OBUA
imagesobua5ad23a5bf2712
OBUA AİLESİ
Yapıldığı ses : Do
Uzunluğu : 60 cm
Cift kamışlı soluklu bir calgıdır
Notası, ikinci cizgi sol ackısı ile yazılır
Diyapazona gore duyuluşu, aynıdır
Orkestra ve Armoni Muzikalarında, iki partisi bulunur
Solo ve eşlik gorevi verilir
Ses rengi, dokunaklı ve cobanlamadır
Ses dizisi genişliği:
Kalın bolum b Orta bolum c İnce bolum d En ince bolum
Calgının ağızlık bolumunde birbirine yapışık, ortası soluk gecmesi icin aralıklı iki kamış vardır Bu kamış bolumu ağza alınır, sol el yukarıda ve sağ el aşağıda ses deliklerini kapatacak bicimde az eğimli olarak, yere doğru tutulur Dudakların; ince, nazik, dişlerin; duzgun ve eksiksiz (on dişler) olması, aranılan nitelikler arasındadır Bu calgıya başlamak icin, onbeş yaş iyi, ikiuc yıl oncesi zararlı, onsekizden yukarısı da gecikmiş olur Her gun, ucaltı saat calışılabilir
Obua, Şalumo adı verilen eski kamışlı bir calgının gelişmesinden oluşmuştur Bugunku bilinen gelişmesi, ozellikle onsekizinci yuzyılda başlamış, Triebert, Sellner, Boehm, Gautrot, Bleuzet ve Buffet gibi calgı yapıcılarının calışmaları sonucu sağlanmıştır Obua, abanoz, şimşir, grendiye, sedirağacı gibi dayanıklı ağaclardan ve ebonitten yapıla gelmiştir Bugun de, dayanıklı ağaclardan ve ebonitten yapılmakta olan Obuaların, ackı dizgesi; gumuş kaplama olarak yapılmaktadır
Obua ses ozelliği ile ilk olarak, buyuk organist ve besteci JSBach (1685 1750)' ın beğenisini kazanmış, cobanlama, kır ve koy duygularım deyi gorevi bu besteci eliyle ona verilmiştir Obuanın ses dizisindeki sesleri; kalın bolumde acıklı ve boğuk, orta bolumde dokunaklı ve parlak, ince ve en ince bolumde ise, yeğin ve keskindir Genel olarak, bir renk calgısıdır Armoni Muzikalarında bu erekle kullanılır Sesleri gucsuz olduğundan, ozellikle acık yerlerde verilen dinletilerde bir ezgi calgısı olarak, solo gorev vermek doğru değildir Cunku, sesi duyulmayacak kadar gucsuz cıkar (acık yerlerde) Sesinin bu gucsuzluğunden dolayı onun Orkestra veya Armoni Muzikasına sesinin gurluğu ile sağlayacağı yararlılık değil, renk calgısı olarak duşunulmesi daha yerinde olur Ancak, verilmesi zorunlu olan bu bicim gorevlerde, surdin takılmış Trompetlerle desteklenmelidir Kalın ses bolumu, ozel erekle veya Gayda benzetilerinde olmak uzere seyrek olarak yalnız kullanılır Kalın bolum sesleri, Mi b Klarnet, Buyuk Klarnet Korno ve Bassonların kalın bolum sesleri ile birleştiğinde, acıklı ve dokunaklı bir etki bırakır En kullanışlı sesleri, orta bolum sesleridir, ozellikle bu bolum, cobanlama deyilerde başarılıdır Obualar, dizge oluşumu ve yeteneği bakımından, tutti (hep birlikte) lerde butun dizimlerde calabilir Ancak, bu calgıya bestecilerin solo olarak verecekleri gorevlerde, dizim başlıklarının uc diyez ve uc bemolden coğunu taşımaması zorunluluğu vardır Si b Buyuk Klarnet ve Buyuk Flut eşliğinde, ezgisel duzenler verilebilir Her gorevde onun ezgisel ses rengi duşunulmelidir Solo gorevlerinde de cabuk gecişli ezgilerden