Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Okullarda Psikolojik Danışmanlık Mülakat – Görüşme

Okullarda Psikolojik Danışmanlık Mülakat – Görüşme
0
61

ahmet0135

FD Üye
Katılım
Nis 13, 2018
Mesajlar
3,753
Etkileşim
89
Puan
48
F-D Coin
0
Okullarda Psikolojik Danışmanlık Mülakat – Mülâkat Öğrenci tanınma tekniklerinin en yaygın olanlarından biridir Mülâkat, ya problemli kişi ile veya onun bir yakını ile, bu konuda deneyimi olan bir yetişkinin amaçlı, planlı, tedbirli bir şekilde görüşüp konuşmasıdır 1 Veri birleştirme veya veri verme, 2 Tanı ve tedavi nedeniyle yapılır İYİ BİR GÖRÜŞMECİNİN ÖZELLİKLERİ: 1 Görüşmeci kişilik sahibi ve sıcak kanlı olmalıdır 2 Mülâkat yaptığı kişiye aleyhinde saygılı ve güven verici olmalıdır 3 Aceleci ve telaşlı olmamalıdır 4 Anlama ve algılama gücüne sahip olmalıdır 5 Sabırlı ve bu göreve gönüllü olmalıdır 6 Aşrı derecede otoriter ve soylu davranış duygusu içinde olmamalıdır 7 Özür arama ve merhamet duygusu içinde olmamalıdır 8 Problemli, kompleksli ve peşin mahkum olmamalıdır 9 Peşin hükümle birlikte görüştüğü kişiye vaadlerde bulunmamalıdır 10 Alanda yetişmiş uzman bir niteliğe sahip olmalıdır GÖRÜŞMENİN YARARLARI: 1 Pozitif vasıtagereç gerektirmez 2 Uygulaması kolaydır 3 Özel yer gerektirmez (Rahatsız edilmeyecek herhangi bir oda yeterlidir) 4 Psikoterapi için uygun bir yöntemdir 5 Ivedi veri toplamayı sağlar GÖRÜŞMEDE İZLENECEK YOLLAR: 1Röportaj yapılacak yer parlak ve sıcacık olmalıdır 2Görüşmeden önce öğrenci hakkında gerekli bilgiler toplanmalıdır (Öğretmenler ve veli den data alınmalı,uygulanan deneme,anket,ölçek,envanter vb tekniklerin sonuçları incelenmeli ve anekdot alınmalıdır) 3Öğrenciye neler sorulacağı önceden tespit edilmelidir 4Öğrenci güven içinde olmalı,dışarıdan dinleniyor intibaı uyandırılmamalı, tescil ya da not yetişmek için gerekli araçlar hazırlanmalıdır, GÖRÜŞMENİN YAPILMASI: 1Öğrenci görüşme odasına güler yüzle alınmalı ve bir zaman sohbet edilerek telaşı yatıştırılmalıdır 2Mülâkat esnasında görüşmeci az konuşmaya itina göstermeli 3Öğrenci konuşurken onu özenle dinlemeli, o konuşurken görüşmeci başka şeylerle meşgul olmamalıdır 4Öğrenciye öğüt vermekten onu yalanlamaktan, yargılamaktan kaçınılmalıdır 5Öğrenci, bazı sorulara cevap vermek istemiyorsa zorlanmamalıdır 6Cevaplar anekdot edilmeli ve öğrenciye diğer anlatacağı bir şeyin olup olmadığı sorulmalıdır Mülâkat bittikten daha sonra konuşma rapor edilir Mülâkat tatmin edici bulunuyorsa yorum yapılır Yorum sonuçları diğer araştırmaların sonuç larıyla karşılaştırılarak öğrenciye ya da veliye gerekli rehberlik yapılır GÖRÜŞMEDE EDİNİLECEK BİLGİLER: 1Öğrencinin probleminin farkında olup olmadığı öğrenilmelidir 2Çevresi ile ilişkileri (Aile içinde, oyunda, okuldaki davranışları) 3Fiziksel (somut), ruhsal ve zihinsel görünümü a)Muhakeme ve belleği, hayalleri, gece rüyaları, korkuları, endişeleri, b)Geleceğe yönelik planları, c)Bedenine aleyhinde tutumu, kendini kime