iltasyazilim
FD Üye
Orucun Vakti ve İftar
İftar nedir
Orucun Vakti ve İftar Zamanı
ORUCUN VAKTİ
Sehl b Saad (ra) şöyle der: (Beyaz ipliği, siyah ipliğinden ayırt edilinceye kadar yiyin, için )22, âyeti indiğinde, kişi oruç tutmak isterse ,bacağına beyaz ve siyah iplik bağlardı her ikisinin görülmesi açığa çıkıncaya değin, yeme içmeye devam ederdi Bunun üzerine Allâh, daha sonra (fecre değin) ayetini indirir Böylece bunun, gece ve gündüz manasına geldiğini bildiler)23
Fecr iki tanedir:
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Fecr iki tanedir: İlki; yemeği yasaklamaz, namazı helâl kılmaz24 İkincisi; yemeği yasaklar, namazı helâl kılar25)26
Diğer bir hadiste: (Yiyin, için, yüksek ışık uzun fecr sizi tedirgin etmesin, (sahûrdan geri durmayın), kızıllık size gözükünceye dek yiyin ve için)27
Öteki bir hadiste: (Peygamber (sas) parmaklarını topladıktan sonra onları yere doğru dikerek) «fecr, şöyle zâhir olan parlak değildir (Şahâdet parmağını orta parmağı üstüne koyup iki elini uzatarak ) lâkin şöyle görünen aydınlık fecirdir» buyurmuştur) 28
Sonradan da orucu geceye tamamlar:
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Gece bu taraftan kazanç, gündüz de bu taraftan gelip güneş batarsa; oruçlu iftar etmiş olur )29
Bu şart güneş dairesinin hemen batması akabinde gerçekleşir Velevki ışığı belirgin olsa bile Allâh Resûlü (sas)in durumu oruçlu olduğunda böyleydi; Bir kişiye emreder, o da yüksek bir yere çıkar, güneş battı dediğinde; İftar ederdi30
SAHÛR
Allâh Teâla şöyle buyurur: (Ey iman edenler! Oruç, sizden önceki ümmetlere farz kılındığı gibi size de farz kılındı Umulur fakat korunursunuz ) Bakara, 183
Oruç, vakit ve hüküm olarak Ehli Kitâba farz olunduğu şekildeydi Yemezler ve içmezler, uykudan sonra ilişkide bulunmazlardı ( Yâni birisi uyuduğunda bir sonraki geceye kadar yemek yemezdi ) Bu, müslümanlara da benzer şekilde farz kılındı Bunun hükmü kalkınca, Allâh Resûlü (sas) Ehli Kitâbın orucu ile bizim orucumuzun arasını sahûr ile ayırdetmeyi emretti
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Kitab Ehlinin orucu ile bizim orucumuzun arasındaki fark, sahûr yemeğidir)31
Sahûr berekettir, çünkü sahûr sünnete uymadır, oruç tutana kuvvet verir ve sahûrda Kitab Ehline muhâlefet söz konusudur
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Sahûr yemeği yiyin; çünkü sahiden sahûrda bolluk vardır)32
Sahûrun en büyük bereketlerinden birisi de, Allâh Teâla ve i sahûr yemeği yiyenlere salât getirmeleridir
Hadiste Sahûr yemeği berekettir, velev oysa biriniz, sudan içeceği bir yudum olsa bile sahûru sakın terketmeyin33 Fiilen Allâh ve i sahûr yemeği yiyenlere salat getirirler)34
İFTÂR
Allâh Resûlü(sas) şöyle buyurur: (Insanlar iftâr etmekte acele ettikleri müddetçe, din üstün olmakta devam eder Çünkü Yahudi ve Hristiyanlar geciktirirler)35
Öteki bir hadiste: (Insanlar iftârı acele yaptıkları müddetçe hayırdadırlar)36
elHâfız İbn Hacer, FethulBâri (4199) adlı kitabında şöyle der: « Bu zamanda ihdas olunan kötü bidatlardan bir tanesi de; fecirden yirmi dakika önce ikinci ezanın okunmasıdır Bunu ihdâs eden ibâdette ihtiyat inancıyla yapmaktadır Bu koşul onları güneşin batımından bir müddet sonra ezan okumaya başlamalarına götürmüş Zanlarına tarafından vaktin girdiğinden belirli olmaktı Böylece iftârı geciktirip, sahûru da erkene aldılar Sünnete muhalefet ettiler, dolayısıyla onlardan hayır azaldı ve arasında musibet çoğaldı, Allâh yardım edendir»
İnsanların hayırda olması, Peygamberlerinin menhecini takib edip, onun sünnetini korumalarındandır Çünkü İslâm üstün ve gâlib gelici olarak kalacaktır Dolayısıyla muhâlefet edenin İslâma bir zararı olamaz Bu Vesile Ile İslâm ümmeti misal alınacak iyi bir model olacaktır Bundan Böyle İslâm ümmeti hiç bir süre doğu ve batının kuyruğu olup, her ötenin gölgesi olmayacak ve rüzgarla birlikte aynı yöne meyletmeyecektir
İftâr akşam namazından öncedir, ama kişi ne ile iftar edecektir?
