iltasyazilim
FD Üye
EĞİTİM: bireyde kendi yaşantıları aracılığıyla davranış değişikliği meydana getirme süreci
*eğitim bir süreçtir
*eğitim sürecinde bireyde davranış değişikliği meydana getirmektir
*tavır değişikliği bireyin yaşantıları sonucu meydana kazanç
informal eğitim:bir plana tabi olmaksızın yapılan eğitim etkinlikleridirörnusta çırak ilişkisi,arkadaş ortamı
formal eğitimlanlı eğitim etkinlikleridir
formal eğitim ikiye ayrılır:
örgün eğitim:kesin bir yaş kümesindeki bireylere,ulusal eğitim amaçlarına tarafından hazır eğitim programlarıyla mektep çatısı aşağı uyumlu olarak yapılan eğitimdir
yaygın eğitim: örgün eğitim sistemine hiç girmemiş bu sistemin herhangi bir basamağında yer alan ya da bu basamakların birinden ayrılmış olan kişilere alaka ve gereksinme duydukları alanda yapılan eğitimdirörn özel kurslar vs
öğrenme:yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta veya potansiyel davranıştaki nispeten kalıcı izli davranışlardır
öğrenmenin müşterek özellikleri:
1öğrenme sonucunda davranıştaki başkalaşım davranışta gözlenebilir bir değişiklik olması
*birey o güne dek hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
*var olan davranışını geliştirebilir
*daha önce öğrendiği yanlış davranışı düzeltebilir
2davranıştaki değişikliğin yaşantı ürünü olması
3davranıştaki değişmenin nispeten aralıksız olması
4davranıştaki değişmenin yorgunluk,rahatsızlık gibi etmenler sebebiyle geçici bir biçimde meydana gelmemişolması
5davranıştaki değişmenin yalnızca çoğaltma sonucunda oluşmaması
öğretme:öğrenmenin kolaylaştırılması,öğrenmeye rehberlik edilmesi,öğrenene öğrenmeyi gerçekleştirmesinde asistan olunması sürecidir
öğretimkullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinlikleridir
romizowski (1986),eğitim ve öğretim arasındaki farkı şöyle açıklar : öğretim önceden saptanmış amaçlara varmak için kenarı parmaklıklarla taraflı bir yolu izlemeye benzer eğitim ise, yolun sağındaki ve solundaki tarlalarda özgürce dolaşmaktır
öğretim sürecini çözümlediğimizde dört temel öğenin olduğunu görmekteyiz:
hedefler:öğretim etkinlikleri sonucunda öğrenende ortaya çıkacak davranışları tanımlar
içerik: öğretim sürecin de öğrencilere kazandırılacak veri, beceri ve tutumları kapsar
eğitim durumları:öğrencilerin hedeflere ulaşmaları için geçirmeleri gereken öğrenme yaşantılarını sağlayacak dış koşulların düzenlenmesidir
değerleme: öğrencilerin hedeflere varmak durumlarının çeşitli ölçme araçları ile belirlenmesidir
öğretim esnasında şu noktalar göz önünde bulundurulması gerekir:
*öğretirken öğrenenin kavramagücünü göz önünde bulundurmak gerekir
*öğrenenin öğrenme gücü,öğretilen konuya,nesneye kadar değişir
*uyarılan bir insan uyarılmayana kadar daha kolay öğrenir
*uyarımlar ölçülü olmalıdır şiddetli uyarım duygusal dengeyi bozabilir
*bahşetme ile denetlenen öğrenme,genelde cinayet ile denetlenenöğrenmeye oranla daha etkilidir
*öğreneni başarısızlıkla itham etmek öğrenmesine ket vurabilir
*bireyin içinden gelen uyarım dıştan verilen uyarıma oranla daha etkin öğrenme sağlar
* öğretimde esas olan başarıdır
*seçilen amaçlar bireyler için gerçekçi olmalıdır
*öğrenmede geçmiş yaşantıların önemli bir yeri vardır
*öğrenen,öğretim sürecine etkin olarak katılırsa daha basit öğrenir
*anlamlı konular, anlamsız ve anlaşılması zor konulara kadar daha kolay öğrenilir
*hüner öğrenirken,tekrar etme alıştırmaları yapılması öğrenmenin etkin olmasını sağlar
*öğrenen öğrenme yaşantıları davcarasındaki ilişkileri kendi bulur veyeni durumlara uygulamadeneyimi kazanırsa,öğrendiği şeyleri diğer konularadaha kolay aktarma eder
*öğrenme sürecinde uzun zaman hazırlanması istenen konular için ayrı zamanlarda ara sıra anımsamalar yapılması gerekir
***eğitim ve öğretim süreçlerinde hedef öğrenmeyi sağlamaktır
oysa bu süreç planlı,programlı ve güdümlü ise ve istendik yönde davranış kazandırmayı amaçlıyorsa öğretim süreci gündeme gelmektedir
eğitim,öğretime kıyasladaha ayrıntılı,yaşam boyu süren,istendik ve istenmedik tutum değişikliklerini taşıyan bir süreçtir
1 aşağıdakilerden hangisi eğitim için söylenemez?
