iltasyazilim
FD Üye
Reşat Nuri Güntekin in edebi kişiliği
reşat nuri güntekin eserlerinin konuları
Reşat Nuri Güntekin; roman, hikâye, tiyatro, gezi ve çeviri alanlarında eser vermesine karşın edebiyatımızda romancı olarak tanınır Bilhassa Çalıkuşu romanı, yazarın ününü pekiştirmiş, pek ama edebiyat tarihine Çalıkuşu yazarı olarak girmiştir
Yazdığı, çevirdiği, kitap biçimine girmiş veya dergi, gazete sayfalarında, tiyatro repertuvarlarında kalmış eserlerinin toplamı yüzü bulan Reşat Nuri Güntekin, Anadolu'daki yaşamı ve toplusal sorunları ele almış, insanı insan çevre ilişkisi içinde yansıtabilmiş bir yazardır Romanlarında sayısız insan tipi yaratmış, genelde erkek olan kahramanlarını, dış görünümlerinden çok psikolojik özellikleriyle yansıtabilmiştir Mizaha daha geniş yer verdiği öykülerinde de aşk, yalnızlık, fedakarlık, arkadaşlık, ihanet gibi temalar kullanmıştır
Batı edebiyatını tanıyarak geliştirdiği roman tekniğini yerli konuları, insanları ve Türkiye coğrafyasını esas alarak kullandı Yaşadığı dönemin insan manzaralarını, sosyolojik ve psikolojik yapısını eserlerinde yansıtmaya çalıştı Sosyal eleştiriyi de belirli bir insan sevgisi ve müsamaha açısından bakarak işledi Eserlerinde canlı ve hareketli bir hayat atmosferi kurdu Fazilet, alçakgönüllük, paylaşma ilkelerini ön plana çıkararak Anadolu insanına kendi kendini sevmeyi öğretti Ezilmiş, geri kalmış, cahil köylüyü en sevimli haliyle eserlerine konu etti
Acıma ve sevme duygularının ön plana çıktığı eserlerinde duygusal ve fikrî elde etmek üzere iki hâkim tema tespit etmek mümkündür Çalıkuşu adlı meşhur romanı ve onu takip eden ilk eserlerinde kişisel ve duygusal ilişkileri ön planda işledi Sanat hayatının ikinci döneminin eserleri sayılabilecek romanlarında ise Atatürk inkılâplarını tanıtma ve benimsetme amacını ön plana çıkardı Bunların dışında Tanzimat'tan bu yana bütün yazarların ilgi duyduğu Batılılaşma, aile ilişkileri, fedakârlık vb konulan işledi Eserlerinin çoğunda, kendi fikirlerini temsilci ve içten yolu belirten idealize edilmiş tipler yarattı Ama bu tipler aracılığı ile ortaya koyduğu toplumsal sorunlara çözüm üretme yoluna gitmedi
Toplumun eğitimle kalkınacağına inanan yazan, idealist hoca tipleri çizerek Millî Edebiyat'ın düsturlarından olan mektepten memleketeülküsüne katkı sağlar Mesleğinden dolayı daha fazla, eğitim sorunlarına eğilir Çalıkuşu, Yeşil Gece, Merhamet Etmek ve Kan Davası gibi romanlarının kahramanları öğretmendir
Reşat Nuri'nin ikinci tip romanları arasında bulunan Miskinler Tekkesi, Dar Et, Eski Hastalık ve Yaprak Dökümü gibi hayata muhakkak bir zihniyetin arkasında bakan çevreleri irdelemiştir Bu romanlarda sosyal çözülmenin kaynağı olarak aile gösterilir Akşam Güneşi, Dudaktan Kalbe ve Alev Gecesi ise bireysel konuları ele bölge aşk romanlarıdır
Hikâyelerini Maupassant tarzıyla yazar Yani o, bir olay öykücüsüdür Hikâyelerinde olayların kurgusu sağlamdır
Tiyatro eserlerinde daha fazla, sosyal konulara yer verir Aile, evlilik kurumu, bayanerkek ilişkileri, aşk ve sosyal değişmeler tiyatro eserlerinin konularını oluşturur
Yazan, memlekete bir bütün olarak bakar İstanbul, Bursa, Çanakkale, Ankara, Kayseri vb tek coğrafya olarak görünür Bu bakımdan kahramanlarını bir anda İstanbul'da, Bursa'da, Ankara'da yahut Anadolu'nun herhangi bir kasabasında görebiliriz
Reşat Nuri Güntekin, dil yönünden emrindeki olduğu Millî Edebiyat hareketinin anlayışıyla hareket eder Sade dille ve zengin bir kelime kadrosuyla anlatacaklarını ortaya koyar *
