iltasyazilim
FD Üye
Mektep öncesi öğretmenlik uygulaması staj plan örneği
Okulöncesi öğretmenlik uygulaması staj plan örneği
JURNAL PLAN
OKULUN BAYAĞI :
YAŞ GRUBU : 5 Yaş
TARİH :
Niyet ve Kazanımlar:
· Psikomotor Bölge:
Maksat 5: Denge gerektiren kayıtlı hareketleri yapabilme
Kazanım 2: Zemin üstünde çizilen şekiller üstünde yürür(oyunhareket etkinliği)
· SosyalHissi Alan:
Kasıt 2: Duygularını ayrım edebilme
Kazanım 1: Duygularını söyler (kukla köşesi, fendoğa köşesi, Oyun etkinliği)
Kazanım 2: Duygularının nedenlerini açıklar(fendoğa köşesi)
Kazanım 4: Duygularını müzik, dans, drama vb yollarla açıklama eder (müzik etkinliği)
Hedef 4: Kendi kendini güdüleyebilme
Kazanım 1: Kendiliğinden bir işe başlar(evcilik köşesi, kitap köşesi, blok köşesi, sanat etkinlikleri)
Kazanım 2: Başladığı bir işi bitirme çabası gösterir(sanat etkinlikleri)
· Dil Alanı:
Hedef 1: Sesleri ayırt edebilme
Kazanım 3: Sesin özelliğini söyler(müzik köşesi)
· Bilişsel Alan:
Maksat 3: Dikkatini toplayabilme
Kazanım 4: Nesneyi durumu olayı ayrıntılarıyla (Türkçe etkinliği)
Hedef 5: Varlıkları çeşitli özelliklerine tarafından eşleştirebilme
Kazanım 3: Varlıkları şekillerine göre eşleştirir(eğitici oyuncak köşesi)
Niyet 4: Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanım 6: Durum veya varlıkların sırasını söyler (okumayazma etkinliği)
· Özbakım Becerileri:
Maksat 1: Temizleme kurallarını uygulayabilme
Kazanım 4: Yiyecek ve içeceklerin temizliğine uyarı eder (FenMatematik etkinliği)
Kazanım 7: İçinde bulunduğu çevreyi temiz miktar(toplanmatemizleme)
J SERBEST SÜRE ETKİNLİKLERİ
ILGI KÖŞELERİ:
EVCİLİK KÖŞESİ (SDA A4 K1)
Eğitimci köşeye tamir aletlerini(çekiç, pense, denetleme kalemi, tornavida) önceden koyar Çocukların ilgisini “Çocuklar bakın evcilik köşemize değişik tamir aletleri gelmiş, gelin bakın neler gelmiş?denilerek çekilir Peşinde eğitimci tamir aletlerini tanıtır Bu tamir aletlerinin bozuk eşyaları tamir etmede kullanıldığını söyler ve çocukların serbestçe oynamalarına fırsat verilir
BLOK KÖŞESİ (SDA A4 K1)
Köşeye önceden hazırlanan 20 adet ve benzer büyüklükte ve ağırlıkta bloklar konur Eğitimci “Yeni bloklarımızı gördünüz mü? Onlarla neler yapabiliriz? Fikirleriniz nelerdir? denilerek çocuklardan cevaplar alınır Çocukların söyledikleri dinlendikten daha sonra “Haydi bize söylediğin şeyi yapıp göster denilerek çocuğun aklındaki şeyi yapmaya başlaması sağlanır
KİTAP KÖŞESİ (SDA A4 K1)
Eğitimci köşeye bir çocuk dergisi be BEYAZ FARE isimli bir öykü kitabı koymuştur Eğitimci çocukların ilgisini çekmek için “Çocuklar bakın bundan böyle köşemizin iki yeni üyesi daha oldu Biri dergi diğeri ise bir kitap Onları gelip inceleyebilirsiniz der ve çocukların incelemesinin ardındaki bildikleri bir öykü olup olmadığı sorulur Çocukların bildikleri hikayeyi arkadaşlarına anlatması istenir
MÜZİK KÖŞESİ (DA A1 K3)
Eğitimci köşeye bir adet flüt ve tef koyar Çocukların ilgisini çekmek nedeniyle eğitimci flütle bir şarkı çalar ve ardından flütü ve tefi çocuklara verir Çocukların teker teker müzik aletleriyle sesler çıkarmalarına fırsat verilir “Sesleri iyice dinleyelim Sesler aynı mı? Hangisi daha kalınince? Ayrı ritmler oluşturabilir misiniz? Sesler de farklılaştı mı? diyerek çocukların oluşturulan sesler hakkında yorum yapması (seslerin özelliğini söylemesi) sağlanırrehberlik edilir
KUKLA KÖŞESİ (SDA A2 K1)
Eğitimci köşe için hazırladığı iki adet anne ve baba el kuklasını köşeye koyar Eğitimci çocukların ilgisini çekmek için kuklaları eline takar ve “Merhaba çocuklar bugün bizim evlilik yıl dönümümüz, eşime bugün bir hediye almak istiyorum Acaba ne alsam? Hmm, evet buldum Ona bir çiçek alayım, o çiçekleri çok sever der ve gerçek dışı olarak eşine bir çiçek verirçocuklara anne kukla verilerek “Anne ne söyler? Baba çiçeği verirken ne demiştir? Neler hissetmişlerdir? Siz olsaydınız ne hissederdiniz? Heyecanlanır mıydınız? der ve çocukların duygularını söylemelerine fırsat verilir
FENMATEMATİK KÖŞESİ (SDA A2 K1K2)
Eğitimci köşeye tümü birbirinden bambaşka olmak üzere kutulara kekik, kimyon, sumak, pudra şekeri, susam, tarçın, çörek otu koyar Eğitimci baharatları teker teker tadıp tatları konusunda çeşitli yorumlar yaparak çocukların ilgisini çeker sonra ise çocuklara “Çocuklar siz de bu öbür tatları tadıp sonrasında hissettiklerinizi bizimle köşemizdeki gözü yaşlı ve mutlu yüz ifadelerini kullanarak paylaşabilirsiniz diyerek çocukların duygularını açıklama etmelerine fırsat verilir
