iltasyazilim
FD Üye
Örtünme , kendini çokluk içinde gizleme örtme, takvayı , hayayı örtü olarak kendine seçerek bilincini menfi nazarlardan gelebilecek negatif enerjiden ,yada kendi pozitif enerjisinin kaybından korunma gibi genel manalarından ziyade cinsellik le ilgili yönü tartışma konusu olmakta merak edilmektedir Dişilik ve erkeklik gibi vasıflar varlığın cinselliğiyle bedenselliğiyle ilgili vasıflardır, bilincin dişiliği ve erkekliği söz konusu değildir Örtününüz emri ; öncelikle kendini henüz kadın veya erkek bilme halinden kurtulamamış bireyler İçin gerekli ve zorunludur kendini insan olarak bilmek tanımak kadın ve erkek olarak bilme nin üstünde bir bilinç halidir ’’ Örtününüz ‘’ demek kendini dişi ve erkek olarak bilmeyi arka plana atınız siz erkek ve dişi değil bunların üstünde bir varlıksınız bunlar bedene atfedilen vasıflardır siz beden değilsiniz insan sınız onun için bu vasıflarınızı erkek ve dişiliğinizi ön plana çıkartmayın göstermeyin gizleyin demektir
Kendini bir erkek bir dişi olarak bilme hali sizde mevcut olduğu sürece bedensellikden kurtulmak mümkün değildir örtünen kadın veya erkek lisanı haliyle demektedirki ; ben beden değilim beni asıl varlığımla görün insanlığımı kişiliğimi görün demektedir Tabiki buda taklidle olmayacak , hem örtünüp hemde hala kendini dişi veya erkek olarak gören takliden örtünmektedir amacına ulaşmamıştır örtünmede ve bütün islamın emirlerinde de amaç; bedensellikten kurtulmak kendini bilinç varlık (insan ) olarak tanımak esastır
Kadın ve tesettür
Şu başörtüsü işi böylesine sulandırılmamalıydı Bir şey maksadından soyutlanarak algılanırsa olacağı budur Bunda en büyük suç, tesettürü kadının kişiliğini öne çıkaran bir onur değil de erkeği kadından koruyan bir emir olarak algılayan geleneğimizin ve gelenekle şartlanmış kafalarındır
1 Din insan içindir
2 Dolayısıyla, tüm dini emir ve yasaklar Allah’ın değil, insanın faydası içindir
3 İşte bu yüzden, tüm dini emir ve yasaklar uygulanırken, onu uygulayan insanın bundan elde ettiği faydayı (neticeyi ) iyi bilmesi gerekir Bu neticeyi bilerek emre uymak, insanı “tatmin eder ve imanı “sorumluluk bilincine dönüştürür
4 Bunun için de ilahi mesajı ve buyrukları maksadını gözeterek okumak şarttır Çünkü Allah amaçsız düzenleme yapmaz, hikmetsiz iş buyurmaz
Peki tesettür emrinin maksadı nedir?