reşat nuri güntekin eserlerinin konuları
Reşat Nuri Güntekin; roman, hikâye, tiyatro, gezi ve çeviri alanlarında eser vermesine karşın edebiyatımızda romancı olarak tanınır Bilhassa Çalıkuşu romanı, yazarın ününü pekiştirmiş, pek ama edebiyat tarihine Çalıkuşu yazarı olarak girmiştir
Yazdığı, çevirdiği, kitap biçimine girmiş veya dergi, gazete sayfalarında, tiyatro repertuvarlarında kalmış eserlerinin toplamı yüzü bulan Reşat Nuri Güntekin, Anadolu'daki yaşamı ve toplusal sorunları ele almış, insanı insan çevre ilişkisi içinde yansıtabilmiş bir yazardır Romanlarında sayısız insan tipi yaratmış, genelde erkek olan kahramanlarını, dış görünümlerinden çok psikolojik özellikleriyle yansıtabilmiştir Mizaha daha geniş yer verdiği öykülerinde de aşk, yalnızlık, fedakarlık, arkadaşlık, ihanet gibi temalar kullanmıştır
Batı edebiyatını tanıyarak geliştirdiği roman tekniğini yerli konuları, insanları ve Türkiye coğrafyasını esas alarak kullandı Yaşadığı dönemin insan manzaralarını, sosyolojik ve psikolojik yapısını eserlerinde yansıtmaya çalıştı Sosyal eleştiriyi de belirli bir insan sevgisi ve müsamaha açısından bakarak işledi Eserlerinde canlı ve hareketli bir hayat atmosferi kurdu Fazilet, alçakgönüllük, paylaşma ilkelerini ön plana çıkararak Anadolu insanına kendi kendini sevmeyi öğretti Ezilmiş, geri kalmış, cahil köylüyü en sevimli haliyle eserlerine konu etti
Acıma ve sevme duygularının ön plana çıktığı eserlerinde duygusal ve fikrî elde etmek üzere iki hâkim tema tespit etmek mümkündür Çalıkuşu adlı meşhur romanı ve onu takip eden ilk eserlerinde kişisel ve duygusal ilişkileri ön planda işledi Sanat hayatının ikinci döneminin eserleri sayılabilecek romanlarında ise Atatürk inkılâplarını tanıtma ve benimsetme amacını ön plana çıkardı Bunların dışında Tanzimat'tan bu yana bütün yazarların ilgi duyduğu Batılılaşma, aile ilişkileri, fedakârlık vb konulan işledi Eserlerinin çoğunda, kendi fikirlerini temsilci ve içten yolu belirten idealize edilmiş tipler yarattı Ama bu tipler aracılığı ile ortaya koyduğu toplumsal sorunlara çözüm üretme yoluna gitmedi
Toplumun eğitimle kalkınacağına inanan yazan, idealist hoca tipleri çizerek Millî Edebiyat'ın düsturlarından olan mektepten memleketeülküsüne katkı sağlar Mesleğinden dolayı daha fazla, eğitim sorunlarına eğilir Çalıkuşu, Yeşil Gece, Merhamet Etmek ve Kan Davası gibi romanlarının kahramanları öğretmendir
Reşat Nuri'nin ikinci tip romanları arasında bulunan Miskinler Tekkesi, Dar Et, Eski Hastalık ve Yaprak Dökümü gibi hayata muhakkak bir zihniyetin arkasında bakan çevreleri irdelemiştir Bu romanlarda sosyal çözülmenin kaynağı olarak aile gösterilir Akşam Güneşi, Dudaktan Kalbe ve Alev Gecesi ise bireysel konuları ele bölge aşk romanlarıdır
Hikâyelerini Maupassant tarzıyla yazar Yani o, bir olay öykücüsüdür Hikâyelerinde olayların kurgusu sağlamdır
Tiyatro eserlerinde daha fazla, sosyal konulara yer verir Aile, evlilik kurumu, bayanerkek ilişkileri, aşk ve sosyal değişmeler tiyatro eserlerinin konularını oluşturur
Yazan, memlekete bir bütün olarak bakar İstanbul, Bursa, Çanakkale, Ankara, Kayseri vb tek coğrafya olarak görünür Bu bakımdan kahramanlarını bir anda İstanbul'da, Bursa'da, Ankara'da yahut Anadolu'nun herhangi bir kasabasında görebiliriz
Reşat Nuri Güntekin, dil yönünden emrindeki olduğu Millî Edebiyat hareketinin anlayışıyla hareket eder Sade dille ve zengin bir kelime kadrosuyla anlatacaklarını ortaya koyar *