EĞITICI OYUNCAK KÖŞESİ (BA A5 K3)
Eğitimci köşeye toplam 6 karttan oluşan şekil tombalasını koymuştur (Tombala azami 6 kişinin oynayabileceği şekilde hazırlandı) Eğitimci “Çocuklar bakın burada bir tombala var, haydi gelin bir kart seçin Bakın ben de bu torbadan bir kart seçeceğim; meydana çıkan şekli size göstereceğim, sizler de kartlarınızı kontrol edeceksiniz Eğer çekilen şekil sizin kartınızda varsa size verdiğim şekil kağıtlarıyla çıkan şekli kapatacaksınız der ve köşede çocukların tombalayla oynamalarına rehberlik edilir
SANAT ETKİNLİKLERİ: (SDA A4 K1K2)
KOLAJ ÇALIŞMASI + YOĞURMA MADDELERİ:
Eğitimci masaya plastik bardak, gazoz kapakları, boncuklar, düğmeler ve seramik hamuru koymuştur Eğitimci “Çocuklar bakın burada bir hamur var Bu hamura masadaki malzemeleri kullanarak öbür şekiller verebilirsiniz der ve çocukların benzersiz ürünler oluşturmalarına fırsat verilir
KAĞIT İŞLERİ :
Masaya beyaz kağıt, kalemler ve rengarenk elişi kağıtları konmuştur Eğitimci “Çocuklar bu kağıtlara hepimiz ellerimizi çizeceğiz daha sonra da buradaki elişi kağıtlarını yırtıp ellerinizin içine yapıştırarak rengarenk eller yapabilirsiniz der ve çocuklara rehber olunur
J TOPLANMATEMIZLIK(ÖZBAKIM A1 K7)
Eğitimci ihtiyar kadın kuklasını eline takar ve “Çocuklar bakın ihtiyar teyzemizin size söyleyecekleri var der ve kuklayı konuşturur “Çocuklar ben çok yaşlı bir kadınım Bu yüzden de gözlerim görmüyor, biraz dolaşmaya çıktım ama etraftaki oyuncaklara takılıyorum ve düşme tehlikesi geçiriyorum Sizin bu oyuncaklarınıza çarpmadan gezebilmem için yardımınıza ihtiyacım var Şu dağınıklığı toplayın da ben de ayağıma bir şeyler takılmadan rahatça dolaşayım der Böylece çocukların sınıfı toplamaları sağlanır Sonra eğitimci kuklayı her çocuğun başına dokundurarak kuklanın teşekkür ettiğini söyler ve kuklayı konuşturur “ çocuklar aferin size lakin benzeri elleriniz biraz kirlendi, haydi derhal baştan sona lavaboya ellerimizi yıkamaya der ve böylece çocukların ellerini yıkayıp oradan da kahvaltıya gitmeleri sağlanır
J TÜRKÇE DİLİ ETKİNLİĞİ (BA A3 K4)
o ÖYKÜ ÖNCESİ:
Eğitimci kahvaltıdan dönen çocuklara sınıfa girerken “Hoş geldiniz ufak fareler der ve kartondan hazırladığı fare kolyelerini çocuklara dağıtır Ardından çocuklara “Küçük farelerim acilen hepiniz beni rahatça görebileceğiniz bir yere oturun, büyük farenin sizlere öğreteceği fazla güzel bir parmak oyunu var der ve çocukların sandalyelere oturmalarına rehberlik ettikten sonra kendi de büyük bir fare kolyesi alır ve takar sonra Ilave1 deki parmak oyununu söyler isteyen çocuklarla yeniden edilir
Parmak oyununun ardındaki eğitimci sohbete geçer “Çocuklar siz hiç ufak farelere rastladınız mı? Ben yazın bir köye ziyarete gitmiştim Köyde tarlaya indiğimde küçük tarla farelerine rastladım, çok sevimliydiler Sizler hiç böyle küçük fareler gördünüz mü? Bazı fareler sokakta yaşarlar Dıştan mikrop taşıyabilirler, bunların kulakları uzun, dişleri ise çok keskindir Peki farelerin neler yemekten hoşlandığını biliyor musunuz? gibi sorularla çocuklarla sohbet edilir
o HIKAYE ANLATMA:
Sohbetin arkasından “Çocuklar ben acilen size bir farenin başına gelen olayları anlatacağım denilerek Ek2 ’deki BEYAZ FARE isimli hikaye, hikaye kitabından anlatılır
o ÖYKÜ SONRASI:
Eğitimci hikayeyi yerinde bir yerde keserek “Çocuklar sizce ne olmuştur, hikayemizdeki fare bundan daha sonra ne yapmıştır denilerek çocukların hikayeyi tamamlamalarına fırsat verilir
J OYUN ETKİNLİĞİ (PMA A5 K2 SDA A2 K1)
Eğitimci hikayeden daha sonra çocuklara “Çocuklar bakın minik fare arkadaşlarınız peynirlerini yere düşürmüşler, haydi peynirleri peşine düşüp takip edelim, bakalım peynirler bizleri nereye götürecek? der (Eğitimci önceden fon kartonlarından hazırladığı peynirleri sınıfla oyun salonu arasına dizmiştir)
o ISINDIRICI OYUN:
