iltasyazilim
FD Üye
Hoca ve Mektep Programı Niye Önemli?
Okulun, çocuğun aileden sonraki ilk sosyal çevresi olduğunu ve ailenin yerini artık öğretmenin aldığını söyleyen Çocuk ve Aile Danışmanı Öznur Simav, hoca ve mektep programının çocuğun psikolojisi açısından nasıl olması gerektiğine değindi
Öğretmenini seven çocuk, okula istekle gider ve öğretmeninin yönergelerine uyar Sorumluluklarını yerine getirir, bu da öğrenim yaşantısını olumlu etkiler Dolayısıyla bir öğretmende olması gereken genel özellikleri şöyle planlamak mümkündür:
Öğretmen, sınıf içinde armoni ve disiplini sağlayabilecek özellikte olmalıdır
Çocuğun ruh sağlığının önemine inanmalı, öğrencilerine yardım olmalı, güven vermeli, onları incitecek tavırlardan uzak olmalıdır
Öğrenci ayrımı yapmamalıdır, en ufak bir fark çocuklar göre hissedilecektir
Sevgisini, sınıfta disiplini bozmadan yansıtabilmelidir
Öğrencilerini etkili, başarılı, kendini açıklama edebilen, yaratıcı, mutlu bireyler olacak şekilde desteklemelidir Onları araştırmaya, incelemeye yöneltmeli, dingin olmaktan uzak tutmalıdır
Kılavuz özelliğini defalarca korumalıdır Çocuğun kişilik gelişiminin önemine inanmalı ve kendisinin etkin olduğunu unutmamalıdır Adil davranmalı, dengelenmiş ve sürekli davranmalıdır
Öğretmenin kendi ruh sağlığının yerinde olması öğrenciyi artı yönde etkileyecektir
Öğretmen öğrencileri ile ilişkilerinde göz kontağı kurmalıdır Öğrencilerini etkin şekilde dinlemeli ve çocuğa bunu hissettirmelidir
Sorunların çözümünde “ben dili kullanmalıdır Örneğin; “Şamata yapıyorsunuz yerine “Şamata olunca üzülüyorum gibi
Ad takma, alay etme gibi tutumlardan elbette kaçınmalı, sınıfında bu cins davranışlara katiyen izin vermemelidir
Okul Programına İlişkin Önemli Notlar
Her ülke, toplumsal yaşamı her bakımdan destekleyecek, kaliteli insan gücünü yetiştirecek eğitim programlarını hazırlar, zaman zaman dünyadaki yeni gelişmeler, ihtiyaçlar doğrultusunda değişikliklere gider Ülkemizde de eğitim programı, Milli Eğitim Bakanlığının düzenlediği şekilde okullarda uygulanmaktadır
Eğitim programlarındaki hedef, çocuklara data üstüne atmak yok; onları cisim ve ruh sağlığı uygun, mutlu bireyler olarak topluma kazandırmaktır
Programlar, çocukların ilgi ve yeteneklerini ortaya koyan ve bu doğrultuda iş seçimine yöneltici olmalıdır
Çocukların, somut, bilişsel, sosyal, hissi, psikomotor, maddi, dil gelişimlerine yardım olacak özellikte olmalıdır
Çocuklar, öğrenme sürecinde faal ve katılımcı olmalı, edilgenlikten uzakta olmalıdır
Öğrenme ortamı sadece sınıfla sınırlı kalmamalı, dış ortamda da gerçekleşebileceği unutulmamalı, gerekli deney, gezi ve gözlemler ihmalkârlık edilmemelidir
Çocukların alaka ve isteklerine kadar kulüp çalışmalarına yer verilmelidir
Ders çeşitleri ve üstteki sınıfta okutulacak dersler uygun bir şekilde yer almalıdır
Jurnal ders programı hazırlanırken ağır dersler birbiri ardına ve günün sonuna doğru yerleştirilmemeli, ilgi çekici hobi gibi nitelik içeren dersler ağır derslerin arasına yerleştirilerek zihinsel dinlenme sağlanmalıdır
Yine öğle yemeğine yakın, ağır dersler mümkünse programa yerleştirilmemelidir
Haftalık ders programlarında da öğrencilerin ilgi ve istekleri, dersleri seziş kolaylıkları dikkate alınarak program yapılmalıdır
Teknolojik gelişmeler olası olduğunca programa yansıtılmalı ve uygulanabilir ülkü getirilerek, öğrenci ve öğretmenlerin yararlanmasına sunulmalıdır *
