iltasyazilim
FD Üye
ÖSS Tüyoları Püf Noktaları
Büyük ve heyecanlı sınavın hemencecik öncesinde, binlerce öğrenciyi üniversitelere hazırlayan uzmanlar ÖSS ’nin bütün sırlarını başta detaylı bir şekilde anlattı
A ’dan Z ’ye ÖSS tüyoları
ÖSS öncesi alanında bilirkişi isimler, ÖSS yazı dizisinde bir araya geldiler ÖSS ’ye girmeyi hedefleyen yüz binlerce öğrenciye sürpriz imtihan tüyolarının verildiği yazı dizisinde; Fem Dershanesi Uzmanları imtihan öncesi, sınav anı ve sonrasında öğrencilerin bilgilerini en iyi şekilde kullanmanın yollarını ve ailelerin çocuklarına hangi konularda takviye vereceklerini sıraladı
Gıda ve Perhiz uzmanı Nilber Karaman, öğrencilerin son günlerinde nasıl beslenmesi gerektiği hakkında veri verdi Kaygının öğrencilerin başarısını düşürdüğünü belirten Prof Dr Arif Bereketli ise, acele ve kaygıdan kurtulmak için uygulanan alıştırma tekniklerini anlattı
2008 eğitimöğretim yılının sona ermesine sayılı günler kala öğrencileri imtihan telaşı sardı 6 Haziran ’da 8 derslik öğrencilerinin girdiği Düzey Tespit Sınavı ’yla başlayan sınav maratonunu 7 Haziran ’da 7 sınıfların sınavı izledi
Onu 13 Haziran ’da 6 sınıfların gireceği düzey tespit sınavları takip edecek Düzey Tespit Sınavları ’nın arkasından 14 Haziran ’da ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı) yapılacak Haziran baştan başa öğrencileri terletecek sınavlar 21 Haziran ’da üniversitelerin tanıdık olmayan dil programlarında okumak isteyen öğrencilerin katılacağı Tanıdık Olmayan Dil Sınavıyla (YDS) sona erecek
BAŞARININ PÜF NOKTALARI
Sınavlara girmeyi hedefleyen yüz binlerce öğrenci, uzun bir hazırlık sürecini geride bıraktı Bu hazırlık dönemi nasıl geçmiş olursa olsun, bugünlerde neredeyse bütün adaylar stres, bitkinlik, isteksizlik, çabuk sinirlenme, kötümserlik, durgunluk, kendine güvende azalma ve alıştırma temposunun düşmesi gibi durumlar yaşıyorlar Tüm bunların aşağıda ise, beklentilere ulaşamama düşüncesinin doğurduğu kaygı yatıyor Bu dönemde öğrencilerin uyku ve yemek düzenin bozulabileceği, olaylara karşısında hassaslaşabileceklerini söyleyen uzmanlar, bu duygu durumundan kurtulmanın ve sınavın üstesinden gelmenin sanıldığı dek güç olmadığını söylüyorlar
AiLELER NE YAPMALI?
Kaygıyı gidermenin yollarından biri de çocukla yapılacak olan iletişimdir Çocuğunuzla imtihan öncesinde kendisini nasıl hissedip değerlendirdiğine yönelik konuşmalar yapın, gerekiyorsa sadece dinleyin Sınav öncesinde öğrenciyi kaygılandıran, telaşlandırıcı hitabe ve davranışlardan kaçının
Eleştirel bir gözle değerlendirme yapmayın Çocuğunuzun sizden beklediği tek şey, kendisini objektif bir şekilde değerlendirmeniz ve netice ne olursa olsun onun yanında olduğunuzu hissettirmenizdir “Ben olamadım, o olsun anlayışı ile gençler zorlanır, zorlama altında tutulur Çocukların istek ve ideallerinin sizinkinden farklı olabileceğini unutulmamak gerekir
KIYASLAMAKTAN VAZGEÇİN
Çocuğunuzun başarısını başkaları ile kıyaslamanız onu ayrıca üzecek keza de aile ile olan iletişimi zedeleyecektir Nasıl ancak insanların fiziksel özellikleri aynı değilse başarıları da benzer olmayabilir Onu başkaları ile değil daha önceki kendi başarılarıyla kıyaslayın
SINIRLARI ZORLAMAYIN
Beklentiler, çocuğun kapasitesi üstünde olduğunda netice da başarısız olur Bu koşul ise çocuğu suçluluk psikolojisine iter Annebaba olarak göreviniz çocuğunuza iyi bir eğitim temin etmek kadar, ona hayatı sevdirmek ve yaşama sevincini aşılamak da olmalı
ÇOCUKLARINIZI KORKUTMAYIN
E ğer aileler çocuklarının yerine yarışıyorsa, onları tanımıyorsa, kapasiteleri veya yetenekleri haricen beklentileri varsa; sürekli çocuklarını birileriyle karşılaştırıyorsa, sürekli olarak mutlaka kazanmaları gerektiğini tavsiye ediyorsa bu durum çocukta kaygıya neden olabilir
DOĞRU BiLDiĞiMiZ YANLIŞLAR
Ara Sıra ailelerin çocuğa yardım olsun, onları sınava motive etsin diye bazı yaklaşımlar sergilemesi negatif tepkilere niçin olabiliyor Mesela, sınavın yaklaşmakta olduğunu sürekli çocuklarınıza hatırlatma, rahatlar düşüncesiyle çoğu kez “sana güveniyoruz, “sen yaparsın veya “kazanırsın, merak etme türünde konuşmalar yapma; doğru bildiğimiz yanlışlardandır
SON GÜNLERİ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRMELİ?
