Olumsuzlama Ne Demek Hakkında Bilgi
Diyalektik mantıkta olumlama (Sav, Tez) deyiminin karşıtıdır ve karşısav (Antitezi Yadsıma) deyimiyle anlamdaştır Bir duşunce ya da varlığın kendi kendisiyle ozdeş kalmasına engel olan, onu kendinden başka olmaya ceken yanı olumsuz yanıdır ki onun bu etkisine olumsuzlama denir Duşunce ve varlık olumlu yanıyla kendini olumlarken olumsuz yanıyla da kendini olumsuzlar Bu her duşunce ve varlığın geliştirici celişmesidir Kimi yazarlarımızca değilleme, hayırlama, yoksama, yadsıma gibi deyimlerle de dile getirilen olumsuzlama, bağlılaşığı olan olumlama'yla birlikte, Alman duşunuru Hegel'in idealist diyalektiğinde ileri surduğu kavramlardır Hegel, evrimin mantıksal niteliğini araştırıyordu Bundan oturu butun bu kavramları duşunce alanında kullanıyordu Ona gore olumsuzlama, bir kavramın karşıtı tarafından yok edilmesidir Ama bu yok etme tumuyle ortadan kaldırma değildir, yok edilenin olumlu yanlarını alıp sadece olumsuz yanlarını yok etmedir Hegel şoyle der: Bilgide ilerlemeyi gercekleştiren biricik yasa, bu mantık yasasıdır Bu mantık yasasına gore olumsuz, aynı zamanda olumludur Olumsuzlama, belli bir olumsuzlama olmakla, aynı zamanda belli bir icerik taşır Bu, yeni bir kavrayış, yeni bir kavramdır Oncekinden daha yuksek, daha zengin bir kavram Cunku karşıtını olumsuzlarken onu icermiş, onunla zenginleşmiştir, şimdi hem kendini hem de karşıtını birlikte taşımaktadır İşte kavramlar sistemi boyle oluşur ve her turlu dış etkiden bağımsız olarak aralıksız bir akış icinde gelişir(Hegeli Mantık Bilgisi, Kitap 1, Giriş)
Marx'la Engels, eytişimsel ve tarihsel ozdekcilik oğretisini kurarken, Hegel'in bu idealist mantıksal anlayışını bir yana bırakmışlar ve olumsuzlama deyimini, evrim surecinde eski bir niteliğin, kendisi tarafından yaratılmış olan yeni b ir nitelikle zorunlu yer değiştirmesi anlamında kullanmışlardır Bir usta, eski varoluş bicimleri olumsuzlanmadıkca hicbir alanda gelişme olmazder Evrim surecinde eski bir niteliğin yeni bir nitelik tarafından olumsuzlanması, 'karşıtların birliği ve savaşımı yasası'nın doğal ve zorunlu sonucudur Evren sonsuzdur, ama onu meydana getiren nesneler zaman ve uzay icinde sonludurlar ve bundan oturu de olumsuzlama konusudurlar Bundan oturudur ki her olumsuzlayan da olumsuzlanır sonsuz evrenin evrimi de sonsuzdur Bu sonsuzluk icinde hicbir nesne ve olay kalıcı değildir, gelip gecicidir, doğup olucudur Bundan oturudur ki her yeni daha yenisi tarafından olumsuzlanır ve yerini zorunlu olarak ona bırakır Eytişimsel ve tarihsel ozdekci oğretinin ortaya koyduğu ve acıkladığı bu evrensel yasa da olumsuzlanmanın olumsuzlanması adını taşır
Diyalektik mantıkta olumlama (Sav, Tez) deyiminin karşıtıdır ve karşısav (Antitezi Yadsıma) deyimiyle anlamdaştır Bir duşunce ya da varlığın kendi kendisiyle ozdeş kalmasına engel olan, onu kendinden başka olmaya ceken yanı olumsuz yanıdır ki onun bu etkisine olumsuzlama denir Duşunce ve varlık olumlu yanıyla kendini olumlarken olumsuz yanıyla da kendini olumsuzlar Bu her duşunce ve varlığın geliştirici celişmesidir Kimi yazarlarımızca değilleme, hayırlama, yoksama, yadsıma gibi deyimlerle de dile getirilen olumsuzlama, bağlılaşığı olan olumlama'yla birlikte, Alman duşunuru Hegel'in idealist diyalektiğinde ileri surduğu kavramlardır Hegel, evrimin mantıksal niteliğini araştırıyordu Bundan oturu butun bu kavramları duşunce alanında kullanıyordu Ona gore olumsuzlama, bir kavramın karşıtı tarafından yok edilmesidir Ama bu yok etme tumuyle ortadan kaldırma değildir, yok edilenin olumlu yanlarını alıp sadece olumsuz yanlarını yok etmedir Hegel şoyle der: Bilgide ilerlemeyi gercekleştiren biricik yasa, bu mantık yasasıdır Bu mantık yasasına gore olumsuz, aynı zamanda olumludur Olumsuzlama, belli bir olumsuzlama olmakla, aynı zamanda belli bir icerik taşır Bu, yeni bir kavrayış, yeni bir kavramdır Oncekinden daha yuksek, daha zengin bir kavram Cunku karşıtını olumsuzlarken onu icermiş, onunla zenginleşmiştir, şimdi hem kendini hem de karşıtını birlikte taşımaktadır İşte kavramlar sistemi boyle oluşur ve her turlu dış etkiden bağımsız olarak aralıksız bir akış icinde gelişir(Hegeli Mantık Bilgisi, Kitap 1, Giriş)
Marx'la Engels, eytişimsel ve tarihsel ozdekcilik oğretisini kurarken, Hegel'in bu idealist mantıksal anlayışını bir yana bırakmışlar ve olumsuzlama deyimini, evrim surecinde eski bir niteliğin, kendisi tarafından yaratılmış olan yeni b ir nitelikle zorunlu yer değiştirmesi anlamında kullanmışlardır Bir usta, eski varoluş bicimleri olumsuzlanmadıkca hicbir alanda gelişme olmazder Evrim surecinde eski bir niteliğin yeni bir nitelik tarafından olumsuzlanması, 'karşıtların birliği ve savaşımı yasası'nın doğal ve zorunlu sonucudur Evren sonsuzdur, ama onu meydana getiren nesneler zaman ve uzay icinde sonludurlar ve bundan oturu de olumsuzlama konusudurlar Bundan oturudur ki her olumsuzlayan da olumsuzlanır sonsuz evrenin evrimi de sonsuzdur Bu sonsuzluk icinde hicbir nesne ve olay kalıcı değildir, gelip gecicidir, doğup olucudur Bundan oturudur ki her yeni daha yenisi tarafından olumsuzlanır ve yerini zorunlu olarak ona bırakır Eytişimsel ve tarihsel ozdekci oğretinin ortaya koyduğu ve acıkladığı bu evrensel yasa da olumsuzlanmanın olumsuzlanması adını taşır