Oyun salonunda ortaya iple büyük bir daire oluşturulur Çocukların bu daire üstünde sıralanmaları sağlanır Çocukların bu daire üstünde sıralanmaları sağlanır “Çocuklar derhal sizlerle bir bahçeye gideceğiz Üstünde durduğumuz dairenin çizgileri bahçemizin yolu Oraya sırası gelmişken çizgileri peşine düşüp takip etmemiz gerekiyor, yolda yürürken söylediklerimi titiz bir şekilde dinlemenizi istiyorum denilerek çocuklara oyun hakkında data verilir Dairenin üzerine sıralanmış çocuklar eğitimcinin “Yolculuğumuza başlıyoruz komutuyla ve rehberliğinde dairede olağan çabucak yürümeye başlarlar Çocuklar dairede yarım tur attıktan sonra “Çocuklar hemen bir köpek kulübesinin önünden geçiyoruz, yavaş yavaş yürüyelim ki kulübede uyuyan köpek uyanmasın denir ve çocukların yavaş yürümeleri sağlanır Çocuklar beşon adım yavaş yürüdükten sonradan “Kulübeyi geçtik bundan böyle hızlanabiliriz denir ve alışılagelmiş çabucak yürümeye devam edilir Sonrasında eğitimci “Çocuklar bahçemize geldik der ve çocukları daire içine toplar Gerisinde “ Bakın burada bir sürü elma ağacı var, haydi azıcık elma toplayalım der ve çocukların kollarını kaldırıp zıplayarak elma birleştirme hareketi yapmaları sağlanır Eğitimci “ Evet çocuklar, bir sürü elma topladık; hemen eve dönme zamanı der ve dönüş yolunda da benzer mizansen tekrar edilir Daire üzerinde atılan tur bittiğinde çocuklara “Gökyüzü sizlere yıldızlarının birazını armağan etti, tümü bu kutuda Haydi hemen yıldızlardan birer tane alın der ve çocukların sayılarına göre ayarlanmış sarı ve turuncu renkte fon kartonundan hazır yıldızlar çocukların boynuna kolye ucuna takılarak asılır
o HAREKETLİ OYUN:
Eğitimci sarı ve turuncu yıldız grubundan olan çocukların eşdeğer olarak, planlanmış düzeneğin önünde sıralanmalarını sağlar ve “Çocuklar sarı yıldız olanlar limon; turuncu yıldız olanlar ise portakal grubu Benim size vereceğim komutla düzeneğin ortasında yer alan sepetten kendi renginizdeki yıldızı alıp düzenekten geçip yıldızınızın ortasındaki delikten yolun sonundaki çubuklara takacaksınız der Yıldızınızı alınca ilk olarak ard arda dizilmiş 6 tane dikdörtgenden ikisinin üstüne parmak ucunuza basarak, sonraki ikisine de topuğunuzla basarak, en sondakilere de yine parmak ucunuzla geçerek; sonraki çizgiden çift ayakla sıçrayıp çubuğa yıldızınızı takacaksınız diyerek çocuklara oyun anlatılır Eğer yıldızı önce tüketen grup olursa diğer grubun da bitirmesine fırsat verilir
o DINLENDIRICI OYUN:
Hareketli oyundan daha sonra çocuklar bakımlı ve geniş bir yere oturtulurlar ve “Acilen her zaman birlikte düş dünyasına seyahat edelim, gözlerinizi kapatıp söylediklerimi hayalinizde canlandırmanızı istiyorum denilir ve gerisinde “Hepiniz bir kağıtsınız, minik bir çocuk sizden bir uçak yaptı ve yatak odasının penceresinden dışarı fırlattı Uçuyorsunuz, uçuyorsunuz, uzun bir akarsu boyunca uçmaya devam ediyorsunuz, dereyi peşine düşüp takip etmekten sıkıldınız, yönünüzü değiştirdiniz, hemen de çimlerin üstüne yavaş bir iniş gerçekleştirdiniz Her yer ağaçlarla çiçeklerle dolu, çiçeklerin kokusunu içinize çektiniz, o da ne şimdi bir çocuk sizi eline aldı, acaba nereye götürüyor? Evet sizi uçak yapan çocuk sizi odasına götürüp masasına yavaş yavaş bıraktı denilerek hayal kurma süreci sonlandırılır Sonradan çocuklara bir takım sorular sorarak kendilerini açıklama etmeleri sağlanır “ Nasıl bir kağıttınız?Nasıl bir uçak oldunuz? Sizi uçak yapan çocuğu betimleme edin uçarken neler hissettiniz? Çimlerin üstüne inerken neler hissettiniz? Sizden uçak yapan çocuğu bitmiş görür görmez neler hissettiniz? Çocuk sizi her tarafta eline alınca nereye götürebileceğini düşündünüz? vb
J MÜZİK ETKİNLİĞİ (SDA A2 K4)
o YARATICI DANS RİTM ÇALIŞMASI ŞARKI SÖYLEME :
Eğitimci önce flütle E3 ’teki KARBEYAZ şarkısını çalar sonra şarkıyı söyler ve çocukların da elleriyle ritm tutarak eşlik edebileceği ve şarkıyı söyleyebileceklerini söyler sonra “Ben hemen tekrar şarkımızı çalacağım, haydi sizler de şarkıdaki gibi birer kar tanesi olup bulutların arasından süzülüp yere düşerken oysa dansınızı edin der Bu Nedenle çocukların müzikle dans etmeleri sağlanır
J FENMATEMATİK ETKİNLİĞİ (ÖZBAKIM A1 K4)
