Obua obua dinle resimleri sesi indir sesi dinle Obua 1549220192 1549220192 obua5c9373d13cobua5c9373d13c http:uploadwikimediaorgwikipediacommonsthumb99eHobo72pxHobo Obua, abanoz, gül, şimşir, sedir ağacı gibi sert ve dirençli ağaçlardan yapılan nefesli çalgı Günümüzde sert plastik bir madde olan ebonitten yapılan obualar da vardır Obuanın yukarıdan aşağıya içten gitgide genişleyen konik bir yapısı vardır üstteki beden, daha aşağı cisim ve kalak olam üzere üç parçanın birleşmesi ile oluşur En tepede ince ve üçük bir metal boru bulunur Bunun üstüne çift kamışlı ağızlık takılır Bu ağızlık, titizlikle seçilen ve yine özenle hazırlanıp yontulan çok ince iki kamış parçasından oluşur Kamışlar birbirine balmumlu iplikle bağlanarak birleştirilirSesler bu kamışa üflenerek elde edilir Çalıcının nefesi ile titreşime geçirdiği kamış, boru içindeki havayı titreştirerek ses elde edilmesini sağlar Çalıcının sol eli yukarıda, sağ eli ise altında yere içten eksik eğimli olarak tutulur Çağdaş obualarda metal bir mekanizma, obuanın gövdesindeki delikleri açıp kapatmak için çalıcıya koskocoman bir rahat sağlar Önceleri Boehm sistemi obua üstünde o kadar başarılı olmadığından dolayı Fransız konservatuvar sistemi diye adlandırılan bir perde sistemi obuada genelde kullanılagelmiştir Günümüzde bir takım obua yapımcıları, geliştirilmiş boehm mekanizmasını obuaya başarılı bir şekilde uygulamaktadırlar Ses Genişliği Obuanın notaları sol anahtarı ile yazılır Sol anahtarı ,içindeki ilk oktavın Si bemol sesinden başlayarak üçüncü oktavdaki sol sesine değin bir genişliğe sahiptir Bu genişlik içinde diatonik ve kromatik bütün sesler elde edilir Ama, üçüncü oktav içindeki mi bemol sesinden daha ince olan sesler o kadar kullanılmaz Si bemolden la sesine dek kromatik olarak, perdeler aracılığı ile aşağıdan yukarıya doğru ses deliklerinin açılması yoluyla elde edilir Daha incedeki sesler, dudak ve nefesin ayarlanmaası ve asistan bir perde baştan sona elde edilir Obuada iki adet oktav perdesi vardır ve bu perdeler kullanıldığında, birinci oktavdaki başlıca seslerin doğuşkanları elde edilir Tınlama Bölgeleri Obua kendi içinde farklı tınlayan üç ses bölüğmüne sahiptir Kalın ses bölgesi : En pes ses olan si bemolden bir sonraki fa sesine değin olan ses genişliğidir Barbar, metalik ve kavgacı bir tınısı vardır Genizden geliyormuş şehvetli uyandırtan bu sesleri yumuşak ve kısık bir nüansta araklamak epeyce zordur Orta ses bölgesi : Birinci oktavdaki fa sesinden ikinci oktavın son sesi olan si bemol sesina kadar olan kısımdır Bu kısımda kalın ses bölgesine oranla sesler daha yumuşak ve doğaldır Ayrıca Obuanın en hoş sesleri bu genişlik içinde yer alır Tatlı, ılık ve ve obuaya kendi kişiliğini kazandıran tını bu oktavda mevcuttur Eserlerde obuaya bahşedilen en güzel sololar yine bu ses genişliği içinde yazılmıştır İnce ses bölgesi : İkinci oktavın son sesi olan si bemolden sonraki ince seslerdir İnceldikçe obua ses renginden uzaklaşır, daha yırtıcı ve ince seslere dönüşür En ince seslerde entonasyon kaybı muhtemeldir ve çoğunlukla de kullanılmaz Özel efekler yaratılmak istendiğinde oldukça kullanışlı olabileceği durumlarda vardır Bu eserler çoğunlukla çağdaş dönemlerde büyük orkestralar için yazılı senfonik eserlerdir Obuanın Teknik Özellikleri Obua, virtüozite bakımından flüt kadar marifetli bir çalgı değildirGerektiğinde alt veya dilli pasajları büyük bir ustalıkla çalabileceği gibi doğrusu çalınma tekniği ve ses rengine böylece ahenkli uygun değildir Minik karakteristik ezgiler ve bilhassa orta ses bölgesinde yazılmış, tatlı, cantabile (şarkı söyler gibi) çalınan ezgiler obuanın başlıca karakterine uygun ve etkilidir Çalınış esnasında kamış çalıcının ağızının iç kısmında bulunduğu için, çift, üç ve kurbağa dili gibi tekniklerin çalınması oldukça güçtür Bu cins durumlar obuada ender görülür ve zaten obua edebiyatına özgü bir stil değildir Ama obua bunlara karşıt olarak tek dille oldukça çabuk pasajlar çalabilir Bu teknikte çalınan stakato (İt staccato) pasajlar, keskin, kuru, hafif ve narin niteliklerde diğer tüm tahta üflemeli çalgılarda üstündür Orkestradaki en kayda değer görevleri : başlangıçta solo bir çalgı olduğunu unutmamamız gereken bir çalgı olan obua bazı durumlarda öteki gruplarla unison olarak da çalabilir ve öteki çalgıların ses rengini zenginleştirebilir ve hatta gereken yerlerde eşlik amaçlı kısa figürlerde kullanılabilir Diğer tahta nefeslilerle mükemmel kaynaşır ve ahenkli tınılar ortaya çıkarabilir Esprili, küçümseyen veya şakacı bir etki için obuaya özellikle kalın seslerde stakato pasajlar verilebilir Fakat yinede obuanın belli başlı karakteri ne olursa olsun, tatlı, cantabile, hazin ve insanlar ezgilerinin hoş akıcı melodilerini icra etmek için benzersiz bir ses rengi olan bir enstrümandır ama besteciler genelde de bu şekilde kullanmayı tercih etmişlerdir wikipediaorgwikiObua'dan alındı