iltasyazilim
FD Üye
Esselamun Aleykum ve Rahmatullah ve Berakatuh
Rasûlullah’ı Sevmenin Semereleri
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in bizim sevgimize ihtiyacı olmadığını söylemeye gerek yoktur Bizim onu sevmemiz, onun makamını yükseltmez, onu daha da yüceltmez Sevmeyişimiz de onun makamını, şerefini alçaltmaz Hem nasıl böyle olmasın ki? O alemlerin Rabbinin sevdiğidir
Hatta bu kadar da değil Aksine ona uyanı Allah sever ve günahlarını bağışlar Yüce Rabbimiz şöyle buyurmaktadır:
De ki: Eğer Allah'ı seviyorsanız bana uyun ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın Allah gafûrdur, rahîmdir(Âli İmran, 331)
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in sevgisinden ancak onu sevenler yararlanır ve bu sayede böyle bir kimse dünya ve âhirette mutluluğu elde eder Bu bağlamda bundan bir dereceye kadar tafsilatlı bir şekilde sözetmek uygun düşecektir
A Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Sevmek İmanın Tadını Elde Etmenin Sebeplerindendir
Yüce Rabbimiz imanın tadını elde etmek için birtakım sebepler takdir buyurmuştur Bunlardan birisi de Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'i bütün yaratılmışlardan daha çok sevmektir Buhârî ve Muslim'in Enes Radıyallahu anh'dan rivayetlerine göre Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur:
Üç husus vardır ki, bunlar kimde bulunursa imanın tadını alır: Allah'ı ve Rasûlünü onların dışındaki herbir şeyden daha çok sevmek, sevdiği kimseyi ancak Allah için sevmek ve ateşe atılmaktan hoşlanmadığı gibi tekrar küfre geri dönmekten hoşlanmamak1
İlim adamlarının Allah'ın rahmetleri üzerlerine olsun açıkladığı gibi imanın tadının anlamı, itaatlerden lezzet almak, din uğrunda zorluklara katlanmak ve bunu dünyanın geçici menfaatlerine tercih etmek demektir2
Bu ne güzel ve ne şerefli bir meyvedir! Allah'ım, bundan bizi mahrum buyurma, Kabul buyur, ey âlemlerin Rabbi!
B Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Seven Âhirette Onunla Birlikte Olacaktır
Rasûli Ekrem'i Rabbimizin salât ve selâmları üzerine seven bir kimse, âhirette onunla birlikte olacaktır
İmam Muslim'in rivayetine göre Enes b Malik Radıyallahu anh şöyle demiştir: Bir adam Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'e gelerek:
“Ey Allah'ın Rasûlü kıyamet ne zamandır, diye sordu Nebi Sallallahu aleyhi vesellem:
Kıyamet için ne hazırladın ki?diye sordu Adam:
“Allah'ın ve Rasûlünün sevgisi, dedi Peygamber:
Şüphesiz ki sen sevdiklerinle beraber olacaksındiye buyurdu
Enes Radıyallahu anh dedi ki: Müslüman olduktan sonra, Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in: Şüphesiz ki sen sevdiklerinle beraber olacaksınsözünden dolayı sevindiğimiz kadar hiçbir şeye sevinmedik
Enes Radıyallahu anh dedi ki: İşte ben Allah'ı, Rasûlünü, Ebu Bekr'i ve Ömer'i Allah ikisinden de razı olsun seviyorum Her ne kadar onların amelleri gibi amelde bulunamadı isem de onlarla birlikte olacağımı ümit ediyorum3
Buhârî ve Muslim'in rivayet ettikleri bir başka hadiste Abdullah b Mesud Radıyallahu anh şunları söylemektedir: Bir adam Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'e gelerek şöyle dedi:
“Ey Allah'ın Rasûlü, bir topluluğu sevmekle birlikte onlar gibi ameller yapamayan kimse hakkında ne dersin? Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem: Kişi sevdiği ile beraberdirdiye buyurdu4
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in: Kişi sevdiği ile beraberdirsözünden kasıt, cennette onunla birlikte olacağıdır5
Allahu Ekber! Rasûli ekrem'i seven kimsenin mükafatı ne kadar üstün, ne kadar büyüktür!