Dansın ardından eğitimci çocuklara “Çocuklar bugün bir misafirimiz var Siz aslında onu tanıyorsunuz Anneleriniz onun yaptığını yapıyor Fakat onun annelerinizden bir farkı var Anneleriniz sizlere yemek yemek hazırlarken o büyük yerlerde, bir fazla insan için yemek yemek yapıyor Sizce misafirimiz kim olabilir? denilerek çocukların cevapları dinlenir Çocuklardan “aşçı cevabının gelmesi beklenir Gelmediği takdirde ipuçları verilir daha sonra sınıfa aşçı çağrılır Aşçı kendisi ve mesleği ile ilgili bilgi verdikten daha sonra çocukların ona sormak istedikleri şeylerin olup olmadığını sorar ve sorular cevaplanır Çocuklara hangi yemekleri sevdiklerini soran aşçı cevapları dinler Cevapların peşinde daha önceden hazırlanmış ‘meyve ve sebze resimleri ’ gösterilerek hangilerinin meyvesebze olduğu sorulursebzelerden yemek yapıldığı söylenir ve “ çocuklar ben sizinle bugün salata gerçekleştirmek istiyorum Buradaki çocukların bana takviye edebileceğini duydumhemen koşup buraya geldim Biliyorsunuz oysa sebzeleri yemek yapmadan önce tamamen bol su ile arındırmak gerekiyor Eh bağlı bizlerin de pak olması gerekir O halde salatamızı yapmaya başlamadan önce defalarca birlikte ellerimizi yıkayalım denilerek çocukların ellerini yıkamaları sağlanır daha sonra çocuklar masalara gruplar halinde oturtulur Her masaya bir kap verilir Aşçı çocuklara malzemeleri vermeden önce sırasıyla tanıtır “Çocuklar elimdekinin ismini haberdar olan var mı? Evet bu marulyeşil soğanmaydanoz bunu elinizle parçalayarak kabın içine atmanızı istiyorum denilerek öteki aşamaya geçilir Tüm yeşillikler bittikten sonradan evvelden soyulmuş ve dikey olarak 4 ’e ayrılmış salatalıklar çocuklara verilip kırmaları ve salataya ilave etmeleri sağlanır Aşçı küçük küçük doğramış olduğu domatesleri çocuklardan takviye can atarak salataya ek eder Her çocuğa bir tutam limon veren aşçı “Hadi bakalım bütün gücünüzle bu limonları salataya sıkın der ve salatanın tuz ve yağını ilave edip çocukların salatayı karıştırmalarına fırsat verilir Tabaklara bölünen salata afiyetle yenir
J OKUMAYAZMA ETKİNLİĞİ (BA A4 K6)
Eğitimci hakiki nesnelerle örüntü bitirme alıştırmaları yapar Eğitimci Ek4 ’teki kağıtları masaya koyduktan sonra “Aaa, çocuklar bakın masanın üzerinde kağıtlar var Bu manâsız kağıtları buraya kim koymuş acaba?öteki tarafında bir şeyler yazıyor Hepiniz öteki tarafı çevirin, daima birlikte resimlere ayrıntılarıyla bakalım neler var? Sizce bu resimlerden sonra hangi resimler gelebilir? Masanın üzerindeki kalemleri alarak (X) işaretiyle işaretleyelim denilerek çocukların etkinliği yapmalarına rehberlik edilir
EK1:
PARMAK OYUNU:
Yerden bitme mum bacaklı miki
Burnu uzun düşey kulaklı miki
Şeytanlıkta tüm aklı fikri
Dans edersin miki fare
ILAVE2:
ÖYKÜ: BEYAZ FARE
Alim amcanın büyük kasaba haricen deneylerini yaptığı koca bir evi vardı Bilgin amca burada bulduğu yeni ilaçları fareler üstünde denerdi
Bilgin amaca bir gün beyaz fareye yaklaştı yeni bulduğu ilacı denemek istiyordu Ama beyaz fare artık hür bir hayat istiyordu
Bütün da bu sırada dışında karnı fazla aç olan bir kır faresi Bilgin amcanın evini fark etti, şayet yiyecek bir şeyler bulurum diye sessizce yaklaştı Açık bulduğu pencereden içeri girdi
Kır faresi bu sırada içerde duran beyaz fareyi gördü Kır faresi fazla aç olduğu için kendisine hayretle bakan beyaz fareye karnının çok aç olduğunu, evde yiyeceklerin nerede olduğunu sordu
Oysa beyaz fare yiyeceklerin nerede olduğunu bilmediğini; ama karnını aralıksız beslemek istiyorsa kendisinin yerini alabileceğini söyledi
Aç kır faresi bu öneriyi kabul etti fakat farelerin aklına renklerinin ayrı olduğu gelince kır faresini una bulamak geldi akıllarınakır faresi kısa bir araştırma ardından mutfakta unu buldu ve un çuvalına girdi Unun içinde bir o yanlamasına bir bu yanlamasına dönerek kendisini una buladı Bir güzel tüylerini beyazlaştırdı Sonra da gidip beyaz fareyle yer değiştirdi
Beyaz fare ise özgürlüğüne kavuşmanın sevinci içerisinde açık pencereden dışarı çıktı
Kırlarda oynamaya ,şarkılar türküler söylemeye başladı
Kır faresi ise Alim amcanın yemek getirmesini bekliyordu Alim amca kır faresine yemek yemek getirdi getirmesine, kır faresi de karnını doyurdu doyurmasına ama özgürlüğünün kısıtlanmış olması onu fazla üzüyordu
Arkasından kır faresi tüm olan biteni Bilgin amcaya anlatmaya karar verdi Her şeyi alim amcaya anlatan kır faresi özgürlüğüne kavuşmak istediğini söyledi
Bilgin amca da “senin yerin burası yok kırlar sana kırlarda mutlu bir yaşam diliyorum dedi ve kır faresini kırlara bıraktı
Kır faresinin arkasından bakan Bilgin amca özgürlüğün ne denli güzel bir şey olduğunu düşündü
EK3:
ŞARKI: KAR VE BEYAZ
Kar yağar göklerden
Her taraf beyaz
Yollar beyaz çatılar
Her taraf beyaz
Babamın gömleği ninemin yüzü
Pamuk gibi dedemin sakalı beyaz
Kar yağdı göklerden her taraf beyaz