Okulun, çocuğun aileden sonraki ilk sosyal çevresi olduğunu ve ailenin yerini artık öğretmenin aldığını söyleyen Çocuk ve Aile Danışmanı Öznur Simav, hoca ve mektep programının çocuğun psikolojisi açısından nasıl olması gerektiğine değindi
Öğretmenini seven çocuk, okula istekle gider ve öğretmeninin yönergelerine uyar Sorumluluklarını yerine getirir, bu da öğrenim yaşantısını olumlu etkiler Dolayısıyla bir öğretmende olması gereken genel özellikleri şöyle planlamak mümkündür:
Öğretmen, sınıf içinde armoni ve disiplini sağlayabilecek özellikte olmalıdır
Çocuğun ruh sağlığının önemine inanmalı, öğrencilerine yardım olmalı, güven vermeli, onları incitecek tavırlardan uzak olmalıdır
Öğrenci ayrımı yapmamalıdır, en ufak bir fark çocuklar göre hissedilecektir
Sevgisini, sınıfta disiplini bozmadan yansıtabilmelidir
Öğrencilerini etkili, başarılı, kendini açıklama edebilen, yaratıcı, mutlu bireyler olacak şekilde desteklemelidir Onları araştırmaya, incelemeye yöneltmeli, dingin olmaktan uzak tutmalıdır
Kılavuz özelliğini defalarca korumalıdır Çocuğun kişilik gelişiminin önemine inanmalı ve kendisinin etkin olduğunu unutmamalıdır Adil davranmalı, dengelenmiş ve sürekli davranmalıdır
Öğretmenin kendi ruh sağlığının yerinde olması öğrenciyi artı yönde etkileyecektir
Öğretmen öğrencileri ile ilişkilerinde göz kontağı kurmalıdır Öğrencilerini etkin şekilde dinlemeli ve çocuğa bunu hissettirmelidir
Sorunların çözümünde “ben dili kullanmalıdır Örneğin; “Şamata yapıyorsunuz yerine “Şamata olunca üzülüyorum gibi
Ad takma, alay etme gibi tutumlardan elbette kaçınmalı, sınıfında bu cins davranışlara katiyen izin vermemelidir
Okul Programına İlişkin Önemli Notlar
Her ülke, toplumsal yaşamı her bakımdan destekleyecek, kaliteli insan gücünü yetiştirecek eğitim programlarını hazırlar, zaman zaman dünyadaki yeni gelişmeler, ihtiyaçlar doğrultusunda değişikliklere gider Ülkemizde de eğitim programı, Milli Eğitim Bakanlığının düzenlediği şekilde okullarda uygulanmaktadır
Eğitim programlarındaki hedef, çocuklara data üstüne atmak yok; onları cisim ve ruh sağlığı uygun, mutlu bireyler olarak topluma kazandırmaktır
Programlar, çocukların ilgi ve yeteneklerini ortaya koyan ve bu doğrultuda iş seçimine yöneltici olmalıdır
Çocukların, somut, bilişsel, sosyal, hissi, psikomotor, maddi, dil gelişimlerine yardım olacak özellikte olmalıdır
Çocuklar, öğrenme sürecinde faal ve katılımcı olmalı, edilgenlikten uzakta olmalıdır
Öğrenme ortamı sadece sınıfla sınırlı kalmamalı, dış ortamda da gerçekleşebileceği unutulmamalı, gerekli deney, gezi ve gözlemler ihmalkârlık edilmemelidir
Çocukların alaka ve isteklerine kadar kulüp çalışmalarına yer verilmelidir
Ders çeşitleri ve üstteki sınıfta okutulacak dersler uygun bir şekilde yer almalıdır
Jurnal ders programı hazırlanırken ağır dersler birbiri ardına ve günün sonuna doğru yerleştirilmemeli, ilgi çekici hobi gibi nitelik içeren dersler ağır derslerin arasına yerleştirilerek zihinsel dinlenme sağlanmalıdır
Yine öğle yemeğine yakın, ağır dersler mümkünse programa yerleştirilmemelidir
Haftalık ders programlarında da öğrencilerin ilgi ve istekleri, dersleri seziş kolaylıkları dikkate alınarak program yapılmalıdır
Teknolojik gelişmeler olası olduğunca programa yansıtılmalı ve uygulanabilir ülkü getirilerek, öğrenci ve öğretmenlerin yararlanmasına sunulmalıdır *