nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Her sene olduğu gibi bu yılda yüz binlerce çocuk, öncelikle anne babasından saatlerce bambaşka kaldı Birçoğu ne olup bittiğini anlayamadan duygularıyla baş etmeye çalışırken, ağlayıp, annesini arayıp, evine gitmek istedi Kısacası “ayrılık kaygısı hatta okul korkusu yaşadı Uzun süren ayrılık kaygısının anne baba davranışlarından beslendiğini vurgulayan Bayındır İçerenköy Hastanesi ’nden Uzman Dr Erdem Iftihar Özalmete “Okulun ilk günlerinde çocuğunuzu iyi gözlemleyin Onu neyin sıkıntılı ettiğini bulmaya çalışın ve güvende hissettirin Eğer bu kaygı sebebiyle yaşadığı ağlama nöbetleri birkaç hafta sürerse bir uzmandan yardım alın dedi
*
Çocukların ailenin güvenli ortamından çocuğa bütünüyle tanıdık olmayan bir ortama geçişlerinin sancılı bir süreç olduğuna dikkat çekici eden Özalmete, “ayrılık kaygısı olarak tanımlanan duygu durumunun da sıklıkla görüldüğünü belirtiyor Fakat sanıldığının aksine ayrılık kaygısı, anaokulu ya da mektep çağıyla başlamıyor Çünkü bir bebeğin annesinden ayrı odada uyuyamaması, o işe giderken ağlaması da onun endişe duyduğunu gösteriyor Bebeklik çağında bunun esas nedeni, bebeğin anneden ayrılık anlarında yaşayacağı duygulara aleyhinde kendini sakinleştirebilme yeteneğini geliştirememesi oluyor Bu kabiliyet yavaş yavaş kazanılıyor Erdem Iftihar Özalmete, annelerin doğumdan itibaren bebeğe yaklaşımının bu yeteneğin gelişmesini etkileyen en esas etken olduğunu belirterek, “bu nedenle ayrılık kaygısı olan çocuklarda annenin tutumuna odaklanılır diyor Peki, bu annelerin müşterek özellikleri neler? Uzm Dr Erdem Övünç Özalmete bu soruya şöyle yanıt veriyor:
*
“Ayrılık kaygısına alt sorunlar nedeniyle kliniğe getirilen çocukların annelerinin, çoğu vakit çocuklarından daha tez canlı olduklarını, çocuğu yalnız görüşmeye aldığımızda kapının önünden ayrılamadıklarını veya çocuk klinisyenle içeride yalnız kalmak istemediğinde annelerin de endişelenip çocuğu bırakamadıklarını sıkça gözlüyoruz Ayrıntılı hikaye alındığında acelecilik çocukların annelerinin de tez canlı bir ailede yetiştiklerini, dolayısıyla kaygının kuşaktan kuşağa aktarılan bir fenomen olduğunu görüyoruz
*
ÇOCUĞUNUZLA OYUN OYNAYIN AYRILIK KAYGISI UÇSUN GİTSİN!
bu nedenle çözüm için annenin kaygısı azaltılmaya çalışılıyor Ondaki endişe ortadan kalkınca, çocuklarda da seri bir düzelme görülüyor Uzm Dr Erdem Onur Özalmete, ayrıca çocukların yaşının da kayda değer olduğunu söylüyor bu nedenle çare için ne değin erken başvurulursa iyileşme hızı da o denli artıyor
*
ÇARE SÜRECİNDE İLACA YER YOK!
Ayrılık kaygısı tedavisinde sanılanın tersine hemencecik ilaca başlanmıyor Anne ve çocuğun birbirinden dinç, mutlu ve güvenli bir biçimde farklı kalabilmeleri için aşama faz planlanan sürecin sonunda, her iki taraf da kaygı ve güvensizlik hissi oluşmadan birbirinden ayrılabiliyor Uzm Dr Erdem Övünç Özalmete tedavide ön koşulun çocuk ve annenin her gün sistematik bir şekilde kaliteli vakit geçirmesi olduğunu ifade ederek, “Çocuğun anne ile nitelikli ve sınırlandırılmış ilişki kurarak ‘yeterli yakacak aldığı ’ seansların peşinde kendi başına zaman geçirmeye başlaması şaşılacak biçimde çabuk olur Kaliteli zaman geçirmekle kastedilen ise sahiden çok kolay ve herkesin bildiği bir şeydir; oyun oynamak! diyor
*
Çocukla oyun oynamanın ise üç esas kuralı var; oyun iki taraf için de eğlenceli olmalı, telefon, kapı zili, televizyon programı gibi dış etmen göre kesintiye uğratılmamalı ve vakit olarak sınırlandırılmış olmalı Bu kurallara uyularak sistemli olarak egzersizler devam ederken, çocuğun ayrılık anları kademeli olarak planlanıyor Misal olarak, yalnız oyun saatleri birincil dönem annenin yanında olabilir Ama anne bu anlarda çocuğun oyununa katılmıyor Sonraki aşamalarda çocuk odasında yalnız oynaması için cesaretlendiriliyor Eğer ayrı değilse çocuğun yatağının ayrılması bu vakit içinde yapılıyor Kreşe veya okula başlangıç yeniden bu sürecin içinde bir aşama olarak planlanıyor*
*
