iltasyazilim
FD Üye
recm cezasının uygulanabilmesi için gerekli şartlar
bismillahirrahmanirrahim
kaynak ebubekir sifil modern islam düşüncesinin tenkidi cilt 1 sahife 191193
not: bu maddeler mezheplerin ihtilaf noktaları dikkate alınmadan ve mesele çoğunluğu teşkil eden müçtehid imamların konuya bakış açısı yansıtılacak şekilde ele alınmışdır
evli kimselerinin zina etdiğinin ve dolayısıyla recm cezasına çarptırılmaları gerektiğinin taayyun etmeside oldukça ayrıntılı ve sıkı şartların tahakkukuna bağlanmıştır
aşağıda bir kimsenin zina suçundan dolayı recm cezasına çarptırılabilmesi için hangi şartların tahakkuk etmesi gerektiği maddeler bildirilmişdir
1 zina fiilini işleyen kişinin muhsan olması gerekir
* muhsan olması demek kişinin sahih bir akid ile evlendikten sonra eşi ile bir kere dahi olsa cinsel ilişkede bulunmuş olması demektir
sadece evli olmak demek recm cezasının tatbiki için yeterli değildirkişinin eşi ile fiilen cinsel ilişkide bulunmuş olmasıda gerekiryani henuz eşi ile zifafa girmemiş cinsel ilişkide bulunmamış vede başka bir kadın ile zina etmesi ile kişiye recm cezası uygulanmaz
keza delilik ve de ergenlik çağına gelmemiş biri ile yapılan evlilik de cinsel birleşme olsa dahi recm için yeterli bir sebep teşkil etmez
kişinin evlendiği eşininde hür ve de aklı başında olması gerekir
2zina fiilini işleyen kişi aklı başında ve iradesine hakim bir kimse olmalıdırherhangi bir zorlama ve ya baskı sonucu zina etmiş kimseye ve ya akli dengesi yerinde olmayan zaniye recm cezası uygulanmaz
3sanık ergenlik çağında olmalıdır
4sanık hür olmalıdır kölelere recm cezası uygulanmaz
5zina fiili hiç bir şüpheye ve kapalılığa mahal olmaksızın tam anlamı ile ispatlanmış olmalıdıren az 4 şahit zina fiilinin işlendiğini bizzat gördüklerine dair şahitlik yapmalıdır
6şahitler islam hukukunun ilgili hükümlerine göre güvenilir olmalıdırdaha önce yalancı şahitlik yapmamış iffetli doğru sözlü olmalı sanığa karşı kişisel bir kin ve düşmanlıkları bulunmamalıdırbunun yanı sıra şahitlerin hür erkek baliğ aklı başında ve de müslüman olmaları gerekmetedir
7şahitler erkek ile kadını tam bir birleşme halinde görmüş olmalıdırerkeğin cinsel uzvunun kadının cinsel organına milin sürmedanlığa ,kovanın kuyuya girip çıktığı gibi girip çıktığını gördüklerini açıkca söyleyebilmelidirler
aksi halde mesela her ikisini çıplak bir halde bir yatakda yatmış olarak görmeleri zina fiilin subutu için yeterli değildir
8 şahitler suçun yer ve zaman ile suçu işleyenlerin kimliği üzerinde görüş birliği içinde bulunmaları gerekmektedirbu noktada şahitlerin ifadeleri arasındaki herhangi bir farklılık şahitliklerini geçersiz hale getirecek ve de recm cezası uygulanamayacaktır
9aynı şekilde şahitlerin cezanın infazına kadar şahitliklerini değiştimemiş olmaları ve sanığı yukarıda zikretdiğimiz tarzda zina ederken gördüklerini söylemekten sarfı nazar etmemiş olmaları gerekir
şahitlerden mesela birisinin infazdan önce ifadesini değiştirmesi ve zina fiilinin yukarıda zikretdiğimiz tarzda görmediğini söylemesi halinde diğer şahitlere haddi kazf uygulanır
10şahitlerin tümü sözkonusu şahitliği aynı celsede yapmış olmalıdır