Enes (ra) dan şöyle der: (Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) namaz kılmadan önce rutab hurmalarıyla iftar ederdi Rutab olmadığında hurma ile, hurma da olmadığında yudumlayarak su içerdi)37
Birey iftâr sırasında ne der:
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Aslında oruç tutanın iftarı esnasındaki duası reddedilmez)38
Allâh Resûlü (sas)den naklolunan dua da: (Susama gitti, damarlar ıslandı, Allahın izniyle de ecir değişmez oldu (kazanıldı)39 *
İftar nedir
Orucun Vakti ve İftar Zamanı
ORUCUN VAKTİ
Sehl b Saad (ra) şöyle der: (Beyaz ipliği, siyah ipliğinden ayırt edilinceye kadar yiyin, için )22, âyeti indiğinde, kişi oruç tutmak isterse ,bacağına beyaz ve siyah iplik bağlardı her ikisinin görülmesi açığa çıkıncaya değin, yeme içmeye devam ederdi Bunun üzerine Allâh, daha sonra (fecre değin) ayetini indirir Böylece bunun, gece ve gündüz manasına geldiğini bildiler)23
Fecr iki tanedir:
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Fecr iki tanedir: İlki; yemeği yasaklamaz, namazı helâl kılmaz24 İkincisi; yemeği yasaklar, namazı helâl kılar25)26
Diğer bir hadiste: (Yiyin, için, yüksek ışık uzun fecr sizi tedirgin etmesin, (sahûrdan geri durmayın), kızıllık size gözükünceye dek yiyin ve için)27
Öteki bir hadiste: (Peygamber (sas) parmaklarını topladıktan sonra onları yere doğru dikerek) «fecr, şöyle zâhir olan parlak değildir (Şahâdet parmağını orta parmağı üstüne koyup iki elini uzatarak ) lâkin şöyle görünen aydınlık fecirdir» buyurmuştur) 28
Sonradan da orucu geceye tamamlar:
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Gece bu taraftan kazanç, gündüz de bu taraftan gelip güneş batarsa; oruçlu iftar etmiş olur )29
Bu şart güneş dairesinin hemen batması akabinde gerçekleşir Velevki ışığı belirgin olsa bile Allâh Resûlü (sas)in durumu oruçlu olduğunda böyleydi; Bir kişiye emreder, o da yüksek bir yere çıkar, güneş battı dediğinde; İftar ederdi30
SAHÛR
Allâh Teâla şöyle buyurur: (Ey iman edenler! Oruç, sizden önceki ümmetlere farz kılındığı gibi size de farz kılındı Umulur fakat korunursunuz ) Bakara, 183
Oruç, vakit ve hüküm olarak Ehli Kitâba farz olunduğu şekildeydi Yemezler ve içmezler, uykudan sonra ilişkide bulunmazlardı ( Yâni birisi uyuduğunda bir sonraki geceye kadar yemek yemezdi ) Bu, müslümanlara da benzer şekilde farz kılındı Bunun hükmü kalkınca, Allâh Resûlü (sas) Ehli Kitâbın orucu ile bizim orucumuzun arasını sahûr ile ayırdetmeyi emretti
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Kitab Ehlinin orucu ile bizim orucumuzun arasındaki fark, sahûr yemeğidir)31
Sahûr berekettir, çünkü sahûr sünnete uymadır, oruç tutana kuvvet verir ve sahûrda Kitab Ehline muhâlefet söz konusudur
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Sahûr yemeği yiyin; çünkü sahiden sahûrda bolluk vardır)32
Sahûrun en büyük bereketlerinden birisi de, Allâh Teâla ve i sahûr yemeği yiyenlere salât getirmeleridir
Hadiste Sahûr yemeği berekettir, velev oysa biriniz, sudan içeceği bir yudum olsa bile sahûru sakın terketmeyin33 Fiilen Allâh ve i sahûr yemeği yiyenlere salat getirirler)34
İFTÂR
Allâh Resûlü(sas) şöyle buyurur: (Insanlar iftâr etmekte acele ettikleri müddetçe, din üstün olmakta devam eder Çünkü Yahudi ve Hristiyanlar geciktirirler)35
Öteki bir hadiste: (Insanlar iftârı acele yaptıkları müddetçe hayırdadırlar)36
elHâfız İbn Hacer, FethulBâri (4199) adlı kitabında şöyle der: « Bu zamanda ihdas olunan kötü bidatlardan bir tanesi de; fecirden yirmi dakika önce ikinci ezanın okunmasıdır Bunu ihdâs eden ibâdette ihtiyat inancıyla yapmaktadır Bu koşul onları güneşin batımından bir müddet sonra ezan okumaya başlamalarına götürmüş Zanlarına tarafından vaktin girdiğinden belirli olmaktı Böylece iftârı geciktirip, sahûru da erkene aldılar Sünnete muhalefet ettiler, dolayısıyla onlardan hayır azaldı ve arasında musibet çoğaldı, Allâh yardım edendir»
İnsanların hayırda olması, Peygamberlerinin menhecini takib edip, onun sünnetini korumalarındandır Çünkü İslâm üstün ve gâlib gelici olarak kalacaktır Dolayısıyla muhâlefet edenin İslâma bir zararı olamaz Bu Vesile Ile İslâm ümmeti misal alınacak iyi bir model olacaktır Bundan Böyle İslâm ümmeti hiç bir süre doğu ve batının kuyruğu olup, her ötenin gölgesi olmayacak ve rüzgarla birlikte aynı yöne meyletmeyecektir
İftâr akşam namazından öncedir, ama kişi ne ile iftar edecektir?
Enes (ra) dan şöyle der: (Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) namaz kılmadan önce rutab hurmalarıyla iftar ederdi Rutab olmadığında hurma ile, hurma da olmadığında yudumlayarak su içerdi)37
Birey iftâr sırasında ne der:
Allâh Resûlü (sas) şöyle buyurur: (Aslında oruç tutanın iftarı esnasındaki duası reddedilmez)38
Allâh Resûlü (sas)den naklolunan dua da: (Susama gitti, damarlar ıslandı, Allahın izniyle de ecir değişmez oldu (kazanıldı)39 *