S ınava hazırlanan ve sınava girenlerin çok iyi bildiği gibi, imtihan öncesinde kaygı seviyesi yavaş yavaş yükselir Sınav yaklaştıkça yükseliş artar Imtihan başlangıcında zirveye çıkar Sınav süresi içinde düşüş gösterir Imtihan sonunda kişinin beklenti ve başarısıyla değişen durulma dönemi başlar Bu safha zarfında sınavın sonucu alınıncaya değin belirtilen bir kaygı laf konusudur
KAYGININ TEMELİNDE NEFRET VAR
Kaygıyı oluşturan faktörler; kendine güvensizlik, karamsarlık, ailenin yanlış tutumları, daha önce yaşanmış başarısızlıkların tekrarlanabileceği endişesi, beklentiler, imkânsızlıklar, cahillik, hedefin belirsizliği, plansızlık, çalışma metotlarını bilmemek, danışılacak şahısların olmaması, dost çevresinin negatif telkinleri, öğrencinin önünde başarılı bir misal olmaması, aileden kalıtım aracılığıyla getirilen tutumlar şeklinde sıralanabilir
KAYGININ AZI YARARLI BIRÇOK ZARARLI
Başarının sağlanabilmesi için fazla olmayan bir kaygıya gereksinim olduğunu açıklayan FEM Dershanesi uzmanları, bir tedarik kaygının mesuliyet duygusunu getireceğinin unutulmaması gerektiğini söyledi Uzmanlar, “Yarın yazılısı olan bir öğrencinin kendisinde hedeflemek için bir zor bulacak değin vesvese taşıması olağan dediler
İŞLEM HATALARINI NASIL ÖNLEYEBİLİRİZ?
BAŞLANGIÇTA acelecilikten kaynaklanan işlem hatalarından söz etmek gerekir Sınav sadece bilgiyi ya da bilgiyi faydalanma becerisini, izah etme gücünü ölçmüyor Öğrencinin emin bir sürede soruları cevaplamasını da istiyor Dolayısıyla süreye karşı yarış halinde olan öğrenci eğer mantıklı sürede soruları cevaplayamıyorsa aceleci davranarak soruları yanlış okuyor ve birçok süre da işlem hatası yapıyor
Başlıca öğrenciler, bu noktadan sonra sorulara ön yargılı yaklaşıyor ve paniklemeye devam ediyor Bu sorunların üstesinden gelebilmek için ilk önce soruları okurken heyecanlanmamalı ve itinalı olmalıyız Farklı soru türleri okumak ve fazla soru çözerek de soru teknikleri hakkında bilgi sahibi olunabilir
SORULARI KALEMLE ÇÖZÜN
Sorulara en kısa zamanda yanıt belirlemek isteyen öğrenciler, kurşun kalem kullanmadan kafadan yapılan hesaplamalarla doğru cevaba ulaşmaya çalışırlar ve sonuç çoğunlukla hüsran olur O nedenle mutlaka kalem kullanarak soruları çözmek gerekir Çözümün bu şekilde yapılması sınav sonunda öğrencilere cevaplarını denetim etme imkanı da sağlayacaktır
HER SORUYU YANITLAMAYA ÇALIŞIN
Bir Takım öğrenciler, bir soruyu bile hatalı cevaplandırdığında tüm sorularını hatalı yapacakmış hissine kapılıyorlar Konuyu çok iyi bilen öğrenciler bile öteki sorulara konsantre olmakta zorluk çekerler Çoğunlukla bu şart, sınava fazla çalışmış öğrencilerin “kazanmazsam ne yaparım sorusunu akıllarından bir türlü çıkaramamalarından kaynaklanır böylece öğrencilere “soru çözmeye başlarken bütün sorunlarınızı unutun sadece soruya odaklanın tavsiyesinde bulunuruz *
Büyük ve heyecanlı sınavın hemencecik öncesinde, binlerce öğrenciyi üniversitelere hazırlayan uzmanlar ÖSS ’nin bütün sırlarını başta detaylı bir şekilde anlattı
A ’dan Z ’ye ÖSS tüyoları
ÖSS öncesi alanında bilirkişi isimler, ÖSS yazı dizisinde bir araya geldiler ÖSS ’ye girmeyi hedefleyen yüz binlerce öğrenciye sürpriz imtihan tüyolarının verildiği yazı dizisinde; Fem Dershanesi Uzmanları imtihan öncesi, sınav anı ve sonrasında öğrencilerin bilgilerini en iyi şekilde kullanmanın yollarını ve ailelerin çocuklarına hangi konularda takviye vereceklerini sıraladı
