mektep öncesi çağındaki çocuklar ve televizyon mektep öncesinde televizyon yapımı okul öncesi televizyon yapımı öğretici çizgi film tuvalet eğitimi eğitici çizgi filmler tuvalet eğitimi öncesi cizgi filmler Bu yaş grubunda çocuğun gelişimi ile ilgili manâlı adımlar atılır 03 yaş grubunda olduğu gibi çocuğun gelişimi bu dönemde de çok seri bir şekilde devam eder Bu dönemde anne baba , dost ve sosyal çevre ile etkileşim ve iletişim belirgin olarak artmış ve artık erişkinlerle birlikte belirgin olarak ahenk sağlanmıştır Gerek dil gelişimi , lüzum motor gelişimde manâlı aşamalar kaydedilir Yeniden çocuktaki etkilenmeler hayat boyu onun için çok kayda değer olacaktır TV’nin bu dönemde çok fazla izlenmesi, çocuğun dil ve sosyal gelişiminde bazı sıkıntıların ve eksikliklerin oluşmasına neden olabilir Bu dönemde çocuklar TVde gördükleri görüntüleri adamakıllı fiziki olarak yorumlarlar, yani çocuklarda bütünüyle soyut akıl gelişmediği için lüzum çizgi filmler, lüzum filmlerde görülen görüntüler olduğu gibi algılanır Çocuk tüm bunları olduğu gibi uygulamaya çalışabilir Yani çizgi filmde gördüğü bir hareket veya sahneyi olduğu gibi yapmaya çalışabilir Çocuk için bu dönemde kuvvet içeren ve fazla gösterişli konulardan oluşan çizgi filmler oldukça sakıncalı olabilir Bilinçaltı baskı duygularının yerleşmesine niçin olabilir aynı zamanda çocuğun bu dönemde izleyeceği gerilim, nefret ya da aşırı güç içeren görüntülerden çocuklar epeyce fazla etkilenebilir , bu şart onları akla gelen görüntüler ve düşünceler ile günlerce rahatsız edebilir Ilave olarak çocukta uyku bozukluğu , yalnız kalmak istemememe , korku ve endişe duyguları yerleşebilir O nedenle anne babaların bu dönemde izlenen programlara bilhassa uyarı etmesi gerekir Çocuğun sosyalleşmesi , yakınları ile diyalog kurması , sosyal adaptasyonu , dil gelişimi ve buna benzer konular TV izleme ( fazla miktarlarda ) ile yetersiz kalabilir Bu yaşlardaki çocukların eğitici programlar harici, özellikle güç taşıyan ve çocuklar için travmatik olacak görüntülerden uzak kalmaları yerinde olur Bu hazırlıksız karşılaşılan görüntüler onlarda bilinçaltı kaygı , gerilim , nefret edilen şey , şiddete cereyan gibi sıkıntılara yol açabilir Amerika ve Avrupada uzmanlar minik yaşlarda gösterilen zor davranışlarının önlemek için çok büyük gayretler sarf etmekte ,bilhassa son zamanlarda okullarda gösterilen zor olaylarından daha sonra meselenin öneminin daha da arttığı anlaşılmaktadır Manâlı olan ve yapılması daha kolay olan şey çocukların ruh sağlığı bozulmadan koruyucu önlemlerin alınması gerekliliğidir Unutulmamalıdır oysa çocukluk çağında görülen her görüntünün , duyulan her sesin , karşılaşılan her iyi ve kötü muamelenin mutlaka ilerki yıllarda bir yansıması olacaktır böylece TV gibi irtibat araçları eğitim amaçlı olarak kullanılmalı , misafir etme amaçlı ise belirli sınırlarda kullanılmalıdır Bilhassa anne babalar, aile olarak birlikte izledikleri programlar konusunda epeyce seçici davranmalıdırlar Tüm bunlara ek olarak , aşırı ve uygun olmayan TV izleme durumunda , daha çok geç saatlerde izlenmesine izin verilen programlar ile çocukların uyku ritmi bozulmakta , süre ve motivasyon eksikliğinden dolayı çocukların oyunlar ve öbür aktiviteler ile kazanacakları motor beceriler yetkisiz kalmakta , çocukların dost ortamlarında kazanacakları sosyal uyarlama yeteneği istenen seviyede olmamakta , ince motor becerilerin gelişimine ve anne babanın eğitimi için zorunlu süre azalmakta , bu yaş için zorunlu olan maddi hareketlilik ile enerji atımı yetkisiz kalmakta , TV’nin çocuklar için bir miktar katkısı olsa bile, genelde dil , sosyal ve motor gelişimde sıkıntılar gözlenmektedir Bu şart eğer anne babanın çocuğu için tatmin edici vakit bulmasında sorun varsa , çocukta ilave olarak psikiyatrik sıkıntılar varsa , çocuğun gelişimini destekleyecek diğer faktörler eksik ise daha da büyük can sıkıntısı olmaktadır