iltasyazilim
FD Üye
Osmaniyenin Bölgesel Oyunları
Osmaniyenin Millet Oyunları
Osmaniyenin Bölgesel folklor Oyunları
Yöre kültürel yapısı içerisinde; oyunun bağımsızlık bir edim olduğu,
kişilerin istekleri doğrultusunda gerçekleşen bir eylem ve aynı zamanda
doyum karşılamak için başvurulan bir uygulama olduğu görülmektedir
Irk oyunları ile yöre halkı ; ekonomiksosyal ve kültürel
dayanışmayı sağlamaktadır Bu şart oyunun törensel boyutu olarak
görülebilir Fakat yörede yaşayan bir çok kişi bu dayanışmaya katkı
vermekte çekinceli davranmaktadır Özellikle belirlenmiş bir yaşın üzerindeki
erkekleri ve kadınları oynatmak muhtemel değildir Oyun kültürü açısından
özellikle nikah törenlerinde oynamayı gençlere bırakmaktadırlar Burada
bütün takviye görevi yöre gençlerine düşmektedir Buna rağmen yöre insanı
bu töreyi sürdürmektedir Nikah törenlerinde oynayarak düğün sahibine
verilen değerinde, saygı ifade edilmektedir Bu, toplumsal dayanışmanın insan
yaşamındaki yerini ve geleneklerin devamlılığını açıklamaktadır
Toplumsal hayat insanların bir arada emin kurallar doğrultusunda
yaşamalarını zorunlu kılmaktadır Dolayısıyla dayanışma her anlamda
gereksinim olmaktadır
Başkaca geliri bulunmayan müzisyenler için düğünlerden toplanan
şabanın ya da bahşişin yaşamlarını sürdürmeleri bakımından çok önemi
bulunmaktadır Böylece toplumsal dayanışma ve denge sağlanarak, farklı alanlara yönlendirilmiş
sapmalar da önlenmiş olmaktadır
Yöre oyunlarında görülen bir diğer işlev ise müzisyenlerin kabiliyet ve
yöre halkı ile olan diyaloguna yan olarak oluşan şakalardır Özellikle şaba
törenlerinde paranın verilmesi esnasında görülen bu uygulamalar yöre
halkı için iyi bir ziyafet kaynağı oluşturmaktadır
Osmaniye ahali oyunları, halkın yaşayışı, yaratımı ve yeteneği
hakkında dağıtılmış düşünceler vermektedir
Osmaniye insanlar Oyunları, oynandıkları bölgenin yerel kültürel
özelliklerini, sosyal yapılarını ve üretim ilişkilerini yansıtmaktadır
Osmaniye lokal oyun dağarının toplam sayısı şu esas kadar tam
olarak saptanamamıştır Buna tabi olarak Osmaniye halk oyunları
derlenip, tam olarak arşivlenememiştir
Osmaniye irk oyunlarının oynanışı sırasındaki ifadeler, jest ve
mimikler doğal yürekten bir yansıtma ile oluşmaktadır Oyunların
yapısında baskı bulunmamaktadır
Osmaniye halk müziği oyunlarında Sertlik, yumuşaklık, hızlılık, yavaşlık;
motif ve hareketlerin uygulanması sırasında görülmektedir
Adana ahali oyunları, ezgisel bakımdan sözlü (türkülü) ve sözsüz
elde etmek üzere iki temel niteliklidir
Osmaniye ahali oyunları lokal eşlik sesleri ve nidalara sahiptir Bu
eşlik sesleri oyun esnasında çıkarılan sesler ya da oyun aralarındaki özel
deyimlerden oluşmaktadır Kadınların oyun sırasındaki zılgıtları lokal
sesleniş özelliklerini yansıtmaktadır
Osmaniye halk müziği oyunların sergilenmesi sırasında şamata, bıçak, silah,
tepsi ve zil gibi çeşitli araçlar kullanılmaktadır
Osmaniye irk oyunlarının oynanmasını kolaylaştıran, oyunları
yöneten ve yönlendiren oyun liderleri(ekip başları) bulunmaktadır
Osmaniye insanlar oyunları töre ve törenlik nitelik taşımaktadır
Osmaniye halk müziği oyunları eğitim, misafir etme ve iletişim işlevleriyle
bireylerin toplumsallaşmasını ve kültürlenmelerini sağlamaktadır
Kaynak:OYUN KÜLTÜRÜ BAĞLAMINDA OSMANİYE HALK MÜZIĞI OYUNLARI
