Ticaret Bakanlığı'nın gündeminde olan market markalı eserlerin satışına kısıtlama getirilmesine dair taslak, perakende dalını ikiye böldü.
İndirim marketleri ile ulusal zincirler taslağın derhal geri çekilmesi gerektiğini savunurken, mahallî marketler ise özel market markalı eser satışının toplam satışların yüzde 25'i ile sonlandırması gerektiğini savunuyor. Kesimin bir kısmı “private label” olarak bilinen market markalı eserlerin enflasyonla gayretin en kıymetli aracı olduğuna dikkat çekerken, bir kısmı ise bu eserlerdeki yüksek satış sayılarının markalaşma önünde pürüz oluşturduğunu savunuyor.
SÜRATLİ BÜYÜYOR
2018'de yaklaşık yüzde 70 büyüme ile cirosunu 50 milyar TL'ye çıkaran özel markalı eser pazarı, bu yılın birinci 9 aylık devrinde ise yüzde 29 büyümeye ulaştı. Özel markalı satışların toplam satışlar içindeki hissesi yüzde 20'nin üzerine çıkmış durumda. Ortakalan tarafından dün düzenlenen Ortakakıl tertibinde sorularımızı yanıtlayan bölüm temsilcileri iki farklı görüşü savundu. Migros İcra Lideri Özgür Tort, müşteri tercihlerine yapılacak müdahalelerin enflasyonu yükselteceği ikazında bulundu. Müşteri tercihleri ve ticarete yapılan bu çeşit müdahaleleri gerçek bulmadıklarını kaydeden Tort, şunları söyledi:
“Müşteri onu almak istiyorsa buna müdahale edemeyiz. Taze eserlerle birlikte özel markalı eserlerin satışlarımız içindeki hissesi yüzde 20'nin üzerinde. Kendi şirketim ismine biz her türlü markanın gelişimine dayanak veren bir kuruluşuz. Bu düzenlemenin hayata geçmesi halinde rekabette vakit içinde bir güç kaybı yaşanma riski var. Bunlar düşünüldüğü kadar kolay şeyler değil. O denli ya da bu türlü enflasyon tesiri görülüyor.”
Daha çok lokal marketlerin oluşturduğu Türkiye Perakendeciler Federasyonu'nun İdare Şurası Lideri Ömer Düzgün ise “Market markalı ürünlerin total satışlar içinde yüzde 25 ile sonlandırılması gerektiğini düşünüyoruz. Bu türlü devam ederse Türkiye'de marka kalmayacak. Bu durum monopolleşmeye yanlışsız da gidiyor. Yerli lokal marketlerde bu eserlerin satışı bu kadar yüksek değil” dedi.
‘Taslak derhal geri çekilmeli'
Besin Perakendecileri Derneği Lideri Galip Aykaç ise hane halkı harcamalarının yüzde 50'sini besinin oluşturduğunu belirterek, market markalı eserlere kısıtlama getirilmesini öngören yasa taslağının tüketiciye büyük ziyan vereceğini kaydetti.
Uygun fiyat arayışı nedeniyle her 100 tüketiciden 80'inin ortalama 3 market gezdiğini lisana getiren Aykaç, fiyat dalgalanmalarını en az halde yansıtmak için kaynaklarını zorladıklarını kaydetti.
Aykaç, vakit zaman ziyanına satış yaptıklarını vurgulayarak, “Ticaretin bu türlü kısıtlanması hem dalın hem de ülke gelişiminin önüne geçer. Taslağın geri çekilmesi ve tekrar ele alınması zorunlu” diye konuştu.
Sayime Başçı/Sözcü