nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Origene, Origenes felsefesi, Origenes düşüncesi, Origenes felsefesi nedir, Origenes eserleri nelerdir, Origenes ve felsefesi hakkında data
Origenes Kimdir?
(185 254)
Yunan dünyasının Doğu bölümünde yetişmiş olan Origenes İskenderiye'de Clemens'in okulunda tahsis almıştır Hıristiyanlığın birincil dönemi için çok manâlı ve karakteristik bir düşünürdür Ammonios Sakkas'ın öğrencisi olan Origenes'in karakteristik yanı, Hıristiyanlık ile Yeni Eflâtunculuk aralarında sallanmasıdır Nitekim bu kararsızlığıkendisini Kilise ile anlaşmazlığa düşürmüş ve sonunda Hıristiyan cemaatinden kovulmasına niçin olmuştur
Yeni Eflâtunculuk ile Hıristiyanlık arasında esas farklardan birini, Allah anlayışıoluşturur Hıristiyanlık Allah anlayışını Yahudilikten almıştır, yani Allah, Hıristiyanlığa kadar de, evreni yoktan yaratmış olan bir Yaratıcı dır Ama Yeni Eflâtunculuk evreni Allah'ın bir görüntüsü olarak düşünür Âlem, ışığın güneşten çıkıp yayılması gibi, tanrısal anlamın bir yayılmasıdır Origenes de Allah anlayışında daha fazla Yeni Eflâtunculuğa yakındır
Hıristiyanlık ile Yeni Eflâtunculuk dahası Allah ve insanilişkisi konusunda öbür düşünürler Hıristiyanlığa tarafından insan Allah'ın yarattığıbir yaratıktır ve bundan dolayı Allah ile insan aralarında yaratan ve yaratılan ilişkisi geçerlidir böylece ikisinin aralarında aşılamaz bir uçurumbulunur Fakat Yeni Eflâtunculuk için insan, Allah'ın bir görünüşüdür İnsan kendinden geçme (cezbe) durumunda baştan Allah ile birleşmeimkanına sahip olur, ama bu kendinden geçmenin (cezbenin) kutsal anlamda olması şarttır
sonuç olarak Hıristiyanlık evrenin belirli bir zaman içinde, yani, zamanın başlangıcında yaratılmış olduğuna inanır Ayrıca Hıristiyanlığa tarafından Allah'ın insan biçimine girmesi, bir kereolmuştur ve bu belli bir tarihte olmuştur, bir daha yinelenmeyecektir
Origenes ise Hıristiyanlığın bir kez olan olayını, zamanın üzerindeolan olay olarak ve de baki durum olarak kavrama eğilimindedir Bu akım onu, evreni yinelenen bir gelişimolarak anlamaya götürmüştür Origenes'e göre Allah'ın yarattığı bir mahlukat olan insan, sadece zayıf olduğu için günah işleyip Allah'tan ayrılmıştır
O halde günahAllah'a başkaldırmanın bir sonucu olmayıp, sadece insanın güçsüz olması yüzünden meydana gelir Ancak Allah bu düşkün yaratığına takviye edecek, ona şefaat (bağışlama) ederek onu düştüğü günah çukurundan çıkaracaktır Nitekim insan yalnızca cinayet olarak, daha doğrusu, günahtan arınsındiye bir bedenle yaratılmıştır
Suç Oluşturan bir düzelme (ıslâh) aracı olduğu için, günahkârların hepsi sonunda günahlarından temizlenerek Allah'a dönmek olanağına sahiptir Nitekim tüm yaratıklar (şeytan da dahil) sonunda kurtulacak ve her tarafta Allah ile birleşecektir Ancak yaratılanların zayıf olmaları devam edeceğinden, bunlar Allah'tan yeniden ayrılacaklar ve bu hareket bu şekilde sayısız kez yinelenerek sürecektir
Origenes'in, evrenin sürekli bir döngü içinde olduğu görüşü, Hıristiyanlığa hiç uymayan, daha fazla Gnosis'e uyan bir düşünüştür Bu ve bunun gibi Hıristiyanlığa tutarsız fikirleri, Origenes'in Kilise ile arasının açılmasına niçin olmuştur *
Origenes Kimdir?
