iltasyazilim
FD Üye
Oruçtaki Güzellikler,
Oruçtaki Güzellikler neledir?
Alimler demişlerdir ki: oruç ve açlıkda on hoş haslet vardır:
1 Açlıkta yürek safası, gönlün hakka inkiyadi, göz keskinliği vardir
Tokluk ise aptallık ve aylaklık verir, basireti kör eder Dimağda buhari fazlalastirir, bu sebeble kalbde bir agirlik olur Söylenen fikirlere intikal ve uyarlama edemez, esrari anlayamaz
2 Açlikta rikkati kalb olur Kalb safasi da insani münacatin lezzetini idrak etmeye hazirlar, zikrinin ve sair ibadetlerinin te'sirini görür
3 Kalbde züll ü inkisar olur, simariklik gider Cenabi Hakk da hadîsi kudside: Ben, benim rizam için kalbi münkesir olanlarla beraberim, buyurmustur Gereksiz ferah ve tugyanin baslangici olan, ayni zamanda büyük mahrumiyetlerin sebebi olan onur ve böbürlenme duygusu gider Lezzetli açlikla kirildigi kadar hiç bir seyle kirilmaz
4 Insan açlikda belalari unutmaz, zararlara ve afetlere duçar olanlari unutmaz Tok olan açlari unutur, aç olanlar ise açligin ve belalarin elemlerini bilirler Elemli fakirleri ve zayiflari unutmazlar
5 Açlik bütün ma'siyet arzularini kirar, devamli kötülügü emreden nefsin (nefsi emmarenin) üstüne basar
6 Açlik, insana betaet ve hamakat veren artı uykuyu defeder Fazla yiyen ise çok içer, çok içen çok uyur, fazla uyuyanin gafleti artar Kimin gafleti artarsa hüsrana ugrar ve nedameti artar
Bu sebeble mesayihi kiram müridi ere: Fazla yemeyiniz, çok içmeyiniz, bu sebeble fazla uyursunuz ve hüsrana ugrarsinizdiye buyurmuslardir
7 Açlikta ibadete devam kolaylasir Toklukta ise ibadet zorlasir, ibadete devam ise daha güçlesir
8 Açlikta bedenler ve uzuvlar sihhatli olur, hastaliklar def olur Çünkü umumiyetle hastaliklarin sebebi çok yemek yemek, çok içmek, çok uyuklamak, kan fazlaligidir Hastalik ibadetlere mani olur, kalbi huzursuz eder, ibadet sevkini kirar
9 Gayet sade bir hayat sürer, sikintisi olmaz Az yemegi itiyad edinen az mala kanaat eder Bu sebeble Rasûlullah sallallalahü aleyhi ve sellem: Iktisada riayet eden fakra duçar olmazyani maîsetinde orta yolu tutan fakir olmaz buyurmuslardir
10 Açlikta sadakasini gönül huzuru ile verebilir, yemeginin fazlasini yetimlere, miskinlere dagitir, kiyamette de sadakasi altinda gölgelenir
Takva İçin Oruç
Cenabi Hakk Azze ve Celle ayeti kerimede: Orucun farziyyeti sizin ittikaniz içinbuyurmustur Çünkü oruç insanin kuvvei sehvaniyyesini kirdigi gibi nefsin heva ve hevesini kirarak tüm eksilen günahdan, isyandan ictinab ile zühd ü takvaya sebeb olacagi demeç buyurulmustur Çünkü insanlarin dünyevî mesaisi iki seye münhasirdir: Biri tatli tatli yiyip içmek arzusudur Digeri de kuvvei sehvaniyyedir Bu iki açlık da ama oruç ile men'edilmis oldugu gibi tasfiyei cesed ve bazi emrazi kalbiyyenin tathirine de oruç vesile olur Ve tibben de midenin tashîhine vesile oldugu umulan, bir hakikattir
Muhammed bin elHaris radiyallahu ahn der oysa: Bes zümreye bes seyi sordum, tümü de ayni cevabi verdiler:
1 Tabiblere devalarin en sifalisini sual ettim: Açliktir ve az yemekdir,dediler
2 Hikmet ehillerine: Allah'a ibadete en fazla yardimci olan nedir?diye sual ettim Açliktir ve az yemektirdediler
3 Zahidlere, Zühde en fazla güç kazandiran nedir?diye sual ettim Açliktir ve az yemektirdediler
4 Alimlere, Ilim hifzinda azami yardimci sey nedir?diye sual ettim, Açliktir ve eksik yemektirdediler
5 Sultanlara, Her zaman dikkatli bulunmanin çaresi ve en güzel, en leziz taam nedir?diye sual ettim, Açlıktır ve az yemektirdediler
Alıntıdır *
Oruçtaki Güzellikler neledir?
