Programatik Reklamcılık Nedir ?
Programatik reklamcılık, tamamen veriye dayalı,anlık teklifler (RTB real time bidding) ve buna ek bazı yöntemlerle, yayıncı ve veren arasında satın almayı borsalar üzerinden sağlayan reklamcılık modeli diyebiliriz Programatik reklamcılığın temel özelliklerinden biri, bu satın almaların insan kararı olmaksızın, yazılımlar tarafından verilen kararlarla yapılmasıdır Programatik reklamcılık, genellikle RTB (real time bidding) ile karıştırılır ancak RTB, programatik reklamcılığın kullandığı satın alma biçimlerinden biridir Yazının ilerleyen bölümlerinde diğer satın alma biçimlerinden de bahsedeceğiz
Programatik reklamcılığın Faydaları
Maliyetleri Düşürür, Operasyonel Süreçleri Kısaltır ve Verimli Hale Getirir
Klasik medya satın alma süreçlerindeki gibi, insana dayalı bir süreç yoktur Tüm, DSP teklifleri içerisinde, yayıncı açısından en optimum teklif otomatik olarak ve çok kısa bir sürede yayınlanır
Tüm Kanallardan Gelen Veriler, Tek Yerde Toplanır
Birden fazla networkunden gelen veriler, ve hatta sadece data sağlayan (3parti data sağlayıcılar) data tek yerde toplanır Bu da size, tüm dataları birleştirerek işleme şansı sunar
Birden Fazla Platformla Çalışma İmkanı Sağlar
Birden fazla networku ile çalışarak yüksek rekabet ortamı ve dolayısı ile daha fazla gelir elde etme şansı verir
Reklam Görünürlüğüne (Header Bidding) Göre Satın Alma Opsiyonu
IAB’nin display reklamcılık standartlarına göre bir gösteriminin “görünür sayılması için görselin en az %50’sinin en az 1 saniye kullanıcının ekranında kalması gerekiyor Programatik altyapı reklamverene, aldığı gösterimlerin ne oranda gerçek kullanıcı tarafından görüldüğünü raporluyor Reklamlarının görüntülendiğinden emin olmak isteyen bir reklamveren, sadece gösterim değil görüntülenebilir gösterim de satın alabiliyor
Google Adnsense Adwords den ne farkı var ?
Aslında Google Adwords, RTB teknolojisini uzun zamandır kullanıyor Hatta bu teknolojiyi yaygınlaştıran ve en etkin kullanan network Ancak, gerek Google benzeri farklı networkle çalışmak istediğinizde, gerekse premium satış dediğimiz, yayıncının direk verenle anlaşma yaptığı modellerde, Google networkundan vazgeçmek zorunda kalınıyor Aynı durum Google networku ile çalışmaya karar verdiğinizde diğerleri için geçerli oluyordu Yani aynı anda birden fazla networkle çalışmak ve buradaki teklifleri yarıştırmak mümkün olmuyordu Programatik reklamcılıktan önce bu sebeple büyük yayıncılar, en iyi alanlarını sadece premium olarak satmayı tercih ederlerdi İşte tüm bu sorunlar, programatik reklamcılık ile çözülmüş oldu
Bir örnek verelim Bir yayıncısınız ve çokça hit alan bir web siteniz var En önemli alanınız için istediğiniz CPM (1000 gösterim) fiyatı 5 USD olsun Bu alanı satamadığınız zaman mecburen Google Adsense reklamlarını manuel olarak aktif ediyorsunuz ve onun kazancı sadece ortalama 3 USD olsun Programatik reklamcılık, işte bu işlemi bir çok farklı network için karşılaştıran ve yayıncı açısından en cazip kazancı otomatik olarak aktif eden bir sistem
Peki nasıl…
Peki nasıl sorusunu anlayabilmemiz için bazı terimleri bilmemiz gerekiyor Kısaca bunlara göz atalım :
adexchanges
RTB (Real Time Bidding) :
Anlık satın alma Bu yeni bir kavram değil, yukarıda bahsettiğimiz üzere Google’ın ve Google gibi networklerinin uzunca süredir kullandığı bir yöntem RTB, programatik reklamcılığın satın alma yöntemlerinden sadece birisi
Demand Side Platform (DSP) :
Talep yönlü platformlar Reklam verenlerin farklı networklerinden satın alma yapmasını sağlayan platformlardır
Supply Side Platform (SSP) :
Arz yönlü platformlar Yayıncıların birden fazla networkunden talep toplamasını sağlayan platformlardır
