iltasyazilim
FD Üye
RECM
Taşla öldürme, taşa tutma, birine taş atma, sövme, lânet etme, kovma, birinin namusuna iftira etme, kötü zanda bulunma; evli veya dul bulunan erkek veya kadının zina etmesi halinde İslâm mahkemesi kararıyla taşlanarak öldürülmesi anlamında bir fıkıh terimi Rcm kökünden mastar, çoğulu rucümdür Aynı kökten racîm; recm olunan, taşlanan, kovulan ve lânetlenen anlamındadır
Kur'anı Kerim'de bu anlamda recmifadesi bulunmamaktadır Bir ayette gaybı taşlamak(elKehf, 1822), başka bir yerde, yıldızları Şeytanlar için atış taneleri yaptık(elMülk, 675) ayetinde atış tanelerianlamında rucûmçoğul olarak gelmiştir Zina edenin taşlanması Sünnet, ve icma delillerine dayanır
Zina bütün semavî dinlerde haram kılınmış ve çok kötü bir fiil olarak kabul edilmiştir İslâm'da zina büyük günahlardan olup, ırz, namus ve neseplere yönelik olduğu için, cezası da hadlerin en şiddetlisidir
Zinanın cezası, fiili işleyenin evli veya bekâr oluşuna, İslâmî emir ve yasaklarla yükümlü bulunup bulunmamasına göre kısımlara ayrılır Dayak, taşla öldürme, sürgün ve İslâm devleti'nin koyacağı ta'zir cezası bunlar arasındadır
Yüz Değnek Cezası
Bekâr erkekle bekâr kadının zina etmesi halinde, ceza her birine yüz değnek vurulmasıdır Allah Teâlâ şöyle buyurur: Zina eden kadın ve erkekten her birine yüz değnek vurun(enNûr, 342)
Zina cezası uygulanan kimsenin, toplum nezdindeki itibar kaybını önlemek, belki olayın unutulmasını sağlamak amacıyla bir yıl süreyle sürgüne gönderilmesi İslâm'ın ilk yıllarında ek bir ceza olarak veriliyordu Ubâde b Sâmit (ra)'tan rivâyete göre şöyle demiştir: Resulullah (sas) şöyle buyurmuştur: Zinanın hükmünü benden öğrenin Allah o kadınlara bir çıkar yol gösterdi Bekârla bekâr zina ederse yüz değnek ve bir yıl sürgün; evli ile evliye yüz değnek ve recm vardır(İbn Mâce, Hudûd, 7; Müslim, Hudûd, 12) Ancak bu uygulama Nûr Suresi'nin inmesinden önceye aittir Bu sure inince bekârlar için yalnız değnek, evli olanlar için sünnetle recm cezası belirlenmiştir (esSerahsî, elMebsût, Beyrut 1398 1978, IX, 36 vd)
Hanefilere göre, bekârların zina cezası olan yüz değneğe ayrıca sürgün eklenmez Çünkü ayette sürgünden söz edilmemiştir Ancak sürgün bir had cezası değil; İslâm devlet başkanının takdirine bırakılmış bir ta'zir cezası niteliğindedir Nitekim zina edenin tövbe edinceye kadar hapsedilebilmesi de, fuhşa düşenleri bir süre toplumdan tecrid etmek amacıyla alınan bir önlemdir
Şâfiî ve Hanbelîlere göre ise bekârların zinasında yüz değnek ve bir yıl sürgün birlikte uygulanır Delil, sürgün bildiren hadistir Ancak kadın kocası veya bir mahremi ile birlikte sürgüne gönderilir Ayrıca sürgün yerinin sefer mesafesinden yakın olmaması da gerekir Hz Peygamber Kadın, yanında kocası veya bir mahremi bulunmadıkça yolculuğa çıkamaz(Buhârî, Taksîr, IV, Sayd, 26, Savm, 67; Ebû Dâvud, Menâsik, III) buyurmuştur
Recm Cezası
Hz Peygamber'in evli olarak zina edene recm cezası uyguladığı, tevatüre ulaşan hadislerle sabittir Temelde kıyasa göre evlilere de yüz değnek (celde) cezası uygulanması gerekirken, bu konudaki hadislerle amel edilerek recm cezası öngörülmüştür
Recm konusunda hükmü devam eden, fakat Kur'an ayeti olarak okunması neshedilen bir ayet de nakledilir Abdullah b Abbas (r anhümâ), Hz Ömer'in minberde şöyle dediğini rivâyet etmiştir Cenabı Allah Muhammed (sas)'i hak ile göndermiş ve O'na Kitab'ı indirmiştir Recm ayeti de O'na indirilen ayetlerden idi Biz bu ayeti okuduk, ezberledik ve anladık Resulullah (sas) recmi uyguladı, ondan sonra biz de uyguladık Korkarım, zaman geçince birileri çıkıp Biz Allah'ın kitabında recmi bulamıyoruzder ve Allah'ın indirdiği bir farzı terkederek sapıklığa düşerler Şüphesiz recm, Allah'ın kitabında, evli olmak, şahit, gebelik veya ikrar bulunmak şartıyla, zina eden kimse aleyhine bir haktır(Müslim, Hudûd, 15)
Hz Ömer'in sözünü ettiği okunuşu mensuh ayet şudur: İhtiyar erkekle ihtiyar kadın zina ederlerse, onları recmedin(Mâlik, Muvatta', Hudûd 10; İbn Mâce, Hudûd, 9; Ahmed b Hanbel, V, 132, 183) Hz Ömer'in recmi, Medine minberinden ilân etmesi, içlerinde bir çok sahabe bulunan cematten hiç birinin buna karşı çıkmaması, recmin sabit olduğunu gösterir (Sahihi Müslim Tercüme ve Şerhi, Ahmed Davudoğlu, İstanbul 1978, VIII, 350) esSerahsî (ö 4901097) Ömer (ra)'in şöyle dediğini nakleder:
