Ozdeşlik İlkesi Hakkında Bilgi
Aristoteles'in bicimsel mantığının uc temel ilkesinden birisidir (ozdeşlik, celişmezlik, ucuncu durumun olanaksızlığı)
Ozdeşlik ceşitli deyimlerle dile getirlir: 1Bir şey neyse odur, 2Her şey kendisinin ozdeşidir, 3Doğru olan her zaman doğrudur,4 Bir onerme aynı zamanda hem doğru hem de yanlış olamaz (ya doğrudur ya da yanlıştır), 5A, A'dır
Bu mantık ilkesini Aristoteles, celişmezlik ilkesiyle birlikte Organon adlı yapıtında şoyle dile getirmiştir: Aynı şey, aynı olguda, aynı zamanda ve aynı bakımdan hem var hem de yok olamaz Bu durumda ya olumlayan ya da yadsıyan doğruyu soyler Leibniz, Aristoteles'in bu karışık formulunu geliştirerek 'ayırt edilmeyenlerin ozdeşliği ilkesi'yle acıklığa kavuşturmuş ve bicimsel mantığın temel ilkelerinden biri olarak ileri surmuştur Bu ilkeden soyut ve bicimsel mantık alanında yararlanılmaktadır Ne var ki metafizikciler soyut mantık alanına ozgu kılınması gereken bu ilkeyi nesnel gerceklik alanına da goturmuşler ve ondan nesne ve olguların değişmez oldukları gibi yanlış sonuclar cıkarmışlardır Burjuva felsefesi de bu metafizik yanlış sonuclardan olabildiğince yararlanmış ve orneğin kapitalist toplumun değişmez ve donuşmez olduğunu ileri surmuştur Oysa kapitalist toplum bir sure once nasıl feodal bir toplum ve ondan once de nasıl koleci bir toplum idiyse bir sure sonra da toplumcu topluma (sosyalizme) donuşecektir Nesnel gerceklik alanında temel olan devim ve değişmedir, hic bir nesne ve olguister doğasal ister toplumsal olsunkendi kedisiyle ozdeş kalamaz Engels Doğanın Diyalektiği adlı yapıtında şoyle der:Gercekte inorganik doğada bile boylesine bir ozdeşlik yoktur Her cisim, onu surekli olarak değiştiren, ozdeşliğini yeni bicimlere donuşturen mekanik, fiziksel, kimyasal etkilerle karşı karşıyadır Somut ozdeşliğin değişimi de icerdiği doğabilim tarafından butun ayrıntılarına kadar tanıtlanmıştır Soyut ozdeşlik, butun metafizik kategoriler gibi, kucuk olculer ya da kısa zaman donemlerinin soz konusu olduğu gunluk uygulamalarda gecerlidir…ozdeşlik ve farklılık, birbirlerine donuşen iki temel karşıtlıktır
Aristoteles'in bicimsel mantığının uc temel ilkesinden birisidir (ozdeşlik, celişmezlik, ucuncu durumun olanaksızlığı)
Ozdeşlik ceşitli deyimlerle dile getirlir: 1Bir şey neyse odur, 2Her şey kendisinin ozdeşidir, 3Doğru olan her zaman doğrudur,4 Bir onerme aynı zamanda hem doğru hem de yanlış olamaz (ya doğrudur ya da yanlıştır), 5A, A'dır
Bu mantık ilkesini Aristoteles, celişmezlik ilkesiyle birlikte Organon adlı yapıtında şoyle dile getirmiştir: Aynı şey, aynı olguda, aynı zamanda ve aynı bakımdan hem var hem de yok olamaz Bu durumda ya olumlayan ya da yadsıyan doğruyu soyler Leibniz, Aristoteles'in bu karışık formulunu geliştirerek 'ayırt edilmeyenlerin ozdeşliği ilkesi'yle acıklığa kavuşturmuş ve bicimsel mantığın temel ilkelerinden biri olarak ileri surmuştur Bu ilkeden soyut ve bicimsel mantık alanında yararlanılmaktadır Ne var ki metafizikciler soyut mantık alanına ozgu kılınması gereken bu ilkeyi nesnel gerceklik alanına da goturmuşler ve ondan nesne ve olguların değişmez oldukları gibi yanlış sonuclar cıkarmışlardır Burjuva felsefesi de bu metafizik yanlış sonuclardan olabildiğince yararlanmış ve orneğin kapitalist toplumun değişmez ve donuşmez olduğunu ileri surmuştur Oysa kapitalist toplum bir sure once nasıl feodal bir toplum ve ondan once de nasıl koleci bir toplum idiyse bir sure sonra da toplumcu topluma (sosyalizme) donuşecektir Nesnel gerceklik alanında temel olan devim ve değişmedir, hic bir nesne ve olguister doğasal ister toplumsal olsunkendi kedisiyle ozdeş kalamaz Engels Doğanın Diyalektiği adlı yapıtında şoyle der:Gercekte inorganik doğada bile boylesine bir ozdeşlik yoktur Her cisim, onu surekli olarak değiştiren, ozdeşliğini yeni bicimlere donuşturen mekanik, fiziksel, kimyasal etkilerle karşı karşıyadır Somut ozdeşliğin değişimi de icerdiği doğabilim tarafından butun ayrıntılarına kadar tanıtlanmıştır Soyut ozdeşlik, butun metafizik kategoriler gibi, kucuk olculer ya da kısa zaman donemlerinin soz konusu olduğu gunluk uygulamalarda gecerlidir…ozdeşlik ve farklılık, birbirlerine donuşen iki temel karşıtlıktır