bilgisayarci
FD Üye
Ankara Büyükşehir Belediyesi Eski Lideri Melih Gökçek ile ODTÜ idaresinin, Bilkent Şehir Hastanesi’ne ulaşımın sağlanması için 2017 yılında üretim protokolünü imzaladıkları ODTÜ Tüneli Projesi durduruldu. Kent Plancıları Odası, Ankara Şubesi’nin açtığı davayla 16. Yönetimi Mahkemesi Tünel Projesi’ne yönelik yürütmeyi durdurma kararı verdi.
"ODTÜ toprağı ağaçların ve hayatındır, taşıtların ve tünellerin değil" başlıklı bir açıklama yapan Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi, "ODTÜ Tüneline yönelik plan değişikliği nedeniyle Etraf ve Şehircilik Bakanlığına karşı açılan, Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Sıhhat Bakanlığının, Bakanlık yanında müdahil olduğu davada 16. Yönetim Mahkemesi tarafından sürecinin planlama metot ve temelleri ile imar mevzuatına karşıt olduğu, hukuka uyarlık bulunmadığı, telafisi güç ve imkansız ziyanlar ortaya çıkabileceği belirtilerek yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir" sözlerini kullandı.
Açıklamada yaşanan süreç ve alınan iptal kararına ait şöyle denildi:
"Ankara Büyükşehir Belediyesi 27 Kasım 2016 tarihinde Bilkent Şehir Hastanesi ulaşım güzergâhlarına ait olarak 1/25000, 1/5000 ve 1/1000 ölçekli plan değişikliklerini onaylamıştı. Bu planın akabinde Etraf ve Şehircilik Bakanlığı tarafından ulaşım güzergâhlarına ait 2017 yılı içinde 4 başka plan onaylanmış ve farklı vakitlerde askıya çıkarılmıştı. Bu parçacıl planların yol göstericiliğinde Ankara Büyükşehir Belediyesi ve ODTÜ idaresinin, Bilkent Entegre Sıhhat Kampüsü’ne hizmet etmesi emeliyle yapılacağı söylenen yollar konusunda bir protokol imzalayarak ortalarında anlaştıkları 8 Eylül 2017 tarihinde kamu ile paylaşılmıştı. Bu kapsamda, ulaşım ana planından azade hazırlanmış, rastgele bir bütüncül ulaşım yol ve yaklaşımı içermeyen, kesimci, beyhude bir trafik sorunu çözme eforu süreci içerisinde ele alınan yollardan biri de doğu-batı doğrultusunda geçmesi planlanan ODTÜ tüneliydi.
Üstte özetlenen süreç içerisinde; 2015 yılında onaylanan ODTÜ Müdafaa Gayeli İmar Planında yer verilen ODTÜ Tünelinde güzergâh değişikliğine gidilmiş, ODTÜ Tüneli planlarda şematik olarak gösterilmişti. Ayrıyeten, tünelin 736 metresi 1. Derece Doğal Sit Alanı içerisinden geçirilerek, ODTÜ Muhafaza Hedefli İmar Planında yer alan aç-kapa tekniği kullanılmadan inşa edilmesi gerektiği istikametindeki plan notu, yapılan plan değişikliği ile çıkarılmıştı. Protokol kapsamında ise ODTÜ Tüneline dair güzergâh değişikliği olduğu üzere kabul edilmiş, muğlak tabirler kullanılarak üstte hafriyat yapılmaksızın yer altından geçmesi gerekliliğine dair kimi sözlere yer verilmiştir. Fakat ODTÜ yerini doğu-batı doğrultusunda kat edecek tünelin aç kapa yoluyla yapılabilmesine imkan veren imar planlarının değiştirilmesine yönelik bir tabir protokolde yer almamıştı.
Bu muğlak, bilimsel yaklaşımdan uzak anlayışın sonucunda bugün gelinen noktada Şubemiz tarafından ODTÜ Tüneline yönelik plan değişikliği nedeniyle Etraf ve Şehircilik Bakanlığına karşı açılan, Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Sıhhat Bakanlığının, Bakanlık yanında müdahil olduğu davada 16. Yönetim Mahkemesi tarafından sürecinin planlama yöntem ve asılları ile imar mevzuatına karşıt olduğu, hukuka uyarlık bulunmadığı, telafisi güç ve imkansız ziyanlar ortaya çıkabileceği belirtilerek yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir.
ODTÜ’nün doğal yapısını parçalayan ve talan edilmesinin önünü açan çok sayıda yol planına karşı yürüttüğümüz türel gayrette mahkemeler gerisi arkasına yürütmeyi durdurma ve iptal kararları vermektedir. Hukukun üstünlüğüne olan inancımızla merkezi ve mahallî idarelerin bu hukuksuz kararlardan geri döneceği ve Ankara’nın ekolojik alanlarını muhafaza istikametinde adımlar atacağı umudunu taşıyoruz. ODTÜ Tüneli davamızdaki kazanımın yanında, Ankara’nın kıymetli değerleriden biri olan ODTÜ toprağının korunması ve ulaşımda bütüncül yaklaşımın benimsenmesi konusunda uğraşımızı sürdüreceğimizi bir defa daha kamuoyuna hürmetle duyururuz."