Eğer insanlar, Ömer Allah'ın Kitabına ilave yaptı demeyecek olsalar, ihtiyar erkekle ihtiyar kadın zina ettikleriifadesini Mushaf'ın haşiyesine yazardım(esSerahsî, elMebsût, Beyrut 13981978, IX, 37)
Hz Peygamber'in recm cezasına uygulama örnekleri:
1 İşvereninin eşiyle zina eden bekâr işçiye yüz değnek ve bir yıl sürgün cezası, kadına ise recm uygulanmıştır
Ebû Hureyre ile Zeyd b Halid elCühenî (ranhumâ)'dan nakledildiğine göre, zina eden kadının kocası ile, zina eden işçinin babası Resulullah (sas)'e başvurarak bu konuda Allah'ın kitabıile hüküm vermesini istemişlerdir İşçinin babası şöyle dedi:
Benim oğlum bu adamın yanında işçi idi Onun hanımı ile zina etti Bana, oğlum için recm gerektiği haber verildi Ancak ben onun adına yüz koyunla bir cariye fidye verdim Bu arada bilenlere danıştım, (oğlum bekâr olduğu için) ona yüz değnekle bir yıl sürgün cezası, bunun karısına ise recm cezası gerektiğini haber verdiler Bunun üzerine, Hz Peygamber şöyle buyurdu:
Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, aranızda Allah'ın kitabı ile hükmedeceğim Cariye ve koyunlar geri verilecek Oğluna yüz değnekle bir yıl sürgün gerek Ey Üneys, sen de bu adamın karısına git Eğer zinasını itiraf ederse, onu recmet Üneys kadına gitmiş ve kadın suçunu itiraf etmiş, Hz Peygamber'in emri üzerine de recmedilmiştir (Müslim, Hudûd, 25; Buhârî, Hudûd III, 38, 46, Vekâlet,13) Ebû Hanife'ye göre, yüz değnek yanında bir yıl sürgün, ayete ilâve niteliğinde olup, ayet inince bu ilâve kısım neshedilmiştir Ancak İslâm devlet başkanı böyle bir cezayı ta'zir cezası olarak verebilir
2 Zinasını dört defa ikrar eden Mâiz b Mâlik (ra)'in recmedilmesi
Mâiz b Mâlik, Hz Peygamber'e gelerek Beni temizlededi Hz peygamber Yazık sana, çık git, Allah'a tövbe ve istiğfar etbuyurdu Mâiz, pek uzaklaşmadan geri döndü ve Ey Allah'ın Resulu! Beni temizlededi Hz Peygamber aynı sözlerle üç defa daha geri gönderdi Dördüncü ikrarında Seni hangi konuda temizleyeyim?diye sordu Mâiz; Zinadandedi Hz Peygamber Bunda akıl hastalığı var mıdır?diye sordu Böyle bir rahatsızlığı olmadığını söylediler Şarap içmiş olabilir mi?diye sordu Bir adam kalkıp içki kontrolü yaptı Onda şarap kokusu tesbit edemedi Hz Peygamber tekrar sen zina ettin mi?diye sordu Mâiz Evetcevabını verdi Artık emir buyurdular ve Mâiz recmedildi Recimden sonra onun hakkında sahabiler iki kısma ayrıldılar Bir bölümü Mâiz'in helâk olduğunu, başka bir grup ise onun en faziletli tövbeyi yaptığını söylediler Bu farklı yaklaşım üç gün sürdü Daha sonra yanlarına gelen Resulullah (sas) Mâiz b Mâlik için dua edinbuyurdu Allah Mâiz'e mağfiret eylesindediler Hz Peygamber şöyle buyurdu: Mâiz öyle bir tövbe etti ki, bu tövbe bir ümmet arasında paylaştırılırsa onlara yeterdi(Müslim, Hudûd, 22; eşŞevkânî, NeylülEvtâr, VII, 95,109; ezZeylaî, Nasbu'rRâye, III, 314 vd)
3 Gâmidiyeli evli kadının zinadan dolayı recmedilmesi
Mâiz'in recmedilmesinden kısa bir süre sonra Ezd kabilesinin Gâmid kolundan bir kadın geldi ve Ey Allah'ın elçisi! Beni temizlededi Hz Peygamber Yazıklar olsun sana Çık git, Allah'a tövbe ve istiğfar etbuyurdu Kadın dedi: Beni, Mâiz'i çevirdiğin gibi geri çevirmek istiyorsunHz Peygamber, Sana ne oldu?diye sordu Kadın kendisinin zinadan gebe olduğunu söyledi Bunun üzerine Sen mi?buyurdu Kadın Evetdedi Hz Peygamber Doğuruncaya kadar gitbuyurdu Kadının bu arada geçimini Ensar'dan bir adam üstlendi Daha sonra Hz Peygamber'e gelerek; Gâmidli kadın doğurdudedi Çocuğun bakımını da Ensar'dan birisi üzerine aldı ve kadın recmedildi(Müslim, Hudûd, 22, 23, 24; İbn Mâc'e, Diyât, 36; Mâlik, Muvatta', Hudûd, II) Başka bir rivâyette, çocuk sütten kesilinceye kadar emzirmesine izin verildiği, recm sırasında Hâlid b Velîd (ra)'ın üzerine kan sıçraması üzerine kadın hakkında kötü sözler söylediğini işiten Hz Peygamber'in şöyle buyurduğu nakledilir:
Ey Halid! yavaş ol Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim Bu kadın öyle bir tövbe etti ki, onu bir baççı (vergi memuru) yapsaydı, şüphesiz mağfiret olunurduSonra kadının hazırlanmasını emrederek cenazesini kılmış ve kadın defnedilmiştir (Müslim, Hudûd, 23)
