Olaycılık (Fenomenizm) Hakkında Bilgi
Fenomenlerden, yani zaman veya mekan icinde ortaya cıkan ve deney konusu olabilecek olay ve olgulardan başka hic bir şeyin var olmadığını ileri suren felsefe doktrini
Deneyin aracsız konusu, her zaman bir tasavvur olduğu icin, fenomenizmin tarihi, bircok noktada, idealizminkiyle karışır Mesela Berkeley, maddi bir cevher kabul etmez Bu filozofa gore, gercek olan, sadece sonlu zihinler ile sonsuz zihin, yani Tanrı'dır David Hume, sadece cisimlerin değil, zihinlerin de cevher olarak varlığını kabul etmez
Hume'a gore, cisimler hakkında edindiğimiz fikir gibi, ben hakkında edindiğimiz fikir de bir bilinc haller topluluğuna indirgenebilir Fenomenlerin uyduğu kanunların temeli olarak gorduğumuz ilkeler (mesela nedensellik ilkesi), zorunluluk niteliği taşımazlar Bunlar, sadece zihni alışkanlıklardır; deneyin ve fikir cağrışımlarının sonucu olarak ortaya cıkmışlardır Tabiat kanunlarının taşıdığı zorunluluk ve evrensellik konusunda Hume'un ileri surduğu şuphecilik bu duşuncelerden doğmaktadır
Kant, insan zihninin ancak fenomenleri kavrayabileceğini ileri surer Ama birer tasavvur olmak dolayısıyla, bu fenomenler, zihnimizin kanunlarına veya anlığın kategorilerine uymak zorundadır Bundan oturu, Kant'ın gozunde, fenomenler biliminden şuphe edilemez Ayrıca, bu filozof, fenomenlerin ardında, bilgisini edinemediğimiz ama varlığı kesin olan numenler'in bulunduğunu soyler
Fenomenizm anlayışının değişik bir şekilde yeniden canlanmasına Renouvier onayak oldu Renouvier'ye gore, fenomenler, anlığın kategorilerine zorunlu ve mutlak bir şekilde bağlıdır Ama bilincli oznelerin dışında, kendindeşeyler, yani numenler yoktur
Fenomenlerden, yani zaman veya mekan icinde ortaya cıkan ve deney konusu olabilecek olay ve olgulardan başka hic bir şeyin var olmadığını ileri suren felsefe doktrini
Deneyin aracsız konusu, her zaman bir tasavvur olduğu icin, fenomenizmin tarihi, bircok noktada, idealizminkiyle karışır Mesela Berkeley, maddi bir cevher kabul etmez Bu filozofa gore, gercek olan, sadece sonlu zihinler ile sonsuz zihin, yani Tanrı'dır David Hume, sadece cisimlerin değil, zihinlerin de cevher olarak varlığını kabul etmez
Hume'a gore, cisimler hakkında edindiğimiz fikir gibi, ben hakkında edindiğimiz fikir de bir bilinc haller topluluğuna indirgenebilir Fenomenlerin uyduğu kanunların temeli olarak gorduğumuz ilkeler (mesela nedensellik ilkesi), zorunluluk niteliği taşımazlar Bunlar, sadece zihni alışkanlıklardır; deneyin ve fikir cağrışımlarının sonucu olarak ortaya cıkmışlardır Tabiat kanunlarının taşıdığı zorunluluk ve evrensellik konusunda Hume'un ileri surduğu şuphecilik bu duşuncelerden doğmaktadır
Kant, insan zihninin ancak fenomenleri kavrayabileceğini ileri surer Ama birer tasavvur olmak dolayısıyla, bu fenomenler, zihnimizin kanunlarına veya anlığın kategorilerine uymak zorundadır Bundan oturu, Kant'ın gozunde, fenomenler biliminden şuphe edilemez Ayrıca, bu filozof, fenomenlerin ardında, bilgisini edinemediğimiz ama varlığı kesin olan numenler'in bulunduğunu soyler
Fenomenizm anlayışının değişik bir şekilde yeniden canlanmasına Renouvier onayak oldu Renouvier'ye gore, fenomenler, anlığın kategorilerine zorunlu ve mutlak bir şekilde bağlıdır Ama bilincli oznelerin dışında, kendindeşeyler, yani numenler yoktur