cok, geniş seslerle oluşturulmuş duyguların deyisi verilmelidir Obuanın ses rengindeki cekicilik, dinleyenin kulağındaki etki ile birlikte gozleri de uzerine cekecek niteliktedir Onun duygulan, sıcak ve ictenlikle deyi gucu, hic bir soluklu calgıda yoktur Senfonik ve sahne bestelerinde, Gayda benzetileri ve coban yaşamı onun sesleriyle, zihnimizde canlanır Onun gorevi daima ses rengi ve cobanlama deyi gucu goz onunde tutularak, hız derecesi orta olan ezgilerde olmalıdır Obua sololarına, Mi b veya Si b Klarnetler, Alto Saksofon, Basson, Korno, Kornet, Buğlu, surdin takılmış Trompet gibi calgılar da eklenebilir Buyuk Flut ile veya Kucuk Flut ile de yapacağı işbirliği, iyi, etkili bir sonuca ulaşır Genellikle iki Obua partisi yazılır Obualara aynı sesler veya iki bolumlu uzun ses eşlikleri de verilir Bu uzun sesler bazen Flutler veya kamışlı calgılar, yahut Trompet ve Kornet ile ciftlenir Besteciler Obua partilerini diğer birinci bolum calgılarla desteklemeye zorunludur Yalnız birinci Obuaya verilmiş olan eşliksiz veya sınırlı bir eşlik ile duşunulmuş gorevler, coklukla iki oboist ile calınmalıdır Obua, solo olarak Senfoni Orkestrasında, Armoni Muzikalarında, soluklular beşlisinde, kamışlılar uclusunde vb, topluluklarda yer alır Onun tatlı, dokunaklı rengi, bestecinin cobanlama duygularını dinleyiciye ileten onemli bir ozellik taşır Bu duyguların deyi calgısı olarak, Obua; guzel ezgiler ve sağlam calıcılarla dinletilerde yerini aynı guc ve renkle dolduracaktır
imagesobua5ad23a5bf2712
OBUA AİLESİ
Yapıldığı ses : Do
Uzunluğu : 60 cm
Cift kamışlı soluklu bir calgıdır
Notası, ikinci cizgi sol ackısı ile yazılır
Diyapazona gore duyuluşu, aynıdır
Orkestra ve Armoni Muzikalarında, iki partisi bulunur
Solo ve eşlik gorevi verilir
Ses rengi, dokunaklı ve cobanlamadır
Ses dizisi genişliği:
Kalın bolum b Orta bolum c İnce bolum d En ince bolum
Calgının ağızlık bolumunde birbirine yapışık, ortası soluk gecmesi icin aralıklı iki kamış vardır Bu kamış bolumu ağza alınır, sol el yukarıda ve sağ el aşağıda ses deliklerini kapatacak bicimde az eğimli olarak, yere doğru tutulur Dudakların; ince, nazik, dişlerin; duzgun ve eksiksiz (on dişler) olması, aranılan nitelikler arasındadır Bu calgıya başlamak icin, onbeş yaş iyi, ikiuc yıl oncesi zararlı, onsekizden yukarısı da gecikmiş olur Her gun, ucaltı saat calışılabilir
Obua, Şalumo adı verilen eski kamışlı bir calgının gelişmesinden oluşmuştur Bugunku bilinen gelişmesi, ozellikle onsekizinci yuzyılda başlamış, Triebert, Sellner, Boehm, Gautrot, Bleuzet ve Buffet gibi calgı yapıcılarının calışmaları sonucu sağlanmıştır Obua, abanoz, şimşir, grendiye, sedirağacı gibi dayanıklı ağaclardan ve ebonitten yapıla gelmiştir Bugun de, dayanıklı ağaclardan ve ebonitten yapılmakta olan Obuaların, ackı dizgesi; gumuş kaplama olarak yapılmaktadır