Ad Exchanges :
Reklam verenle, yayıncının buluştuğu, anlık satın almanın (RTB) gerçekleştiği platformlardır Belli başlı ad exchange platformlarına örnek olaraki Rubicon Project, AppNexus, One by AOL, LiveRail, ClearPier, DoubleClick Ad Exchange, Google Adwords, Microsoft Media Network, Pubmatic, Nexage’i verebiliriz
Data Management Platform (DMP) :
Birden fazla farklı platformda (Arama motoru, mobil, display, TV vb) yayınlanacak reklamların eşleştirilebildiği platformlardır DMP’de oluşturacağınız kod ile birden fazla kanaldan gelen tıklama veya satışı birlikte ölçebilirsiniz
programaticecosystem
Bu bilgiler ışığında, aşağıda programatik reklamcılığın satın alam döngüsünü görebilirsiniz :
Programatik Satın Alma Biçimleri
Yazımızın başında, programatik reklamcılığın, RTB’den farklı olarak bazı premium satın alma seçeneklerini de barındırdığını söylemiştik Şimdi bu satın alma biçimlerini, tercih sırasına göre aşağıda inceleyelim
programmatictransactiontypes
Automated Guaranteed : Yukarıda “other terms altında bu satın alma biçimine ait kullanılan farklı terimleri de görebilirsiniz Bu geçmişten bildiğimiz, yayıncının verene sabit bir fiyata garantili olarak rezerve ettiği envanter satışıdır Her zaman 1 önceliktedir Örneğin, yayıncının verene CPM 2 USD den 100 CPM lik envanter satması
Unreseved Fixed Rate : Automated Guaranteed’den farklı olarak satışın garantili olmadığı ancak sabit fiyatlı modeldir Programatik reklamcılığa göre 2 önceliktedir
İnvitationOnly Auction : Adında da anlaşılacağı üzere, sadece belirli bir grup veren arasında gerçekleşen açık arttırma modelidir Programatik reklamcılığa göre 3 önceliktedir
Open Auction : Ad Exchange’ler aracılığı ile tüm verenlerin katılabildiği açık arttırma modelidir
Programatik Reklamcılık Ekosistemi
programaticecosystem2
Programatik reklamcılık, tamamen veriye dayalı,anlık teklifler (RTB real time bidding) ve buna ek bazı yöntemlerle, yayıncı ve veren arasında satın almayı borsalar üzerinden sağlayan reklamcılık modeli diyebiliriz Programatik reklamcılığın temel özelliklerinden biri, bu satın almaların insan kararı olmaksızın, yazılımlar tarafından verilen kararlarla yapılmasıdır Programatik reklamcılık, genellikle RTB (real time bidding) ile karıştırılır ancak RTB, programatik reklamcılığın kullandığı satın alma biçimlerinden biridir Yazının ilerleyen bölümlerinde diğer satın alma biçimlerinden de bahsedeceğiz
Programatik reklamcılığın Faydaları
Maliyetleri Düşürür, Operasyonel Süreçleri Kısaltır ve Verimli Hale Getirir
Klasik medya satın alma süreçlerindeki gibi, insana dayalı bir süreç yoktur Tüm, DSP teklifleri içerisinde, yayıncı açısından en optimum teklif otomatik olarak ve çok kısa bir sürede yayınlanır
Tüm Kanallardan Gelen Veriler, Tek Yerde Toplanır
Birden fazla networkunden gelen veriler, ve hatta sadece data sağlayan (3parti data sağlayıcılar) data tek yerde toplanır Bu da size, tüm dataları birleştirerek işleme şansı sunar
Birden Fazla Platformla Çalışma İmkanı Sağlar
Birden fazla networku ile çalışarak yüksek rekabet ortamı ve dolayısı ile daha fazla gelir elde etme şansı verir
Reklam Görünürlüğüne (Header Bidding) Göre Satın Alma Opsiyonu
IAB’nin display reklamcılık standartlarına göre bir gösteriminin “görünür sayılması için görselin en az %50’sinin en az 1 saniye kullanıcının ekranında kalması gerekiyor Programatik altyapı reklamverene, aldığı gösterimlerin ne oranda gerçek kullanıcı tarafından görüldüğünü raporluyor Reklamlarının görüntülendiğinden emin olmak isteyen bir reklamveren, sadece gösterim değil görüntülenebilir gösterim de satın alabiliyor
Google Adnsense Adwords den ne farkı var ?