Gıda ve Perhiz uzmanı Nilber Karaman, öğrencilerin son günlerinde nasıl beslenmesi gerektiği hakkında veri verdi Kaygının öğrencilerin başarısını düşürdüğünü belirten Prof Dr Arif Bereketli ise, acele ve kaygıdan kurtulmak için uygulanan alıştırma tekniklerini anlattı
2008 eğitimöğretim yılının sona ermesine sayılı günler kala öğrencileri imtihan telaşı sardı 6 Haziran ’da 8 derslik öğrencilerinin girdiği Düzey Tespit Sınavı ’yla başlayan sınav maratonunu 7 Haziran ’da 7 sınıfların sınavı izledi
Onu 13 Haziran ’da 6 sınıfların gireceği düzey tespit sınavları takip edecek Düzey Tespit Sınavları ’nın arkasından 14 Haziran ’da ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı) yapılacak Haziran baştan başa öğrencileri terletecek sınavlar 21 Haziran ’da üniversitelerin tanıdık olmayan dil programlarında okumak isteyen öğrencilerin katılacağı Tanıdık Olmayan Dil Sınavıyla (YDS) sona erecek
BAŞARININ PÜF NOKTALARI
Sınavlara girmeyi hedefleyen yüz binlerce öğrenci, uzun bir hazırlık sürecini geride bıraktı Bu hazırlık dönemi nasıl geçmiş olursa olsun, bugünlerde neredeyse bütün adaylar stres, bitkinlik, isteksizlik, çabuk sinirlenme, kötümserlik, durgunluk, kendine güvende azalma ve alıştırma temposunun düşmesi gibi durumlar yaşıyorlar Tüm bunların aşağıda ise, beklentilere ulaşamama düşüncesinin doğurduğu kaygı yatıyor Bu dönemde öğrencilerin uyku ve yemek düzenin bozulabileceği, olaylara karşısında hassaslaşabileceklerini söyleyen uzmanlar, bu duygu durumundan kurtulmanın ve sınavın üstesinden gelmenin sanıldığı dek güç olmadığını söylüyorlar
AiLELER NE YAPMALI?
Kaygıyı gidermenin yollarından biri de çocukla yapılacak olan iletişimdir Çocuğunuzla imtihan öncesinde kendisini nasıl hissedip değerlendirdiğine yönelik konuşmalar yapın, gerekiyorsa sadece dinleyin Sınav öncesinde öğrenciyi kaygılandıran, telaşlandırıcı hitabe ve davranışlardan kaçının
Eleştirel bir gözle değerlendirme yapmayın Çocuğunuzun sizden beklediği tek şey, kendisini objektif bir şekilde değerlendirmeniz ve netice ne olursa olsun onun yanında olduğunuzu hissettirmenizdir “Ben olamadım, o olsun anlayışı ile gençler zorlanır, zorlama altında tutulur Çocukların istek ve ideallerinin sizinkinden farklı olabileceğini unutulmamak gerekir
KIYASLAMAKTAN VAZGEÇİN
Çocuğunuzun başarısını başkaları ile kıyaslamanız onu ayrıca üzecek keza de aile ile olan iletişimi zedeleyecektir Nasıl ancak insanların fiziksel özellikleri aynı değilse başarıları da benzer olmayabilir Onu başkaları ile değil daha önceki kendi başarılarıyla kıyaslayın
SINIRLARI ZORLAMAYIN
Beklentiler, çocuğun kapasitesi üstünde olduğunda netice da başarısız olur Bu koşul ise çocuğu suçluluk psikolojisine iter Annebaba olarak göreviniz çocuğunuza iyi bir eğitim temin etmek kadar, ona hayatı sevdirmek ve yaşama sevincini aşılamak da olmalı
ÇOCUKLARINIZI KORKUTMAYIN
E ğer aileler çocuklarının yerine yarışıyorsa, onları tanımıyorsa, kapasiteleri veya yetenekleri haricen beklentileri varsa; sürekli çocuklarını birileriyle karşılaştırıyorsa, sürekli olarak mutlaka kazanmaları gerektiğini tavsiye ediyorsa bu durum çocukta kaygıya neden olabilir
DOĞRU BiLDiĞiMiZ YANLIŞLAR
Ara Sıra ailelerin çocuğa yardım olsun, onları sınava motive etsin diye bazı yaklaşımlar sergilemesi negatif tepkilere niçin olabiliyor Mesela, sınavın yaklaşmakta olduğunu sürekli çocuklarınıza hatırlatma, rahatlar düşüncesiyle çoğu kez “sana güveniyoruz, “sen yaparsın veya “kazanırsın, merak etme türünde konuşmalar yapma; doğru bildiğimiz yanlışlardandır
SON GÜNLERİ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRMELİ?