a) eğitim belli bir vakit diliminde gerçekleşen bir süreçtir
b) eğitim sürecinde bireyde tutum değişiklikleri meydana gelir
c) öğrenmenin oluştuğu her durumda,insan davranışlarını değiştiren bir eğitim sürecinden söz edilebilir
d)eğitim istendik nitelikteki tutum değişikliklerinin oluşturulmasını yani geçerli öğrenmeleri kapsamaktadır
e) eğitim ikiye ayrılır informal ve formal eğitim
cevap: aeğitim belli bir süreçte yok hayat boyu devam eder
2 artist çırak ilişkisi sonucu kazanılan davranışlar hangi eğitimin kapsamındayer alır?
a formal eğitim
b örgün eğitim
c yaygın eğitim
d informal eğitim
e görsel eğitim
cevap:d dirbir plana yan olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine informal eğitim denir
3 aşağıdakilerden hangisi öğretme için söylenemez?
a öğretme herhangi bir öğrenmeyi kılavuzlama ve sağlama faliyeti olarak tanımlanabilir
b öğretme sürecinde öğrenen ,öğreten ve öğrenilen diyebileceğimiz üç öğenin etkileşimi söz konusudur
c öğretme etkinlikleri daima eğitim kurumlarında düzenlenir
d öğretme ve öğrenme kimi zaman birbirinden bağımsız olarak da gerçekleşebilmektedir
e öğretme, öğrenmenin kolaylaştırılması süreci olarak ele alınabilir
yanıt : c diröğretme sürecinin defalarca okulda yer alması gerekmez
4 aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin gerçekleşmesi için öğretim sırasında dikkat edilmesi gereken noktalardan biri değildir?
a öğretirken öğrencinin kavrama gücünü göz önünde bulundurmak gerekir
b uyarılan bir insan uyarılmayana tarafından daha kolay öğrenir
c seçilen amaçlar birey için realist olmalıdır
d kişi sürekli dıştan uyarılınca daha etkili öğrenir
e öğrenen,öğretim sürecine faal olarak katılırsa daha basit öğrenir
yanıt: ddir bireyin içinden gelen uyarım dışarıdan verilen uyarıma göre daha etkin öğrenme sağlar
5aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin davranış değişikliği üzerindeki etkisi için söylenemez?
aöğrenme,davranışta geçici değişiklikler yaratan etkendir
böğrenme sonucunda davranışta gözlenebilir bir değişme meydana gelir
cbirey o güne böylece hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
dvar olan davranışı geliştirebilir
edaha önce öğrendiği yanlış davranışı düzeltebilir
yanıt: adır öğrenme geçici değil kalıcıdır
6aşağıdakilerden hangisi bir plana tabi olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine verilen addır
aformal eğitim
binformal eğitim
cörgün eğitim
dyaygın eğitim
eeğitim
yanıt:bdir
7büyüme ve vücutta öbür etkilerle oluşan geçici değişmelerle atfedilmeyecek,yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta nispeten daimi izli değişiklik hangisidir?
aöğretim
beğitim
cöğrenme
döğretme
ehedef
cevap:cdir
8aşağıdakilerden hangisi,öğretim sürecini yaratıcı temel öğeler arasında yer almaz?
a öğrenme
bhedef
ciçerik
değitim durumu
edeğer biçme
cevap adır
9 okullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinliklerine ne denir?