Yollar beyaz çatılar , dünyam bembeyaz *
Okulöncesi öğretmenlik uygulaması staj plan örneği
JURNAL PLAN
OKULUN BAYAĞI :
YAŞ GRUBU : 5 Yaş
TARİH :
Niyet ve Kazanımlar:
· Psikomotor Bölge:
Maksat 5: Denge gerektiren kayıtlı hareketleri yapabilme
Kazanım 2: Zemin üstünde çizilen şekiller üstünde yürür(oyunhareket etkinliği)
· SosyalHissi Alan:
Kasıt 2: Duygularını ayrım edebilme
Kazanım 1: Duygularını söyler (kukla köşesi, fendoğa köşesi, Oyun etkinliği)
Kazanım 2: Duygularının nedenlerini açıklar(fendoğa köşesi)
Kazanım 4: Duygularını müzik, dans, drama vb yollarla açıklama eder (müzik etkinliği)
Hedef 4: Kendi kendini güdüleyebilme
Kazanım 1: Kendiliğinden bir işe başlar(evcilik köşesi, kitap köşesi, blok köşesi, sanat etkinlikleri)
Kazanım 2: Başladığı bir işi bitirme çabası gösterir(sanat etkinlikleri)
· Dil Alanı:
Hedef 1: Sesleri ayırt edebilme
Kazanım 3: Sesin özelliğini söyler(müzik köşesi)
· Bilişsel Alan:
Maksat 3: Dikkatini toplayabilme
Kazanım 4: Nesneyi durumu olayı ayrıntılarıyla (Türkçe etkinliği)
Hedef 5: Varlıkları çeşitli özelliklerine tarafından eşleştirebilme
Kazanım 3: Varlıkları şekillerine göre eşleştirir(eğitici oyuncak köşesi)
Niyet 4: Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanım 6: Durum veya varlıkların sırasını söyler (okumayazma etkinliği)
· Özbakım Becerileri:
Maksat 1: Temizleme kurallarını uygulayabilme
Kazanım 4: Yiyecek ve içeceklerin temizliğine uyarı eder (FenMatematik etkinliği)
Kazanım 7: İçinde bulunduğu çevreyi temiz miktar(toplanmatemizleme)
J SERBEST SÜRE ETKİNLİKLERİ
ILGI KÖŞELERİ:
EVCİLİK KÖŞESİ (SDA A4 K1)
Eğitimci köşeye tamir aletlerini(çekiç, pense, denetleme kalemi, tornavida) önceden koyar Çocukların ilgisini “Çocuklar bakın evcilik köşemize değişik tamir aletleri gelmiş, gelin bakın neler gelmiş?denilerek çekilir Peşinde eğitimci tamir aletlerini tanıtır Bu tamir aletlerinin bozuk eşyaları tamir etmede kullanıldığını söyler ve çocukların serbestçe oynamalarına fırsat verilir
BLOK KÖŞESİ (SDA A4 K1)
Köşeye önceden hazırlanan 20 adet ve benzer büyüklükte ve ağırlıkta bloklar konur Eğitimci “Yeni bloklarımızı gördünüz mü? Onlarla neler yapabiliriz? Fikirleriniz nelerdir? denilerek çocuklardan cevaplar alınır Çocukların söyledikleri dinlendikten daha sonra “Haydi bize söylediğin şeyi yapıp göster denilerek çocuğun aklındaki şeyi yapmaya başlaması sağlanır
KİTAP KÖŞESİ (SDA A4 K1)
Eğitimci köşeye bir çocuk dergisi be BEYAZ FARE isimli bir öykü kitabı koymuştur Eğitimci çocukların ilgisini çekmek için “Çocuklar bakın bundan böyle köşemizin iki yeni üyesi daha oldu Biri dergi diğeri ise bir kitap Onları gelip inceleyebilirsiniz der ve çocukların incelemesinin ardındaki bildikleri bir öykü olup olmadığı sorulur Çocukların bildikleri hikayeyi arkadaşlarına anlatması istenir
MÜZİK KÖŞESİ (DA A1 K3)
Eğitimci köşeye bir adet flüt ve tef koyar Çocukların ilgisini çekmek nedeniyle eğitimci flütle bir şarkı çalar ve ardından flütü ve tefi çocuklara verir Çocukların teker teker müzik aletleriyle sesler çıkarmalarına fırsat verilir “Sesleri iyice dinleyelim Sesler aynı mı? Hangisi daha kalınince? Ayrı ritmler oluşturabilir misiniz? Sesler de farklılaştı mı? diyerek çocukların oluşturulan sesler hakkında yorum yapması (seslerin özelliğini söylemesi) sağlanırrehberlik edilir
KUKLA KÖŞESİ (SDA A2 K1)
Eğitimci köşe için hazırladığı iki adet anne ve baba el kuklasını köşeye koyar Eğitimci çocukların ilgisini çekmek için kuklaları eline takar ve “Merhaba çocuklar bugün bizim evlilik yıl dönümümüz, eşime bugün bir hediye almak istiyorum Acaba ne alsam? Hmm, evet buldum Ona bir çiçek alayım, o çiçekleri çok sever der ve gerçek dışı olarak eşine bir çiçek verirçocuklara anne kukla verilerek “Anne ne söyler? Baba çiçeği verirken ne demiştir? Neler hissetmişlerdir? Siz olsaydınız ne hissederdiniz? Heyecanlanır mıydınız? der ve çocukların duygularını söylemelerine fırsat verilir
FENMATEMATİK KÖŞESİ (SDA A2 K1K2)
Eğitimci köşeye tümü birbirinden bambaşka olmak üzere kutulara kekik, kimyon, sumak, pudra şekeri, susam, tarçın, çörek otu koyar Eğitimci baharatları teker teker tadıp tatları konusunda çeşitli yorumlar yaparak çocukların ilgisini çeker sonra ise çocuklara “Çocuklar siz de bu öbür tatları tadıp sonrasında hissettiklerinizi bizimle köşemizdeki gözü yaşlı ve mutlu yüz ifadelerini kullanarak paylaşabilirsiniz diyerek çocukların duygularını açıklama etmelerine fırsat verilir