benzettiği, bedeni kusurları, d)Zeka durumu ve ilgileri PSİKOLOJİK DANIŞMA Psikolojik danışma olgusu; şahısların kendilerin kendilerini tanıma, anlama, karşılaştıkları problem ve güçlükleri ifade etme, çözme, kendini gerçekleştirme ihtiyaçlarına yanıt veren bir olgudur Psikolojik danışma, her kesimden bireyleri kapsadığı gibi, okullarda öğrencileri de kapsar Toplumumuzda her kesimden bireylerin psikolojik danışmaya ihtiyacı vardır Fakat o kadar fazla nedenden nedeniyle bireyler bu hizmetten yararlanamamaktadır Bu nedenler özet olarak şöyle özetlenebilir: Yeterli sayıda uzmanın olmaması, kılavuz öğretmenlerin danışma konusunda yetkisiz olmaları veya konuya fazla önem vermeyerek okullarda sadece rehberlik ( grup rehberliği) faaliyetlerini yürütmeleri, gerekli ortamın sağlanamaması, psikolojik danışma olgusunun yeterince tanıtılamaması, gereksinim olarak belirtilememesi gibi nedenlerdir Psikolojik danışma hizmetleri “ olağan “ ölçütlerdeki kişilere verilmesi gereken hizmetlerdir Bu kesim de yaklaşık % 85’ i kapsar Nevrotik veya psikotik kişilere danışma yapılamaz Bu gruba giren kişilerin “ terapi “ ve “psikiyatrik tedavi görmeleri gerekir Okullarda, psikolojik danışma hizmetleri yeterince verilememektedir Ancak, danışma yapılmadan rehberlik hizmetlerinden dile getirmek muhtemel değildir bu nedenle okullarda psikolojik danışma hizmetlerinin yaygınlaştırılması zorunludur Öğrencilerin, yani genç kuşakların psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden yararlanmaları hem bireylerin hem de toplumun sağlığı için çok önemli bir olgudur; bu nedenle yaygın ve işler hale getirilmelidir Okullarda öğrencilere psikolojik danışma hizmetlerinin verilebilmesi için kılavuz öğretmenin her şeyden önce mesleki yeterliliğe sahip olması gerekir Bunun yanında deneyim de kayda değer bir etkendir bununla beraber istekli ve inançlı da olması gerekir Bunların açık havada, bir danışmanın sahip olması gereken kişilik özelliklerini de bulundurması gerekmektedir Kılavuz öğretmen mesleğinin özelliklerini mükemmel bilmeli ve psikolojik danışmanın ahlak (ahlak) kurallarını benimseyerek uygulamalıdır Tabii oysa bütün bunlar için rehber öğretmenin kendisini çok iyi yetiştirmesi ve durmadan bilgilerini yenilemesi gereklidir PSİKOLOJİK DANIŞMANIN İLKELERİ Bireysel ve grupla psikolojik danışmanın yedi esas ilkesi vardır Bunlar: 1 Kayıtsız Şartsız kabul 2 Hürmet 3 Empatik anlayış 4 Şeffaflık 5 Bağdaşım 6 Güven 7 Tümünün bir arada oluşu Kayıtsız Şartsız kabul: Danışman, kendisine gelen bir danışanı hiçbir Durum koşmadan olduğu gibi kabul eder Saygı: Danışman, danışana kim ya da nasıl birisi olursa olsun Hürmet duyar ve bu saygıyı danışma boyunca Gösterir Empatik anlayış: Danışma süresi her tarafında danışman, danı Şanla empati kurmalıdır Şeffaflıkokullardapsikolojikdanismanlikmulakatgorusme5c58a7a30b6e4alt :D Big Grin :Danışma süresi buyunca keza danışman, ayrıca de Danışan saydam (açık, yalın) olmalıdır Bağdaşım: Danışma süreci, danışman ile danışan ve safha lar bağdaşım içinde olmalıdır Devamlılık başlıca kılınmalıdır Güven: Danışma süreci her tarafında müşterek güven olmalıdır Tümünün bir arada oluşu: Diğer tüm altı ilkenin bir arada Olması gerekir Danışma ilkeleri bir bütün olarak ele alınıp uygulanmazsa, süreç de danışma olmaktan çıkar KIŞISEL PSİKOLOJİK DANIŞMA Kişisel Psikolojik Danışma modelinde en yaygın ve kullanışlı olan Hümanist Ekol’ ün temsilcileri Maslow – Rogers’ ın danışma modeli kabul görmektedir 1 Danışmaya gelen kişinin ismi sorulur, ad söylenir (Ben danışman) 2 Danışmaya gelme sebebi sorulur (Sizi buraya getiren şey nedir?) 3 Danışmanın kuralları açıklanır (Bizim bir takım kurallarımız vardır) Bunlar: a Gizlilik ilkesi; burada konuştuğumuz her şey dar kalacak, hiç kimsenin bilgisi olmayacak b Teyp ve kasetle çalışmanın yapılması; “Bunun nedeni, bir sonraki danışma için gerekli olması Kaset dar kalacaktır c Vakit ve zaman; “Danışma süresi 45 – 50 dakika ile sınırlıdır Bunları kabul ediyor musunuz? diye sorulur 4 Danışan danışma kurallarını olduğu gibi kabul etmesi durumunda; “ Ben de sizi olduğunuz gibi tüm güzelliğiniz, çirkinliğiniz, olumsuzluklarınızla kabul ediyorum denir 5 Danışana kendinden laf etmesi istenir “Azıcık kendini anlatır mısın? Özgeçmişini, hobilerini, varsa fobilerini anlatır mısın 6 Danışanı rahatsız eden hususun (problemin) anlatılması istenir Arkasından yansıtma yapılır (Yansıtma: Danışanın anlattıkları danışman tarafından bitmiş edilir) 7 Rahatlama durumu gerçekleştirilir (Danışanın dar olması istenir, heyecanlı ise telaşı yatıştırılır) “Dar olun, kendinizi gizli hissedin 8 Danışanı çözücü sorular sorulur “acilen kendinizi nasıl algılıyor ve hissediyorsunuz? diye sorulur 9 Danışana sıkıntılarıyla ilgili olarak neler açıklama yapmak istediği sorulur 10 Arada Bir danışman, danışana olayı anladığını belirten kısa konuşmalar yapar Olayları danışanın ağzından anlatır 11 Problem, içeriye doğru inen sorularla ortaya çıkartılır 12 Problem anlatımı bitince, olayın danışman tarafından bir özeti yapılır Ardındaki yine çözücü ve anlatıcı sorular sorulur 13 Danışana, yerine getirmek istediği şeylerin, gerçekleştirme şekli anlattırılır 14 Özdeşim kurulur ve danışman kurduğu özdeşimi gösterir 15 Danışanın yapmayı isteyip de yapamadığı şey, olay canlandırılır Bu oyun biçiminde oynanır Bu aşamada anlamsız sandalye metodu (davranışçı ekol kullanılabilir) uygulanır 16 Yapmayı isteyip de yapamadığı durum istediği şekilde anlattırılır 17 Danışman, arada yansıtmalarla olayı anlayıp anlamadığını kontrol eder 18 Danışanın anlattığı ve verdiği örneklerden sonra “şimdi kendinizi nasıl hissediyorsunuz? diye sorulur 19 Danışman, danışanın anlattığı olayla özdeşim kurar; anlattığı durum ya da örneklere varsa kendisinden misal verir 20 “Her hafta danışma yapıyoruz Haftaya ulaşmak ister misiniz? diye sorulur alıntı  
 
858,500Konular
982,373Mesajlar
32,973Kullanıcılar
Üst Alt