iltasyazilim
FD Üye
Oruçluya mekruh olan hususlar nelerdir
Orucun mekruhları nelerdir
Oruçluya mekruh olan hususlar neler
Oruçlu İçin Mekruh Olan ve Olmayan Şeyler
Oruçlu İçin Mekruh Olan ve Olmayan Şeyler
Oruçlu olanın su ile ıslatılmış bir misvaki kullanması İmam Ebu Yusuf'a göre mekruhtur Fakat diğer alimlere kadar, sabahleyin yahut zevalden daha sonra yaş ve kuru misvak kullanmakta kerahet yoktur
(İmam Şafiî'ye göre, zevalden sonradan misvak kullanılması mekruhtur)
Oruçlu kimsenin istincada (büyük abdest temizliğinde) ve abdest alırken ağzına, burnuna su verirken aşırı gitmesi, artı su doldurup taşırması mekruhtur
Oruçlunun bir özrü bulunmaksızın pişirilen yemeği yalnız ağzı ile tadması mekruhtur Bir kocanın fena huylu olması, karısı için bir özürdür, böyle bir kadın pişireceği yemeğin, yutmaksızın, tadına ve tuzuna bakabilir
Oruçlu bir kimsenin satın alacağı bal ve yağ gibi şeylerin iyi olup olmadığını bilmek için yalnız ağzı ile onlardan tadmasında kerahet vardır Bir görüşe tarafından, kesin satın alınması gerekiyorsa yoksa aldanmaktan korkuluyorsa, boğaza kaçırmamak şartı ile tadına bakılmasında kerahet yoktur
Oruçlu kimsenin, evvelden çiğnenmiş beyaz ve parçalanmaz bir sakızı çiğnemesi mekruhtur Ama yeni bir sakızı çiğnemek caiz değildir Erkekler oruçlu olmadıkları zamanlarda da sakız çiğnemeleri hoş değildir Bir özür nedeniyle
çiğneyeceklerse, el altından çiğnemeleri hoş görülmüştür
Oruçlunun kan aldırması, orucunu koruyamayacak şekilde kuvvetsiz düşmesinden korkulursa mekruhtur, değilse mekruh olmaz aynı zamanda yerinde düşen, bunu güneş batışından sonraya bırakmaktır
Ramazanda harareti azaltıp serinlenmek için ağza ve buruna su elde etmek ve soğuk su ile banyo yapmak, İmamı Azam'a tarafından mekruhtur Çünkü böyle bir hareket, ibadet için bir daralma göstermek demektir Lakin İmam Ebû Yûsuf'a kadar, bunda kerahet yoktur Çünkü böyle yapmakla ibadete takviye edilmiş ve doğal olan can sıkıntısı giderilmiş olur Fetva da buna göredir
Kendine güvenemeyen bir oruçlunun zevcesini öpmesi ve okşaması mekruhtur
Oruçlu kimsenin zevcesi ile çıplak olduktan halde boyun boyuna sarılmaları kendine güvensin ya da güvenmesin, her halde mekruhtur Bu harekete Fahiş mübaşeret Aşırı yaklaşımdenir Zevcesinin dudaklarını emmesi de, her halde mekruhtur, buna da Yanına Varılmaz Pahada kuble Aşırı öpüşdenir
Oruçlu kimsenin cünüb olarak sabahlaması veya gündüzün uyuyup ihtilam olması orucuna zarar vermez Fakat olası olduğu halde geceleyin yıkanmamak mekruh değildir, denemez
Oruçlu kimsenin gül ve misk gibi kokuları koklaması da mekruh değildir Sürme çekmesi, bıyık yağı kullanması da mekruh değildir
Ancak erkeklerin süsleme maksadı ile sürme çekmeleri ve bıyıklarına yağ sürmeleri mekruhtur *
Orucun mekruhları nelerdir
Oruçluya mekruh olan hususlar neler
Oruçlu İçin Mekruh Olan ve Olmayan Şeyler
Oruçlu İçin Mekruh Olan ve Olmayan Şeyler
Oruçlu olanın su ile ıslatılmış bir misvaki kullanması İmam Ebu Yusuf'a göre mekruhtur Fakat diğer alimlere kadar, sabahleyin yahut zevalden daha sonra yaş ve kuru misvak kullanmakta kerahet yoktur
(İmam Şafiî'ye göre, zevalden sonradan misvak kullanılması mekruhtur)
Oruçlu kimsenin istincada (büyük abdest temizliğinde) ve abdest alırken ağzına, burnuna su verirken aşırı gitmesi, artı su doldurup taşırması mekruhtur
Oruçlunun bir özrü bulunmaksızın pişirilen yemeği yalnız ağzı ile tadması mekruhtur Bir kocanın fena huylu olması, karısı için bir özürdür, böyle bir kadın pişireceği yemeğin, yutmaksızın, tadına ve tuzuna bakabilir
Oruçlu bir kimsenin satın alacağı bal ve yağ gibi şeylerin iyi olup olmadığını bilmek için yalnız ağzı ile onlardan tadmasında kerahet vardır Bir görüşe tarafından, kesin satın alınması gerekiyorsa yoksa aldanmaktan korkuluyorsa, boğaza kaçırmamak şartı ile tadına bakılmasında kerahet yoktur
Oruçlu kimsenin, evvelden çiğnenmiş beyaz ve parçalanmaz bir sakızı çiğnemesi mekruhtur Ama yeni bir sakızı çiğnemek caiz değildir Erkekler oruçlu olmadıkları zamanlarda da sakız çiğnemeleri hoş değildir Bir özür nedeniyle
çiğneyeceklerse, el altından çiğnemeleri hoş görülmüştür
Oruçlunun kan aldırması, orucunu koruyamayacak şekilde kuvvetsiz düşmesinden korkulursa mekruhtur, değilse mekruh olmaz aynı zamanda yerinde düşen, bunu güneş batışından sonraya bırakmaktır
Ramazanda harareti azaltıp serinlenmek için ağza ve buruna su elde etmek ve soğuk su ile banyo yapmak, İmamı Azam'a tarafından mekruhtur Çünkü böyle bir hareket, ibadet için bir daralma göstermek demektir Lakin İmam Ebû Yûsuf'a kadar, bunda kerahet yoktur Çünkü böyle yapmakla ibadete takviye edilmiş ve doğal olan can sıkıntısı giderilmiş olur Fetva da buna göredir
Kendine güvenemeyen bir oruçlunun zevcesini öpmesi ve okşaması mekruhtur
Oruçlu kimsenin zevcesi ile çıplak olduktan halde boyun boyuna sarılmaları kendine güvensin ya da güvenmesin, her halde mekruhtur Bu harekete Fahiş mübaşeret Aşırı yaklaşımdenir Zevcesinin dudaklarını emmesi de, her halde mekruhtur, buna da Yanına Varılmaz Pahada kuble Aşırı öpüşdenir
Oruçlu kimsenin cünüb olarak sabahlaması veya gündüzün uyuyup ihtilam olması orucuna zarar vermez Fakat olası olduğu halde geceleyin yıkanmamak mekruh değildir, denemez
Oruçlu kimsenin gül ve misk gibi kokuları koklaması da mekruh değildir Sürme çekmesi, bıyık yağı kullanması da mekruh değildir
Ancak erkeklerin süsleme maksadı ile sürme çekmeleri ve bıyıklarına yağ sürmeleri mekruhtur *