4 Evli bulunan Yahudi erkeği ile Yahudi kadınının zina sebebiyle recmedilmesi
Abdullah b Ömer (ra)'tan nakledildiğine göre, Hz Peygamber'e, zina etmiş bir yahudi erkeği ile bir yahudi kadını getirmişler Allah elçisi, yahudilere, Tevratta ki zina hükmünü sormuştur Yahudiler; yüzleri karaya boyanır, sırt sırta hayvan üzerine bindirilip sokaklarda dolaştırılırdemişler Tevrat getirilmiş, ancak okuyan yahudi genci recm ayetine gelince ceza kısmını parmağı ile kapatıp atlayınca durumu farkeden ve yahudi iken İslâm'a giren Abdullah b Selâm, Hz Peygamber'e yahudinin Tevrat'ın üzerinden elini kaldırmasını emir buyurmasını istemiştir Yahudi elini kaldırınca recm ayeti görülmüş ve her iki yahudi hakkında da evli olarak zina ettikleri için recm uygulanmıştır (Müslim, Hudûd, 26)
Bera b Azib (ra)'ten nakledilen, iki yahudinin recmedilmesi olayı ise şöyledir: Hz Peygamber'e, yüzü kömürle karartılmış ve dayak vurulmuş bir yahudi getirildi Allah elçisi yahudilere evlilerin zinasının Tevrat'taki hükmünü sordu Onlar, bu şekilde olduğunu söyleyince, bir yahudi bilginine Sana, Tevrat'ı Musa ya indiren Allah aşkına soruyorum Zina edenin Tevrat'taki hükmü nedir?diye sordu yahudi bilgini; Tevrat'ta recim var Fakat zina eşraf arasında artınca, şerefli birini getirirlerse serbest bırakır, yoksul biri yakalanırsa onu recmeder olduk Bu iki sınıfa eşit ceza için recmi terkettik, kömürle boyayıp, dayak vurmayı recmin yerine koyduk Bunun üzerine, Hz Peygamber şöyle buyurdu: Allahım! Senin emrini onlar değiştirdikten sonra ilk uygulayan benim Bunun üzerine emir verdi ve yahudi recmedildi(Müslim, Hudûd, 28)
Bazı İslâm müctehidlerine göre ehli küfür, müslüman mahkemesine başvurursa, hâkimin mutlaka Allah'ın hükmü ile amel etmesi gerekir Onlar bu konudaki muhayyerliğin neshedildiğini söylerler, Hanefiler ve İmam Şâfiî'den bir görüşe göre bu esas geçerlidir Ancak Ebû Hanife şöyle demiştir: İslâm mahkemesine inkârcı karıkoca birlikte gelirlerse aralarında adaletle hükmetmek gerekir Yalnız kadın gelir, kocası razı olmazsa hakim hüküm veremez Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre ise hüküm verebilir (Ahmed Davudoğlu, Sahihi Müslim Terceme ve Şerhi, İstanbul 1978, VIII, 376)
Recm cezası uygulanması için Gerekli Şartlar:
1 Zina eden kadın veya erkeğin ergin olması
2 Akıllı olması Akıl hastasına had uygulanmaz Akıllı ve ergin bir kimse akıl hastası ile zina etse, yalnız kendisine had uygulanır
3 Evli olan gayri müslime recm yerine değnek cezası uygulanır Şâfiî ve Hanbelîlere göre pasaportla İslâm devletine gelen gayrî müslim yabancılara ne zina ve ne de içki içme cezası uygulanmaz
4 Zinanın zor kullanarak olmaması gerekir
5 Zinanın diri bir insanla olması gerekir
6 Zina edilen kadının da ergin veya kendisine cinsel istek duyulan bir yaşta olması gerekir
7 Zinanın bir şüpheye dayalı olmaması gerekir Fasit nikahtan sonraki cinsel temasa had gerekmediği konusunda görüş birliği vardır Velisiz veya şahitsiz evlenme gibi
Zinanın bir para karşılığında olması halinde Ebû Hanife'ye göre her ikisine de had cezası uygulanmaz Çünkü bu durum bir mehir karşılığında nikâh akdine benzemektedir Burada şüpheden dolayı had düşer Ancak fiil haram olduğu için ta'zir uygulanır Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre bu durumda da had cezası verilir (Ömer Nasuhi Bilmen, İstilâhâtı Fıkhıyye Kâmusu, İstanbul 1968, III,197 vd)
8 Cinsel temasın önden olması Arkadan ilişki yani livata için Ebû Hanîfe'ye göre yalnız ta'zir cezası uygulanır Ebû Yusuf, İmam Muhammed ve Hanefiler dışındaki üç mezhebe göre ise livata haddi gerektirir Yabancı bir kadına ön veya arka dışında karın, uyluk gibi başka bir yere temas ise yalnız ta'zîri gerektirir Çünkü bu, şer'an kendisine bir şey takdir edilmeyen münker bir fiildir
9 Had cezalarının uygulanabilmesi için İslâm devletinin varlığı şarttır Çünkü dârulharp veya dârulbağy (âsiler ülkesi) de had cezalarını uygulamaya İslâm devletinin velâyet yetkisi olmaz ve bu hükümleri uygulamaya gücü yetmez
10 Zina eden erkek veya kadının halen veya daha önce sahih nikâhla evlenmiş olması ve bu nikâh devam ederken eşiyle bir defa da olsa cinsel temasta bulunması şarttır Böyle bir erkeğe muhsan, kadına ise muhsanadenir Recm cezası için bu son niteliğin bulunması da gerekir
