iltasyazilim
FD Üye
Okul öncesi çocuk eğitimi
Mektep Öncesi Eğitim
Mektep öncesi eğitimde nelere uyarı edilmeli
Çocuklarımız okul öncesi eğitime başlamadan önce, en çok zaman geçirdikleri etraf evleridir Evde genelde her şey karşılıklı ve herkesin kullanımına açıktır Anneanneler, babaanneler ve diğer yakınlarımızda da çocuklar alaka odağı oldukları için her istedikleri önlerine sunulur Bu durum, çocuklar evden çıkıp diğer bir ortama girene değin (fakat bu etraf genellikle okuldur) sürer Dolayısıyla evde her gördüğü önüne sunulan çocuk sahiplik kavramını öğrenemez Her istediğini alabileceğini, her şeyin ona ait olduğunu düşünür Misafirliğe gittiğiniz evlerden alınıp cebe konan oyuncakların darılma sebebi de her şeyin kendine ait olduğu düşüncesidir Bu davranış yaklaşık 5 yaşına dek sorun sayılmaz yani endişelenmeye lüzum yoktur Çünkü mülkiyet duygusu 67 matem civarında kazanılır 5 yaşına dek böyle bir durumla karşılaşıldığında çocuğumuz kimden ne aldıysa “O bizim değil, yanlışlıkla almışsın sanırım diyerek konuyu o lahza fazla uzatmadan alınan eşyayı sahibine geri iade etmesi sağlanmalıdır Tutum bir fazla kere her tarafta ederse ; “Bizim olmayan şeyleri izinsiz alıp götüremeyiz, senin eşyaların böyle alınsın ister misin, onu hemencecik geri vermeliyiz şeklinde düşüncemiz kesinkes açıklama edilmelidir
Mülkiyet kavramının öğrenilmesi için minik yaşlardan itibaren evde de annebabanın eşyalarını aldığında bile başkasına ait eşyalar için izin alması gerektiği anlatılıp izin istemesi alışkanlık haline getirilmelidir Ayni zamanda çocuğumuzun eşyalarını alırken bizim de izin istememiz iyi bir model olmamızı sağlar Keza çocuklarımızla beraber alışverişe gittiğimizde aldığımız şeylerin parasını kasada beraber ödemek de sahiplik kavramı hakkında düşünce edinmelerine muavin olabilir İlkokul döneminden itibaren uyumlu olarak harçlık atamak de yardımsever olacaktır arada bir yapılan sohbetlerde kendimize ait ve başkalarına ait eşyaları farkından bahsedebilir, her şeye sahip olamayacağımızdan söz edilebilir, okunan hikayelere bu konuyla ilgili ufak eklemeler yapabiliriz
Beraber oynadığımız oyunlarda da mülkiyet kavramıyla ilgili senaryolar üretmek kullanabileceğimiz yöntemler arasındadır
“ Bunların dışarıya 6 yaş ve sonrasında bu tutum sık tekrarlanıyorsa bir davranış bozukluğu halini almış demektir Bunun aşağıdaki gibi sebepleri olabilir:
Çocuğun sahiplik kavramını kavrayacak yaşta olmaması ya da belli başlıbabası tarafında bu kavram ve alışkanlıkların öğretilmemesi,
Çocuğun sevgisiz ve dikkatsiz kalması,
Çocuğa gereksinimi olan elbise, oyuncak, gıda gibi şeylerin alınmaması ve yeteri dek para verilmemesi,
Annebabanın boşanması, bitmiş evlenmesi ya da çocuğu terk etmesi,
Çocuğun birilerini aşırı olarak kıskanması,
Özgüveninin eksik olması,
Çocuğun intikam almak için zarar vermek istemesi,
Çocuğun yakın çevresinde hırsızlık yapan birilerinin olması,
Grup içinde menfaat sağlama amacının olması,
Kleptomani (çalma) hastalığına yakalanmış olması
Bu koşul tutum bozukluğu haline geldiğinde nedenine ast olarak davranışlarımız düzenlenmelidir Şiddetli hiddet hiçbir süre olumlu sonuç vermez Çözülemeyen sorunlarda bir uzmana başvurulması gerekebilir Erken yaşta sahiplik duygusunun kazandırılması ileride yaşanabilecek muhtemel sorunların oluşmasına engel olacaktır Mektep öncesi eğitime erken başlamanın da yararları görülecektir *
