iltasyazilim
FD Üye
Oruç tutulması haram olan günler
Beş günde oruç tutmak haramdır:
Ramazan Bayramı günü
Kurban Bayramı günü
Üç teşrik günü
Şek gününde oruç yetişmek haramdır Fakat adet ettiği güne rastgelmişse haram değildir
Ramazan ayında bilerek cinsi münasebette bulunan kimsenin o günü kaza etmekle beraber keffaret vermesi de gerekir Bu keffaret sırasıyla şöyledir:
Mü'min bir esir azat etmek Eğer bunu bulamazsa ya da gücü yetmezse, iki ay defalarca oruç yetişmek, buna da gücü yetmezse yiyecek maddesinden tanesine birer müd almak üzere altmış fakiri doyurmak
Ebu Hureyre (ra) şöyle söylenti etmiştir:
Hz Peygamber iki günde oruç tutmayı nehyetmiş Bunlar ramazan ve kurban bayramı günleridir
Ümmü Hani'nin azatlısı Ebu Mürre şöyle rivayet eder:
Kurban bayramının ikinci, üçüncü ve dördüncü günlerinde oruç tutmak haramdır Çünkü Rasulullah bu günlerin orucunu yasaklamıştır
Şaban ayının otuzuncu gününde hilalin görülmesi gerçekleşmeyince o gün oruç yetişmek da haramdır Ammar bin Yasir şöyle demiştir:
İnsanların şüpheye düştüğü (Şaban'in 30) gününde oruç tutan Allah'ın Resulüne isyan etmiştir Oysa belli günlerde oruç tutmayı adet edinen birey için bu günde oruç yakalamak caizdir Nitekim Allah Resulü (sav)'şöyle buyurmuştur:
Ramazandan biriki gün önce oruç tutmayınız Meğer ama bir kimsenin oruç tutmayı adet edinmiş olduğu güne rastlantı ederse, o tutsun
Şu halde ramazan ayının girmesi iki şeyden biriyle gerçekleşip sabit olur
1 Hilali bakmak Hilalin görülmesi Ammar bin Yasir'in rivayetinden de ifade edildiği gibi Şaban ayının otuzuncu akşamı güneş battıktan sonra çıplak gözle görülmesiyle gerçekleşir Bir kişinin şahitliği bu konuda yeterlidir Şöyle ama hakimin huzurunda adil bir erkeğin ayı gördüğüne şehadet etmesiyle Ramazan ayı sabit olur
2 Şaban ayını 30 güne bitirmek Bu da bulut sebebiyle hilalin görülmesi muhtemel olmazsa ya da adil bir şahit gelip hilali gördüğüne dair şeehadet etmezse Şaban ayını otuz güne tamamlanmasıyla ramazan ayı değişmez olur Buna aleyhinde diğer bir şey çıkmazsa esas olan budur Yani şaban ayı otuz güne tamamlanır ve ertesi gün ramazan orucuna başlanır
Bu iki hükmün deliliyle ilgili olarak Peygamberimiz (sav) şöyle buyurmuştur:
Hilali gördüğünüzde oruç tutunuz Hilali gördüğünüzde iftar edipbayram yapınız Eğer bulut sebebiyle hilali göremezseniz şaban ıotuz güne tamamlayınız
Hilalin görülmesinde bir şahidin tatmin edici olduğunun delili İbni Abbas (ra) Peygamberimiz (sav)'den şöyle söylenti etmiştir: Bir arabi Resulullah'ın huzuruna gelip, 'Ramazan ayının hilalini gördüm' dedi Resulullah (sav),
Allah'tan diğer ilah olmadığına ve Muhammed'in O'nun resulü olduğuna şehadet ede rmisin? diye sordu
Arabi, 'Evet' dedi Bunun üzerine Resulullah (sav)
Ey Bilal halka haber ver Yarın oruç tutsunlarbuyurdu *
Beş günde oruç tutmak haramdır:
Ramazan Bayramı günü
Kurban Bayramı günü
Üç teşrik günü
Şek gününde oruç yetişmek haramdır Fakat adet ettiği güne rastgelmişse haram değildir
Ramazan ayında bilerek cinsi münasebette bulunan kimsenin o günü kaza etmekle beraber keffaret vermesi de gerekir Bu keffaret sırasıyla şöyledir:
Mü'min bir esir azat etmek Eğer bunu bulamazsa ya da gücü yetmezse, iki ay defalarca oruç yetişmek, buna da gücü yetmezse yiyecek maddesinden tanesine birer müd almak üzere altmış fakiri doyurmak
Ebu Hureyre (ra) şöyle söylenti etmiştir:
Hz Peygamber iki günde oruç tutmayı nehyetmiş Bunlar ramazan ve kurban bayramı günleridir
Ümmü Hani'nin azatlısı Ebu Mürre şöyle rivayet eder:
Kurban bayramının ikinci, üçüncü ve dördüncü günlerinde oruç tutmak haramdır Çünkü Rasulullah bu günlerin orucunu yasaklamıştır
Şaban ayının otuzuncu gününde hilalin görülmesi gerçekleşmeyince o gün oruç yetişmek da haramdır Ammar bin Yasir şöyle demiştir:
İnsanların şüpheye düştüğü (Şaban'in 30) gününde oruç tutan Allah'ın Resulüne isyan etmiştir Oysa belli günlerde oruç tutmayı adet edinen birey için bu günde oruç yakalamak caizdir Nitekim Allah Resulü (sav)'şöyle buyurmuştur:
Ramazandan biriki gün önce oruç tutmayınız Meğer ama bir kimsenin oruç tutmayı adet edinmiş olduğu güne rastlantı ederse, o tutsun
Şu halde ramazan ayının girmesi iki şeyden biriyle gerçekleşip sabit olur
1 Hilali bakmak Hilalin görülmesi Ammar bin Yasir'in rivayetinden de ifade edildiği gibi Şaban ayının otuzuncu akşamı güneş battıktan sonra çıplak gözle görülmesiyle gerçekleşir Bir kişinin şahitliği bu konuda yeterlidir Şöyle ama hakimin huzurunda adil bir erkeğin ayı gördüğüne şehadet etmesiyle Ramazan ayı sabit olur
2 Şaban ayını 30 güne bitirmek Bu da bulut sebebiyle hilalin görülmesi muhtemel olmazsa ya da adil bir şahit gelip hilali gördüğüne dair şeehadet etmezse Şaban ayını otuz güne tamamlanmasıyla ramazan ayı değişmez olur Buna aleyhinde diğer bir şey çıkmazsa esas olan budur Yani şaban ayı otuz güne tamamlanır ve ertesi gün ramazan orucuna başlanır
Bu iki hükmün deliliyle ilgili olarak Peygamberimiz (sav) şöyle buyurmuştur:
Hilali gördüğünüzde oruç tutunuz Hilali gördüğünüzde iftar edipbayram yapınız Eğer bulut sebebiyle hilali göremezseniz şaban ıotuz güne tamamlayınız
Hilalin görülmesinde bir şahidin tatmin edici olduğunun delili İbni Abbas (ra) Peygamberimiz (sav)'den şöyle söylenti etmiştir: Bir arabi Resulullah'ın huzuruna gelip, 'Ramazan ayının hilalini gördüm' dedi Resulullah (sav),
Allah'tan diğer ilah olmadığına ve Muhammed'in O'nun resulü olduğuna şehadet ede rmisin? diye sordu
Arabi, 'Evet' dedi Bunun üzerine Resulullah (sav)
Ey Bilal halka haber ver Yarın oruç tutsunlarbuyurdu *