Bu sorunun cevabını verebilmek için tesettürü emreden ayet olan Ahzab 59 ayetin devamındaki “onların tanınmaları için en uygun olun budur ibaresi üzerinde yoğunlaşmak şart Burada altı çizilen kadın kimliğinin hicab (örtülmesi gereken ) yönü ilk saldırıya uğrayan noktadır
Aslında “hicab sorunun anahtar kavramı Hicabı “baş örtüsüne indirgemek yanlış bir kere Bizde böyle bir şey var Hatta hicabı baş değil beden örtüsüne indirgemek Kur’an’ın yaklaşımına kıyasla yanlış bir anlamadır Çünkü Kur’an takva örtüsünü ön plana çıkarıyor “Takva elbisesi, işte budur en önemlisi! (726) Yani, bedenin tesettürü takva örtüsünden, bilincin (kalbi korumanın ) ve zihnin tesettüründen ayrı değerlendirilmemelidir
Hicab; ( örtünme ) kimlik ve kişiliği öne çıkarmak için
Öncelikle, Kur’an’ın böyle bir bütüncül bakış açısı olduğunu görmekteyiz Bedenin tesettürünü, zihnin ve kalbin tesettüründen ayrı düşündüğümüz zaman Kur’an’ın bütüncül bakış açısını parçalamış oluruz Ahzab 59’da geçen ‘li yu’rafne’ (tanınmaları için), bu tek kelime, Arap dilinde, kendi içinde tamamlanmış bir cümledir Bu tanınmaları için bir gerekçedir Yani ‘ Bu emri niçin verdin Ya Rabbi?’ diyene bir cevaptır Cevapta iki gerekçe var, iffetli olarak kalmaları ve tanınmaları için Ama asıl vurgu yapılması gereken kavram, bu ‘tanınmak’ kavramıdır, “li yu’rafne Tanınmak , bilinmek ama nasıl tanınmak ; asıl tanınılması bilinmesi gereken şekilde tanınmak aslından başka türlü tanınmanın bilinmenin önüne geçmek
Bu kavramın kök kelimesi ‘arafe’dir ‘Arafe’ anlam alanı ile düşündüğümüzde, bilme bilinme tanınma kavramları karşımıza çıkar Bu hem bir bilince tekabül eder, hem de bir kimliğe tekabül eder Dolayısıyla buradaki tanınmak sıradan bir “görünce bilmek fark etmek değildir Buradaki tanınmak, çok daha derin ve kendi bağlamı içerisinde sıradan basit bir ayırdetmeden öte bir kimlik, bir kişilik, bir bilinç, bir şahsiyet vurgusudur
Dolayısıyla bu ayet ve tesettürle ilgili diğer ayetlerdeki örtünme emrinin temelini kadının dişiliğini değil KİŞİLİĞİNİ şeffaflaştırmak görünür kılmak kişiliğini öne çıkarmak için bedenini örtmek teşkil eder Kadının kişiliğini şeffaflaştırmak için tanınmak anlamı sıkıştırılmış (zipli) bir ifadedir ki, zaten Kur’an’ın dili sıkıştırılmış bir dildir İcaz buna denir, Kur’an’ın icazını çözdüğümüzde doğal ve zorunlu biçimde o sıkıştırılmış ifadenin bize daha farklı bir kelime grubu ile yansıması şarttır Yani aradaki boşlukları doldurmamız gerekir Onun için “li yu’rafne ibaresini açarak anlamaya çalışırsak, bu tamamen “kişiliğini şeffaflaştırmak için bedenini örtmek anlamına gelir
“Kişilikle “ dişilik arasında kadın ;
Bu, tarihte kadına yapılmış en büyük ikramdır İnsanların önüne çıkaracak bir erdemi, bir kimliği, bir kişiliği bulunmayan bir kadın ille de farkedilmek istiyorsa, insanlara “dişiliğini gösterecektir; kişiliği yerine dişiliğini Yani tesettürü emreden Kur’an’ın kadına verdiği açık mesaj şudur: Dişiliğinizle kendinizi görünür kılmak yerine kişiliğinizleşahsiyetinizle erkek egemen dünyada hak ettiğiniz saygın yeri alın Onun için tesettür, kadının insan kimliğini teninin önüne koymak demektir
