iltasyazilim
FD Üye
Ömer Hayyam Biyografisi
Ömer Hayyam Kimdir
Ömer Hayyam Bu günkü iran sinirlari içinde yasamis Türk Sair ve bilginidir
Ömer Hayyamın Yaşamsal, gençlik yillari şüphesiz bilinmiyor Elde yer alan eserlerinden, hayatiyla ilgili olaylari anlatan bazi kitaplardan, felsefe, matematik ve gökbilim konularinda çalistigi, bu alanlarda ahenkli bir ögrenim gördügü anlasilmaktadir Hayyam Çadırcı takma adini, atalarinin çadircilik yapmalari yüzünden aldigi söylenir Ömer Hayyam, zamaninda daha fazla alim olarak ün kazandi Iran'in, Selçuklular yönetiminde oldugu bir zamanda yetisen Hayyam, Horasan ülkesindeki büyük Sehirleri, Belh, Buhara ve Merv gibi bilim merkezlerini gezdi, birara Bagdat'a da gitti Zamaninin hükümdarlarindan, özellikle selçuklu sultani Meliksah ve Karahanlilardan Semsülmülk'ten büyük yakinlik fark etti Saraylarinda, meclislerinde bulundu Residüddin'in CamiütTevarihadli eserinde anlattigina göre Nizamülmülk ve Hasan Sabbah, Ömer Hayyam ile okul arkadaslariydilar
Lüzum Hayyam'in zamaninda, gerek sonarki çaglarda yazilan kaynaklarda çaginin bütün bilgilerini edindigi, o alanlarda derin tartismalara girdigi, fikih, ilahiyat, kiraat, edebiyat, tarih, fizik ve gökbilim okuttugu yazilidir Ebu'l Hasan Ali ElBeyhaki onun çok akıllı bir kimse oldugunu, fakat müderrislik hayatinin o kadar basarili olmadigini bildirir Ayrica Zemahseri ile boylu boslu tartismalara giristigini, onun derslerine bile devam ettigini, Zemahseri'yi, veri bakimindan begendigini yazar
Hayyam'in fizik, metafizik, matematik, astronomi ve siir konularinda degisik eserleri vardir Bunlar arasinda Ibni sina'nin Temcid (Yücelme) adli eserinin yorum ve tercümesi de yer alir Zamaninda, bir bilgin olarak ün şampiyon
Ömer Hayyam'in edebiyat tarihindeki yerini saglayan, sonraki yüzyilarda da dogu islam dünyasinin en büyük Sairlerinden biri olarak anilmasina yolaçan Rubaiyat'idir (Dörtlükler) Ömer Hayyam, iran ve dogu edebiyatinda rubai türünün kurucusu sayilir Sonralari aralarina baskalarinin eserleri de karsian bu rubailer iki yüz kadardir Hayyam, epeyce basit anlasilan, yumusak, akici, açik ve seçik bir dil kullanir siirlerinde gerçekçidir Yasadiklari, gördüklerini, çevresinden, zamanin gidisinden aldigi izlenimleri yapmaciga kapilmaksizin, oldugu gibi dile getirir Ona tarafından, gerçek olan yasanandir, dünyanin ötesinde ikinci bir dünya yoktur Insan, yasadikça gerçektir, gerçek ise yasanandir En sasmaz ölçü akil ve sagduyudur insan bir akil varligidir Gerçege oysa akil yolu ile ulasilabilir
Onun siirinde zamanin haksizliklari, softaliklari, akil almaz saçmaliklari ince, alayli, igneleyici bir dille yerilir Dörtlüklerinin konusu ask, sarap, dünya, insan hayati, yasama sevinci, içinde bulundugumuz geçici dünyanin tadini çikarma gibi insanla yogun bir baglanti içinde bulunan hakiki eylem ve davranislardir Siirlerinde isledigi konulara, çokluk felsefe açisindan bakar
Ömer Hayyama tarafından Ask, mutluluk, hayatin tadini çikarma,vaz geçilmez insan duygularidir, insan hayatinin asıl dokusu bunlarla örülüdür Bazi dörtlüklerinde filozofça derin bir idrak, açik ve seçik bir insan severlik duygusu, gösteristen, asiriliktan uzaktan bir yasama anlayisi görülür *