S ınava hazırlanan ve sınava girenlerin çok iyi bildiği gibi, imtihan öncesinde kaygı seviyesi yavaş yavaş yükselir Sınav yaklaştıkça yükseliş artar Imtihan başlangıcında zirveye çıkar Sınav süresi içinde düşüş gösterir Imtihan sonunda kişinin beklenti ve başarısıyla değişen durulma dönemi başlar Bu safha zarfında sınavın sonucu alınıncaya değin belirtilen bir kaygı laf konusudur
KAYGININ TEMELİNDE NEFRET VAR
Kaygıyı oluşturan faktörler; kendine güvensizlik, karamsarlık, ailenin yanlış tutumları, daha önce yaşanmış başarısızlıkların tekrarlanabileceği endişesi, beklentiler, imkânsızlıklar, cahillik, hedefin belirsizliği, plansızlık, çalışma metotlarını bilmemek, danışılacak şahısların olmaması, dost çevresinin negatif telkinleri, öğrencinin önünde başarılı bir misal olmaması, aileden kalıtım aracılığıyla getirilen tutumlar şeklinde sıralanabilir
KAYGININ AZI YARARLI BIRÇOK ZARARLI
Başarının sağlanabilmesi için fazla olmayan bir kaygıya gereksinim olduğunu açıklayan FEM Dershanesi uzmanları, bir tedarik kaygının mesuliyet duygusunu getireceğinin unutulmaması gerektiğini söyledi Uzmanlar, “Yarın yazılısı olan bir öğrencinin kendisinde hedeflemek için bir zor bulacak değin vesvese taşıması olağan dediler
İŞLEM HATALARINI NASIL ÖNLEYEBİLİRİZ?
BAŞLANGIÇTA acelecilikten kaynaklanan işlem hatalarından söz etmek gerekir Sınav sadece bilgiyi ya da bilgiyi faydalanma becerisini, izah etme gücünü ölçmüyor Öğrencinin emin bir sürede soruları cevaplamasını da istiyor Dolayısıyla süreye karşı yarış halinde olan öğrenci eğer mantıklı sürede soruları cevaplayamıyorsa aceleci davranarak soruları yanlış okuyor ve birçok süre da işlem hatası yapıyor
Başlıca öğrenciler, bu noktadan sonra sorulara ön yargılı yaklaşıyor ve paniklemeye devam ediyor Bu sorunların üstesinden gelebilmek için ilk önce soruları okurken heyecanlanmamalı ve itinalı olmalıyız Farklı soru türleri okumak ve fazla soru çözerek de soru teknikleri hakkında bilgi sahibi olunabilir
SORULARI KALEMLE ÇÖZÜN
Sorulara en kısa zamanda yanıt belirlemek isteyen öğrenciler, kurşun kalem kullanmadan kafadan yapılan hesaplamalarla doğru cevaba ulaşmaya çalışırlar ve sonuç çoğunlukla hüsran olur O nedenle mutlaka kalem kullanarak soruları çözmek gerekir Çözümün bu şekilde yapılması sınav sonunda öğrencilere cevaplarını denetim etme imkanı da sağlayacaktır
HER SORUYU YANITLAMAYA ÇALIŞIN
Bir Takım öğrenciler, bir soruyu bile hatalı cevaplandırdığında tüm sorularını hatalı yapacakmış hissine kapılıyorlar Konuyu çok iyi bilen öğrenciler bile öteki sorulara konsantre olmakta zorluk çekerler Çoğunlukla bu şart, sınava fazla çalışmış öğrencilerin “kazanmazsam ne yaparım sorusunu akıllarından bir türlü çıkaramamalarından kaynaklanır böylece öğrencilere “soru çözmeye başlarken bütün sorunlarınızı unutun sadece soruya odaklanın tavsiyesinde bulunuruz *