Dr Muzaffer SÜMBÜL1 *
Osmaniyenin Millet Oyunları
Osmaniyenin Bölgesel folklor Oyunları
Yöre kültürel yapısı içerisinde; oyunun bağımsızlık bir edim olduğu,
kişilerin istekleri doğrultusunda gerçekleşen bir eylem ve aynı zamanda
doyum karşılamak için başvurulan bir uygulama olduğu görülmektedir
Irk oyunları ile yöre halkı ; ekonomiksosyal ve kültürel
dayanışmayı sağlamaktadır Bu şart oyunun törensel boyutu olarak
görülebilir Fakat yörede yaşayan bir çok kişi bu dayanışmaya katkı
vermekte çekinceli davranmaktadır Özellikle belirlenmiş bir yaşın üzerindeki
erkekleri ve kadınları oynatmak muhtemel değildir Oyun kültürü açısından
özellikle nikah törenlerinde oynamayı gençlere bırakmaktadırlar Burada
bütün takviye görevi yöre gençlerine düşmektedir Buna rağmen yöre insanı
bu töreyi sürdürmektedir Nikah törenlerinde oynayarak düğün sahibine
verilen değerinde, saygı ifade edilmektedir Bu, toplumsal dayanışmanın insan
yaşamındaki yerini ve geleneklerin devamlılığını açıklamaktadır
Toplumsal hayat insanların bir arada emin kurallar doğrultusunda
yaşamalarını zorunlu kılmaktadır Dolayısıyla dayanışma her anlamda
gereksinim olmaktadır
Başkaca geliri bulunmayan müzisyenler için düğünlerden toplanan
şabanın ya da bahşişin yaşamlarını sürdürmeleri bakımından çok önemi
bulunmaktadır Böylece toplumsal dayanışma ve denge sağlanarak, farklı alanlara yönlendirilmiş
sapmalar da önlenmiş olmaktadır
Yöre oyunlarında görülen bir diğer işlev ise müzisyenlerin kabiliyet ve
yöre halkı ile olan diyaloguna yan olarak oluşan şakalardır Özellikle şaba
törenlerinde paranın verilmesi esnasında görülen bu uygulamalar yöre
halkı için iyi bir ziyafet kaynağı oluşturmaktadır
Osmaniye ahali oyunları, halkın yaşayışı, yaratımı ve yeteneği
hakkında dağıtılmış düşünceler vermektedir
Osmaniye insanlar Oyunları, oynandıkları bölgenin yerel kültürel
özelliklerini, sosyal yapılarını ve üretim ilişkilerini yansıtmaktadır
Osmaniye lokal oyun dağarının toplam sayısı şu esas kadar tam
olarak saptanamamıştır Buna tabi olarak Osmaniye halk oyunları
derlenip, tam olarak arşivlenememiştir
Osmaniye irk oyunlarının oynanışı sırasındaki ifadeler, jest ve
mimikler doğal yürekten bir yansıtma ile oluşmaktadır Oyunların
yapısında baskı bulunmamaktadır
Osmaniye halk müziği oyunlarında Sertlik, yumuşaklık, hızlılık, yavaşlık;
motif ve hareketlerin uygulanması sırasında görülmektedir
Adana ahali oyunları, ezgisel bakımdan sözlü (türkülü) ve sözsüz
elde etmek üzere iki temel niteliklidir
Osmaniye ahali oyunları lokal eşlik sesleri ve nidalara sahiptir Bu
eşlik sesleri oyun esnasında çıkarılan sesler ya da oyun aralarındaki özel
deyimlerden oluşmaktadır Kadınların oyun sırasındaki zılgıtları lokal
sesleniş özelliklerini yansıtmaktadır
Osmaniye halk müziği oyunların sergilenmesi sırasında şamata, bıçak, silah,
tepsi ve zil gibi çeşitli araçlar kullanılmaktadır
Osmaniye irk oyunlarının oynanmasını kolaylaştıran, oyunları
yöneten ve yönlendiren oyun liderleri(ekip başları) bulunmaktadır
Osmaniye insanlar oyunları töre ve törenlik nitelik taşımaktadır
Osmaniye halk müziği oyunları eğitim, misafir etme ve iletişim işlevleriyle
bireylerin toplumsallaşmasını ve kültürlenmelerini sağlamaktadır
Kaynak:OYUN KÜLTÜRÜ BAĞLAMINDA OSMANİYE HALK MÜZIĞI OYUNLARI
Dr Muzaffer SÜMBÜL1 *