iltasyazilim
FD Üye
Mektep Öncesi Eğitiminde Kurallar,
Mektep Öncesi Eğitimi Kuralları,
Okul Öncesi Eğitimde Kurallar nelerdir
KOLBERG ETIK GELİŞİMİ
Kolberg Etik Gelişimi 3 düzeyden oluşur
Bu düzeyler:
• Gelenek öncesi düzey
• Geleneksel düzey
• Gelenek sonrası seviye
• GELENEK ÖNCESİ DÜZEY
Bu düzeyde kurallar başkaları göre konur Bu düzeydeki çocuk, kültür içinde kabul edilen iyi ve kötü ölçütlerine kadar davranır Etik gelişiminde bulunan altı aşamadan birincil ikisi, gelenek öncesi düzey içinde yer alır
Aşama 1: Canice ve itaat eğilimi
Bu düzeydeki çocuklar sadece otoriteye uyar ve cezalandırılmaktan kaçınırlar çoğunlukla olayların dış görünüşüne ve meydana gelen zararın büyüklüğüne bakarak karar verirler Olayın gerisindeki neden manâlı değildir Etkinliğin maddi sonuçları, etkinliğin iyi veya fena olduğunu belirler
Safha 2: Araçsal İlişkiler Eğilimi
Çocukların kendi ihtiyaç ve isteklerinin karşılanması önemlidir Öteki insanlarında ilgilerinin farkına varırlar Oysa, ahlaki yargıda bulunacakları vakit, başkalarının ihtiyaçlarını maddesel bir şekilde dikkate almakla birlikte, hala birinci planda kendileri vardır
GELENEKSEL SEVIYE
Kişi, için aile, grup ve ulusun beklentileri, her şeyden önemlidir Bu beklentiler yakın ve açık sonuçları düşünülmeksizin kabul edilir ve değerlidirler Kendi ihtiyaçları bazen grubunkilere tarafından ikinci planda kalır
Evre 3: Kişiler Arası Armoni Eğilimi
Geleneksel seviye içinde yer alan üçüncü aşamada, yaşıt gruplarıyla işbirliği gözlenir İyi davranış, başkalarına yardımcı olmak veya onları mutlu etmektir Başkaları kadar onaylama bakmak, iyi çocuk elde etmek önemlidir Ben merkezliliğin azalması ve maddesel işlemler dönemine girmesiyle çocuk, olaylara başkaları açısından bakabilme özelliğini kazanır
Faz 4: Kanun ve ahenk eğilimi
Bu dönemde doğru tavır, otoriteye ve sosyal düzene uygun olarak kişinin görevini yerine getirmesidir Artık, akran gruplarının kurallarının yerini, toplumun kuralları ve kanunları almıştır Kanunlar soru sorulmaksızın izlenir Kanunlara uymayanlar asla onaylanmazlar
GELENEK SONRASI SEVIYE
Bireyin, başkaları ve otoriteden egemen olarak izlemek istediği etik ilkelerini seçtiği ve kendine özgü bedel sistemini örgütlediği düzeydir Ahlak gelişiminin beş ve altıncı aşaması bu düzeyin kapsamındadır
Safha 5: Sosyal kontrat eğilimi
Kanunların kullanımı ve bireysel haklar devamlı kusur bulan bir şekilde incelenir Toplumun kanunları ve değerlerinin göreli ve topluma özgü olduğu kabul edilmektedir Kanunların demokratik olarak değiştirilebileceği ilkesine sahiptirler Kanunlar, sosyal düzeni gözetmek, temel yaşama ve özgür haklarını teminat altına almak için gerekli görülmektedir
Faz 6: Evrensel etik gelişimi
Kişi etik ilkelerini kendisi seçip oluşturur Bu ilkeler, hak, denklik, insan hakları gibi bazı soyut kavramlara dayalıdırBireyin haklarına saygı esastır *
Mektep Öncesi Eğitimi Kuralları,
Okul Öncesi Eğitimde Kurallar nelerdir
KOLBERG ETIK GELİŞİMİ
Kolberg Etik Gelişimi 3 düzeyden oluşur
Bu düzeyler:
• Gelenek öncesi düzey
• Geleneksel düzey
• Gelenek sonrası seviye
• GELENEK ÖNCESİ DÜZEY
Bu düzeyde kurallar başkaları göre konur Bu düzeydeki çocuk, kültür içinde kabul edilen iyi ve kötü ölçütlerine kadar davranır Etik gelişiminde bulunan altı aşamadan birincil ikisi, gelenek öncesi düzey içinde yer alır
Aşama 1: Canice ve itaat eğilimi
Bu düzeydeki çocuklar sadece otoriteye uyar ve cezalandırılmaktan kaçınırlar çoğunlukla olayların dış görünüşüne ve meydana gelen zararın büyüklüğüne bakarak karar verirler Olayın gerisindeki neden manâlı değildir Etkinliğin maddi sonuçları, etkinliğin iyi veya fena olduğunu belirler
Safha 2: Araçsal İlişkiler Eğilimi
Çocukların kendi ihtiyaç ve isteklerinin karşılanması önemlidir Öteki insanlarında ilgilerinin farkına varırlar Oysa, ahlaki yargıda bulunacakları vakit, başkalarının ihtiyaçlarını maddesel bir şekilde dikkate almakla birlikte, hala birinci planda kendileri vardır
GELENEKSEL SEVIYE
Kişi, için aile, grup ve ulusun beklentileri, her şeyden önemlidir Bu beklentiler yakın ve açık sonuçları düşünülmeksizin kabul edilir ve değerlidirler Kendi ihtiyaçları bazen grubunkilere tarafından ikinci planda kalır
Evre 3: Kişiler Arası Armoni Eğilimi
Geleneksel seviye içinde yer alan üçüncü aşamada, yaşıt gruplarıyla işbirliği gözlenir İyi davranış, başkalarına yardımcı olmak veya onları mutlu etmektir Başkaları kadar onaylama bakmak, iyi çocuk elde etmek önemlidir Ben merkezliliğin azalması ve maddesel işlemler dönemine girmesiyle çocuk, olaylara başkaları açısından bakabilme özelliğini kazanır
Faz 4: Kanun ve ahenk eğilimi
Bu dönemde doğru tavır, otoriteye ve sosyal düzene uygun olarak kişinin görevini yerine getirmesidir Artık, akran gruplarının kurallarının yerini, toplumun kuralları ve kanunları almıştır Kanunlar soru sorulmaksızın izlenir Kanunlara uymayanlar asla onaylanmazlar
GELENEK SONRASI SEVIYE
Bireyin, başkaları ve otoriteden egemen olarak izlemek istediği etik ilkelerini seçtiği ve kendine özgü bedel sistemini örgütlediği düzeydir Ahlak gelişiminin beş ve altıncı aşaması bu düzeyin kapsamındadır
Safha 5: Sosyal kontrat eğilimi
Kanunların kullanımı ve bireysel haklar devamlı kusur bulan bir şekilde incelenir Toplumun kanunları ve değerlerinin göreli ve topluma özgü olduğu kabul edilmektedir Kanunların demokratik olarak değiştirilebileceği ilkesine sahiptirler Kanunlar, sosyal düzeni gözetmek, temel yaşama ve özgür haklarını teminat altına almak için gerekli görülmektedir
Faz 6: Evrensel etik gelişimi
Kişi etik ilkelerini kendisi seçip oluşturur Bu ilkeler, hak, denklik, insan hakları gibi bazı soyut kavramlara dayalıdırBireyin haklarına saygı esastır *