Tesettür emri, ancak bu yaklaşımla doğru anlaşılabilir Tesettüre karşı çıkanlar, bilerek veya bilmeyerek kadını kimliksiz ve kişiliksiz yapmak isteyenler, onun teninden haksız kazanç sağlamak isteyen, onu metalaştıran, onu hep edilgen ve zevkine hitap eden bir nesne olarak görmek isteyenlerdir
Neden böyle isterler? Dikkat ederseniz, kadını kimliksiz ve kişiliksiz görmek isteyenlerin hemen hemen tamamına yakını nefsine kul olmuş erkeklerdir Neden? Çünkü kimliksiz bir kadının bedenini, estetiğini daha çabuk istismar edebilirler, örseleyebilirler, ondan yararlanabilirler O sebeple kadının örtüsüne yönelik her düşmanlık, farkında olunsun ya da olunmasın, şuuraltında aslında kadının bedenini istismara açmak isteğinden başka bir şey değildir
Sonuç : Modern kadın, dişiliği erkekler tarafından tepe tepe sömürülmek amacıyla kişiliği yok edilen kadındır Eğer Müslüman kadın, tesettürü kişiliğin öne çıkarılması için dişiliğin örtülmesi olarak görmeyip, onu dişiliğini öne çıkarmanın bir aracı kılıyorsa, o tesettür tesettür değildir
Ona “örtülü çıplak derler
Kendini bir erkek bir dişi olarak bilme hali sizde mevcut olduğu sürece bedensellikden kurtulmak mümkün değildir örtünen kadın veya erkek lisanı haliyle demektedirki ; ben beden değilim beni asıl varlığımla görün insanlığımı kişiliğimi görün demektedir Tabiki buda taklidle olmayacak , hem örtünüp hemde hala kendini dişi veya erkek olarak gören takliden örtünmektedir amacına ulaşmamıştır örtünmede ve bütün islamın emirlerinde de amaç; bedensellikten kurtulmak kendini bilinç varlık (insan ) olarak tanımak esastır
Kadın ve tesettür
Şu başörtüsü işi böylesine sulandırılmamalıydı Bir şey maksadından soyutlanarak algılanırsa olacağı budur Bunda en büyük suç, tesettürü kadının kişiliğini öne çıkaran bir onur değil de erkeği kadından koruyan bir emir olarak algılayan geleneğimizin ve gelenekle şartlanmış kafalarındır
1 Din insan içindir
2 Dolayısıyla, tüm dini emir ve yasaklar Allah’ın değil, insanın faydası içindir
3 İşte bu yüzden, tüm dini emir ve yasaklar uygulanırken, onu uygulayan insanın bundan elde ettiği faydayı (neticeyi ) iyi bilmesi gerekir Bu neticeyi bilerek emre uymak, insanı “tatmin eder ve imanı “sorumluluk bilincine dönüştürür
4 Bunun için de ilahi mesajı ve buyrukları maksadını gözeterek okumak şarttır Çünkü Allah amaçsız düzenleme yapmaz, hikmetsiz iş buyurmaz
Peki tesettür emrinin maksadı nedir?
Bu sorunun cevabını verebilmek için tesettürü emreden ayet olan Ahzab 59 ayetin devamındaki “onların tanınmaları için en uygun olun budur ibaresi üzerinde yoğunlaşmak şart Burada altı çizilen kadın kimliğinin hicab (örtülmesi gereken ) yönü ilk saldırıya uğrayan noktadır
Aslında “hicab sorunun anahtar kavramı Hicabı “baş örtüsüne indirgemek yanlış bir kere Bizde böyle bir şey var Hatta hicabı baş değil beden örtüsüne indirgemek Kur’an’ın yaklaşımına kıyasla yanlış bir anlamadır Çünkü Kur’an takva örtüsünü ön plana çıkarıyor “Takva elbisesi, işte budur en önemlisi! (726) Yani, bedenin tesettürü takva örtüsünden, bilincin (kalbi korumanın ) ve zihnin tesettüründen ayrı değerlendirilmemelidir
Hicab; ( örtünme ) kimlik ve kişiliği öne çıkarmak için