11recm cezasının uygulanmasını gerektiren bir diğer husus da bizzat zina eden kimsenin suçunu itiraf etmesidirböyle bir kişinin itiraf esnasında herhangi bir baskı altında bulunmaması gerekirtamamen kendi iradesi ile bu suçu işlediğini kabul etmesi ve de bu esnada aklının başında olduğunu itiraf etmesi gerekir
eğer kişi sonradan sözünü geri alıp zina etmediğini söylerse kendisine recm uygulanmaz
itirafda zina edildiğinin açıkça zikredilmiş olması gerekiraksi halde bir kimsenin ben suçluyum beni cezalandır ve ya bana hadd cezası uygula demesi ile ceza uygulanmazhatda islam hukuku bu durumda kişinin hangi işlediğinin araştırılmasına dahi izin vermezsöz konusu kişiye hangi suçu işledi ise tevbe telkin edilerek bi daha yapmaması hususunda nasihat edilir
12bir kimsenin zina etdiğini rastgele orda burda değil bizzat mahkeme huzurunda söylemesi ve de itiraf etmesi gerekirzira bir kimsenin herhangi bir yerde zina etdiğine söylemesi üzerine yapılan şahitlik geçerli olmaz ve de ceza uygulanmaz
13hakimin zina etdiğini söyleyen kimseye zina etmeyip karşı cinsi sadece öptüğünü ve ya onunla cinsel ilişki dışında bir yakınlık kurduğu ,aklı başında olmadığı ya da ne söylediğini bilmeyecek derecede sarhoş olduğu şeklinde yönlendirici telkinlerde bulunması ve cezanın infazında isteksizlik göstermesi uygun olur
14kişi recm edilirken zina ikrar ve itirafından cayarsa ceza uygulaması durdurulurve sanık serbest bırakılır
15kişinin zina etdiği kadını mekanın karanlık olması vb gibi herhabgi sebeble kendi eşi zannetmesi gibi bir durum olmamalıdır
bismillahirrahmanirrahim
kaynak ebubekir sifil modern islam düşüncesinin tenkidi cilt 1 sahife 191193
not: bu maddeler mezheplerin ihtilaf noktaları dikkate alınmadan ve mesele çoğunluğu teşkil eden müçtehid imamların konuya bakış açısı yansıtılacak şekilde ele alınmışdır
evli kimselerinin zina etdiğinin ve dolayısıyla recm cezasına çarptırılmaları gerektiğinin taayyun etmeside oldukça ayrıntılı ve sıkı şartların tahakkukuna bağlanmıştır
aşağıda bir kimsenin zina suçundan dolayı recm cezasına çarptırılabilmesi için hangi şartların tahakkuk etmesi gerektiği maddeler bildirilmişdir
1 zina fiilini işleyen kişinin muhsan olması gerekir
* muhsan olması demek kişinin sahih bir akid ile evlendikten sonra eşi ile bir kere dahi olsa cinsel ilişkede bulunmuş olması demektir
sadece evli olmak demek recm cezasının tatbiki için yeterli değildirkişinin eşi ile fiilen cinsel ilişkide bulunmuş olmasıda gerekiryani henuz eşi ile zifafa girmemiş cinsel ilişkide bulunmamış vede başka bir kadın ile zina etmesi ile kişiye recm cezası uygulanmaz
keza delilik ve de ergenlik çağına gelmemiş biri ile yapılan evlilik de cinsel birleşme olsa dahi recm için yeterli bir sebep teşkil etmez
kişinin evlendiği eşininde hür ve de aklı başında olması gerekir
2zina fiilini işleyen kişi aklı başında ve iradesine hakim bir kimse olmalıdırherhangi bir zorlama ve ya baskı sonucu zina etmiş kimseye ve ya akli dengesi yerinde olmayan zaniye recm cezası uygulanmaz
3sanık ergenlik çağında olmalıdır
4sanık hür olmalıdır kölelere recm cezası uygulanmaz