EĞITICI OYUNCAK KÖŞESİ (BA A5 K3)
Eğitimci köşeye toplam 6 karttan oluşan şekil tombalasını koymuştur (Tombala azami 6 kişinin oynayabileceği şekilde hazırlandı) Eğitimci “Çocuklar bakın burada bir tombala var, haydi gelin bir kart seçin Bakın ben de bu torbadan bir kart seçeceğim; meydana çıkan şekli size göstereceğim, sizler de kartlarınızı kontrol edeceksiniz Eğer çekilen şekil sizin kartınızda varsa size verdiğim şekil kağıtlarıyla çıkan şekli kapatacaksınız der ve köşede çocukların tombalayla oynamalarına rehberlik edilir
SANAT ETKİNLİKLERİ: (SDA A4 K1K2)
KOLAJ ÇALIŞMASI + YOĞURMA MADDELERİ:
Eğitimci masaya plastik bardak, gazoz kapakları, boncuklar, düğmeler ve seramik hamuru koymuştur Eğitimci “Çocuklar bakın burada bir hamur var Bu hamura masadaki malzemeleri kullanarak öbür şekiller verebilirsiniz der ve çocukların benzersiz ürünler oluşturmalarına fırsat verilir
KAĞIT İŞLERİ :
Masaya beyaz kağıt, kalemler ve rengarenk elişi kağıtları konmuştur Eğitimci “Çocuklar bu kağıtlara hepimiz ellerimizi çizeceğiz daha sonra da buradaki elişi kağıtlarını yırtıp ellerinizin içine yapıştırarak rengarenk eller yapabilirsiniz der ve çocuklara rehber olunur
J TOPLANMATEMIZLIK(ÖZBAKIM A1 K7)
Eğitimci ihtiyar kadın kuklasını eline takar ve “Çocuklar bakın ihtiyar teyzemizin size söyleyecekleri var der ve kuklayı konuşturur “Çocuklar ben çok yaşlı bir kadınım Bu yüzden de gözlerim görmüyor, biraz dolaşmaya çıktım ama etraftaki oyuncaklara takılıyorum ve düşme tehlikesi geçiriyorum Sizin bu oyuncaklarınıza çarpmadan gezebilmem için yardımınıza ihtiyacım var Şu dağınıklığı toplayın da ben de ayağıma bir şeyler takılmadan rahatça dolaşayım der Böylece çocukların sınıfı toplamaları sağlanır Sonra eğitimci kuklayı her çocuğun başına dokundurarak kuklanın teşekkür ettiğini söyler ve kuklayı konuşturur “ çocuklar aferin size lakin benzeri elleriniz biraz kirlendi, haydi derhal baştan sona lavaboya ellerimizi yıkamaya der ve böylece çocukların ellerini yıkayıp oradan da kahvaltıya gitmeleri sağlanır
J TÜRKÇE DİLİ ETKİNLİĞİ (BA A3 K4)
o ÖYKÜ ÖNCESİ:
Eğitimci kahvaltıdan dönen çocuklara sınıfa girerken “Hoş geldiniz ufak fareler der ve kartondan hazırladığı fare kolyelerini çocuklara dağıtır Ardından çocuklara “Küçük farelerim acilen hepiniz beni rahatça görebileceğiniz bir yere oturun, büyük farenin sizlere öğreteceği fazla güzel bir parmak oyunu var der ve çocukların sandalyelere oturmalarına rehberlik ettikten sonra kendi de büyük bir fare kolyesi alır ve takar sonra Ilave1 deki parmak oyununu söyler isteyen çocuklarla yeniden edilir
Parmak oyununun ardındaki eğitimci sohbete geçer “Çocuklar siz hiç ufak farelere rastladınız mı? Ben yazın bir köye ziyarete gitmiştim Köyde tarlaya indiğimde küçük tarla farelerine rastladım, çok sevimliydiler Sizler hiç böyle küçük fareler gördünüz mü? Bazı fareler sokakta yaşarlar Dıştan mikrop taşıyabilirler, bunların kulakları uzun, dişleri ise çok keskindir Peki farelerin neler yemekten hoşlandığını biliyor musunuz? gibi sorularla çocuklarla sohbet edilir
o HIKAYE ANLATMA:
Sohbetin arkasından “Çocuklar ben acilen size bir farenin başına gelen olayları anlatacağım denilerek Ek2 ’deki BEYAZ FARE isimli hikaye, hikaye kitabından anlatılır
o ÖYKÜ SONRASI:
Eğitimci hikayeyi yerinde bir yerde keserek “Çocuklar sizce ne olmuştur, hikayemizdeki fare bundan daha sonra ne yapmıştır denilerek çocukların hikayeyi tamamlamalarına fırsat verilir
J OYUN ETKİNLİĞİ (PMA A5 K2 SDA A2 K1)
Eğitimci hikayeden daha sonra çocuklara “Çocuklar bakın minik fare arkadaşlarınız peynirlerini yere düşürmüşler, haydi peynirleri peşine düşüp takip edelim, bakalım peynirler bizleri nereye götürecek? der (Eğitimci önceden fon kartonlarından hazırladığı peynirleri sınıfla oyun salonu arasına dizmiştir)
o ISINDIRICI OYUN:
Oyun salonunda ortaya iple büyük bir daire oluşturulur Çocukların bu daire üstünde sıralanmaları sağlanır Çocukların bu daire üstünde sıralanmaları sağlanır “Çocuklar derhal sizlerle bir bahçeye gideceğiz Üstünde durduğumuz dairenin çizgileri bahçemizin yolu Oraya sırası gelmişken çizgileri peşine düşüp takip etmemiz gerekiyor, yolda yürürken söylediklerimi titiz bir şekilde dinlemenizi istiyorum denilerek çocuklara oyun hakkında data verilir Dairenin üzerine sıralanmış çocuklar eğitimcinin “Yolculuğumuza başlıyoruz komutuyla ve rehberliğinde dairede olağan çabucak yürümeye başlarlar Çocuklar dairede yarım tur attıktan sonra “Çocuklar hemen bir köpek kulübesinin önünden geçiyoruz, yavaş yavaş yürüyelim ki kulübede uyuyan köpek uyanmasın denir ve çocukların yavaş yürümeleri sağlanır Çocuklar beşon adım yavaş yürüdükten sonradan “Kulübeyi geçtik bundan böyle hızlanabiliriz denir ve alışılagelmiş çabucak yürümeye devam edilir Sonrasında eğitimci “Çocuklar bahçemize geldik der ve çocukları daire içine toplar Gerisinde “ Bakın burada bir sürü elma ağacı var, haydi azıcık elma toplayalım der ve çocukların kollarını kaldırıp zıplayarak elma birleştirme hareketi yapmaları sağlanır Eğitimci “ Evet çocuklar, bir sürü elma topladık; hemen eve dönme zamanı der ve dönüş yolunda da benzer mizansen tekrar edilir Daire üzerinde atılan tur bittiğinde çocuklara “Gökyüzü sizlere yıldızlarının birazını armağan etti, tümü bu kutuda Haydi hemen yıldızlardan birer tane alın der ve çocukların sayılarına göre ayarlanmış sarı ve turuncu renkte fon kartonundan hazır yıldızlar çocukların boynuna kolye ucuna takılarak asılır
o HAREKETLİ OYUN:
Eğitimci sarı ve turuncu yıldız grubundan olan çocukların eşdeğer olarak, planlanmış düzeneğin önünde sıralanmalarını sağlar ve “Çocuklar sarı yıldız olanlar limon; turuncu yıldız olanlar ise portakal grubu Benim size vereceğim komutla düzeneğin ortasında yer alan sepetten kendi renginizdeki yıldızı alıp düzenekten geçip yıldızınızın ortasındaki delikten yolun sonundaki çubuklara takacaksınız der Yıldızınızı alınca ilk olarak ard arda dizilmiş 6 tane dikdörtgenden ikisinin üstüne parmak ucunuza basarak, sonraki ikisine de topuğunuzla basarak, en sondakilere de yine parmak ucunuzla geçerek; sonraki çizgiden çift ayakla sıçrayıp çubuğa yıldızınızı takacaksınız diyerek çocuklara oyun anlatılır Eğer yıldızı önce tüketen grup olursa diğer grubun da bitirmesine fırsat verilir
o DINLENDIRICI OYUN:
Hareketli oyundan daha sonra çocuklar bakımlı ve geniş bir yere oturtulurlar ve “Acilen her zaman birlikte düş dünyasına seyahat edelim, gözlerinizi kapatıp söylediklerimi hayalinizde canlandırmanızı istiyorum denilir ve gerisinde “Hepiniz bir kağıtsınız, minik bir çocuk sizden bir uçak yaptı ve yatak odasının penceresinden dışarı fırlattı Uçuyorsunuz, uçuyorsunuz, uzun bir akarsu boyunca uçmaya devam ediyorsunuz, dereyi peşine düşüp takip etmekten sıkıldınız, yönünüzü değiştirdiniz, hemen de çimlerin üstüne yavaş bir iniş gerçekleştirdiniz Her yer ağaçlarla çiçeklerle dolu, çiçeklerin kokusunu içinize çektiniz, o da ne şimdi bir çocuk sizi eline aldı, acaba nereye götürüyor? Evet sizi uçak yapan çocuk sizi odasına götürüp masasına yavaş yavaş bıraktı denilerek hayal kurma süreci sonlandırılır Sonradan çocuklara bir takım sorular sorarak kendilerini açıklama etmeleri sağlanır “ Nasıl bir kağıttınız?Nasıl bir uçak oldunuz? Sizi uçak yapan çocuğu betimleme edin uçarken neler hissettiniz? Çimlerin üstüne inerken neler hissettiniz? Sizden uçak yapan çocuğu bitmiş görür görmez neler hissettiniz? Çocuk sizi her tarafta eline alınca nereye götürebileceğini düşündünüz? vb
J MÜZİK ETKİNLİĞİ (SDA A2 K4)
o YARATICI DANS RİTM ÇALIŞMASI ŞARKI SÖYLEME :
Eğitimci önce flütle E3 ’teki KARBEYAZ şarkısını çalar sonra şarkıyı söyler ve çocukların da elleriyle ritm tutarak eşlik edebileceği ve şarkıyı söyleyebileceklerini söyler sonra “Ben hemen tekrar şarkımızı çalacağım, haydi sizler de şarkıdaki gibi birer kar tanesi olup bulutların arasından süzülüp yere düşerken oysa dansınızı edin der Bu Nedenle çocukların müzikle dans etmeleri sağlanır
J FENMATEMATİK ETKİNLİĞİ (ÖZBAKIM A1 K4)
