iltasyazilim
FD Üye
Organ bağışı ve nakli caiz mi?
Organ nakli ve bağışının dinimizdeki yeri nedir?
İslâm Fıkıh Akademisi 6 – 11 Şubat 1988 Suudî Arabistan ’ın Cidde* kentinde organ nakli ile ilgili aldığı karar
Aynı Cisim İçinde Nakil:
Bir kimsenin bir organı kendi vücudunun başka bir yerine nakledilebilir Yeter oysa elde edilecek faydanın meydana gelecek zarardan çok olacağı kesin bir kanaat haline gelmiş olsun Bu operasyon, olmayan bir organı meydana getirmek ya da bir organın adi şeklini almasını veya ondan beklenen görevi yapabilmesini sağlamak gayesiyle yapılabilir Böyle bir nakil vücuttaki bir kusurun ya da kişiyi ruhen rahatsız eden bir çirkinliğin giderilmesi için de olabilir
Kan ve Deri Nakli:
Kan ve cilt gibi vücudun yenileyebileceği şeyler bir insandan diğerine nakledilebilir Bunu yapabilmek için verici durumda olan kişinin tam bir ehliyet sahibi, yani reşit olması ve nakli gerektirecek meşru sebeplerin mevcut olması icabeder
Yaşamış Birinden Organ Nakli:
Hasta olduğu için bir kişiden alınan bir organın işe fayda bölümleri bir başkasına nakledilebilir Örneğin hastalığından dolayı çıkarılan bir gözün merceğini başkasına nakletmek caizdir
Kalp gibi, kişinin yaşaması kendine alt organlar yaşayan bir kimseden diğerine nakledilemez
İnsan bazı organları olmadan da yaşayabilir Lakin onların tamamen olmaması vücudun bir kısım esas fonksiyonlarını yapamamasına sebep olur Her iki göz merceğinin de nakledilmesi gibi Canlı bir kimseden yapılacak böyle bir nakil haramdır
Ölüden Organ Nakli:
Kişinin yaşaması veya vücudunun bir takım esas fonksiyonlarını yerine getirmesi kendisine bağlı olan organlar bir ölüden alınıp nakledilebilir Bunun için ya bana kalırsa ölünün vasiyetini veya varislerinin onayının olması gerekir
Organ Satışı:
Hiç bir durumda organ satışına cevaz satışına verilemeyeceği ittifakla kabul edilmiştir Çünkü her ne sebeple olursa olsun bir insanın organı satışa konu olamaz
(* İslâm Fıkıh Akademisi Dördüncü Dönem Toplantısı Karar No: 1, Cidde 1823 Cemaziyelâhir 1408 – 611 Şubat 1988) *
Organ nakli ve bağışının dinimizdeki yeri nedir?
İslâm Fıkıh Akademisi 6 – 11 Şubat 1988 Suudî Arabistan ’ın Cidde* kentinde organ nakli ile ilgili aldığı karar
Aynı Cisim İçinde Nakil:
Bir kimsenin bir organı kendi vücudunun başka bir yerine nakledilebilir Yeter oysa elde edilecek faydanın meydana gelecek zarardan çok olacağı kesin bir kanaat haline gelmiş olsun Bu operasyon, olmayan bir organı meydana getirmek ya da bir organın adi şeklini almasını veya ondan beklenen görevi yapabilmesini sağlamak gayesiyle yapılabilir Böyle bir nakil vücuttaki bir kusurun ya da kişiyi ruhen rahatsız eden bir çirkinliğin giderilmesi için de olabilir
Kan ve Deri Nakli:
Kan ve cilt gibi vücudun yenileyebileceği şeyler bir insandan diğerine nakledilebilir Bunu yapabilmek için verici durumda olan kişinin tam bir ehliyet sahibi, yani reşit olması ve nakli gerektirecek meşru sebeplerin mevcut olması icabeder
Yaşamış Birinden Organ Nakli:
Hasta olduğu için bir kişiden alınan bir organın işe fayda bölümleri bir başkasına nakledilebilir Örneğin hastalığından dolayı çıkarılan bir gözün merceğini başkasına nakletmek caizdir
Kalp gibi, kişinin yaşaması kendine alt organlar yaşayan bir kimseden diğerine nakledilemez
İnsan bazı organları olmadan da yaşayabilir Lakin onların tamamen olmaması vücudun bir kısım esas fonksiyonlarını yapamamasına sebep olur Her iki göz merceğinin de nakledilmesi gibi Canlı bir kimseden yapılacak böyle bir nakil haramdır
Ölüden Organ Nakli:
Kişinin yaşaması veya vücudunun bir takım esas fonksiyonlarını yerine getirmesi kendisine bağlı olan organlar bir ölüden alınıp nakledilebilir Bunun için ya bana kalırsa ölünün vasiyetini veya varislerinin onayının olması gerekir
Organ Satışı:
Hiç bir durumda organ satışına cevaz satışına verilemeyeceği ittifakla kabul edilmiştir Çünkü her ne sebeple olursa olsun bir insanın organı satışa konu olamaz
(* İslâm Fıkıh Akademisi Dördüncü Dönem Toplantısı Karar No: 1, Cidde 1823 Cemaziyelâhir 1408 – 611 Şubat 1988) *