Recm için muhsan sayılmada erkek veya kadında şu yedi niteliğin bulunması gerekir: Akıllı olmak, ergin bulunmak, hür ve müslüman olmak, sahih nikâhla evlenmiş bulunmak ve bu nikâhtan sonra eşiyle guslü gerektirecek şekilde cinsel temasta bulunmak Bu şartlardan herhangi birisi bulunmazsa ceza yüz değneğe dönüşür Zina edenlerden birisi muhsan olur, diğeri bekâr bulunursa; bekâra yüz değnek, muhsan olana ise recm cezası uygulanır
Ebû Hanife ve Mâlik'e göre, bir erkek veya kadının muhsan sayılması için müslüman olması şarttır Bu yüzden evli olan gayri müslimlerin zinasına recm cezası uygulanmaz, çünkü recm, günahtan temizlenme yoludur Zimmî ise günahtan temizlenmeye ehil değildir Onun temizlenmesi ancak ahirette azapla gerçekleşir Hz Peygamber; Allah'a şirk koşan kimse muhsan değildir(Zeylaî, Nasbü'rRâye, III, 327) buyurmuştur Bu görüşte olanlar için iki yahudinin Hz Peygamber tarafından recmedilmesi olayı, Tevrat hükmüne göre olmuştur Daha sonra bu neshedilmiştir (Zeylaî, age, III, 326; eşŞevkânî, NeylülEvtâr, VII, 92)
Şâfiî, İbn Hanbel ve Ebû Yusuf'a göre, recmin uygulanması için zina edenin müslüman olması şart değildir Bir zimmî zina suçuyla İslâm mahkemesine gelse had uygulanır Müslüman bir erkek zimmî bir kadınla evlenip cinsel temasta bulunsa, her ikisi de muhsanolur Delil, Hz Peygamber'in iki yahudiye recmi uygulamasıdır Dulun dul ile zinasında taşlama vardır(Müslim, Hudûd,1214; Ebû Dâvud, Hudûd 23; Tirmizî, Hudûd, 8) hadisinin genel anlamı da başka bir delildir Diğer yandan zina bütün semavi dinlerde haram kılınmıştır (bk eşŞîrâzî, elMühezzeb, II, 267; İbn Kudâme, elMuğnî, Kahire 1970, VIII, 163; ezZühaylî, elFıkhulİslâmî ve Edilletüh, Dımaşk 14051985, VI, 43)
Zina Suçunun Sâbit Olması:
Zina, ya ikrarla ya da dört şahitle sabit olur
1 İkrarla Tesbit:
Zina ikrarında bulunanın akıllı, ergin olması ve zorlama altında bulunmaması gerekir Ayrıca ikrarın dört defa yapılması gereklidir Çünkü Mâiz b Mâlik'e Allah elçisi dört defa ikrar esasını uygulamıştır Hanefi ve Hanbelîlerin görüşü budur Şâfiî ve Mâlikilere göre ise tek ikrar yeterlidir Bunlar da işçinin kendi patronunun eşiyle zina etmesi olayına dayanırlar Çünkü orada dört ikrardan söz edilmemiştir (Buhârî, Âhad,I, Şurüt, 9; Müslim, Hudûd, 25; elBâcî, elMüntekâ, VII,135; İbn Kudâme, elMuğni, VIII, 191 vd)
Diğer yandan dört ikrarın ayrı meclislerde yapılması gerekir
2 Zinayı dört şahitle ispat:
Zinanın müslüman, erkek, adaletli ve hür dört erkek şahitle ispat edilmesi gerekir (enNisâ', 415; enNûr, 244,13) Şahit sayısı dörtten az olur veya dördüncü şahit sadece bunları bir yorgan altında gördümgibi kesin zinaya delâlet eden beyanda bulunmasa, ilk üç şahide zina iftirası (kazf)cezası uygulanır Zina isnat edilenden had düşer Çünkü Hz Ömer, Muğîre (ra)'in zinasına şahitlik eden üç kişiye zina iftirası cezası uygulamıştır (bk ezZühayli, age, VI, 48; Kazfmaddesi)
Recm Cezasının İnfazı:
Zina ikrarla sabit olmuşsa recm uygulamasına devlet başkanı veya infaz görevlisinin başlaması gerekir Şahitle sabit olması halinde ise infaza şahitlerin tamamının hazır bulunması ve ilk taşı onların atması şekliyle başlanır Böylece herhangi bir şüphe, vazgeçme yanlışlık vb tüm ihtimallerin ortadan kalkması ve adli hataya düşülmemesi için gerekli önlemler alınmıştır Hz Ali'den şöyle dediği nakledilmiştir: Önce şahitler taş atmaya başlar, sonra devlet başkanı, sonra diğer insanlar(Zeylai, age, III, 319 vd; esŞevkânî, age, VII,108) Bekârların zinasında ise değnek cezasına şahitlerin başlaması gerekmez Çünkü onlar bunun usul ve şeklini bilmeye bilirler ve bu durum zulme yol açabilir
Recm cezası, ibretli olması için bir meydanda erkek ayakta, kadın ise tercih edilen görüşe göre göğsüne kadar bir çukura sokularak kendisine ölünceye kadar küçük taşlar atılmak suretiyle infaz edilir Hz Peygamber'in Gâmidiyeli kadın için, göğsüne kadar bir çukur açtırdığı nakledilir (Zeylaî, age, III, 325; eşŞevkânî, age, VII, 109)
Recmle öldürülen kimse yıkanır Kefenlenir, cenaze namazı kılınır ve defnedilir Çünkü Hz Peygamber, recmedilen Mâiz için Kendi ölülerinize yaptığınız şeyleri ona da yapınız(Zeylai, age, III, 320) buyurmuştur