Aslında Google Adwords, RTB teknolojisini uzun zamandır kullanıyor Hatta bu teknolojiyi yaygınlaştıran ve en etkin kullanan network Ancak, gerek Google benzeri farklı networkle çalışmak istediğinizde, gerekse premium satış dediğimiz, yayıncının direk verenle anlaşma yaptığı modellerde, Google networkundan vazgeçmek zorunda kalınıyor Aynı durum Google networku ile çalışmaya karar verdiğinizde diğerleri için geçerli oluyordu Yani aynı anda birden fazla networkle çalışmak ve buradaki teklifleri yarıştırmak mümkün olmuyordu Programatik reklamcılıktan önce bu sebeple büyük yayıncılar, en iyi alanlarını sadece premium olarak satmayı tercih ederlerdi İşte tüm bu sorunlar, programatik reklamcılık ile çözülmüş oldu
Bir örnek verelim Bir yayıncısınız ve çokça hit alan bir web siteniz var En önemli alanınız için istediğiniz CPM (1000 gösterim) fiyatı 5 USD olsun Bu alanı satamadığınız zaman mecburen Google Adsense reklamlarını manuel olarak aktif ediyorsunuz ve onun kazancı sadece ortalama 3 USD olsun Programatik reklamcılık, işte bu işlemi bir çok farklı network için karşılaştıran ve yayıncı açısından en cazip kazancı otomatik olarak aktif eden bir sistem
Peki nasıl…
Peki nasıl sorusunu anlayabilmemiz için bazı terimleri bilmemiz gerekiyor Kısaca bunlara göz atalım :
adexchanges
RTB (Real Time Bidding) :
Anlık satın alma Bu yeni bir kavram değil, yukarıda bahsettiğimiz üzere Google’ın ve Google gibi networklerinin uzunca süredir kullandığı bir yöntem RTB, programatik reklamcılığın satın alma yöntemlerinden sadece birisi
Demand Side Platform (DSP) :
Talep yönlü platformlar Reklam verenlerin farklı networklerinden satın alma yapmasını sağlayan platformlardır
Supply Side Platform (SSP) :
Arz yönlü platformlar Yayıncıların birden fazla networkunden talep toplamasını sağlayan platformlardır
Ad Exchanges :
Reklam verenle, yayıncının buluştuğu, anlık satın almanın (RTB) gerçekleştiği platformlardır Belli başlı ad exchange platformlarına örnek olaraki Rubicon Project, AppNexus, One by AOL, LiveRail, ClearPier, DoubleClick Ad Exchange, Google Adwords, Microsoft Media Network, Pubmatic, Nexage’i verebiliriz
Data Management Platform (DMP) :
Birden fazla farklı platformda (Arama motoru, mobil, display, TV vb) yayınlanacak reklamların eşleştirilebildiği platformlardır DMP’de oluşturacağınız kod ile birden fazla kanaldan gelen tıklama veya satışı birlikte ölçebilirsiniz
programaticecosystem
Bu bilgiler ışığında, aşağıda programatik reklamcılığın satın alam döngüsünü görebilirsiniz :
Programatik Satın Alma Biçimleri
Yazımızın başında, programatik reklamcılığın, RTB’den farklı olarak bazı premium satın alma seçeneklerini de barındırdığını söylemiştik Şimdi bu satın alma biçimlerini, tercih sırasına göre aşağıda inceleyelim
programmatictransactiontypes
Automated Guaranteed : Yukarıda “other terms altında bu satın alma biçimine ait kullanılan farklı terimleri de görebilirsiniz Bu geçmişten bildiğimiz, yayıncının verene sabit bir fiyata garantili olarak rezerve ettiği envanter satışıdır Her zaman 1 önceliktedir Örneğin, yayıncının verene CPM 2 USD den 100 CPM lik envanter satması
Unreseved Fixed Rate : Automated Guaranteed’den farklı olarak satışın garantili olmadığı ancak sabit fiyatlı modeldir Programatik reklamcılığa göre 2 önceliktedir
İnvitationOnly Auction : Adında da anlaşılacağı üzere, sadece belirli bir grup veren arasında gerçekleşen açık arttırma modelidir Programatik reklamcılığa göre 3 önceliktedir
Open Auction : Ad Exchange’ler aracılığı ile tüm verenlerin katılabildiği açık arttırma modelidir
Programatik Reklamcılık Ekosistemi
programaticecosystem2