iltasyazilim
FD Üye
Rabbim Eyyüb as sabrı istiyorum
83 Eyyüb'e gelince hani O Bir derde yakalandım, sen ise merhametlilerin en merhametlisisin diye Rabb'ine seslenmişti
84 Biz de duasını kabul ederek pençesine düştüğü derdi giderdik Ayrıca karşılıksız rahmetimizin bir eseri olarak ve bize kulluk edenlerin her zaman anacakları bir örnek olsun diye eski ailesini kendisine bir kat fazlası ile yeniden bağışladık
Hz Eyyüb'ün hikâyesi, sıkıntıyla imtihana ilişkin hikâyelerin en etkileyici olanı, en korkunç olanıdır Kur'an ayetleri ayrıntıya girmeden genel çizgileri ile işaret ediyor Burada da Hz Eyyüb'ün duasını ve yüce Allah'ın duaya verdiği karşılığı sunuyor Çünkü bu sureye egemen olan hava, yüce Allah'ın peygamberlerine yönelik rahmetinin, imtihan anında onları koruyuşunun yansıtıldığı havadır Bu imtihanın, Hz İbrahim, Lût ve Nuh peygamberlerin selâm üzerlerine olsun kıssalarında değinildiği gibi, milletlerinin onları yalanlaması veya Hz Davud ve Süleyman'ın selâm üzerlerine olsun kıssalarında değinildiği gibi bol nimetin verilmesi ya da Hz Eyyüb'ün selâm üzerine olsun durumunda olduğu gibi sıkıntı şeklinde olması farketmez
Hz Eyyüb selâm üzerine olsun burada dua ediyor ama, içinde bulunduğu durumu abartmıyor:
Bir derde yakalandım
Rabbini de sıfatı ile nitelendiriyor
Sen ise merhametlilerin en merhametlisisin, diye Rabb'ine seslenmişti
Yüce Allah'ın verdiği musibete sabrettiği için durumunu değiştirmesini istemiyor Ona karşı takındığı edep ve haya tavrından dolayı bir şey önermiyor Bu, musibetten dolayı içi sıkılmayan, asırlardır bir örnek olarak dilden dile dolaşan bir dertten duyduğu ızdırabı dışa vurmayan, sabırlı bir kulun örneğidir
Hattâ Rabb'inden, başındaki musibeti kaldırmasını istemeye utanıyor Onun kendi durumunu bildiğine güvenerek, bu yüzden istekte bulunmaya gerek olmadığını düşünerek işi O'na bırakıyor
Hz Eyyüb'ün Rabb'ine bu bağlılık duygusu ve bu edep tavrı içinde yöneldiği anda hemen karşılık veriliyor, o anda Allah ona rahmetini gönderiyor, imtihan sona eriyor
Biz de duasını kabul ederek pençesine düştüğü derdi giderdik Ayrıca karşılıksız rahmetimizin bir eseri olarak ve bize kulluk edenlerin her zaman anacakları bir örnek olsun diye eski ailesini kendisine bir kat fazlası ile yeniden bağışladık
Bedenindeki hastalık gideriliyor, eski sağlığına kavuşuyor Ailesine yönelik musibet kaldırılıyor, kaybettiklerine karşılık yenileri bahşediliyor, benzerleri ile rızıklandırılıyor Denildiğine göre, oğullarını kaybetmiş Allah da ona iki misli evlat bahşetmişti Ya da ona oğullar ve torunlar vermişti
Karşılıksız rahmetimizin bir eseri olarak
Çünkü her nimet Allah katından gelen bir rahmet, O'nun bahşettiği bir iyiliktir
Bize kulluk edenlerin her zaman anacakları bir örnek olsun diye
Bu olay onlara Allah'ı ve O'nun tabi tuttuğu imtihanı hatırlatır Hem imtihan anında, hem de imtihandan sonra kullarına yönelik rahmetini hatırlatır Kuşkusuz Hz Eyyüb'ün tabi tutulduğu imtihan bütün insanlığa bir örnektir Onun sabrında bütün insanlık için bir ibret dersi vardır Kuşkusuz Eyyüb peygamber, bakışların hayranlıkla yöneldiği sabrın, edebin ve güzel akıbetin parlak ufkudur (Hz Eyyüb'ün başına gelen musibete ilişkin çeşitli söylentiler, değişik rivayetler vardır Hattâ tiksindirici bir hastalığa yakalandığı, bu yüzden halktan tecrid edilip şehrin dışına çıkarıldığı da rivayet edilmektedir Bunun hiçbir dayanağı yoktur Peygamberlik görevi ile birlikte tiksindirici hastalık olmaz Kur'an ayetinden anlaşılıyor ki, Hz Eyyüb ailesi ve kendisi açısından bir sıkıntıya düşmüş, bu da bir imtihandır)
İmtihan olayı sözkonusu edilmişken, kulluk yapanlara işaret edilmesinin özel bir anlamı var Çünkü imtihanlarla ve musibetlerle karşı karşıya kalanlar kulluk yapanlardır İbadetin, inanç sisteminin ve imanın insana getirdiği yükümlülükler, ağır birer imtihandırlar Bu ciddi bir iştir, oyun değildir İnanç sistemi bir emanettir, onu koruyabilecek, yükümlülüklerini yerine getirmeye hazır güvenilir kişilerden başkasına verilmez İnanç dudaklardan dökülen bir sözden ibaret değildir Her dileyenin dilediği gibi ileri sürdüğü bir iddia değildir Dolayısıyla ibadet edenlerin imtihanı başarıyla geçmeleri için sabretmeleri bir zorunluluktur