Hamdi DÖNDÜREN
Taşla öldürme, taşa tutma, birine taş atma, sövme, lânet etme, kovma, birinin namusuna iftira etme, kötü zanda bulunma; evli veya dul bulunan erkek veya kadının zina etmesi halinde İslâm mahkemesi kararıyla taşlanarak öldürülmesi anlamında bir fıkıh terimi Rcm kökünden mastar, çoğulu rucümdür Aynı kökten racîm; recm olunan, taşlanan, kovulan ve lânetlenen anlamındadır
Kur'anı Kerim'de bu anlamda recmifadesi bulunmamaktadır Bir ayette gaybı taşlamak(elKehf, 1822), başka bir yerde, yıldızları Şeytanlar için atış taneleri yaptık(elMülk, 675) ayetinde atış tanelerianlamında rucûmçoğul olarak gelmiştir Zina edenin taşlanması Sünnet, ve icma delillerine dayanır
Zina bütün semavî dinlerde haram kılınmış ve çok kötü bir fiil olarak kabul edilmiştir İslâm'da zina büyük günahlardan olup, ırz, namus ve neseplere yönelik olduğu için, cezası da hadlerin en şiddetlisidir
Zinanın cezası, fiili işleyenin evli veya bekâr oluşuna, İslâmî emir ve yasaklarla yükümlü bulunup bulunmamasına göre kısımlara ayrılır Dayak, taşla öldürme, sürgün ve İslâm devleti'nin koyacağı ta'zir cezası bunlar arasındadır
Yüz Değnek Cezası
Bekâr erkekle bekâr kadının zina etmesi halinde, ceza her birine yüz değnek vurulmasıdır Allah Teâlâ şöyle buyurur: Zina eden kadın ve erkekten her birine yüz değnek vurun(enNûr, 342)
Zina cezası uygulanan kimsenin, toplum nezdindeki itibar kaybını önlemek, belki olayın unutulmasını sağlamak amacıyla bir yıl süreyle sürgüne gönderilmesi İslâm'ın ilk yıllarında ek bir ceza olarak veriliyordu Ubâde b Sâmit (ra)'tan rivâyete göre şöyle demiştir: Resulullah (sas) şöyle buyurmuştur: Zinanın hükmünü benden öğrenin Allah o kadınlara bir çıkar yol gösterdi Bekârla bekâr zina ederse yüz değnek ve bir yıl sürgün; evli ile evliye yüz değnek ve recm vardır(İbn Mâce, Hudûd, 7; Müslim, Hudûd, 12) Ancak bu uygulama Nûr Suresi'nin inmesinden önceye aittir Bu sure inince bekârlar için yalnız değnek, evli olanlar için sünnetle recm cezası belirlenmiştir (esSerahsî, elMebsût, Beyrut 1398 1978, IX, 36 vd)
Hanefilere göre, bekârların zina cezası olan yüz değneğe ayrıca sürgün eklenmez Çünkü ayette sürgünden söz edilmemiştir Ancak sürgün bir had cezası değil; İslâm devlet başkanının takdirine bırakılmış bir ta'zir cezası niteliğindedir Nitekim zina edenin tövbe edinceye kadar hapsedilebilmesi de, fuhşa düşenleri bir süre toplumdan tecrid etmek amacıyla alınan bir önlemdir
Şâfiî ve Hanbelîlere göre ise bekârların zinasında yüz değnek ve bir yıl sürgün birlikte uygulanır Delil, sürgün bildiren hadistir Ancak kadın kocası veya bir mahremi ile birlikte sürgüne gönderilir Ayrıca sürgün yerinin sefer mesafesinden yakın olmaması da gerekir Hz Peygamber Kadın, yanında kocası veya bir mahremi bulunmadıkça yolculuğa çıkamaz(Buhârî, Taksîr, IV, Sayd, 26, Savm, 67; Ebû Dâvud, Menâsik, III) buyurmuştur
Recm Cezası
Hz Peygamber'in evli olarak zina edene recm cezası uyguladığı, tevatüre ulaşan hadislerle sabittir Temelde kıyasa göre evlilere de yüz değnek (celde) cezası uygulanması gerekirken, bu konudaki hadislerle amel edilerek recm cezası öngörülmüştür
Recm konusunda hükmü devam eden, fakat Kur'an ayeti olarak okunması neshedilen bir ayet de nakledilir Abdullah b Abbas (r anhümâ), Hz Ömer'in minberde şöyle dediğini rivâyet etmiştir Cenabı Allah Muhammed (sas)'i hak ile göndermiş ve O'na Kitab'ı indirmiştir Recm ayeti de O'na indirilen ayetlerden idi Biz bu ayeti okuduk, ezberledik ve anladık Resulullah (sas) recmi uyguladı, ondan sonra biz de uyguladık Korkarım, zaman geçince birileri çıkıp Biz Allah'ın kitabında recmi bulamıyoruzder ve Allah'ın indirdiği bir farzı terkederek sapıklığa düşerler Şüphesiz recm, Allah'ın kitabında, evli olmak, şahit, gebelik veya ikrar bulunmak şartıyla, zina eden kimse aleyhine bir haktır(Müslim, Hudûd, 15)
Hz Ömer'in sözünü ettiği okunuşu mensuh ayet şudur: İhtiyar erkekle ihtiyar kadın zina ederlerse, onları recmedin(Mâlik, Muvatta', Hudûd 10; İbn Mâce, Hudûd, 9; Ahmed b Hanbel, V, 132, 183) Hz Ömer'in recmi, Medine minberinden ilân etmesi, içlerinde bir çok sahabe bulunan cematten hiç birinin buna karşı çıkmaması, recmin sabit olduğunu gösterir (Sahihi Müslim Tercüme ve Şerhi, Ahmed Davudoğlu, İstanbul 1978, VIII, 350) esSerahsî (ö 4901097) Ömer (ra)'in şöyle dediğini nakleder:
Eğer insanlar, Ömer Allah'ın Kitabına ilave yaptı demeyecek olsalar, ihtiyar erkekle ihtiyar kadın zina ettikleriifadesini Mushaf'ın haşiyesine yazardım(esSerahsî, elMebsût, Beyrut 13981978, IX, 37)
Hz Peygamber'in recm cezasına uygulama örnekleri:
1 İşvereninin eşiyle zina eden bekâr işçiye yüz değnek ve bir yıl sürgün cezası, kadına ise recm uygulanmıştır
Ebû Hureyre ile Zeyd b Halid elCühenî (ranhumâ)'dan nakledildiğine göre, zina eden kadının kocası ile, zina eden işçinin babası Resulullah (sas)'e başvurarak bu konuda Allah'ın kitabıile hüküm vermesini istemişlerdir İşçinin babası şöyle dedi:
Benim oğlum bu adamın yanında işçi idi Onun hanımı ile zina etti Bana, oğlum için recm gerektiği haber verildi Ancak ben onun adına yüz koyunla bir cariye fidye verdim Bu arada bilenlere danıştım, (oğlum bekâr olduğu için) ona yüz değnekle bir yıl sürgün cezası, bunun karısına ise recm cezası gerektiğini haber verdiler Bunun üzerine, Hz Peygamber şöyle buyurdu:
Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, aranızda Allah'ın kitabı ile hükmedeceğim Cariye ve koyunlar geri verilecek Oğluna yüz değnekle bir yıl sürgün gerek Ey Üneys, sen de bu adamın karısına git Eğer zinasını itiraf ederse, onu recmet Üneys kadına gitmiş ve kadın suçunu itiraf etmiş, Hz Peygamber'in emri üzerine de recmedilmiştir (Müslim, Hudûd, 25; Buhârî, Hudûd III, 38, 46, Vekâlet,13) Ebû Hanife'ye göre, yüz değnek yanında bir yıl sürgün, ayete ilâve niteliğinde olup, ayet inince bu ilâve kısım neshedilmiştir Ancak İslâm devlet başkanı böyle bir cezayı ta'zir cezası olarak verebilir
2 Zinasını dört defa ikrar eden Mâiz b Mâlik (ra)'in recmedilmesi
Mâiz b Mâlik, Hz Peygamber'e gelerek Beni temizlededi Hz peygamber Yazık sana, çık git, Allah'a tövbe ve istiğfar etbuyurdu Mâiz, pek uzaklaşmadan geri döndü ve Ey Allah'ın Resulu! Beni temizlededi Hz Peygamber aynı sözlerle üç defa daha geri gönderdi Dördüncü ikrarında Seni hangi konuda temizleyeyim?diye sordu Mâiz; Zinadandedi Hz Peygamber Bunda akıl hastalığı var mıdır?diye sordu Böyle bir rahatsızlığı olmadığını söylediler Şarap içmiş olabilir mi?diye sordu Bir adam kalkıp içki kontrolü yaptı Onda şarap kokusu tesbit edemedi Hz Peygamber tekrar sen zina ettin mi?diye sordu Mâiz Evetcevabını verdi Artık emir buyurdular ve Mâiz recmedildi Recimden sonra onun hakkında sahabiler iki kısma ayrıldılar Bir bölümü Mâiz'in helâk olduğunu, başka bir grup ise onun en faziletli tövbeyi yaptığını söylediler Bu farklı yaklaşım üç gün sürdü Daha sonra yanlarına gelen Resulullah (sas) Mâiz b Mâlik için dua edinbuyurdu Allah Mâiz'e mağfiret eylesindediler Hz Peygamber şöyle buyurdu: Mâiz öyle bir tövbe etti ki, bu tövbe bir ümmet arasında paylaştırılırsa onlara yeterdi(Müslim, Hudûd, 22; eşŞevkânî, NeylülEvtâr, VII, 95,109; ezZeylaî, Nasbu'rRâye, III, 314 vd)
3 Gâmidiyeli evli kadının zinadan dolayı recmedilmesi
Mâiz'in recmedilmesinden kısa bir süre sonra Ezd kabilesinin Gâmid kolundan bir kadın geldi ve Ey Allah'ın elçisi! Beni temizlededi Hz Peygamber Yazıklar olsun sana Çık git, Allah'a tövbe ve istiğfar etbuyurdu Kadın dedi: Beni, Mâiz'i çevirdiğin gibi geri çevirmek istiyorsunHz Peygamber, Sana ne oldu?diye sordu Kadın kendisinin zinadan gebe olduğunu söyledi Bunun üzerine Sen mi?buyurdu Kadın Evetdedi Hz Peygamber Doğuruncaya kadar gitbuyurdu Kadının bu arada geçimini Ensar'dan bir adam üstlendi Daha sonra Hz Peygamber'e gelerek; Gâmidli kadın doğurdudedi Çocuğun bakımını da Ensar'dan birisi üzerine aldı ve kadın recmedildi(Müslim, Hudûd, 22, 23, 24; İbn Mâc'e, Diyât, 36; Mâlik, Muvatta', Hudûd, II) Başka bir rivâyette, çocuk sütten kesilinceye kadar emzirmesine izin verildiği, recm sırasında Hâlid b Velîd (ra)'ın üzerine kan sıçraması üzerine kadın hakkında kötü sözler söylediğini işiten Hz Peygamber'in şöyle buyurduğu nakledilir:
Ey Halid! yavaş ol Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim Bu kadın öyle bir tövbe etti ki, onu bir baççı (vergi memuru) yapsaydı, şüphesiz mağfiret olunurduSonra kadının hazırlanmasını emrederek cenazesini kılmış ve kadın defnedilmiştir (Müslim, Hudûd, 23)
