Osmanlı devletinde kalyon gemisi hakkında bilgi
Yelkenli ve kurekli en buyuk savaş ve yuk gemisi
Osmanlı kalyonlarının, uc ambarlı ve kapak adı verilen iki ceşidi vardı Uc ambarlı, en ust guvertesinden başka iki alt guvertesinde top bataryası bulunan, ağır ve hantal yapılı, yalnız yelkenle yurutulen bir gemi tipiydi Kapak, ana guvertesinden başka iki alt guvertesinde top bataryası bulunan, daha hafif bir kalyondu Buna “karaka da denirdi Osmanlı denizciliğinde kalyon, ilk defa, Sultan İkinci Bayezid Han devrinde kullanıldı Kanuni Sultan Suleyman Han devrinde de, bin beş yuzden iki bin tonilatoya kadar yuk taşımaya musait, karaka turunden buyuk gemi kullanılırdı Bu gemiler, her ne kadar kurekle sevk olunur ise de, hareketleri yelken ve direğe, yani ruzgara bağlı olduğundan, savaş sırasında ruzgar esmediği zamanlarda pek fazla işe yaramazlardı Osmanlılar, bu tur gemileri, nakliyat işlerinde kullanırlardı
Kalyonda calışanların aylıklarını, yiyecek ve iceceklerini ve levazım hesaplarını tutan, vazifeli kalyon katibi bulunurdu Kalyonlarda, bugunku doktor albay rutbesinde, kalyon tabibi vardı Kalyonlarda vazifeli askerler, kalyoncu diye tabir edilirdi
Kalyoncuların ozel bir kıyafeti vardı Bir metre uzunluğunda yatağan bıcaklar ve ozel tabancalar kullanırlar, başlarına, bellerine şal takarlar, omuzlarına mevsime gore yapılmış bornoz atarlardı Bazen başlarına sarıklar sararlar, sırma ve duz kaytandan işlemeli şalvar giyerlerdi
Ayakkabıları kut burunlu, uzerinden ayak parmakları gorulecek bicimdeydi Buharlı gemilerin yapımından sonra, diğer yelkenli harp gemileri gibi kalyonlar da ortadan kalktı
Yelkenli ve kurekli en buyuk savaş ve yuk gemisi
Osmanlı kalyonlarının, uc ambarlı ve kapak adı verilen iki ceşidi vardı Uc ambarlı, en ust guvertesinden başka iki alt guvertesinde top bataryası bulunan, ağır ve hantal yapılı, yalnız yelkenle yurutulen bir gemi tipiydi Kapak, ana guvertesinden başka iki alt guvertesinde top bataryası bulunan, daha hafif bir kalyondu Buna “karaka da denirdi Osmanlı denizciliğinde kalyon, ilk defa, Sultan İkinci Bayezid Han devrinde kullanıldı Kanuni Sultan Suleyman Han devrinde de, bin beş yuzden iki bin tonilatoya kadar yuk taşımaya musait, karaka turunden buyuk gemi kullanılırdı Bu gemiler, her ne kadar kurekle sevk olunur ise de, hareketleri yelken ve direğe, yani ruzgara bağlı olduğundan, savaş sırasında ruzgar esmediği zamanlarda pek fazla işe yaramazlardı Osmanlılar, bu tur gemileri, nakliyat işlerinde kullanırlardı
Kalyonda calışanların aylıklarını, yiyecek ve iceceklerini ve levazım hesaplarını tutan, vazifeli kalyon katibi bulunurdu Kalyonlarda, bugunku doktor albay rutbesinde, kalyon tabibi vardı Kalyonlarda vazifeli askerler, kalyoncu diye tabir edilirdi
Kalyoncuların ozel bir kıyafeti vardı Bir metre uzunluğunda yatağan bıcaklar ve ozel tabancalar kullanırlar, başlarına, bellerine şal takarlar, omuzlarına mevsime gore yapılmış bornoz atarlardı Bazen başlarına sarıklar sararlar, sırma ve duz kaytandan işlemeli şalvar giyerlerdi
Ayakkabıları kut burunlu, uzerinden ayak parmakları gorulecek bicimdeydi Buharlı gemilerin yapımından sonra, diğer yelkenli harp gemileri gibi kalyonlar da ortadan kalktı