Mektep Öncesi Eğitim
Mektep öncesi eğitimde nelere uyarı edilmeli
Çocuklarımız okul öncesi eğitime başlamadan önce, en çok zaman geçirdikleri etraf evleridir Evde genelde her şey karşılıklı ve herkesin kullanımına açıktır Anneanneler, babaanneler ve diğer yakınlarımızda da çocuklar alaka odağı oldukları için her istedikleri önlerine sunulur Bu durum, çocuklar evden çıkıp diğer bir ortama girene değin (fakat bu etraf genellikle okuldur) sürer Dolayısıyla evde her gördüğü önüne sunulan çocuk sahiplik kavramını öğrenemez Her istediğini alabileceğini, her şeyin ona ait olduğunu düşünür Misafirliğe gittiğiniz evlerden alınıp cebe konan oyuncakların darılma sebebi de her şeyin kendine ait olduğu düşüncesidir Bu davranış yaklaşık 5 yaşına dek sorun sayılmaz yani endişelenmeye lüzum yoktur Çünkü mülkiyet duygusu 67 matem civarında kazanılır 5 yaşına dek böyle bir durumla karşılaşıldığında çocuğumuz kimden ne aldıysa “O bizim değil, yanlışlıkla almışsın sanırım diyerek konuyu o lahza fazla uzatmadan alınan eşyayı sahibine geri iade etmesi sağlanmalıdır Tutum bir fazla kere her tarafta ederse ; “Bizim olmayan şeyleri izinsiz alıp götüremeyiz, senin eşyaların böyle alınsın ister misin, onu hemencecik geri vermeliyiz şeklinde düşüncemiz kesinkes açıklama edilmelidir
Mülkiyet kavramının öğrenilmesi için minik yaşlardan itibaren evde de annebabanın eşyalarını aldığında bile başkasına ait eşyalar için izin alması gerektiği anlatılıp izin istemesi alışkanlık haline getirilmelidir Ayni zamanda çocuğumuzun eşyalarını alırken bizim de izin istememiz iyi bir model olmamızı sağlar Keza çocuklarımızla beraber alışverişe gittiğimizde aldığımız şeylerin parasını kasada beraber ödemek de sahiplik kavramı hakkında düşünce edinmelerine muavin olabilir İlkokul döneminden itibaren uyumlu olarak harçlık atamak de yardımsever olacaktır arada bir yapılan sohbetlerde kendimize ait ve başkalarına ait eşyaları farkından bahsedebilir, her şeye sahip olamayacağımızdan söz edilebilir, okunan hikayelere bu konuyla ilgili ufak eklemeler yapabiliriz
Beraber oynadığımız oyunlarda da mülkiyet kavramıyla ilgili senaryolar üretmek kullanabileceğimiz yöntemler arasındadır
“ Bunların dışarıya 6 yaş ve sonrasında bu tutum sık tekrarlanıyorsa bir davranış bozukluğu halini almış demektir Bunun aşağıdaki gibi sebepleri olabilir:
Çocuğun sahiplik kavramını kavrayacak yaşta olmaması ya da belli başlıbabası tarafında bu kavram ve alışkanlıkların öğretilmemesi,
Çocuğun sevgisiz ve dikkatsiz kalması,
Çocuğa gereksinimi olan elbise, oyuncak, gıda gibi şeylerin alınmaması ve yeteri dek para verilmemesi,
Annebabanın boşanması, bitmiş evlenmesi ya da çocuğu terk etmesi,
Çocuğun birilerini aşırı olarak kıskanması,
Özgüveninin eksik olması,
Çocuğun intikam almak için zarar vermek istemesi,
Çocuğun yakın çevresinde hırsızlık yapan birilerinin olması,
Grup içinde menfaat sağlama amacının olması,
Kleptomani (çalma) hastalığına yakalanmış olması
Bu koşul tutum bozukluğu haline geldiğinde nedenine ast olarak davranışlarımız düzenlenmelidir Şiddetli hiddet hiçbir süre olumlu sonuç vermez Çözülemeyen sorunlarda bir uzmana başvurulması gerekebilir Erken yaşta sahiplik duygusunun kazandırılması ileride yaşanabilecek muhtemel sorunların oluşmasına engel olacaktır Mektep öncesi eğitime erken başlamanın da yararları görülecektir *