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Sevmenin Alâmetleri
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i sevmenin birtakım alâmetleri vardır Bu ümmetin ilim adamları bunları sözkonusu etmişlerdir Mesela Kadı Iyad şunları söylemektedir: Onun sünnetine destek olmak, şeriatini koruyup kollamak, o hayattayken huzurunda bulunmayı ve uğrunda canını ve malını vermeyi temenni etmek de onu sevmekten ileri gelir1
Hafız İbn Hacer diyor ki: Sözü geçen sevginin belirtilerinden birisi de kişiye şunun teklif edilmesidir: Eğer maksatlarından herhangi birisini elden kaçırmak yahutta Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'i eğer mümkün olsaydı görmekten mahrum edilmek arasında birisini seçmesi istenir de o da mümkün olduğu takdirde onu görmekten mahrum kalmayı, maksatlarından herhangi birisinden mahrum kalmaktan daha ağır buluyorsa, sözü geçen onu daha çok seviyor demektir, değilse hayır Bu hiç şüphesiz varlık ve yokluğa münhasır bir şey değildir Bunun bir benzeri onun sünnetine destek vermek, şeriatini koruyup kollamak, ona muhalif olanların kökünü kazımak için de sözkonusudur Bunun kapsamına iyiliği emredip, kötülükten alıkoymak da girer2
Büyük ilim adamı Aynî diyor ki: Şunu bil ki, Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i sevmek, ona itaat etmeyi istemek ve ona muhalefeti terketmektir Esasen bu da İslâmın farzlarındandır3
İlim adamlarının sözünü ettikleri hususlardan şu sonuca varıyoruz: Aşağıdaki hususlar Rasûli Ekrem'i sevmenin alâmetleri arasındadır:
1 Onu görmeyi, onun sohbetinde bulunmayı çokça arzu etmek ve bunlardan mahrum olmayı, dünya hayatında bunların dışında her ne olursa olsun herhangi bir şeyi kaybetmekten daha ağır bir musibet görmek
2 Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem uğrunda canı ve malı feda etmek için tam hazırlıklı olmak
3 Emirlerine uymak, yasaklarından sakınmak
4 Sünnetine yardımcı olmak, şeriati koruyup kollamak
Her kimde bu alâmetler bulunursa, o Rasûli Ekrem'i sevmekten ötürü yüce Allah'a hamdetsin ve bu hususta kendisine sebat vermesini dilesin Bunu büsbütün ya da kısmen kaybetmiş olan bir kimse ise yüce Allah'ın huzuruna selim kalp ile giden müstesnâ, hiçbir malın ve evladın fayda vermeyeceği günden önce kendisini hesaba çeksin O günde insanların hiçbir şeyi Allah'a gizli kalmayacaktır Sakın Allah'ı ve mü'minleri aldatabileceğini düşünmesin, öyle bir işe de kalkışmasın Çünkü yüce Allah'ı aldatmaya çalışan bir kimse ancak kendisini aldatır
Allah'ı ve mü'minleri aldatmaya çalışırlar ama kendilerinden başkasını aldatamazlar da yine farkına varmazlar(elBakara, 29)
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Bütün Yaratılmışlardan Daha Çok Sevmenin Gereği
Şüphesiz ki Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i sevmek imandandır Kulun Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i kendi öz canından, babasından, çocuklarından, aile halkından, malından ve bütün insanlardan daha çok sevmesi gerektiğine delil teşkil eden pekçok nas bulunmaktadır Onu böyle sevmeyen bir kimse dünyada da âhirette kendisini Allah'ın cezasına maruz bırakmaktadır İşte aşağıda kısmen geniş bir şekilde bu nasların bazılarını sözkonusu ediyoruz:
A Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Öz Canımızdan Daha Çok Sevmemizin Gereği
İmam Buhârî, Abdullah b Hişam Radıyallahu anh'dan şöyle dediğini rivayet etmektedir: Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem ile birlikte idik O sırada Ömer b elHattab Radıyallahu anh'ın elini tutmuştu Ömer Radıyallahu anh ona:
Ey Allah'ın Rasûlü, şüphesiz ben seni kendi öz canım dışında, herşeyden daha çok seviyorumdedi Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:
Canım elinde olana yemin ederim ki, kendi öz nefsinden dahi beni çok sevmedikçe olmaz
Bunun üzerine Ömer ona:
Şu anda Allah'a yemin ederim seni öz canımdan dahi daha çok seviyorumBunun üzerine Nebi Sallallahu aleyhi vesellem:
Şimdi oldu ey Ömerdiye buyurdu1
Büyük ilim adamı Aynî, Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'in: Nefsim elinde olana yemin ederim ki kendi öz canından bile daha çok sevmedikçe olmazbuyruğunu açıklarken: İmanın kâmil olmaz2 demektedir
Yine Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in: Şimdi oldu ey Ömerbuyruğunu: Yani imanın kemale erişti3 diye açıklamaktadır
Nefsim elinde olana yemin ederim kibuyruğunda dikkati çeken bir husus da onun yemin etmesidir O yemin etmese dahi bütün söylediklerinde doğru olduğuna göre ya yemin ederse durum ne olur? Çünkü yemin bilindiği gibi sözü pekiştirmeyi ifade eder4
B Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Baba Ve Evlattan Daha Çok Sevmenin Gereği
İmam Buhârî, Ebu Hureyre Radıyallahu anh'dan rivayet ettiğine göre Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur:
Nefsim elinde olana yemin ederim ki, sizden herhangi bir kimse beni babasından ve çocuğundan daha çok sevmedikçe iman etmiş olamaz5
Görüldüğü gibi; doğru sözlü ve doğru sözlü olduğu tasdik edilmiş bulunan, vahiy ile konuşan o yüce zatın (salât ve selam ona) hadiste görüldüğü gibi yemin etmektedir
Acaba annede valid: babalafzının kapsamına girmekte midir? Hafız İbn Hacer bu soruya şu sözleri ile cevap vermektedir: Eğer vâlid: doğuranlafzı ile çocuğu olanı kastediyorsa elbetteki geneldir yahutta iki zıttan birisini zikretmekle yetinilerek diğerini sözkonusu etmeye gerek olmadığı gibi, burada da onlardan birisinin anılması ile yetinilmiştir Bu durumda sözü edilen, örnek olmak üzere anılmış ve bütün sevgili ve değerli varlıklar kastedilmiş olur Sanki: Ve beni değerli bütün varlıklarımdan daha çok sevmedikçedemiş gibi olur6
C Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Eşten, Maldan Ve Bütün İnsanlardan Daha Çok Sevmenin Gereği
İmam Muslim'in rivayetine göre Enes Radıyallahu anh şöyle demiştir: Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki: Kul beni eşinden, malından ve bütün insanlardan daha çok sevmedikçe iman etmiş olamaz7
D Yaratılmış Herhangi Bir Varlığı Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'den Daha Çok Sevenlere Tehdit
Yüce Allah baba, evlat, kardeş, eş veya aşiretten herhangi birisini yahutta herhangi bir mal, ticaret ve meskenleri yüce Allah'tan, Rasûlünden ve onun yolunda cihad etmekten daha çok seven kimseleri ilahî ceza ile tehdit ederek şöyle buyurmaktadır:
De ki: 'Eğer babalarınız, oğullarınız, kardeşleriniz, eşleriniz, soy ve sopunuz, elinize geçirdiğiniz mallar, durgunluğa uğramasından korktuğunuz ticaret ve hoşunuza giden meskenler size Allah'tan, Rasûlünden ve onun yolundaki cihaddan daha sevgili ise, o halde Allah'ın emri gelinceye kadar bekleye durun Allah fâsıklar topluluğuna yol göstericilik yapmaz(etTevbe, 924)
Hafız İbn Kesîr âyeti tefsir ederken şunları söylemektedir: Yani bu şeyleri eğer Allah'tan, Rasûlünden ve onun yolundaki cihaddandaha çok seviyor iseniz, onun başınıza getireceği cezayı ve ibretli intikamı bekleyedurundemektir8
Mücahid ve elHasen yüce Allah'ın rahmeti üzerlerine olsun yüce Allah'ın: Allah'ın emri gelinceye kadarbuyruğunu: Dünyada ya da âhirette onun cezasını (bekleyedurun) diye açıklamışlardır9
Büyük ilim adamı Zemahşerî, âyetin tefsirinde: Bu âyeti kerime oldukça ağır hüküm ihtiva etmektedir Ondan daha ağır hüküm ihtiva eden bir âyet göremezsiniz10 demektedir
İmam Kurtubî diyor ki: Âyeti kerimede Allah'ı ve Rasûlü sevmenin vücubuna delil vardır Bu hususta hiçbir görüş ayrılığı yoktur Ayrıca bu sevgi, sevilen herşeyden daha önce gelmelidir11