aeğitim
böğrenme
cöğretme
ddeğerleme
eöğretim
yanıt:edir
10öğretim sürecinde öğrencilere kazandırılacak data maharet ve tutumları kapsayan safha hangisidir?
a hedefler
biçerik
ceğitim durumları
döğrenim durumları
edeğer biçme
cevap:bdir
11eğitim çabaların genel amacı nedir?
abilgi kazandırma
btoplumsal ahenk sağlama
cbelirli beceriler kazandırma
dyetenek geliştirme
egereksinimleri karşılama
cevap:bdir
12aşağıda verilen tanımlardan hangisi öğretimin tanımıdır?
abiyokültürel ve sosyal bir varlık olaninsanın yetiştirilmesidir
bokullarda ve okul ardından verilen her türlü data ve beceridir
cinsanın kişiliğini besleme sürecidir
dplanlı,programlı ve destekli bir süreçtir
esürekliliği olan bir süreçtir
yanıt:ddir
13aşağıda verilenlerden hangisi öğrenmenin müşterek özelliklerinden biri değildir?
adeğişmenin nispeten aralıksız olması
bdavranışta gözlenebilir bir değişmenin olması
cdeğişmenin sadece artma sonucunda oluşması
ddeğişikliğin yaşantı ürünü olması
edeğişmenin daimi izli olması
yanıt:cdir
14 aşağıdakilerin hangisi öğretme süreci için yanlış bir anlatımdır?
a öğretme sürecinin tekrar tekrar okulda yer alması
b öğrenen,öğreten ve öğrenilen öğelerini kapsaması
cöğretenin kimi data ve becerilere sahip olması
d öğretme süreçlerinin hepsinde aynı öğelerin yer alması
eöğrenmenin klavuzlanarak sağlanması
cevap:adır
15aşağıdaki anlatımlardan hangisi doğrudur?
atüm eğitim etkinlikleri öğretim kapsamındadır
beğitim hayat boyu süren kapsamlı bir süreçtir
cöğretim tekrar tekrar bir plan doğrultusunda gerçekleşmez
değitim sürecinde öğrenmeden çok söz edilemez
eöğretme işi yerinde bir yer ve süre ister
yanıt:b*
*eğitim bir süreçtir
*eğitim sürecinde bireyde davranış değişikliği meydana getirmektir
*tavır değişikliği bireyin yaşantıları sonucu meydana kazanç
informal eğitim:bir plana tabi olmaksızın yapılan eğitim etkinlikleridirörnusta çırak ilişkisi,arkadaş ortamı
formal eğitimlanlı eğitim etkinlikleridir
formal eğitim ikiye ayrılır:
örgün eğitim:kesin bir yaş kümesindeki bireylere,ulusal eğitim amaçlarına tarafından hazır eğitim programlarıyla mektep çatısı aşağı uyumlu olarak yapılan eğitimdir
yaygın eğitim: örgün eğitim sistemine hiç girmemiş bu sistemin herhangi bir basamağında yer alan ya da bu basamakların birinden ayrılmış olan kişilere alaka ve gereksinme duydukları alanda yapılan eğitimdirörn özel kurslar vs
öğrenme:yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta veya potansiyel davranıştaki nispeten kalıcı izli davranışlardır
öğrenmenin müşterek özellikleri:
1öğrenme sonucunda davranıştaki başkalaşım davranışta gözlenebilir bir değişiklik olması
*birey o güne dek hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
*var olan davranışını geliştirebilir
*daha önce öğrendiği yanlış davranışı düzeltebilir
2davranıştaki değişikliğin yaşantı ürünü olması
3davranıştaki değişmenin nispeten aralıksız olması
4davranıştaki değişmenin yorgunluk,rahatsızlık gibi etmenler sebebiyle geçici bir biçimde meydana gelmemişolması
5davranıştaki değişmenin yalnızca çoğaltma sonucunda oluşmaması
öğretme:öğrenmenin kolaylaştırılması,öğrenmeye rehberlik edilmesi,öğrenene öğrenmeyi gerçekleştirmesinde asistan olunması sürecidir
öğretimkullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinlikleridir
romizowski (1986),eğitim ve öğretim arasındaki farkı şöyle açıklar : öğretim önceden saptanmış amaçlara varmak için kenarı parmaklıklarla taraflı bir yolu izlemeye benzer eğitim ise, yolun sağındaki ve solundaki tarlalarda özgürce dolaşmaktır