Obua ses ozelliği ile ilk olarak, buyuk organist ve besteci JSBach (1685 1750)' ın beğenisini kazanmış, cobanlama, kır ve koy duygularım deyi gorevi bu besteci eliyle ona verilmiştir Obuanın ses dizisindeki sesleri; kalın bolumde acıklı ve boğuk, orta bolumde dokunaklı ve parlak, ince ve en ince bolumde ise, yeğin ve keskindir Genel olarak, bir renk calgısıdır Armoni Muzikalarında bu erekle kullanılır Sesleri gucsuz olduğundan, ozellikle acık yerlerde verilen dinletilerde bir ezgi calgısı olarak, solo gorev vermek doğru değildir Cunku, sesi duyulmayacak kadar gucsuz cıkar (acık yerlerde) Sesinin bu gucsuzluğunden dolayı onun Orkestra veya Armoni Muzikasına sesinin gurluğu ile sağlayacağı yararlılık değil, renk calgısı olarak duşunulmesi daha yerinde olur Ancak, verilmesi zorunlu olan bu bicim gorevlerde, surdin takılmış Trompetlerle desteklenmelidir Kalın ses bolumu, ozel erekle veya Gayda benzetilerinde olmak uzere seyrek olarak yalnız kullanılır Kalın bolum sesleri, Mi b Klarnet, Buyuk Klarnet Korno ve Bassonların kalın bolum sesleri ile birleştiğinde, acıklı ve dokunaklı bir etki bırakır En kullanışlı sesleri, orta bolum sesleridir, ozellikle bu bolum, cobanlama deyilerde başarılıdır Obualar, dizge oluşumu ve yeteneği bakımından, tutti (hep birlikte) lerde butun dizimlerde calabilir Ancak, bu calgıya bestecilerin solo olarak verecekleri gorevlerde, dizim başlıklarının uc diyez ve uc bemolden coğunu taşımaması zorunluluğu vardır Si b Buyuk Klarnet ve Buyuk Flut eşliğinde, ezgisel duzenler verilebilir Her gorevde onun ezgisel ses rengi duşunulmelidir Solo gorevlerinde de cabuk gecişli ezgilerden cok, geniş seslerle oluşturulmuş duyguların deyisi verilmelidir Obuanın ses rengindeki cekicilik, dinleyenin kulağındaki etki ile birlikte gozleri de uzerine cekecek niteliktedir Onun duygulan, sıcak ve ictenlikle deyi gucu, hic bir soluklu calgıda yoktur Senfonik ve sahne bestelerinde, Gayda benzetileri ve coban yaşamı onun sesleriyle, zihnimizde canlanır Onun gorevi daima ses rengi ve cobanlama deyi gucu goz onunde tutularak, hız derecesi orta olan ezgilerde olmalıdır Obua sololarına, Mi b veya Si b Klarnetler, Alto Saksofon, Basson, Korno, Kornet, Buğlu, surdin takılmış Trompet gibi calgılar da eklenebilir Buyuk Flut ile veya Kucuk Flut ile de yapacağı işbirliği, iyi, etkili bir sonuca ulaşır Genellikle iki Obua partisi yazılır Obualara aynı sesler veya iki bolumlu uzun ses eşlikleri de verilir Bu uzun sesler bazen Flutler veya kamışlı calgılar, yahut Trompet ve Kornet ile ciftlenir Besteciler Obua partilerini diğer birinci bolum calgılarla desteklemeye zorunludur Yalnız birinci Obuaya verilmiş olan eşliksiz veya sınırlı bir eşlik ile duşunulmuş gorevler, coklukla iki oboist ile calınmalıdır Obua, solo olarak Senfoni Orkestrasında, Armoni Muzikalarında, soluklular beşlisinde, kamışlılar uclusunde vb, topluluklarda yer alır Onun tatlı, dokunaklı rengi, bestecinin cobanlama duygularını dinleyiciye ileten onemli bir ozellik taşır Bu duyguların deyi calgısı olarak, Obua; guzel ezgiler ve sağlam calıcılarla dinletilerde yerini aynı guc ve renkle dolduracaktır