4 Evli bulunan Yahudi erkeği ile Yahudi kadınının zina sebebiyle recmedilmesi
Abdullah b Ömer (ra)'tan nakledildiğine göre, Hz Peygamber'e, zina etmiş bir yahudi erkeği ile bir yahudi kadını getirmişler Allah elçisi, yahudilere, Tevratta ki zina hükmünü sormuştur Yahudiler; yüzleri karaya boyanır, sırt sırta hayvan üzerine bindirilip sokaklarda dolaştırılırdemişler Tevrat getirilmiş, ancak okuyan yahudi genci recm ayetine gelince ceza kısmını parmağı ile kapatıp atlayınca durumu farkeden ve yahudi iken İslâm'a giren Abdullah b Selâm, Hz Peygamber'e yahudinin Tevrat'ın üzerinden elini kaldırmasını emir buyurmasını istemiştir Yahudi elini kaldırınca recm ayeti görülmüş ve her iki yahudi hakkında da evli olarak zina ettikleri için recm uygulanmıştır (Müslim, Hudûd, 26)
Bera b Azib (ra)'ten nakledilen, iki yahudinin recmedilmesi olayı ise şöyledir: Hz Peygamber'e, yüzü kömürle karartılmış ve dayak vurulmuş bir yahudi getirildi Allah elçisi yahudilere evlilerin zinasının Tevrat'taki hükmünü sordu Onlar, bu şekilde olduğunu söyleyince, bir yahudi bilginine Sana, Tevrat'ı Musa ya indiren Allah aşkına soruyorum Zina edenin Tevrat'taki hükmü nedir?diye sordu yahudi bilgini; Tevrat'ta recim var Fakat zina eşraf arasında artınca, şerefli birini getirirlerse serbest bırakır, yoksul biri yakalanırsa onu recmeder olduk Bu iki sınıfa eşit ceza için recmi terkettik, kömürle boyayıp, dayak vurmayı recmin yerine koyduk Bunun üzerine, Hz Peygamber şöyle buyurdu: Allahım! Senin emrini onlar değiştirdikten sonra ilk uygulayan benim Bunun üzerine emir verdi ve yahudi recmedildi(Müslim, Hudûd, 28)
Bazı İslâm müctehidlerine göre ehli küfür, müslüman mahkemesine başvurursa, hâkimin mutlaka Allah'ın hükmü ile amel etmesi gerekir Onlar bu konudaki muhayyerliğin neshedildiğini söylerler, Hanefiler ve İmam Şâfiî'den bir görüşe göre bu esas geçerlidir Ancak Ebû Hanife şöyle demiştir: İslâm mahkemesine inkârcı karıkoca birlikte gelirlerse aralarında adaletle hükmetmek gerekir Yalnız kadın gelir, kocası razı olmazsa hakim hüküm veremez Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre ise hüküm verebilir (Ahmed Davudoğlu, Sahihi Müslim Terceme ve Şerhi, İstanbul 1978, VIII, 376)
Recm cezası uygulanması için Gerekli Şartlar:
1 Zina eden kadın veya erkeğin ergin olması
2 Akıllı olması Akıl hastasına had uygulanmaz Akıllı ve ergin bir kimse akıl hastası ile zina etse, yalnız kendisine had uygulanır
3 Evli olan gayri müslime recm yerine değnek cezası uygulanır Şâfiî ve Hanbelîlere göre pasaportla İslâm devletine gelen gayrî müslim yabancılara ne zina ve ne de içki içme cezası uygulanmaz
4 Zinanın zor kullanarak olmaması gerekir
5 Zinanın diri bir insanla olması gerekir
6 Zina edilen kadının da ergin veya kendisine cinsel istek duyulan bir yaşta olması gerekir
7 Zinanın bir şüpheye dayalı olmaması gerekir Fasit nikahtan sonraki cinsel temasa had gerekmediği konusunda görüş birliği vardır Velisiz veya şahitsiz evlenme gibi
Zinanın bir para karşılığında olması halinde Ebû Hanife'ye göre her ikisine de had cezası uygulanmaz Çünkü bu durum bir mehir karşılığında nikâh akdine benzemektedir Burada şüpheden dolayı had düşer Ancak fiil haram olduğu için ta'zir uygulanır Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre bu durumda da had cezası verilir (Ömer Nasuhi Bilmen, İstilâhâtı Fıkhıyye Kâmusu, İstanbul 1968, III,197 vd)
8 Cinsel temasın önden olması Arkadan ilişki yani livata için Ebû Hanîfe'ye göre yalnız ta'zir cezası uygulanır Ebû Yusuf, İmam Muhammed ve Hanefiler dışındaki üç mezhebe göre ise livata haddi gerektirir Yabancı bir kadına ön veya arka dışında karın, uyluk gibi başka bir yere temas ise yalnız ta'zîri gerektirir Çünkü bu, şer'an kendisine bir şey takdir edilmeyen münker bir fiildir
9 Had cezalarının uygulanabilmesi için İslâm devletinin varlığı şarttır Çünkü dârulharp veya dârulbağy (âsiler ülkesi) de had cezalarını uygulamaya İslâm devletinin velâyet yetkisi olmaz ve bu hükümleri uygulamaya gücü yetmez
10 Zina eden erkek veya kadının halen veya daha önce sahih nikâhla evlenmiş olması ve bu nikâh devam ederken eşiyle bir defa da olsa cinsel temasta bulunması şarttır Böyle bir erkeğe muhsan, kadına ise muhsanadenir Recm cezası için bu son niteliğin bulunması da gerekir
