Türkiye'deki toplu ulaşım araçlarında birçok vakit balık istifi şeklinde seyahat etmek zorunda kalıyoruz. Ağır saatlerde ise bu halde seyahat edebilmek bile lüks zira araçlara binebilmek dahi mümkün olmuyor.
İşte bu nedenle, bu obje aslında fonksiyonunu her vakit yerine getiremiyor. Oysa tekerlekli sandalyedeki bireyler için önünün boş bırakılması gerekiyor fakat ne mümkün!
Bu obje, tekerlekli sandalyenin sabit kalabilmesi için tasarlanmıştır.
Üzerinde bir emniyet kemeri de bulunur.
Sandalyenin art kısmından geçirilerek engelli bireyin daha inançlı seyahat yapması sağlanır.
Bu nedenle, otobüse tekerlekli sandalyeli biri bindiğinde bu kısmın önünü işgal etmemek gerekiyor.
Belediye otobüslerinde engelli bireyler için farklı özellikler de bulunuyor. Bunlardan biri de aşağı eğilebilen otobüsler:
Basamak çıkmakta zorlanan bireyler için ya da bebek otomobillerini daha kolay çıkarabilmek için tasarlanan bu otobüsler 1970'lerden beri kullanılıyor.
Otobüslerin kapısından açılan platformlar ise tekerlekli sandalye ve bebek otomobillerinin rahatça içeriye girmesini sağlıyor.
Çoğu vakit en fazla iki tekerlekli sandalyeye yahut bebek otomobiline müsaade veriliyor.
Bu imkanlar dışında "Duracak düğmelerinde" görme engellilerin kullandığı Braille alfabesi de bulunuyor.
Sadece engelli bireyler için olan otobüsler de belirli saatlerde hizmet veriyor.
Her ne kadar sağlıklı bireyler tarafından sık sık işgal edilse de asansörler de engelliler, yaşlılar, gebeler, bebekli bireyler için büyük değer taşıyor.
Engelliler için ayrılan kısımlar aslında kusursuz değil.
Artık akülü sandalyeler de sıkça kullanılıyor lakin otobüslerdeki engelli alanında birçok vakit şarj takviyesi bulunmayabiliyor.
Otobüsler yahut öbür toplu ulaşım araçlarında engellilere kolaylık sağlayan özellikler bulunuyor ancak duraklar için bunu söylemek mümkün değil.
Bazı duraklarda sonların belirli olması için yerde sarı kabartmalardan bulunmuyor. Duraklarda tekerlekli sandalyede olan bireylerin sığınabileceği bir alan olmadığı için yağmurda ıslanabiliyorlar. Ayrıyeten duraklar ve otobüsün rampa yeri ortasında sık sık uyumsuzluk olduğu için engelliler güç durumda kalabiliyor.
Görme engelliler için otobüslerde sesli komutların da bulunması gerekiyor. Metro, tramvay üzere araçlarda bulunuyor lakin otobüslerin birçoklarında ne yazık ki bulunmuyor.
Görme engelli birey Yakup Gençtürk, bize bu mevzuda yardımcı oldu. Katkılarından ötürü kendisine çok teşekkür ediyoruz.