iltasyazilim
FD Üye
Sual: Peygamberlerden başkasına, Evliya veya Cennetlik demenin, yahut Merhum veya Rahmetullahi aleyh demenin, gaibden haber vermek olacağını, bu bakımdan, Abdülkadiri Geylani hazretlerine veya başka bir zata evliya diyenin kâfir olacağını, söylüyorlar Bunların görüşleri yanlış değil midir?
CEVAP
Eshabı kiramın tamamı Cennetliktir Herbirine Radıyallahü anh denir Eshabı kiramdan on kişinin, isimleri bildirilerek müjdelenmesi onlara ayrı bir ikramdır Yoksa Sahabenin tamamı Cennetliktir Kur'anı kerimde mealen, (Hepsine hüsnayı Cenneti vâdettik) buyuruluyor (Hadid 10)
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Beni gören müslüman Cehenneme girmez) Taberani
Peygamberler, evliyalar şehidler Cennete gireceği gibi, imanlı ölen her günahkâr müslüman da muhakkak Cennete girecektir Onun için ölen müslümanlara Merhumveya Rahmetullahi aleyhdenir Âlimlerin ismi geçince, Rahmetullahi aleyhdemek ise müstehaptır (R Muhtar)
Hüküm zahire göredir
Müslüman olarak bilinen biri imansız ölse, fakat imansız öldüğü bilinmese, ona hüsnü zan edilerek Rahmetullahi aleyhdemek caiz olur Dinimiz zahire bakar Aksine bir gayri müslim, müslüman olup, müslümanlığını gizlese, kimseye bir şey söylemediği için herkes onu hıristiyan zannetse, buna müslüman denemez Çünkü dinimiz zahire göre hüküm verilmesini emreder Bu kimsenin imanlı öldüğü bilinmediği için, ona gayri müslim demek caizdir Müslüman olarak yaşayıp da imansız ölen kimse için de, imansız öldüğü bilinmediği için, buna da Müslümandemek caizdir Müslüman için de, Merhumveya Rahmetullahi aleyhdemek caiz olur Bunun için Ehli sünnet âlimlerinin hepsine hüsnü zan etmeli, isimleri geçince, Rahmetullahi aleyhdemelidir!
Kâfire müslüman, müslümana da kâfir denmez Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Mümine kâfir diyenin, kendisi kâfir olur) Buhari
Mümin ölüleri iyilikle anmalıdır! Hadisi şerifte:
(Ölülerinizin iyiliklerini anın, ayıplarını söylemeyin!) buyuruldu Tirmizi
İslam âlimlerini rahmetle anmak gerekir Ölen müslüman günahkâr bile olsa, onun iyi olduğunu söylemek caizdir Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Ölen müminin iyi olduğuna şahitlik edilirse, Allahü teâlâ onun kötü olduğunu bildiği halde, Müslümanların bu ölü hakkındaki şahitliklerini kabul ettim Onun kötülüklerini de affettimbuyurur) Bezzar
(Siz kimin iyiliklerini söylerseniz Cennet ona vacip olur, kimin de kötülüklerini söylerseniz ona da Cehennem vacip olur Siz yeryüzünde Allah’ın şahitlerisiniz) Buhari
(Hangi müslümanın iyiliğine dört kişi şahitlik ederse, Allahü teâlâ onu Cennete koyar Üç, hatta iki kişi şahitlik ederse yine böyledir) Buhari
Seyyid Abdülkadiri Geylani hazretlerini ve diğer evliyayı kiramı binlerce âlim, iyilikle anmış, Cennetlik olduğunu söylemişlerdir Allahü teâlâ iki müslümanın şahitliğini kabul eder de, birçok âlimin, evliyanın ittifakla söylediği sözleri kabul etmez mi?
Bid’at ehlini kötülemek gıybet olmaz
Sual: Bid'at ehli bazı kimselerin sapıklıklarını söyleyince, Ölülerin kötü tarafı söylenmez Ayrıca gıybet de olurdeniyor Fakat bu bid'at ehli şahıslar, başta Hz Osman olmak üzere Eshabı kiramın çoğunu kötülüyorlar Eshab, bizim ölülerimiz değil mi, onları kötülemek gıybet değil mi?