Rabbim(cc) Habibim dediği Efendimiz'in sevgisini,O'nu sevebilme lütfûnu,bizlerden esirgemesin inşaAllahAmin
Esselamun Aleykum
Rasûlullah’ı Sevmenin Semereleri
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in bizim sevgimize ihtiyacı olmadığını söylemeye gerek yoktur Bizim onu sevmemiz, onun makamını yükseltmez, onu daha da yüceltmez Sevmeyişimiz de onun makamını, şerefini alçaltmaz Hem nasıl böyle olmasın ki? O alemlerin Rabbinin sevdiğidir
Hatta bu kadar da değil Aksine ona uyanı Allah sever ve günahlarını bağışlar Yüce Rabbimiz şöyle buyurmaktadır:
De ki: Eğer Allah'ı seviyorsanız bana uyun ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın Allah gafûrdur, rahîmdir(Âli İmran, 331)
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in sevgisinden ancak onu sevenler yararlanır ve bu sayede böyle bir kimse dünya ve âhirette mutluluğu elde eder Bu bağlamda bundan bir dereceye kadar tafsilatlı bir şekilde sözetmek uygun düşecektir
A Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Sevmek İmanın Tadını Elde Etmenin Sebeplerindendir
Yüce Rabbimiz imanın tadını elde etmek için birtakım sebepler takdir buyurmuştur Bunlardan birisi de Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'i bütün yaratılmışlardan daha çok sevmektir Buhârî ve Muslim'in Enes Radıyallahu anh'dan rivayetlerine göre Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur:
Üç husus vardır ki, bunlar kimde bulunursa imanın tadını alır: Allah'ı ve Rasûlünü onların dışındaki herbir şeyden daha çok sevmek, sevdiği kimseyi ancak Allah için sevmek ve ateşe atılmaktan hoşlanmadığı gibi tekrar küfre geri dönmekten hoşlanmamak1
İlim adamlarının Allah'ın rahmetleri üzerlerine olsun açıkladığı gibi imanın tadının anlamı, itaatlerden lezzet almak, din uğrunda zorluklara katlanmak ve bunu dünyanın geçici menfaatlerine tercih etmek demektir2
Bu ne güzel ve ne şerefli bir meyvedir! Allah'ım, bundan bizi mahrum buyurma, Kabul buyur, ey âlemlerin Rabbi!
B Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Seven Âhirette Onunla Birlikte Olacaktır
Rasûli Ekrem'i Rabbimizin salât ve selâmları üzerine seven bir kimse, âhirette onunla birlikte olacaktır
İmam Muslim'in rivayetine göre Enes b Malik Radıyallahu anh şöyle demiştir: Bir adam Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'e gelerek:
“Ey Allah'ın Rasûlü kıyamet ne zamandır, diye sordu Nebi Sallallahu aleyhi vesellem:
Kıyamet için ne hazırladın ki?diye sordu Adam:
“Allah'ın ve Rasûlünün sevgisi, dedi Peygamber:
Şüphesiz ki sen sevdiklerinle beraber olacaksındiye buyurdu
Enes Radıyallahu anh dedi ki: Müslüman olduktan sonra, Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in: Şüphesiz ki sen sevdiklerinle beraber olacaksınsözünden dolayı sevindiğimiz kadar hiçbir şeye sevinmedik
Enes Radıyallahu anh dedi ki: İşte ben Allah'ı, Rasûlünü, Ebu Bekr'i ve Ömer'i Allah ikisinden de razı olsun seviyorum Her ne kadar onların amelleri gibi amelde bulunamadı isem de onlarla birlikte olacağımı ümit ediyorum3
Buhârî ve Muslim'in rivayet ettikleri bir başka hadiste Abdullah b Mesud Radıyallahu anh şunları söylemektedir: Bir adam Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'e gelerek şöyle dedi:
“Ey Allah'ın Rasûlü, bir topluluğu sevmekle birlikte onlar gibi ameller yapamayan kimse hakkında ne dersin? Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem: Kişi sevdiği ile beraberdirdiye buyurdu4
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in: Kişi sevdiği ile beraberdirsözünden kasıt, cennette onunla birlikte olacağıdır5
Allahu Ekber! Rasûli ekrem'i seven kimsenin mükafatı ne kadar üstün, ne kadar büyüktür!
