Otistik Çocuklarda Ekolalik Söylev, Eğitim Konusunda Araştırmalar Bu yazı bir soruya verilmesi planlanan cevaptır Ama yanıt kısmına bu kadar uzun kâğıda dökmek muhtemel olmayınca, affınıza sığınarak, yazıyı makale olarak yayınlamayı yerinde buldum Ekolalik hitabe sıradan dil gelişimi içerisinde yaşanan bir süreçtir Bütün çocuklarda dil gelişimi yaşanırken bir dönem ekolalik hitabe görülür İki yaş civarında gözlenen bu dil gelişim aşamasını net bir şekilde görmek için çocuklara iki seçenekli sorular sorduğumuz zaman çocuklar genellikle son seçeneği her yerde ederek cevap verirler Çoğu zaman bu koşul anlaşılmadan dil gelişimi bir üstteki aşamaya geçer Mesela anneni mi babanı mı seviyorsun sorusuna babamı biçiminde cevap veren çocuğa, babanı mı çok seviyorsun taşı mı şeklinde yeni bir soru sorarsanız yanıt taşı olabilmektedir Otistik çocukların dil gelişiminde ekolalik tavır umma istasyonlarından biridir Otistik çocukların bir kısmı dil gelişiminde ekolalik konuşma aşamasına takılıp kalabilir Bu dönemde özel çalışma teknikleri kullanmakta üstünlük vardır Refleksoloji tedavisini aynı isimle olmasa da masaj tekniklerinden el ve ayaklara uygulanan masajlar olarak daha evvelden de duymuşluğum vardı Bu tekniklerin ne derece etkili oldukları konusunda güvenilmez söylentilerin olduğunu biliyoruz Alternatif çare çabalarını en ince ayrıntısına kadar geri çevirmek pek mümkün yok ama özel eğitime alternatif reddetmek gerektiği de benzer bir gerçek Öğrencinize masaj etkinliği önerebilirsiniz lakin daha önce özel eğitim içerisinde otistik çocuklarla yapılan dil ve söylev çalışmalarını yapmanızı öneririm Otistik çocuklarda ekolalik konuşma aşamasında yapılması gereken dil ve konuşma çalışmaları: Öğrencimizle seans sırasında cevabı net olarak tanıdık soruların sorulması ile başlamamız gerekmekte Merhaba, Nasılsın?, Adın ne?, Babanın adı ne? *Bu sorulara cevabı içinde olan sorularla yardım verilmeli Bu balık mı?Bu elma mı? *Cevabı evet hayır olan sorularla çalışma desteklenmeli Su istermisin, Şeker istermisinBalon istermisinBahçeye çıkalım mı *Çalışmalarımızda tekerleme ve minik çocuk şarkılarına da mutlaka yer vermeliyiz Dön dön kelebek, hacı baba gelecekAli babanın bir çiftliği var, çiftliğinde inekleri varMini ufak bir kuş donmuştu, pencereme konmuştuBu şarkılar söylenirken zaman zaman durup çocuğumuzun devam etmesi beklenecek, eğer devam etmiyorsa şarkı eğitmen göre tamamlanacak Bu çalışmalar rutn olarak her seansta tekrarlanacak *Bunların yanından cevaplı tekerlemelerden büyük yarar sağladığımız da öbür bir hakiki örneğin; Komşu komşu hu hu, oğlun geldi mi? Geldi Ne getirdi? İnci boncuk Kime kime? Sana bana Başka kime? Karakediye Karakedi nerde? Ağaca çıktı Ağaç nerde? Balta kesti Balta nerde? Suya düştü Su nerde? İnek içti İnek nerde? Dağa kaçtı Dağ nerde? Yandı bitti kül oldu Bu çalışma ile çoğu öğrencimizin ekolalik söylev sıkıntısına çözüm getirmeyi başardık Şurası unutulmamalıdır ki bilhassa otistik çocuklarda içten alıştırma yöntemi tek değildir Her otistik kendine has özellikler gösterir, böylece yapılacak egzersiz çocuğumuzun yapısına, gelişim aşamasına, çalışmacının bireysel yeteneklerine, çalışılan alanın özelliklerine ve burada sayamayacağımız değin fazla değişkene bağlıdır böylece uygulanması planlanan çalışma yöntemi özel olmalıdır Yapılacak çalışmada sabırlı olmak binlerce, onbinlerce, gerekirse milyonlarca kere tekrarlamak baştan sınamak gerekebilir Bu engebeli tahammül gerektiren çalışmalarınızda başarılar diliyorum Sevgiyle kalın Amir AKDAĞ