öğretim sürecini çözümlediğimizde dört temel öğenin olduğunu görmekteyiz:
hedefler:öğretim etkinlikleri sonucunda öğrenende ortaya çıkacak davranışları tanımlar
içerik: öğretim sürecin de öğrencilere kazandırılacak veri, beceri ve tutumları kapsar
eğitim durumları:öğrencilerin hedeflere ulaşmaları için geçirmeleri gereken öğrenme yaşantılarını sağlayacak dış koşulların düzenlenmesidir
değerleme: öğrencilerin hedeflere varmak durumlarının çeşitli ölçme araçları ile belirlenmesidir
öğretim esnasında şu noktalar göz önünde bulundurulması gerekir:
*öğretirken öğrenenin kavramagücünü göz önünde bulundurmak gerekir
*öğrenenin öğrenme gücü,öğretilen konuya,nesneye kadar değişir
*uyarılan bir insan uyarılmayana kadar daha kolay öğrenir
*uyarımlar ölçülü olmalıdır şiddetli uyarım duygusal dengeyi bozabilir
*bahşetme ile denetlenen öğrenme,genelde cinayet ile denetlenenöğrenmeye oranla daha etkilidir
*öğreneni başarısızlıkla itham etmek öğrenmesine ket vurabilir
*bireyin içinden gelen uyarım dıştan verilen uyarıma oranla daha etkin öğrenme sağlar
* öğretimde esas olan başarıdır
*seçilen amaçlar bireyler için gerçekçi olmalıdır
*öğrenmede geçmiş yaşantıların önemli bir yeri vardır
*öğrenen,öğretim sürecine etkin olarak katılırsa daha basit öğrenir
*anlamlı konular, anlamsız ve anlaşılması zor konulara kadar daha kolay öğrenilir
*hüner öğrenirken,tekrar etme alıştırmaları yapılması öğrenmenin etkin olmasını sağlar
*öğrenen öğrenme yaşantıları davcarasındaki ilişkileri kendi bulur veyeni durumlara uygulamadeneyimi kazanırsa,öğrendiği şeyleri diğer konularadaha kolay aktarma eder
*öğrenme sürecinde uzun zaman hazırlanması istenen konular için ayrı zamanlarda ara sıra anımsamalar yapılması gerekir
***eğitim ve öğretim süreçlerinde hedef öğrenmeyi sağlamaktır
oysa bu süreç planlı,programlı ve güdümlü ise ve istendik yönde davranış kazandırmayı amaçlıyorsa öğretim süreci gündeme gelmektedir
eğitim,öğretime kıyasladaha ayrıntılı,yaşam boyu süren,istendik ve istenmedik tutum değişikliklerini taşıyan bir süreçtir
1 aşağıdakilerden hangisi eğitim için söylenemez?
a) eğitim belli bir vakit diliminde gerçekleşen bir süreçtir
b) eğitim sürecinde bireyde tutum değişiklikleri meydana gelir
c) öğrenmenin oluştuğu her durumda,insan davranışlarını değiştiren bir eğitim sürecinden söz edilebilir
d)eğitim istendik nitelikteki tutum değişikliklerinin oluşturulmasını yani geçerli öğrenmeleri kapsamaktadır
e) eğitim ikiye ayrılır informal ve formal eğitim
cevap: aeğitim belli bir süreçte yok hayat boyu devam eder
2 artist çırak ilişkisi sonucu kazanılan davranışlar hangi eğitimin kapsamındayer alır?
a formal eğitim
b örgün eğitim
c yaygın eğitim
d informal eğitim
e görsel eğitim
cevap:d dirbir plana yan olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine informal eğitim denir
3 aşağıdakilerden hangisi öğretme için söylenemez?
a öğretme herhangi bir öğrenmeyi kılavuzlama ve sağlama faliyeti olarak tanımlanabilir
b öğretme sürecinde öğrenen ,öğreten ve öğrenilen diyebileceğimiz üç öğenin etkileşimi söz konusudur
c öğretme etkinlikleri daima eğitim kurumlarında düzenlenir
d öğretme ve öğrenme kimi zaman birbirinden bağımsız olarak da gerçekleşebilmektedir
e öğretme, öğrenmenin kolaylaştırılması süreci olarak ele alınabilir
yanıt : c diröğretme sürecinin defalarca okulda yer alması gerekmez
4 aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin gerçekleşmesi için öğretim sırasında dikkat edilmesi gereken noktalardan biri değildir?