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Sevmenin Alâmetleri
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i sevmenin birtakım alâmetleri vardır Bu ümmetin ilim adamları bunları sözkonusu etmişlerdir Mesela Kadı Iyad şunları söylemektedir: Onun sünnetine destek olmak, şeriatini koruyup kollamak, o hayattayken huzurunda bulunmayı ve uğrunda canını ve malını vermeyi temenni etmek de onu sevmekten ileri gelir1
Hafız İbn Hacer diyor ki: Sözü geçen sevginin belirtilerinden birisi de kişiye şunun teklif edilmesidir: Eğer maksatlarından herhangi birisini elden kaçırmak yahutta Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'i eğer mümkün olsaydı görmekten mahrum edilmek arasında birisini seçmesi istenir de o da mümkün olduğu takdirde onu görmekten mahrum kalmayı, maksatlarından herhangi birisinden mahrum kalmaktan daha ağır buluyorsa, sözü geçen onu daha çok seviyor demektir, değilse hayır Bu hiç şüphesiz varlık ve yokluğa münhasır bir şey değildir Bunun bir benzeri onun sünnetine destek vermek, şeriatini koruyup kollamak, ona muhalif olanların kökünü kazımak için de sözkonusudur Bunun kapsamına iyiliği emredip, kötülükten alıkoymak da girer2
Büyük ilim adamı Aynî diyor ki: Şunu bil ki, Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i sevmek, ona itaat etmeyi istemek ve ona muhalefeti terketmektir Esasen bu da İslâmın farzlarındandır3
İlim adamlarının sözünü ettikleri hususlardan şu sonuca varıyoruz: Aşağıdaki hususlar Rasûli Ekrem'i sevmenin alâmetleri arasındadır:
1 Onu görmeyi, onun sohbetinde bulunmayı çokça arzu etmek ve bunlardan mahrum olmayı, dünya hayatında bunların dışında her ne olursa olsun herhangi bir şeyi kaybetmekten daha ağır bir musibet görmek
2 Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem uğrunda canı ve malı feda etmek için tam hazırlıklı olmak
3 Emirlerine uymak, yasaklarından sakınmak
4 Sünnetine yardımcı olmak, şeriati koruyup kollamak
Her kimde bu alâmetler bulunursa, o Rasûli Ekrem'i sevmekten ötürü yüce Allah'a hamdetsin ve bu hususta kendisine sebat vermesini dilesin Bunu büsbütün ya da kısmen kaybetmiş olan bir kimse ise yüce Allah'ın huzuruna selim kalp ile giden müstesnâ, hiçbir malın ve evladın fayda vermeyeceği günden önce kendisini hesaba çeksin O günde insanların hiçbir şeyi Allah'a gizli kalmayacaktır Sakın Allah'ı ve mü'minleri aldatabileceğini düşünmesin, öyle bir işe de kalkışmasın Çünkü yüce Allah'ı aldatmaya çalışan bir kimse ancak kendisini aldatır
Allah'ı ve mü'minleri aldatmaya çalışırlar ama kendilerinden başkasını aldatamazlar da yine farkına varmazlar(elBakara, 29)
Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Bütün Yaratılmışlardan Daha Çok Sevmenin Gereği
Şüphesiz ki Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i sevmek imandandır Kulun Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i kendi öz canından, babasından, çocuklarından, aile halkından, malından ve bütün insanlardan daha çok sevmesi gerektiğine delil teşkil eden pekçok nas bulunmaktadır Onu böyle sevmeyen bir kimse dünyada da âhirette kendisini Allah'ın cezasına maruz bırakmaktadır İşte aşağıda kısmen geniş bir şekilde bu nasların bazılarını sözkonusu ediyoruz:
A Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Öz Canımızdan Daha Çok Sevmemizin Gereği
İmam Buhârî, Abdullah b Hişam Radıyallahu anh'dan şöyle dediğini rivayet etmektedir: Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem ile birlikte idik O sırada Ömer b elHattab Radıyallahu anh'ın elini tutmuştu Ömer Radıyallahu anh ona:
Ey Allah'ın Rasûlü, şüphesiz ben seni kendi öz canım dışında, herşeyden daha çok seviyorumdedi Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:
Canım elinde olana yemin ederim ki, kendi öz nefsinden dahi beni çok sevmedikçe olmaz
Bunun üzerine Ömer ona:
Şu anda Allah'a yemin ederim seni öz canımdan dahi daha çok seviyorumBunun üzerine Nebi Sallallahu aleyhi vesellem:
Şimdi oldu ey Ömerdiye buyurdu1
Büyük ilim adamı Aynî, Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'in: Nefsim elinde olana yemin ederim ki kendi öz canından bile daha çok sevmedikçe olmazbuyruğunu açıklarken: İmanın kâmil olmaz2 demektedir
Yine Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'in: Şimdi oldu ey Ömerbuyruğunu: Yani imanın kemale erişti3 diye açıklamaktadır
Nefsim elinde olana yemin ederim kibuyruğunda dikkati çeken bir husus da onun yemin etmesidir O yemin etmese dahi bütün söylediklerinde doğru olduğuna göre ya yemin ederse durum ne olur? Çünkü yemin bilindiği gibi sözü pekiştirmeyi ifade eder4
B Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Baba Ve Evlattan Daha Çok Sevmenin Gereği
İmam Buhârî, Ebu Hureyre Radıyallahu anh'dan rivayet ettiğine göre Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur:
Nefsim elinde olana yemin ederim ki, sizden herhangi bir kimse beni babasından ve çocuğundan daha çok sevmedikçe iman etmiş olamaz5
Görüldüğü gibi; doğru sözlü ve doğru sözlü olduğu tasdik edilmiş bulunan, vahiy ile konuşan o yüce zatın (salât ve selam ona) hadiste görüldüğü gibi yemin etmektedir
Acaba annede valid: babalafzının kapsamına girmekte midir? Hafız İbn Hacer bu soruya şu sözleri ile cevap vermektedir: Eğer vâlid: doğuranlafzı ile çocuğu olanı kastediyorsa elbetteki geneldir yahutta iki zıttan birisini zikretmekle yetinilerek diğerini sözkonusu etmeye gerek olmadığı gibi, burada da onlardan birisinin anılması ile yetinilmiştir Bu durumda sözü edilen, örnek olmak üzere anılmış ve bütün sevgili ve değerli varlıklar kastedilmiş olur Sanki: Ve beni değerli bütün varlıklarımdan daha çok sevmedikçedemiş gibi olur6
C Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem'i Eşten, Maldan Ve Bütün İnsanlardan Daha Çok Sevmenin Gereği
İmam Muslim'in rivayetine göre Enes Radıyallahu anh şöyle demiştir: Rasûlullah Sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki: Kul beni eşinden, malından ve bütün insanlardan daha çok sevmedikçe iman etmiş olamaz7
D Yaratılmış Herhangi Bir Varlığı Nebi Sallallahu aleyhi vesellem'den Daha Çok Sevenlere Tehdit
Yüce Allah baba, evlat, kardeş, eş veya aşiretten herhangi birisini yahutta herhangi bir mal, ticaret ve meskenleri yüce Allah'tan, Rasûlünden ve onun yolunda cihad etmekten daha çok seven kimseleri ilahî ceza ile tehdit ederek şöyle buyurmaktadır:
De ki: 'Eğer babalarınız, oğullarınız, kardeşleriniz, eşleriniz, soy ve sopunuz, elinize geçirdiğiniz mallar, durgunluğa uğramasından korktuğunuz ticaret ve hoşunuza giden meskenler size Allah'tan, Rasûlünden ve onun yolundaki cihaddan daha sevgili ise, o halde Allah'ın emri gelinceye kadar bekleye durun Allah fâsıklar topluluğuna yol göstericilik yapmaz(etTevbe, 924)
Hafız İbn Kesîr âyeti tefsir ederken şunları söylemektedir: Yani bu şeyleri eğer Allah'tan, Rasûlünden ve onun yolundaki cihaddandaha çok seviyor iseniz, onun başınıza getireceği cezayı ve ibretli intikamı bekleyedurundemektir8
Mücahid ve elHasen yüce Allah'ın rahmeti üzerlerine olsun yüce Allah'ın: Allah'ın emri gelinceye kadarbuyruğunu: Dünyada ya da âhirette onun cezasını (bekleyedurun) diye açıklamışlardır9
Büyük ilim adamı Zemahşerî, âyetin tefsirinde: Bu âyeti kerime oldukça ağır hüküm ihtiva etmektedir Ondan daha ağır hüküm ihtiva eden bir âyet göremezsiniz10 demektedir
İmam Kurtubî diyor ki: Âyeti kerimede Allah'ı ve Rasûlü sevmenin vücubuna delil vardır Bu hususta hiçbir görüş ayrılığı yoktur Ayrıca bu sevgi, sevilen herşeyden daha önce gelmelidir11
Rabbim(cc) Habibim dediği Efendimiz'in sevgisini,O'nu sevebilme lütfûnu,bizlerden esirgemesin inşaAllahAmin
Esselamun Aleykum