağı işbirliği, iyi, etkin bir sonuca ulaşır Genelde iki Obua partisi yazılır Obualara benzer sesler ya da iki bölümlü uzun ses eşlikleri de verilir Bu uzun sesler ara sıra Flütler veya kamışlı çalgılar, yoksa Trompet ve Kornet ile çiftlenir Besteciler Obua partilerini öteki birinci bölüm çalgılarla desteklemeye zorunludur Yalnız birinci Obuaya verilmiş olan eşliksiz veya sınırlı bir eşlik ile düşünülmüş görevler, çoklukla iki oboist ile çalınmalıdır Obua, solo olarak Senfoni Orkestrasında, Harmoni Muzikalarında, soluklular beşlisinde, kamışlılar üçlüsünde vb, topluluklarda yer alır Onun tatlı, acıklı rengi, bestecinin çobanlama duygularını dinleyiciye ileten önemli bir özellik taşır Bu duyguların deyi çalgısı olarak, Obua; güzel ezgiler ve sağlam çalıcılarla dinletilerde yerini aynı şiddet ve renkle dolduracaktır *
 
858,497Konular
981,955Mesajlar
29,951Kullanıcılar
Üst Alt