5zina fiili hiç bir şüpheye ve kapalılığa mahal olmaksızın tam anlamı ile ispatlanmış olmalıdıren az 4 şahit zina fiilinin işlendiğini bizzat gördüklerine dair şahitlik yapmalıdır
6şahitler islam hukukunun ilgili hükümlerine göre güvenilir olmalıdırdaha önce yalancı şahitlik yapmamış iffetli doğru sözlü olmalı sanığa karşı kişisel bir kin ve düşmanlıkları bulunmamalıdırbunun yanı sıra şahitlerin hür erkek baliğ aklı başında ve de müslüman olmaları gerekmetedir
7şahitler erkek ile kadını tam bir birleşme halinde görmüş olmalıdırerkeğin cinsel uzvunun kadının cinsel organına milin sürmedanlığa ,kovanın kuyuya girip çıktığı gibi girip çıktığını gördüklerini açıkca söyleyebilmelidirler
aksi halde mesela her ikisini çıplak bir halde bir yatakda yatmış olarak görmeleri zina fiilin subutu için yeterli değildir
8 şahitler suçun yer ve zaman ile suçu işleyenlerin kimliği üzerinde görüş birliği içinde bulunmaları gerekmektedirbu noktada şahitlerin ifadeleri arasındaki herhangi bir farklılık şahitliklerini geçersiz hale getirecek ve de recm cezası uygulanamayacaktır
9aynı şekilde şahitlerin cezanın infazına kadar şahitliklerini değiştimemiş olmaları ve sanığı yukarıda zikretdiğimiz tarzda zina ederken gördüklerini söylemekten sarfı nazar etmemiş olmaları gerekir
şahitlerden mesela birisinin infazdan önce ifadesini değiştirmesi ve zina fiilinin yukarıda zikretdiğimiz tarzda görmediğini söylemesi halinde diğer şahitlere haddi kazf uygulanır
10şahitlerin tümü sözkonusu şahitliği aynı celsede yapmış olmalıdır
11recm cezasının uygulanmasını gerektiren bir diğer husus da bizzat zina eden kimsenin suçunu itiraf etmesidirböyle bir kişinin itiraf esnasında herhangi bir baskı altında bulunmaması gerekirtamamen kendi iradesi ile bu suçu işlediğini kabul etmesi ve de bu esnada aklının başında olduğunu itiraf etmesi gerekir
eğer kişi sonradan sözünü geri alıp zina etmediğini söylerse kendisine recm uygulanmaz
itirafda zina edildiğinin açıkça zikredilmiş olması gerekiraksi halde bir kimsenin ben suçluyum beni cezalandır ve ya bana hadd cezası uygula demesi ile ceza uygulanmazhatda islam hukuku bu durumda kişinin hangi işlediğinin araştırılmasına dahi izin vermezsöz konusu kişiye hangi suçu işledi ise tevbe telkin edilerek bi daha yapmaması hususunda nasihat edilir
12bir kimsenin zina etdiğini rastgele orda burda değil bizzat mahkeme huzurunda söylemesi ve de itiraf etmesi gerekirzira bir kimsenin herhangi bir yerde zina etdiğine söylemesi üzerine yapılan şahitlik geçerli olmaz ve de ceza uygulanmaz
13hakimin zina etdiğini söyleyen kimseye zina etmeyip karşı cinsi sadece öptüğünü ve ya onunla cinsel ilişki dışında bir yakınlık kurduğu ,aklı başında olmadığı ya da ne söylediğini bilmeyecek derecede sarhoş olduğu şeklinde yönlendirici telkinlerde bulunması ve cezanın infazında isteksizlik göstermesi uygun olur
14kişi recm edilirken zina ikrar ve itirafından cayarsa ceza uygulaması durdurulurve sanık serbest bırakılır
15kişinin zina etdiği kadını mekanın karanlık olması vb gibi herhabgi sebeble kendi eşi zannetmesi gibi bir durum olmamalıdır