bilgisayarci
FD Üye
Bugünkü durumdan bir an evvel çıkmayı dilediklerini tabir eden Yenigün “Hevesimiz, 1 milyonluk pazar düzeyine çıkmak. Bu yıl prestijiyle muhtemelen 400-480 bin civarına gelecek” diye konuştu.
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) tarafından düzenlenen ‘OSD Buluşmaları’nın ikincisi gerçekleşti. Bu yıl yapılan buluşmada konuşma yapan OSD Lideri Haydar Yenigün, 2019 yılında otomotiv bölümünde birçok birincinin yaşandığını ve problemli bir sürecin geride kalmak üzere olduğunu bildirdi.
Geçen yılın başı prestijiyle hafif hafif sinyaller veren otomotiv sanayisine yönelik hükümet tarafından kimi tedbirler alındığını anımsatan Yenigün “Haziran ayında hurda teşviki devreye girdi, alınan her tedbir bir ölçü otomotiv ekonomisindeki berbat gidişi yavaşlattı temelinde.
Daha sonra devreye giren birçok tedbir ağustos ayında yaşadığımız dertli sürecin yansımalarını bir ölçü ortadan kaldırmaya yönelikti. Bilhassa ÖTV ve KDV dayanakları bu yılın ortasına kadar sürdü” diye konuştu.
Bu tedbirlerin süreksiz olduğunu belirten Yenigün “Bu tıp kısa müddetli ayrıcalık ve teşvik yaratma konusu temelinde bence yahut bizce dalı ayakta tutmaya yahut onun gelişmesini sağlamaya yönelik tedbirler değil. Bunun bir ekosistem olarak tanım edilmesi gerekiyor. Türkiye’deki bu otomotiv iktisadını, bu kadar başarılı bir ekonomiyi gelecek periyotlarda tekrar lokomotif sanayi olacak formda formata sokmasını sağlıyor olmamız lazım” tabirlerini kullandı. Yenigün, Türkiye otomotiv sanayisinin tekrar geçmişteki 1 milyonlar düzeyine çıkmasını umduklarını tabir ederek, şunları söyledi: “Hevesimiz, bizim bugünkü durumdan bir an evvel 2015-2017 yıllarındaki 1 milyonluk pazar düzeyine çıkmak. Ve akabinde da bu rakamı 1.5 milyona ve uzun vadede de 2 milyona çıkaracak planları oluşturmamız.”
Yenigün “Neler oldu diye geçmişe bakarsak otomotiv sanayisi 1 milyondan evvel 670 bine geldi, sonra bu yıl prestijiyle muhtemelen 400-480 bin civarına gelecek. 2020’de de bir ölçü toparlanma bekliyoruz, yüzde 15-20 üzere. 600 binler civarında bir ön görü var. Fakat her vakit bizi dengeleyen ihracatta bir ölçü durağanlaşma var. Üretimin bu yıl içinde yüzde 7, ihracatın yüzde 6 daraldığını görüyoruz. Bunlar bizim için âlâ sayılar değil” dedi.
ELEKTRİKLİ ARAÇLARA TALEP VAR LAKİN KIYMETLİ
Avrupa Araba Üreticileri Birliği (ACEA) Yöneticisi Eric-Mark Huitema “Türkiye’de yollarda olan hibrit dahil 5 binden fazla elektrikli araç var. Türkiye’deki toplam otomobillerin binde birinden az. Çok sayıda dizel, akaryakıt hatta LPG’li araç var. Tahminen bu yüzden Türkiye’de elektrikli araç kullanımı biraz daha yavaş başlayacak. En büyük zorluk elektrikli araçların fiyatı. Elektrikli araç ölçüsünün artırılması tarafında talep var ancak fiyatın makul olmaması hala kıymetli bir mahzur. Bu otomatik düzelecek bir şey değil, dal olarak bu mevzunun üzerinde çalışılması lazım. AB’de bu direkt kişi başına düşen GSYH ile ilgili ancak tıpkı vakitte da teşvikler ve vergilendirmeyle ilgili” dedi.
OTOMOTİVDE DÖNÜŞÜM PERSONELLERE MAL OLACAK
Otomotiv kesimindeki dönüşümle birlikte istihdamda azalmalar görülebileceğine işaret eden Huitema, şunları kaydetti: “Bizim de Avrupa’da 300-330 bin kişinin işinden olacağı tarafında birtakım varsayımlarımız var. Fakat yapay zekâ ve yazılım geliştirme üzere alanlarda yeni istihdamlar da ortaya çıkacak. Yani 300 ila 330 bin kişinin işinden olacağını düşünürsek bunun net tesiri 250 bin kişi olacaktır. Pekala Avrupa ve Avrupalı devletler ne yapabilir? Bu geçiş sürecini yönetmek için marifet açığını kapatacak birtakım eğitimler vermek gerekiyor.”
PSA ABD PAZARINDA FİAT İLE GÜÇLENECEK
İtalyan Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ile Peugeot ve Citroen markalarının bağlı bulunduğu Fransız PSA Kümesi, birleşerek dünyanın dördüncü büyük araç üreticisi olmak için anlaştıklarını duyurdu. Global ölçekte her iki şirketin yüzde 50 hisseye sahip olacağı, yeni bir kümenin kurulması için mutabakata varıldığı bildirildi. Açıklamada, teknolojilerinin ve satın alma süreçlerinin birleştirilmesiyle yıllık 3,7 milyar euroluk tasarruf yapılacağı, birleşmenin net nakit akışına birinci yıldan müspet tesir yapması beklendiği söz edildi.
Birleşmeyle ortaya çıkacak yeni şirkete isim şimdi verilmezken, birleşmeyle 8.7 milyon araç üretimi ve yıllık yaklaşık 170 milyar dolarlık ciro ile dünyanın dördüncü büyük araba üreticisinin oluşacağına vurgu yapıldı.
Uzmanlara nazaran, Avrupa’daki ekonomik sakinlikten etkilenen PSA, Fiat Chrysler iştirakiyle Chrysler, Jeep, Dodge ve Ram markaları sayesinde Amerikan pazarında daha tesirli olabilecek. AB’de faaliyet gösteren şirketlerin bulundukları bölümlerde rekabete alışılmamış bir durum olup olmadığını inceleme yetkisine sahip olan AB Kurulu kelam konusu birleşmeyi onaylaması gerekiyor. Yeni şirketin liderliğini PSA CEO’su Carlos Tavares üstlenecek.