Yapılan çalışmalarda, ehliyetsiz ve istikrarsız beslenen talebelerin dikkat müddetlerinin kısaldığı, algılamalarının azaldığı, öğrenmede güçlük ve davranış bozuklukları çektikleri, mektepte devamsızlık müddetlerinin uzadığı ve mektep muvaffakiyetlerinin düşük olduğu ortaya konmuştur.
Mektep çağı evlatlarının sağlıklı beslenmelerinde birçok insana hizmet düşmektedir. Öncelikle evladın muallimi, ailesi, mektep idaresi ve yiyecek- içecek hizmeti sağlayan kuruluşlar vb.
Mektebe başlayan mektepliler günlerinin büyük bir kısmını mektepte geçirmektedirler ve bu nedenle ailelerinden çok hocalarıyla birlikte olmakta, kendilerine muallimlerini örnek almakta, akıllıca haber ve alışkanlıkları hocalarından kazanmaktadırlar. Bunun yanı sıra tıpkı vade zarfında hocalarda evlatları gözlemleme fırsatı bulmaktadırlar. Bu nedenle muallimler talebeleri temel beslenme haberleri konusunda aydınlatmalı, kazanılan malumatların davranışa dönüştürülmesini desteklemeli, yanlış beslenme alışkanlıklarına devrinde müdahale etmeli, kendi beslenme davranışlarıyla evlatlara örnek olmalı ve evlatların büyüme- gelişmelerini dikkatlice takip etmelidir. Bunun yanı sıra mektep idareleri yiyecek- içecek hizmeti sağlayan kuruluşları dikkatlice denetlemeli ve sıhhat kurallarına müsait besinleri talebelere sağlamaya çalışmalıdır. Ailelerde evlatlarının daima takipçisi olmalı ve hakikat beslenme alışkanlıkları konusunda örnek olmalıdırlar. İşte mektep çağı beslenmesinde dikkat edilmesi gereken püf noktaları;
• Kahvaltı günün en değerli öğünüdür. Kahvaltı öğününü atlamak evlatta yorgunluk, halsizlik, dikkat dağınıklığı yaratabilir. Kahvaltı yapan evlatların, yapmayanlara orantıyla mektepte daha başarılı oldukları araştırmalarla kanıtlanmıştır.
• Evlatların kemik ve diş gelişimi için günlük 2- 3 su bardağı süt yahut yoğurt ve 1 kibrit kutusu kadar peynir tüketmeleri gerekmektedir.
• Evlatların tüm besin öbeklerinden ehil ve istikrarlı bir biçimde alması hayli değerlidir. Bu nedenle her öğünde süt, et, sebze- meyve ve tahıl öbeğinden bir yiyeceğin bulundurulması koşuldur.
• Mekteplerde Sıhhat Banklığınca hazırlanan ve mekteplere gönderilen örnek menüler esas alınarak yemek menüleri oluşturulmalıdır.
• Tüm gün eğitim veren mekteplerde bulunan yemekhane menülerinin bir diyetisyen tarafından evlatların gereksinimlerine münâsib olarak hazırlanması gerekmektedir.
• Gün boyunca zihinsel ve fizikî performansın üst seviyede tutulabilmesi ismine ana ve ara öğünler yapılmalı, öğün atlanmamalıdır.
• Ara öğünlerde kuvvet ve yağ nispeti yüksek yiyecekler noktasına taze- kuru meyveler ve süt- süt eserleri tercih edilmelidir.
• Açık havada satılan yahut pişirilen, tutarlı ortamda hazırlanmayan ve saklanmayan besinlerden evlatların uzak durmasını sağlamak değerlidir. Bu cins besinler hem evladınızın büyüme gelişmesi için gereksinim duyduğu besin öğesi muhtaçlığını karşılayamaz, hem de besin zehirlenmesine neden olabilir.
• Evlatlarınızın beslenme çantalarını akşamları denetim edin. Beslenme çantasının dolu gelmesi onun öbür bir şeyler yemeyi tercih ettiğinin göstergesidir. Ama bu durumu evladınızı suçlamadan onunla sohbet ederek irdeleyin.