Öncelikle, Kur’an’ın böyle bir bütüncül bakış açısı olduğunu görmekteyiz Bedenin tesettürünü, zihnin ve kalbin tesettüründen ayrı düşündüğümüz zaman Kur’an’ın bütüncül bakış açısını parçalamış oluruz Ahzab 59’da geçen ‘li yu’rafne’ (tanınmaları için), bu tek kelime, Arap dilinde, kendi içinde tamamlanmış bir cümledir Bu tanınmaları için bir gerekçedir Yani ‘ Bu emri niçin verdin Ya Rabbi?’ diyene bir cevaptır Cevapta iki gerekçe var, iffetli olarak kalmaları ve tanınmaları için Ama asıl vurgu yapılması gereken kavram, bu ‘tanınmak’ kavramıdır, “li yu’rafne Tanınmak , bilinmek ama nasıl tanınmak ; asıl tanınılması bilinmesi gereken şekilde tanınmak aslından başka türlü tanınmanın bilinmenin önüne geçmek
Bu kavramın kök kelimesi ‘arafe’dir ‘Arafe’ anlam alanı ile düşündüğümüzde, bilme bilinme tanınma kavramları karşımıza çıkar Bu hem bir bilince tekabül eder, hem de bir kimliğe tekabül eder Dolayısıyla buradaki tanınmak sıradan bir “görünce bilmek fark etmek değildir Buradaki tanınmak, çok daha derin ve kendi bağlamı içerisinde sıradan basit bir ayırdetmeden öte bir kimlik, bir kişilik, bir bilinç, bir şahsiyet vurgusudur
Dolayısıyla bu ayet ve tesettürle ilgili diğer ayetlerdeki örtünme emrinin temelini kadının dişiliğini değil KİŞİLİĞİNİ şeffaflaştırmak görünür kılmak kişiliğini öne çıkarmak için bedenini örtmek teşkil eder Kadının kişiliğini şeffaflaştırmak için tanınmak anlamı sıkıştırılmış (zipli) bir ifadedir ki, zaten Kur’an’ın dili sıkıştırılmış bir dildir İcaz buna denir, Kur’an’ın icazını çözdüğümüzde doğal ve zorunlu biçimde o sıkıştırılmış ifadenin bize daha farklı bir kelime grubu ile yansıması şarttır Yani aradaki boşlukları doldurmamız gerekir Onun için “li yu’rafne ibaresini açarak anlamaya çalışırsak, bu tamamen “kişiliğini şeffaflaştırmak için bedenini örtmek anlamına gelir
“Kişilikle “ dişilik arasında kadın ;
Bu, tarihte kadına yapılmış en büyük ikramdır İnsanların önüne çıkaracak bir erdemi, bir kimliği, bir kişiliği bulunmayan bir kadın ille de farkedilmek istiyorsa, insanlara “dişiliğini gösterecektir; kişiliği yerine dişiliğini Yani tesettürü emreden Kur’an’ın kadına verdiği açık mesaj şudur: Dişiliğinizle kendinizi görünür kılmak yerine kişiliğinizleşahsiyetinizle erkek egemen dünyada hak ettiğiniz saygın yeri alın Onun için tesettür, kadının insan kimliğini teninin önüne koymak demektir
Tesettür emri, ancak bu yaklaşımla doğru anlaşılabilir Tesettüre karşı çıkanlar, bilerek veya bilmeyerek kadını kimliksiz ve kişiliksiz yapmak isteyenler, onun teninden haksız kazanç sağlamak isteyen, onu metalaştıran, onu hep edilgen ve zevkine hitap eden bir nesne olarak görmek isteyenlerdir
Neden böyle isterler? Dikkat ederseniz, kadını kimliksiz ve kişiliksiz görmek isteyenlerin hemen hemen tamamına yakını nefsine kul olmuş erkeklerdir Neden? Çünkü kimliksiz bir kadının bedenini, estetiğini daha çabuk istismar edebilirler, örseleyebilirler, ondan yararlanabilirler O sebeple kadının örtüsüne yönelik her düşmanlık, farkında olunsun ya da olunmasın, şuuraltında aslında kadının bedenini istismara açmak isteğinden başka bir şey değildir
Sonuç : Modern kadın, dişiliği erkekler tarafından tepe tepe sömürülmek amacıyla kişiliği yok edilen kadındır Eğer Müslüman kadın, tesettürü kişiliğin öne çıkarılması için dişiliğin örtülmesi olarak görmeyip, onu dişiliğini öne çıkarmanın bir aracı kılıyorsa, o tesettür tesettür değildir
Ona “örtülü çıplak derler