83 Eyyüb'e gelince hani O Bir derde yakalandım, sen ise merhametlilerin en merhametlisisin diye Rabb'ine seslenmişti
84 Biz de duasını kabul ederek pençesine düştüğü derdi giderdik Ayrıca karşılıksız rahmetimizin bir eseri olarak ve bize kulluk edenlerin her zaman anacakları bir örnek olsun diye eski ailesini kendisine bir kat fazlası ile yeniden bağışladık
Hz Eyyüb'ün hikâyesi, sıkıntıyla imtihana ilişkin hikâyelerin en etkileyici olanı, en korkunç olanıdır Kur'an ayetleri ayrıntıya girmeden genel çizgileri ile işaret ediyor Burada da Hz Eyyüb'ün duasını ve yüce Allah'ın duaya verdiği karşılığı sunuyor Çünkü bu sureye egemen olan hava, yüce Allah'ın peygamberlerine yönelik rahmetinin, imtihan anında onları koruyuşunun yansıtıldığı havadır Bu imtihanın, Hz İbrahim, Lût ve Nuh peygamberlerin selâm üzerlerine olsun kıssalarında değinildiği gibi, milletlerinin onları yalanlaması veya Hz Davud ve Süleyman'ın selâm üzerlerine olsun kıssalarında değinildiği gibi bol nimetin verilmesi ya da Hz Eyyüb'ün selâm üzerine olsun durumunda olduğu gibi sıkıntı şeklinde olması farketmez
Hz Eyyüb selâm üzerine olsun burada dua ediyor ama, içinde bulunduğu durumu abartmıyor:
Bir derde yakalandım
Rabbini de sıfatı ile nitelendiriyor
Sen ise merhametlilerin en merhametlisisin, diye Rabb'ine seslenmişti
Yüce Allah'ın verdiği musibete sabrettiği için durumunu değiştirmesini istemiyor Ona karşı takındığı edep ve haya tavrından dolayı bir şey önermiyor Bu, musibetten dolayı içi sıkılmayan, asırlardır bir örnek olarak dilden dile dolaşan bir dertten duyduğu ızdırabı dışa vurmayan, sabırlı bir kulun örneğidir
Hattâ Rabb'inden, başındaki musibeti kaldırmasını istemeye utanıyor Onun kendi durumunu bildiğine güvenerek, bu yüzden istekte bulunmaya gerek olmadığını düşünerek işi O'na bırakıyor
Hz Eyyüb'ün Rabb'ine bu bağlılık duygusu ve bu edep tavrı içinde yöneldiği anda hemen karşılık veriliyor, o anda Allah ona rahmetini gönderiyor, imtihan sona eriyor
Biz de duasını kabul ederek pençesine düştüğü derdi giderdik Ayrıca karşılıksız rahmetimizin bir eseri olarak ve bize kulluk edenlerin her zaman anacakları bir örnek olsun diye eski ailesini kendisine bir kat fazlası ile yeniden bağışladık
Bedenindeki hastalık gideriliyor, eski sağlığına kavuşuyor Ailesine yönelik musibet kaldırılıyor, kaybettiklerine karşılık yenileri bahşediliyor, benzerleri ile rızıklandırılıyor Denildiğine göre, oğullarını kaybetmiş Allah da ona iki misli evlat bahşetmişti Ya da ona oğullar ve torunlar vermişti
Karşılıksız rahmetimizin bir eseri olarak
Çünkü her nimet Allah katından gelen bir rahmet, O'nun bahşettiği bir iyiliktir
Bize kulluk edenlerin her zaman anacakları bir örnek olsun diye
Bu olay onlara Allah'ı ve O'nun tabi tuttuğu imtihanı hatırlatır Hem imtihan anında, hem de imtihandan sonra kullarına yönelik rahmetini hatırlatır Kuşkusuz Hz Eyyüb'ün tabi tutulduğu imtihan bütün insanlığa bir örnektir Onun sabrında bütün insanlık için bir ibret dersi vardır Kuşkusuz Eyyüb peygamber, bakışların hayranlıkla yöneldiği sabrın, edebin ve güzel akıbetin parlak ufkudur (Hz Eyyüb'ün başına gelen musibete ilişkin çeşitli söylentiler, değişik rivayetler vardır Hattâ tiksindirici bir hastalığa yakalandığı, bu yüzden halktan tecrid edilip şehrin dışına çıkarıldığı da rivayet edilmektedir Bunun hiçbir dayanağı yoktur Peygamberlik görevi ile birlikte tiksindirici hastalık olmaz Kur'an ayetinden anlaşılıyor ki, Hz Eyyüb ailesi ve kendisi açısından bir sıkıntıya düşmüş, bu da bir imtihandır)
İmtihan olayı sözkonusu edilmişken, kulluk yapanlara işaret edilmesinin özel bir anlamı var Çünkü imtihanlarla ve musibetlerle karşı karşıya kalanlar kulluk yapanlardır İbadetin, inanç sisteminin ve imanın insana getirdiği yükümlülükler, ağır birer imtihandırlar Bu ciddi bir iştir, oyun değildir İnanç sistemi bir emanettir, onu koruyabilecek, yükümlülüklerini yerine getirmeye hazır güvenilir kişilerden başkasına verilmez İnanç dudaklardan dökülen bir sözden ibaret değildir Her dileyenin dilediği gibi ileri sürdüğü bir iddia değildir Dolayısıyla ibadet edenlerin imtihanı başarıyla geçmeleri için sabretmeleri bir zorunluluktur