(185 254)
Yunan dünyasının Doğu bölümünde yetişmiş olan Origenes İskenderiye'de Clemens'in okulunda tahsis almıştır Hıristiyanlığın birincil dönemi için çok manâlı ve karakteristik bir düşünürdür Ammonios Sakkas'ın öğrencisi olan Origenes'in karakteristik yanı, Hıristiyanlık ile Yeni Eflâtunculuk aralarında sallanmasıdır Nitekim bu kararsızlığıkendisini Kilise ile anlaşmazlığa düşürmüş ve sonunda Hıristiyan cemaatinden kovulmasına niçin olmuştur
Yeni Eflâtunculuk ile Hıristiyanlık arasında esas farklardan birini, Allah anlayışıoluşturur Hıristiyanlık Allah anlayışını Yahudilikten almıştır, yani Allah, Hıristiyanlığa kadar de, evreni yoktan yaratmış olan bir Yaratıcı dır Ama Yeni Eflâtunculuk evreni Allah'ın bir görüntüsü olarak düşünür Âlem, ışığın güneşten çıkıp yayılması gibi, tanrısal anlamın bir yayılmasıdır Origenes de Allah anlayışında daha fazla Yeni Eflâtunculuğa yakındır
Hıristiyanlık ile Yeni Eflâtunculuk dahası Allah ve insanilişkisi konusunda öbür düşünürler Hıristiyanlığa tarafından insan Allah'ın yarattığıbir yaratıktır ve bundan dolayı Allah ile insan aralarında yaratan ve yaratılan ilişkisi geçerlidir böylece ikisinin aralarında aşılamaz bir uçurumbulunur Fakat Yeni Eflâtunculuk için insan, Allah'ın bir görünüşüdür İnsan kendinden geçme (cezbe) durumunda baştan Allah ile birleşmeimkanına sahip olur, ama bu kendinden geçmenin (cezbenin) kutsal anlamda olması şarttır
sonuç olarak Hıristiyanlık evrenin belirli bir zaman içinde, yani, zamanın başlangıcında yaratılmış olduğuna inanır Ayrıca Hıristiyanlığa tarafından Allah'ın insan biçimine girmesi, bir kereolmuştur ve bu belli bir tarihte olmuştur, bir daha yinelenmeyecektir
Origenes ise Hıristiyanlığın bir kez olan olayını, zamanın üzerindeolan olay olarak ve de baki durum olarak kavrama eğilimindedir Bu akım onu, evreni yinelenen bir gelişimolarak anlamaya götürmüştür Origenes'e göre Allah'ın yarattığı bir mahlukat olan insan, sadece zayıf olduğu için günah işleyip Allah'tan ayrılmıştır
O halde günahAllah'a başkaldırmanın bir sonucu olmayıp, sadece insanın güçsüz olması yüzünden meydana gelir Ancak Allah bu düşkün yaratığına takviye edecek, ona şefaat (bağışlama) ederek onu düştüğü günah çukurundan çıkaracaktır Nitekim insan yalnızca cinayet olarak, daha doğrusu, günahtan arınsındiye bir bedenle yaratılmıştır
Suç Oluşturan bir düzelme (ıslâh) aracı olduğu için, günahkârların hepsi sonunda günahlarından temizlenerek Allah'a dönmek olanağına sahiptir Nitekim tüm yaratıklar (şeytan da dahil) sonunda kurtulacak ve her tarafta Allah ile birleşecektir Ancak yaratılanların zayıf olmaları devam edeceğinden, bunlar Allah'tan yeniden ayrılacaklar ve bu hareket bu şekilde sayısız kez yinelenerek sürecektir
Origenes'in, evrenin sürekli bir döngü içinde olduğu görüşü, Hıristiyanlığa hiç uymayan, daha fazla Gnosis'e uyan bir düşünüştür Bu ve bunun gibi Hıristiyanlığa tutarsız fikirleri, Origenes'in Kilise ile arasının açılmasına niçin olmuştur *