otistik cocukları eğitirken nelere dikkat etmeliyiz?
Cevap: Otistik cocukların eğitimi
Otizmin tedavisi konusunda yapılan bircok calışma sonucuna gore,en iyi tedavinin eğitim olduğu anlaşılmıştırBu nedenle otistik cocukların eğitimine olabildiğince erken yaşta başlamak cok onemlidirEğitimde oncelikle oğrenmeye hazırlık(goz kontağı,oturma,dikkat suresi),iletişim ve oz bakım becerileri olacak şekilde kolaydan zora doğru bir sıra izlenmelidir
Beceri oğretiminde sure;becerinin her bir basamağında,otistik birey beceriyi kendi kendine yardımsız yapabilene kadar devam edilir
Beceri oğretiminde ortam;oğreteceğimiz beceriye uygun olmalıdır(Ornimagesotistikcocuklarinegitimi5b01cf1f4e315pngiş fırcalama becerisi oğretilirken,bunu her zaman dişini fırcaladığı banyo ortamında gercekleştirmek daha uygun olacaktır)Ayrıca beceri oğretimi yapılacak ortamın, cocuğun dikkatini dağıtacak materyal ve oyuncaklardan arındırılmış olması gerekmektedir
Beceri oğretiminde tutarlılık;cocuğun yakın cevresindeki diğer kişilerin de planlanan beceri oğretiminden haberdar edilmesi ve onların da eğitimci gibi davranması sağlanmalıdır
Beceri oğretiminde oncelik;oğretimi yapılacak becerinin gunluk yaşamdaki yeri ve onemi,o becerinin oncelikli olarak secilmesinde belirleyici bir olcut olmalıdır(Orn:Ozbakım becerileri:tuvalet,yemek yeme,vb) gunluk yaşamda daha sık karşılaşılmasından ve kazanılmadığında buyuk problemlere yol acabileceğinden dolayı oncelikli olmalıdır
Beceri oğretiminde uygunluk;oğretilecek beceriler cocuğun yaşına ve performansına uygun olmalıdırOrn;3 yaşında olan ve el becerisi yeterince gelişmemiş olan cocuğunuza ayakkabısının bağcığını kendi başına bağlamasına yonelik eğitim vermek uygun değildir
Beceri oğretimin de onkoşullar;oğretimi yapılacak beceriler birbirinin onkoşul becerisi olabilmektedirOrn:tuvalet becerisini kazandırmadan once,onkoşul beceri olarak uygun oturma becerisinin kazandırılması gerekmektedir
Beceri oğretiminde odullendirme;bir becerinin yeni oğretilmeye başlandığı zamanlarda cocuğu beceriyi her tamamlayışında odullendirmek gerekirBeceriyi tam olarak yapmaya başladığında oduller seyrekleştirilirAncak sozel ovguler surekli kullanılmaya devam edilir
Eğitim programları yapılandırılmış ortam olarak adlandırdığımız,bir yetişkin ve bir cocuğun birlikte olduğu,ceşitli oğretim tekniklerinin kullanıldığı,uyarıcısız ortamda uygulanır Cocuğun yapılandırılmış ortamda kazandığı becerileri,başka ortamlarda da kullanabilmesi icin uygulanan genelleştirme programları da eğitimde temel taşlardır Cocuklarımıza olabildiğince erken yaşta teşhis konması,eğitime erken başlanması,cocuklarımız hazır oldukları zaman normal eğitim kurumlarına devam edebilmeleri temel amacımız olmalıdır
Cevap: Otistik cocukların eğitimi
Otizmin tedavisi konusunda yapılan bircok calışma sonucuna gore,en iyi tedavinin eğitim olduğu anlaşılmıştırBu nedenle otistik cocukların eğitimine olabildiğince erken yaşta başlamak cok onemlidirEğitimde oncelikle oğrenmeye hazırlık(goz kontağı,oturma,dikkat suresi),iletişim ve oz bakım becerileri olacak şekilde kolaydan zora doğru bir sıra izlenmelidir
Beceri oğretiminde sure;becerinin her bir basamağında,otistik birey beceriyi kendi kendine yardımsız yapabilene kadar devam edilir
Beceri oğretiminde ortam;oğreteceğimiz beceriye uygun olmalıdır(Ornimagesotistikcocuklarinegitimi5b01cf1f4e315pngiş fırcalama becerisi oğretilirken,bunu her zaman dişini fırcaladığı banyo ortamında gercekleştirmek daha uygun olacaktır)Ayrıca beceri oğretimi yapılacak ortamın, cocuğun dikkatini dağıtacak materyal ve oyuncaklardan arındırılmış olması gerekmektedir
Beceri oğretiminde tutarlılık;cocuğun yakın cevresindeki diğer kişilerin de planlanan beceri oğretiminden haberdar edilmesi ve onların da eğitimci gibi davranması sağlanmalıdır
Beceri oğretiminde oncelik;oğretimi yapılacak becerinin gunluk yaşamdaki yeri ve onemi,o becerinin oncelikli olarak secilmesinde belirleyici bir olcut olmalıdır(Orn:Ozbakım becerileri:tuvalet,yemek yeme,vb) gunluk yaşamda daha sık karşılaşılmasından ve kazanılmadığında buyuk problemlere yol acabileceğinden dolayı oncelikli olmalıdır
Beceri oğretiminde uygunluk;oğretilecek beceriler cocuğun yaşına ve performansına uygun olmalıdırOrn;3 yaşında olan ve el becerisi yeterince gelişmemiş olan cocuğunuza ayakkabısının bağcığını kendi başına bağlamasına yonelik eğitim vermek uygun değildir
Beceri oğretimin de onkoşullar;oğretimi yapılacak beceriler birbirinin onkoşul becerisi olabilmektedirOrn:tuvalet becerisini kazandırmadan once,onkoşul beceri olarak uygun oturma becerisinin kazandırılması gerekmektedir
Beceri oğretiminde odullendirme;bir becerinin yeni oğretilmeye başlandığı zamanlarda cocuğu beceriyi her tamamlayışında odullendirmek gerekirBeceriyi tam olarak yapmaya başladığında oduller seyrekleştirilirAncak sozel ovguler surekli kullanılmaya devam edilir
Eğitim programları yapılandırılmış ortam olarak adlandırdığımız,bir yetişkin ve bir cocuğun birlikte olduğu,ceşitli oğretim tekniklerinin kullanıldığı,uyarıcısız ortamda uygulanır Cocuğun yapılandırılmış ortamda kazandığı becerileri,başka ortamlarda da kullanabilmesi icin uygulanan genelleştirme programları da eğitimde temel taşlardır Cocuklarımıza olabildiğince erken yaşta teşhis konması,eğitime erken başlanması,cocuklarımız hazır oldukları zaman normal eğitim kurumlarına devam edebilmeleri temel amacımız olmalıdır