Bayındır İçerenköy Hastanesi ’nden Uzm Dr Erdem Onur Özalmete, sözlerine son verirken “Çocuğunuzla daha birincil günden kurduğunuz ilişki ve sizin vesvese durumunuz onun ileride yaşayacağı günlere ışık miktar bu nedenle ilk kez, annelerin kendi vesvese sorununu çözmesi gerekiyor Çünkü birincil yıllarını dinç ve güvende geçiren çocuklar, ayrılık kaygısını daha az yaşıyor diyor
*
Çocukların ailenin güvenli ortamından çocuğa bütünüyle tanıdık olmayan bir ortama geçişlerinin sancılı bir süreç olduğuna dikkat çekici eden Özalmete, “ayrılık kaygısı olarak tanımlanan duygu durumunun da sıklıkla görüldüğünü belirtiyor Fakat sanıldığının aksine ayrılık kaygısı, anaokulu ya da mektep çağıyla başlamıyor Çünkü bir bebeğin annesinden ayrı odada uyuyamaması, o işe giderken ağlaması da onun endişe duyduğunu gösteriyor Bebeklik çağında bunun esas nedeni, bebeğin anneden ayrılık anlarında yaşayacağı duygulara aleyhinde kendini sakinleştirebilme yeteneğini geliştirememesi oluyor Bu kabiliyet yavaş yavaş kazanılıyor Erdem Iftihar Özalmete, annelerin doğumdan itibaren bebeğe yaklaşımının bu yeteneğin gelişmesini etkileyen en esas etken olduğunu belirterek, “bu nedenle ayrılık kaygısı olan çocuklarda annenin tutumuna odaklanılır diyor Peki, bu annelerin müşterek özellikleri neler? Uzm Dr Erdem Övünç Özalmete bu soruya şöyle yanıt veriyor:
*
“Ayrılık kaygısına alt sorunlar nedeniyle kliniğe getirilen çocukların annelerinin, çoğu vakit çocuklarından daha tez canlı olduklarını, çocuğu yalnız görüşmeye aldığımızda kapının önünden ayrılamadıklarını veya çocuk klinisyenle içeride yalnız kalmak istemediğinde annelerin de endişelenip çocuğu bırakamadıklarını sıkça gözlüyoruz Ayrıntılı hikaye alındığında acelecilik çocukların annelerinin de tez canlı bir ailede yetiştiklerini, dolayısıyla kaygının kuşaktan kuşağa aktarılan bir fenomen olduğunu görüyoruz
*
ÇOCUĞUNUZLA OYUN OYNAYIN AYRILIK KAYGISI UÇSUN GİTSİN!
bu nedenle çözüm için annenin kaygısı azaltılmaya çalışılıyor Ondaki endişe ortadan kalkınca, çocuklarda da seri bir düzelme görülüyor Uzm Dr Erdem Onur Özalmete, ayrıca çocukların yaşının da kayda değer olduğunu söylüyor bu nedenle çare için ne değin erken başvurulursa iyileşme hızı da o denli artıyor
*
ÇARE SÜRECİNDE İLACA YER YOK!
Ayrılık kaygısı tedavisinde sanılanın tersine hemencecik ilaca başlanmıyor Anne ve çocuğun birbirinden dinç, mutlu ve güvenli bir biçimde farklı kalabilmeleri için aşama faz planlanan sürecin sonunda, her iki taraf da kaygı ve güvensizlik hissi oluşmadan birbirinden ayrılabiliyor Uzm Dr Erdem Övünç Özalmete tedavide ön koşulun çocuk ve annenin her gün sistematik bir şekilde kaliteli vakit geçirmesi olduğunu ifade ederek, “Çocuğun anne ile nitelikli ve sınırlandırılmış ilişki kurarak ‘yeterli yakacak aldığı ’ seansların peşinde kendi başına zaman geçirmeye başlaması şaşılacak biçimde çabuk olur Kaliteli zaman geçirmekle kastedilen ise sahiden çok kolay ve herkesin bildiği bir şeydir; oyun oynamak! diyor
*
Çocukla oyun oynamanın ise üç esas kuralı var; oyun iki taraf için de eğlenceli olmalı, telefon, kapı zili, televizyon programı gibi dış etmen göre kesintiye uğratılmamalı ve vakit olarak sınırlandırılmış olmalı Bu kurallara uyularak sistemli olarak egzersizler devam ederken, çocuğun ayrılık anları kademeli olarak planlanıyor Misal olarak, yalnız oyun saatleri birincil dönem annenin yanında olabilir Ama anne bu anlarda çocuğun oyununa katılmıyor Sonraki aşamalarda çocuk odasında yalnız oynaması için cesaretlendiriliyor Eğer ayrı değilse çocuğun yatağının ayrılması bu vakit içinde yapılıyor Kreşe veya okula başlangıç yeniden bu sürecin içinde bir aşama olarak planlanıyor*
*
Bayındır İçerenköy Hastanesi ’nden Uzm Dr Erdem Onur Özalmete, sözlerine son verirken “Çocuğunuzla daha birincil günden kurduğunuz ilişki ve sizin vesvese durumunuz onun ileride yaşayacağı günlere ışık miktar bu nedenle ilk kez, annelerin kendi vesvese sorununu çözmesi gerekiyor Çünkü birincil yıllarını dinç ve güvende geçiren çocuklar, ayrılık kaygısını daha az yaşıyor diyor