a öğretirken öğrencinin kavrama gücünü göz önünde bulundurmak gerekir
b uyarılan bir insan uyarılmayana tarafından daha kolay öğrenir
c seçilen amaçlar birey için realist olmalıdır
d kişi sürekli dıştan uyarılınca daha etkili öğrenir
e öğrenen,öğretim sürecine faal olarak katılırsa daha basit öğrenir
yanıt: ddir bireyin içinden gelen uyarım dışarıdan verilen uyarıma göre daha etkin öğrenme sağlar
5aşağıdakilerin hangisi öğrenmenin davranış değişikliği üzerindeki etkisi için söylenemez?
aöğrenme,davranışta geçici değişiklikler yaratan etkendir
böğrenme sonucunda davranışta gözlenebilir bir değişme meydana gelir
cbirey o güne böylece hiç göstermediği bir davranışı göstermeye başlar
dvar olan davranışı geliştirebilir
edaha önce öğrendiği yanlış davranışı düzeltebilir
yanıt: adır öğrenme geçici değil kalıcıdır
6aşağıdakilerden hangisi bir plana tabi olmaksızın yapılan eğitim etkinliklerine verilen addır
aformal eğitim
binformal eğitim
cörgün eğitim
dyaygın eğitim
eeğitim
yanıt:bdir
7büyüme ve vücutta öbür etkilerle oluşan geçici değişmelerle atfedilmeyecek,yaşantı ürünü olarak meydana gelen davranışta nispeten daimi izli değişiklik hangisidir?
aöğretim
beğitim
cöğrenme
döğretme
ehedef
cevap:cdir
8aşağıdakilerden hangisi,öğretim sürecini yaratıcı temel öğeler arasında yer almaz?
a öğrenme
bhedef
ciçerik
değitim durumu
edeğer biçme
cevap adır
9 okullarda gerçekleştirilen planlı,denetimli ve örgütlenmiş öğretme etkinliklerine ne denir?
aeğitim
böğrenme
cöğretme
ddeğerleme
eöğretim
yanıt:edir
10öğretim sürecinde öğrencilere kazandırılacak data maharet ve tutumları kapsayan safha hangisidir?
a hedefler
biçerik
ceğitim durumları
döğrenim durumları
edeğer biçme
cevap:bdir
11eğitim çabaların genel amacı nedir?
abilgi kazandırma
btoplumsal ahenk sağlama
cbelirli beceriler kazandırma
dyetenek geliştirme
egereksinimleri karşılama
cevap:bdir
12aşağıda verilen tanımlardan hangisi öğretimin tanımıdır?
abiyokültürel ve sosyal bir varlık olaninsanın yetiştirilmesidir
bokullarda ve okul ardından verilen her türlü data ve beceridir
cinsanın kişiliğini besleme sürecidir
dplanlı,programlı ve destekli bir süreçtir
esürekliliği olan bir süreçtir
yanıt:ddir
13aşağıda verilenlerden hangisi öğrenmenin müşterek özelliklerinden biri değildir?
adeğişmenin nispeten aralıksız olması
bdavranışta gözlenebilir bir değişmenin olması
cdeğişmenin sadece artma sonucunda oluşması
ddeğişikliğin yaşantı ürünü olması
edeğişmenin daimi izli olması
yanıt:cdir
14 aşağıdakilerin hangisi öğretme süreci için yanlış bir anlatımdır?
a öğretme sürecinin tekrar tekrar okulda yer alması
b öğrenen,öğreten ve öğrenilen öğelerini kapsaması
cöğretenin kimi data ve becerilere sahip olması
d öğretme süreçlerinin hepsinde aynı öğelerin yer alması
eöğrenmenin klavuzlanarak sağlanması
cevap:adır
15aşağıdaki anlatımlardan hangisi doğrudur?
atüm eğitim etkinlikleri öğretim kapsamındadır
beğitim hayat boyu süren kapsamlı bir süreçtir
cöğretim tekrar tekrar bir plan doğrultusunda gerçekleşmez
değitim sürecinde öğrenmeden çok söz edilemez
eöğretme işi yerinde bir yer ve süre ister
yanıt:b*