Ömer Hayyam Kimdir
Ömer Hayyam Bu günkü iran sinirlari içinde yasamis Türk Sair ve bilginidir
Ömer Hayyamın Yaşamsal, gençlik yillari şüphesiz bilinmiyor Elde yer alan eserlerinden, hayatiyla ilgili olaylari anlatan bazi kitaplardan, felsefe, matematik ve gökbilim konularinda çalistigi, bu alanlarda ahenkli bir ögrenim gördügü anlasilmaktadir Hayyam Çadırcı takma adini, atalarinin çadircilik yapmalari yüzünden aldigi söylenir Ömer Hayyam, zamaninda daha fazla alim olarak ün kazandi Iran'in, Selçuklular yönetiminde oldugu bir zamanda yetisen Hayyam, Horasan ülkesindeki büyük Sehirleri, Belh, Buhara ve Merv gibi bilim merkezlerini gezdi, birara Bagdat'a da gitti Zamaninin hükümdarlarindan, özellikle selçuklu sultani Meliksah ve Karahanlilardan Semsülmülk'ten büyük yakinlik fark etti Saraylarinda, meclislerinde bulundu Residüddin'in CamiütTevarihadli eserinde anlattigina göre Nizamülmülk ve Hasan Sabbah, Ömer Hayyam ile okul arkadaslariydilar
Lüzum Hayyam'in zamaninda, gerek sonarki çaglarda yazilan kaynaklarda çaginin bütün bilgilerini edindigi, o alanlarda derin tartismalara girdigi, fikih, ilahiyat, kiraat, edebiyat, tarih, fizik ve gökbilim okuttugu yazilidir Ebu'l Hasan Ali ElBeyhaki onun çok akıllı bir kimse oldugunu, fakat müderrislik hayatinin o kadar basarili olmadigini bildirir Ayrica Zemahseri ile boylu boslu tartismalara giristigini, onun derslerine bile devam ettigini, Zemahseri'yi, veri bakimindan begendigini yazar
Hayyam'in fizik, metafizik, matematik, astronomi ve siir konularinda degisik eserleri vardir Bunlar arasinda Ibni sina'nin Temcid (Yücelme) adli eserinin yorum ve tercümesi de yer alir Zamaninda, bir bilgin olarak ün şampiyon
Ömer Hayyam'in edebiyat tarihindeki yerini saglayan, sonraki yüzyilarda da dogu islam dünyasinin en büyük Sairlerinden biri olarak anilmasina yolaçan Rubaiyat'idir (Dörtlükler) Ömer Hayyam, iran ve dogu edebiyatinda rubai türünün kurucusu sayilir Sonralari aralarina baskalarinin eserleri de karsian bu rubailer iki yüz kadardir Hayyam, epeyce basit anlasilan, yumusak, akici, açik ve seçik bir dil kullanir siirlerinde gerçekçidir Yasadiklari, gördüklerini, çevresinden, zamanin gidisinden aldigi izlenimleri yapmaciga kapilmaksizin, oldugu gibi dile getirir Ona tarafından, gerçek olan yasanandir, dünyanin ötesinde ikinci bir dünya yoktur Insan, yasadikça gerçektir, gerçek ise yasanandir En sasmaz ölçü akil ve sagduyudur insan bir akil varligidir Gerçege oysa akil yolu ile ulasilabilir
Onun siirinde zamanin haksizliklari, softaliklari, akil almaz saçmaliklari ince, alayli, igneleyici bir dille yerilir Dörtlüklerinin konusu ask, sarap, dünya, insan hayati, yasama sevinci, içinde bulundugumuz geçici dünyanin tadini çikarma gibi insanla yogun bir baglanti içinde bulunan hakiki eylem ve davranislardir Siirlerinde isledigi konulara, çokluk felsefe açisindan bakar
Ömer Hayyama tarafından Ask, mutluluk, hayatin tadini çikarma,vaz geçilmez insan duygularidir, insan hayatinin asıl dokusu bunlarla örülüdür Bazi dörtlüklerinde filozofça derin bir idrak, açik ve seçik bir insan severlik duygusu, gösteristen, asiriliktan uzaktan bir yasama anlayisi görülür *