Recm için muhsan sayılmada erkek veya kadında şu yedi niteliğin bulunması gerekir: Akıllı olmak, ergin bulunmak, hür ve müslüman olmak, sahih nikâhla evlenmiş bulunmak ve bu nikâhtan sonra eşiyle guslü gerektirecek şekilde cinsel temasta bulunmak Bu şartlardan herhangi birisi bulunmazsa ceza yüz değneğe dönüşür Zina edenlerden birisi muhsan olur, diğeri bekâr bulunursa; bekâra yüz değnek, muhsan olana ise recm cezası uygulanır
Ebû Hanife ve Mâlik'e göre, bir erkek veya kadının muhsan sayılması için müslüman olması şarttır Bu yüzden evli olan gayri müslimlerin zinasına recm cezası uygulanmaz, çünkü recm, günahtan temizlenme yoludur Zimmî ise günahtan temizlenmeye ehil değildir Onun temizlenmesi ancak ahirette azapla gerçekleşir Hz Peygamber; Allah'a şirk koşan kimse muhsan değildir(Zeylaî, Nasbü'rRâye, III, 327) buyurmuştur Bu görüşte olanlar için iki yahudinin Hz Peygamber tarafından recmedilmesi olayı, Tevrat hükmüne göre olmuştur Daha sonra bu neshedilmiştir (Zeylaî, age, III, 326; eşŞevkânî, NeylülEvtâr, VII, 92)
Şâfiî, İbn Hanbel ve Ebû Yusuf'a göre, recmin uygulanması için zina edenin müslüman olması şart değildir Bir zimmî zina suçuyla İslâm mahkemesine gelse had uygulanır Müslüman bir erkek zimmî bir kadınla evlenip cinsel temasta bulunsa, her ikisi de muhsanolur Delil, Hz Peygamber'in iki yahudiye recmi uygulamasıdır Dulun dul ile zinasında taşlama vardır(Müslim, Hudûd,1214; Ebû Dâvud, Hudûd 23; Tirmizî, Hudûd, 8) hadisinin genel anlamı da başka bir delildir Diğer yandan zina bütün semavi dinlerde haram kılınmıştır (bk eşŞîrâzî, elMühezzeb, II, 267; İbn Kudâme, elMuğnî, Kahire 1970, VIII, 163; ezZühaylî, elFıkhulİslâmî ve Edilletüh, Dımaşk 14051985, VI, 43)
Zina Suçunun Sâbit Olması:
Zina, ya ikrarla ya da dört şahitle sabit olur
1 İkrarla Tesbit:
Zina ikrarında bulunanın akıllı, ergin olması ve zorlama altında bulunmaması gerekir Ayrıca ikrarın dört defa yapılması gereklidir Çünkü Mâiz b Mâlik'e Allah elçisi dört defa ikrar esasını uygulamıştır Hanefi ve Hanbelîlerin görüşü budur Şâfiî ve Mâlikilere göre ise tek ikrar yeterlidir Bunlar da işçinin kendi patronunun eşiyle zina etmesi olayına dayanırlar Çünkü orada dört ikrardan söz edilmemiştir (Buhârî, Âhad,I, Şurüt, 9; Müslim, Hudûd, 25; elBâcî, elMüntekâ, VII,135; İbn Kudâme, elMuğni, VIII, 191 vd)
Diğer yandan dört ikrarın ayrı meclislerde yapılması gerekir
2 Zinayı dört şahitle ispat:
Zinanın müslüman, erkek, adaletli ve hür dört erkek şahitle ispat edilmesi gerekir (enNisâ', 415; enNûr, 244,13) Şahit sayısı dörtten az olur veya dördüncü şahit sadece bunları bir yorgan altında gördümgibi kesin zinaya delâlet eden beyanda bulunmasa, ilk üç şahide zina iftirası (kazf)cezası uygulanır Zina isnat edilenden had düşer Çünkü Hz Ömer, Muğîre (ra)'in zinasına şahitlik eden üç kişiye zina iftirası cezası uygulamıştır (bk ezZühayli, age, VI, 48; Kazfmaddesi)
Recm Cezasının İnfazı:
Zina ikrarla sabit olmuşsa recm uygulamasına devlet başkanı veya infaz görevlisinin başlaması gerekir Şahitle sabit olması halinde ise infaza şahitlerin tamamının hazır bulunması ve ilk taşı onların atması şekliyle başlanır Böylece herhangi bir şüphe, vazgeçme yanlışlık vb tüm ihtimallerin ortadan kalkması ve adli hataya düşülmemesi için gerekli önlemler alınmıştır Hz Ali'den şöyle dediği nakledilmiştir: Önce şahitler taş atmaya başlar, sonra devlet başkanı, sonra diğer insanlar(Zeylai, age, III, 319 vd; esŞevkânî, age, VII,108) Bekârların zinasında ise değnek cezasına şahitlerin başlaması gerekmez Çünkü onlar bunun usul ve şeklini bilmeye bilirler ve bu durum zulme yol açabilir
Recm cezası, ibretli olması için bir meydanda erkek ayakta, kadın ise tercih edilen görüşe göre göğsüne kadar bir çukura sokularak kendisine ölünceye kadar küçük taşlar atılmak suretiyle infaz edilir Hz Peygamber'in Gâmidiyeli kadın için, göğsüne kadar bir çukur açtırdığı nakledilir (Zeylaî, age, III, 325; eşŞevkânî, age, VII, 109)
Recmle öldürülen kimse yıkanır Kefenlenir, cenaze namazı kılınır ve defnedilir Çünkü Hz Peygamber, recmedilen Mâiz için Kendi ölülerinize yaptığınız şeyleri ona da yapınız(Zeylai, age, III, 320) buyurmuştur
Hamdi DÖNDÜREN