
Tıpkı Xiaomi üzere OnePlus akıllı telefon markası da mahallenin yoksul lakin gururlu, herkese yardım eden genci üzere piyasaya adım attı. Hedefleri, Android kullanıcılarının tam olarak istediği akıllı telefonu tam olarak bedeli kadar bir fiyata sunmaktı. Yiğidi öldür hakkını yeme, OnePlus bu mevzuda uzun müddet başarılı bir siyaset izledi lakin şu son birkaç yıla baktığımızda marka büyük bir güç kaybetti.
OnePlus neden güç kaybetti sorusunun aslında kesin bir karşılığı yok. Bazen o denli olur, sıkıntılar biriktikçe bir noktada patlayıverir. Kurucu bir CEO’nun ayrılması, performans problemleri, fiyatları artması derken OnePlus markasının süratli yükselişi bir anda rakipleri ile birebir seviyeye iniverdi. Gelin OnePlus neden güç kaybetti sorusunu inceleyelim ve aslında günümüz dünyasındaki markaların genel siyasetlerini görelim.
OnePlus’ı kısaca tanıyalım:

OnePlus, 2013 yılında Oppo’dan ayrılan Carl Pei ve Pete Lau tarafından kuruldu. Gayeleri kolaydı; Android kullanıcılarının muhtaçlığı olan tüm özellikleri bir kutuda uygun fiyata sunacak özel aygıtlar yapmak. Bu gayeleri doğrultusunda ürettikleri birinci telefon olan OnePlus One’ı 2014 yılında tanıttılar.
Çinli şirket kısa vakit sonra Hindistan, Endonezya üzere pazarlara ve oradan da tüm dünyaya yayıldı. Oneplus One 2, X, 3, 3T, 5, 5T, 6, 6T, 7, 7 Pro, 7T, 7T Pro, 8, 9, 9 Pro derken marka az vakitte çok ve büyük işler başardı. Lakin işler yolunda gitmiyordu. Aygıt sayısı arttıkça markaya olan tenkitler de arttı ve bugüne geldiğimizde OnePlus, güç kaybetmiş bir marka haline geldi.
OnePlus neden güç kaybetti?
- Kurucu bir CEO’nun misyondan ayrılması.
- Cinsiyetçi siyasetler.
- Yetersiz müşteri dayanağı.
- Aksesuar sıkıntıları.
- Performans sıkıntıları.
- Fiyatların artması.

OnePlus bu nedenle güç kaybetti demek savlı olur lakin şirketin iki kurucu CEO’sundan biri olan Carl Pei’nin 2020 yılının Eylül ayında şirketteki misyonundan ayrılmasının ve Nothing isimli yeni bir teşebbüs başlatmasının Oneplus’ın güç kaybetmesi üzerinde tesiri olduğu açık.
Genelde bu türlü olur, kurucular ayrıldığı ya da öldüğü vakit şirketler güç kaybeder. Fakat Carl Pei’nin şirketten ayrılma nedeninin zati bozulmakta olan şirket siyasetleri olduğu söyleniyor. Yani bir bakıma, gemiyi en son kaptan terk etti diyebiliriz. Yeniden de başka kurucu Pete Lau hala şirketin başında.
Cinsiyetçi siyasetler:

Bu tenkit aslında şirketin birinci yıllarında yaşanmış bir olaya dayanıyor. 2014 yılında, şirketin şimdi yeni yeni telefon ürettiği periyotta bir davet sistemi kullanılıyordu. Aygıtlar son derece güçlü ve uygun fiyatlı olduğu için Çin’de insanlara davet gönderiliyor ve buna nazaran telefon almaları sağlanıyordu.
Bu kapsamda bayanlardan OnePlus logolu fotoğraflar göndermeleri istendi ve en çok beğeni alana davet gönderileceği bir yarış düzenlendi. Herkese açık olsa eğlenceli olabilecek bu müsabaka sadece bayanların fotoğraflarını göndermesi üzerine şurası olduğu için yerelde bile ağır tenkit almıştı.
Yetersiz müşteri takviyesi:

Kullandığınız rastgele bir elektronik aygıt ne kadar güçlü olursa olsun bir biçimde bozulabilir ya da sorun yaşayabilir, olağandır. Bu noktada kıymetli olan üretici markanın sunduğu müşteri dayanağıdır. OnePlus bu bahiste uzun yıllar büyük tenkitler aldı.
2017 yılında hem müşteri hizmetleri alanında çalışanlarının sayısını arttırdı hem de dünyanın farklı noktalarındaki tamir merkezlerine yenilerini ekledi. Lakin ismi bir kez yetersiz müşteri takviyesi ile yan yana gelmişti. Bu durum OnePlus markasına büyük güç kaybettirdi.
Aksesuar sıkıntıları:

Telefon ile birlikte kutudan çıkan zati üç aksesuar var; adaptör, USB kablosu, kulaklık. Bu üçünden biri çalışmadığı vakit kutuda olmasının da bir manası yok. Google mühendisi Benson Leung, OnePlus 2 ile birlikte verilen USB kablonun ve adaptörün bilinen USB spesifikasyonlarına uymadığını tez etti.
Uzun mühlet Reddit ve gibisi platformlarda tartışılan bu uyumsuzluk problemini 2015 yılında Carl Pei de kabul etti ve isteyen kullanıcılardan iade kabul edeceklerini açıkladı. Bu durum da bir kere yaşanan fakat markanın ismini kirleten değerli olaylardan biri.
Performans sıkıntıları:

Kurucu CEO Carl Pei’nin ayrımasıyla ne kadar ilgili bilmiyoruz fakat 2021 yılında OnePlus hakkında telefonların uygulama performansını düşürdüğüne dair bir sav ortaya atıldı. Son modeller bariz bir biçimde uygulamalarda kasma yaratıyordu. Sonunda OnePlus bu iddiayı kabul etti.
Elbette tek sorun bu değildi. Buradaki haberimizde de ayrıntıları göreceğiniz üzere OnePlus 9 ve 9 Pro modelleri benchmark testini manipüle ederek yanlış sonuçlar ortaya çıkmasına neden oluyorlardı. Bunun en büyük nedeni olarak birtakım uygulamaların sırf tek çekirdek üzerinden çalışması görülüyor.
Fiyatların artması:

Mahallenin yoksul lakin gururlu gencinin varlıklı lakin zalim bir fabrikatöre dönüşmesi tam olarak fiyatların artması ile başladı. OnePlus modelleri çok değerli değil hatta sunduğu özelliklere nazaran hiç kötü değil fakat rakipleriyle neredeyse tıpkı. Yani ortada o eski ülkülerden eser kalmamış üzere görünüyor.
Ülkemizde döviz kuru ve vergiler nedeniyle esasen her şey değerli lakin OnePlus tüm ülke ve bölgelerde fiyat artışı yaptı. Büyüyen, üretim tesislerinin ve çalışanlarının sayısını arttıran bir şirket için kar oranını arttırmak olağan bir siyaset lakin o birinci yılların istekli vakitleri bu formda bitmiş oluyor ve karşımızda kalan bildiğimiz sıradan bir akıllı telefon üreticisi oluyor.
Bir devir akıllı telefon piyasasına süratli bir giriş yapan OnePlus şirketinin nasıl olup da güç kaybettiğinden bahsettik ve bu durumun mümkün nedenlerini anlattık. OnePlus markası hakkındaki niyetlerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.