Dansın ardından eğitimci çocuklara “Çocuklar bugün bir misafirimiz var Siz aslında onu tanıyorsunuz Anneleriniz onun yaptığını yapıyor Fakat onun annelerinizden bir farkı var Anneleriniz sizlere yemek yemek hazırlarken o büyük yerlerde, bir fazla insan için yemek yemek yapıyor Sizce misafirimiz kim olabilir? denilerek çocukların cevapları dinlenir Çocuklardan “aşçı cevabının gelmesi beklenir Gelmediği takdirde ipuçları verilir daha sonra sınıfa aşçı çağrılır Aşçı kendisi ve mesleği ile ilgili bilgi verdikten daha sonra çocukların ona sormak istedikleri şeylerin olup olmadığını sorar ve sorular cevaplanır Çocuklara hangi yemekleri sevdiklerini soran aşçı cevapları dinler Cevapların peşinde daha önceden hazırlanmış ‘meyve ve sebze resimleri ’ gösterilerek hangilerinin meyvesebze olduğu sorulursebzelerden yemek yapıldığı söylenir ve “ çocuklar ben sizinle bugün salata gerçekleştirmek istiyorum Buradaki çocukların bana takviye edebileceğini duydumhemen koşup buraya geldim Biliyorsunuz oysa sebzeleri yemek yapmadan önce tamamen bol su ile arındırmak gerekiyor Eh bağlı bizlerin de pak olması gerekir O halde salatamızı yapmaya başlamadan önce defalarca birlikte ellerimizi yıkayalım denilerek çocukların ellerini yıkamaları sağlanır daha sonra çocuklar masalara gruplar halinde oturtulur Her masaya bir kap verilir Aşçı çocuklara malzemeleri vermeden önce sırasıyla tanıtır “Çocuklar elimdekinin ismini haberdar olan var mı? Evet bu marulyeşil soğanmaydanoz bunu elinizle parçalayarak kabın içine atmanızı istiyorum denilerek öteki aşamaya geçilir Tüm yeşillikler bittikten sonradan evvelden soyulmuş ve dikey olarak 4 ’e ayrılmış salatalıklar çocuklara verilip kırmaları ve salataya ilave etmeleri sağlanır Aşçı küçük küçük doğramış olduğu domatesleri çocuklardan takviye can atarak salataya ek eder Her çocuğa bir tutam limon veren aşçı “Hadi bakalım bütün gücünüzle bu limonları salataya sıkın der ve salatanın tuz ve yağını ilave edip çocukların salatayı karıştırmalarına fırsat verilir Tabaklara bölünen salata afiyetle yenir
J OKUMAYAZMA ETKİNLİĞİ (BA A4 K6)
Eğitimci hakiki nesnelerle örüntü bitirme alıştırmaları yapar Eğitimci Ek4 ’teki kağıtları masaya koyduktan sonra “Aaa, çocuklar bakın masanın üzerinde kağıtlar var Bu manâsız kağıtları buraya kim koymuş acaba?öteki tarafında bir şeyler yazıyor Hepiniz öteki tarafı çevirin, daima birlikte resimlere ayrıntılarıyla bakalım neler var? Sizce bu resimlerden sonra hangi resimler gelebilir? Masanın üzerindeki kalemleri alarak (X) işaretiyle işaretleyelim denilerek çocukların etkinliği yapmalarına rehberlik edilir
EK1:
PARMAK OYUNU:
Yerden bitme mum bacaklı miki
Burnu uzun düşey kulaklı miki
Şeytanlıkta tüm aklı fikri
Dans edersin miki fare
ILAVE2:
ÖYKÜ: BEYAZ FARE
Alim amcanın büyük kasaba haricen deneylerini yaptığı koca bir evi vardı Bilgin amca burada bulduğu yeni ilaçları fareler üstünde denerdi
Bilgin amaca bir gün beyaz fareye yaklaştı yeni bulduğu ilacı denemek istiyordu Ama beyaz fare artık hür bir hayat istiyordu
Bütün da bu sırada dışında karnı fazla aç olan bir kır faresi Bilgin amcanın evini fark etti, şayet yiyecek bir şeyler bulurum diye sessizce yaklaştı Açık bulduğu pencereden içeri girdi
Kır faresi bu sırada içerde duran beyaz fareyi gördü Kır faresi fazla aç olduğu için kendisine hayretle bakan beyaz fareye karnının çok aç olduğunu, evde yiyeceklerin nerede olduğunu sordu
Oysa beyaz fare yiyeceklerin nerede olduğunu bilmediğini; ama karnını aralıksız beslemek istiyorsa kendisinin yerini alabileceğini söyledi
Aç kır faresi bu öneriyi kabul etti fakat farelerin aklına renklerinin ayrı olduğu gelince kır faresini una bulamak geldi akıllarınakır faresi kısa bir araştırma ardından mutfakta unu buldu ve un çuvalına girdi Unun içinde bir o yanlamasına bir bu yanlamasına dönerek kendisini una buladı Bir güzel tüylerini beyazlaştırdı Sonra da gidip beyaz fareyle yer değiştirdi
Beyaz fare ise özgürlüğüne kavuşmanın sevinci içerisinde açık pencereden dışarı çıktı
Kırlarda oynamaya ,şarkılar türküler söylemeye başladı
Kır faresi ise Alim amcanın yemek getirmesini bekliyordu Alim amca kır faresine yemek yemek getirdi getirmesine, kır faresi de karnını doyurdu doyurmasına ama özgürlüğünün kısıtlanmış olması onu fazla üzüyordu
Arkasından kır faresi tüm olan biteni Bilgin amcaya anlatmaya karar verdi Her şeyi alim amcaya anlatan kır faresi özgürlüğüne kavuşmak istediğini söyledi
Bilgin amca da “senin yerin burası yok kırlar sana kırlarda mutlu bir yaşam diliyorum dedi ve kır faresini kırlara bıraktı
Kır faresinin arkasından bakan Bilgin amca özgürlüğün ne denli güzel bir şey olduğunu düşündü
EK3:
ŞARKI: KAR VE BEYAZ
Kar yağar göklerden
Her taraf beyaz
Yollar beyaz çatılar
Her taraf beyaz
Babamın gömleği ninemin yüzü
Pamuk gibi dedemin sakalı beyaz
Kar yağdı göklerden her taraf beyaz
Yollar beyaz çatılar , dünyam bembeyaz *