Tahminen de hiçbir bölüm müşteri taleplerinden perakende dalı kadar etkilenmiyor. Bugünün müşterileri anında, kolay ve 7/24 alışveriş deneyimleri istiyor. Bu deneyimin şifreleri ise perakendeyi dijitalleştirmekten geçiyor. Tüketicilerin artan taleplerini karşılamak ve çevrimiçi mağazaların güçlü yarışma presine karşı koymak için perakendecilerin mağazalarını dijital tahlillerle donatmaları gerekiyor. Bağlı teknolojiler akıllı perakende satışın temelini oluşturuyor.
Perakendenin geleceğini akıllı teknolojiler belirleyecek
Memleketimizde; 2018 sonu itibariyle 1 trilyon TL’lik bir büyüklüğe ulaştığı kestirim edilen perakende kolu klâsik mağazacılıkta olduğu üzere dijital platformlarda da büyümeye devam etti. İnternet üzerinden alışveriş yapanların orantısı bir evvelki yıla nazaran 4,4 puan artarak yüzde 29,3 orantısına yükseldi. Kesimin bu denli süratli büyümesini sağlayan en kıymetli etkenlerin başında elbet teknoloji geliyor. Dalın en büyük tehdidi de en fırsatı da teknoloji olarak görünüyor. Perakendecilerin offline mağazalarını en çok tehdit eden öge dijital dönüşümken, potansiyel müşteriyi mağazalara çekmenin yolu ise tekrar dijital dönüşümden ve dijital kanallardan geçiyor.
E-ticaretin, perakende bölümü karşında giderek güçlenmesi, koldaki dönüşümü de hızlandırıyor. Yerküre perakende kolunun büyüklüğü 25 trilyon dolara ulaşmış durumda. E-ticaretin küresel pazardaki büyüklüğünün ise 2021 yılı itibariyle her yıl yüzde 16 artarak 4,5 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Perakende dalı, geleceğini garanti altına almak için yapay zeka tasarrufunu artırmaya, daha uygun müşteri deneyimi için büyük datadan yararlanmaya ve eş vakitli reaksiyon beklentisini karşılamaya yöneliyor.
“Perakendede mobil pratikler ve büyük done belirleyici olmaya devam edecek”
Müşterilere haber sağlamanın ve onlarla en yeterli formda muhabere kurmanın perakende çalışanının vazifesi olduğunu söyleyen T-Systems Türkiye Umumî Yöneticisi Sinan Kılıçoğlu: Kişisiz, külliyen robotların ve sensörlerin hizmet verdiği perakende deneyimine çok uzak değiliz. Külliyen dijital mağazacılığın bir adım öncesindeyiz ve bu sürece hazırlık yapmak gelecekte de dalda var olabilmek için kaçınılmaz görünüyor. Açıkçası, günümüzde de çok kanallı gayretler bir müddettir var. Gelgelelim bunların hepsinin başarılı olduğunu söylemek çetin. Önümüzdeki devirde perakendede mobil tatbikler ve doneden hareketle üretilen tahlil ve kampanyalar belirleyici olmaya devam edecek. Teknolojiyi merkeze alarak müşteri beklentisine yanıt verebilen perakende firmaları dijital dönüşüm sürecinde ortaya çıkan yeni fırsatlardan da faydalanabilecek. Bilgisayarlar, telefonlar, kasalar, reklam ekranları ve elektronik fiyat etiketleri üzere ekipmanlarını bağlı hale getirmeyi başaran perakendeciler tam manasıyla entegre bir mağazacılık deneyiminin keyfini çıkaracak. T-Systems olarak, perakende müşterilerimize dijital dönüşüm süreçlerinde rehberlik ederek dijital çağın müşterisinin tüm beklentilerini karşılayacak tahliller sağlıyoruz. Tüm müşteri deneyimi teşebbüslerinin üçte ikisinin 2022’ye kadar BT kullanmaya başlayacağını düşünürsek, perakende bölümünde yaşanan dijital dönüşümün hızlanarak devam etmesi gerekiyor” dedi.