Alimler demişlerdir ki: oruç ve açlıkda on hoş haslet vardır:
1 Açlıkta yürek safası, gönlün hakka inkiyadi, göz keskinliği vardir
Tokluk ise aptallık ve aylaklık verir, basireti kör eder Dimağda buhari fazlalastirir, bu sebeble kalbde bir agirlik olur Söylenen fikirlere intikal ve uyarlama edemez, esrari anlayamaz
2 Açlikta rikkati kalb olur Kalb safasi da insani münacatin lezzetini idrak etmeye hazirlar, zikrinin ve sair ibadetlerinin te'sirini görür
3 Kalbde züll ü inkisar olur, simariklik gider Cenabi Hakk da hadîsi kudside: Ben, benim rizam için kalbi münkesir olanlarla beraberim, buyurmustur Gereksiz ferah ve tugyanin baslangici olan, ayni zamanda büyük mahrumiyetlerin sebebi olan onur ve böbürlenme duygusu gider Lezzetli açlikla kirildigi kadar hiç bir seyle kirilmaz
4 Insan açlikda belalari unutmaz, zararlara ve afetlere duçar olanlari unutmaz Tok olan açlari unutur, aç olanlar ise açligin ve belalarin elemlerini bilirler Elemli fakirleri ve zayiflari unutmazlar
5 Açlik bütün ma'siyet arzularini kirar, devamli kötülügü emreden nefsin (nefsi emmarenin) üstüne basar
6 Açlik, insana betaet ve hamakat veren artı uykuyu defeder Fazla yiyen ise çok içer, çok içen çok uyur, fazla uyuyanin gafleti artar Kimin gafleti artarsa hüsrana ugrar ve nedameti artar
Bu sebeble mesayihi kiram müridi ere: Fazla yemeyiniz, çok içmeyiniz, bu sebeble fazla uyursunuz ve hüsrana ugrarsinizdiye buyurmuslardir
7 Açlikta ibadete devam kolaylasir Toklukta ise ibadet zorlasir, ibadete devam ise daha güçlesir
8 Açlikta bedenler ve uzuvlar sihhatli olur, hastaliklar def olur Çünkü umumiyetle hastaliklarin sebebi çok yemek yemek, çok içmek, çok uyuklamak, kan fazlaligidir Hastalik ibadetlere mani olur, kalbi huzursuz eder, ibadet sevkini kirar
9 Gayet sade bir hayat sürer, sikintisi olmaz Az yemegi itiyad edinen az mala kanaat eder Bu sebeble Rasûlullah sallallalahü aleyhi ve sellem: Iktisada riayet eden fakra duçar olmazyani maîsetinde orta yolu tutan fakir olmaz buyurmuslardir
10 Açlikta sadakasini gönül huzuru ile verebilir, yemeginin fazlasini yetimlere, miskinlere dagitir, kiyamette de sadakasi altinda gölgelenir
Takva İçin Oruç
Cenabi Hakk Azze ve Celle ayeti kerimede: Orucun farziyyeti sizin ittikaniz içinbuyurmustur Çünkü oruç insanin kuvvei sehvaniyyesini kirdigi gibi nefsin heva ve hevesini kirarak tüm eksilen günahdan, isyandan ictinab ile zühd ü takvaya sebeb olacagi demeç buyurulmustur Çünkü insanlarin dünyevî mesaisi iki seye münhasirdir: Biri tatli tatli yiyip içmek arzusudur Digeri de kuvvei sehvaniyyedir Bu iki açlık da ama oruç ile men'edilmis oldugu gibi tasfiyei cesed ve bazi emrazi kalbiyyenin tathirine de oruç vesile olur Ve tibben de midenin tashîhine vesile oldugu umulan, bir hakikattir
Muhammed bin elHaris radiyallahu ahn der oysa: Bes zümreye bes seyi sordum, tümü de ayni cevabi verdiler:
1 Tabiblere devalarin en sifalisini sual ettim: Açliktir ve az yemekdir,dediler
2 Hikmet ehillerine: Allah'a ibadete en fazla yardimci olan nedir?diye sual ettim Açliktir ve az yemektirdediler
3 Zahidlere, Zühde en fazla güç kazandiran nedir?diye sual ettim Açliktir ve az yemektirdediler
4 Alimlere, Ilim hifzinda azami yardimci sey nedir?diye sual ettim, Açliktir ve eksik yemektirdediler
5 Sultanlara, Her zaman dikkatli bulunmanin çaresi ve en güzel, en leziz taam nedir?diye sual ettim, Açlıktır ve az yemektirdediler
Alıntıdır *