CEVAP
Bid'at ehlini kötülemek gıybet olmaz Gıybet, bir kimsenin gizli bir kusurunu, arkasından söylemektir Harbilerin ve bid'at sahiplerinin ve açıkça günah işleyenlerin bu günahlarını ve zulmedenlerin ve alış verişte hile yapanların bu fenalıklarını müslümanlara duyurarak, bunların şerrinden sakınmalarına sebep olmak ve müslümanlığı yanlış anlatanların bu iftiralarını söylemek gerekir, gıybet olmaz (R Muhtar c5, s263)
Eshabı kirama dil uzatanlar, ölü olsun, diri olsun, bunları açıklamak, gıybet olmaz, aksine dinin emrine uymak olur Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Bid'atler çıkıp, Eshabıma kötü söz söylendiği zaman, doğruyu bilen, herkese söylesin! Allahü teâlâ, bildiği ve gücü yettiği halde doğruyu söylemeyen böyle âlime lanet eder) Deylemi
Eshabı kiramın hepsi müslümandır Bizim ölülerimizdir Hiç kimsenin onları tenkit etmesi caiz olmaz Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Ölülerinizi hayırla anın, iyiliklerini söyleyin, kötülüklerini açıklamayın) Tirmizi
(Ölülerinize sövmeyin, onlar amelleriyle başbaşa kalmıştır) Buhari
(Hz Âişe, Lanetlik İbni Kays ne yapıyor?diye sorar Oradakiler Öldü, derler Hz Aişe hemen, estağfirullah der Neden önce lanetledin, sonra istiğfar ettin?diyene, Resulullah (Ölülerinizi kötülemeyin) buyurduğu içindiye cevap verir) İbni Hibban
CEVAP
Eshabı kiramın tamamı Cennetliktir Herbirine Radıyallahü anh denir Eshabı kiramdan on kişinin, isimleri bildirilerek müjdelenmesi onlara ayrı bir ikramdır Yoksa Sahabenin tamamı Cennetliktir Kur'anı kerimde mealen, (Hepsine hüsnayı Cenneti vâdettik) buyuruluyor (Hadid 10)
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Beni gören müslüman Cehenneme girmez) Taberani
Peygamberler, evliyalar şehidler Cennete gireceği gibi, imanlı ölen her günahkâr müslüman da muhakkak Cennete girecektir Onun için ölen müslümanlara Merhumveya Rahmetullahi aleyhdenir Âlimlerin ismi geçince, Rahmetullahi aleyhdemek ise müstehaptır (R Muhtar)
Hüküm zahire göredir
Müslüman olarak bilinen biri imansız ölse, fakat imansız öldüğü bilinmese, ona hüsnü zan edilerek Rahmetullahi aleyhdemek caiz olur Dinimiz zahire bakar Aksine bir gayri müslim, müslüman olup, müslümanlığını gizlese, kimseye bir şey söylemediği için herkes onu hıristiyan zannetse, buna müslüman denemez Çünkü dinimiz zahire göre hüküm verilmesini emreder Bu kimsenin imanlı öldüğü bilinmediği için, ona gayri müslim demek caizdir Müslüman olarak yaşayıp da imansız ölen kimse için de, imansız öldüğü bilinmediği için, buna da Müslümandemek caizdir Müslüman için de, Merhumveya Rahmetullahi aleyhdemek caiz olur Bunun için Ehli sünnet âlimlerinin hepsine hüsnü zan etmeli, isimleri geçince, Rahmetullahi aleyhdemelidir!
Kâfire müslüman, müslümana da kâfir denmez Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Mümine kâfir diyenin, kendisi kâfir olur) Buhari
Mümin ölüleri iyilikle anmalıdır! Hadisi şerifte:
(Ölülerinizin iyiliklerini anın, ayıplarını söylemeyin!) buyuruldu Tirmizi
İslam âlimlerini rahmetle anmak gerekir Ölen müslüman günahkâr bile olsa, onun iyi olduğunu söylemek caizdir Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Ölen müminin iyi olduğuna şahitlik edilirse, Allahü teâlâ onun kötü olduğunu bildiği halde, Müslümanların bu ölü hakkındaki şahitliklerini kabul ettim Onun kötülüklerini de affettimbuyurur) Bezzar
(Siz kimin iyiliklerini söylerseniz Cennet ona vacip olur, kimin de kötülüklerini söylerseniz ona da Cehennem vacip olur Siz yeryüzünde Allah’ın şahitlerisiniz) Buhari
(Hangi müslümanın iyiliğine dört kişi şahitlik ederse, Allahü teâlâ onu Cennete koyar Üç, hatta iki kişi şahitlik ederse yine böyledir) Buhari
Seyyid Abdülkadiri Geylani hazretlerini ve diğer evliyayı kiramı binlerce âlim, iyilikle anmış, Cennetlik olduğunu söylemişlerdir Allahü teâlâ iki müslümanın şahitliğini kabul eder de, birçok âlimin, evliyanın ittifakla söylediği sözleri kabul etmez mi?
Bid’at ehlini kötülemek gıybet olmaz
Sual: Bid'at ehli bazı kimselerin sapıklıklarını söyleyince, Ölülerin kötü tarafı söylenmez Ayrıca gıybet de olurdeniyor Fakat bu bid'at ehli şahıslar, başta Hz Osman olmak üzere Eshabı kiramın çoğunu kötülüyorlar Eshab, bizim ölülerimiz değil mi, onları kötülemek gıybet değil mi?
CEVAP
Bid'at ehlini kötülemek gıybet olmaz Gıybet, bir kimsenin gizli bir kusurunu, arkasından söylemektir Harbilerin ve bid'at sahiplerinin ve açıkça günah işleyenlerin bu günahlarını ve zulmedenlerin ve alış verişte hile yapanların bu fenalıklarını müslümanlara duyurarak, bunların şerrinden sakınmalarına sebep olmak ve müslümanlığı yanlış anlatanların bu iftiralarını söylemek gerekir, gıybet olmaz (R Muhtar c5, s263)
Eshabı kirama dil uzatanlar, ölü olsun, diri olsun, bunları açıklamak, gıybet olmaz, aksine dinin emrine uymak olur Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Bid'atler çıkıp, Eshabıma kötü söz söylendiği zaman, doğruyu bilen, herkese söylesin! Allahü teâlâ, bildiği ve gücü yettiği halde doğruyu söylemeyen böyle âlime lanet eder) Deylemi
Eshabı kiramın hepsi müslümandır Bizim ölülerimizdir Hiç kimsenin onları tenkit etmesi caiz olmaz Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Ölülerinizi hayırla anın, iyiliklerini söyleyin, kötülüklerini açıklamayın) Tirmizi
(Ölülerinize sövmeyin, onlar amelleriyle başbaşa kalmıştır) Buhari
(Hz Âişe, Lanetlik İbni Kays ne yapıyor?diye sorar Oradakiler Öldü, derler Hz Aişe hemen, estağfirullah der Neden önce lanetledin, sonra istiğfar ettin?diyene, Resulullah (Ölülerinizi kötülemeyin) buyurduğu içindiye cevap verir) İbni Hibban