iltasyazilim
FD Üye
Reşit olan bir kız, ailesinin izni olmadan evlenebilir mi?
Velinin izni olmadan düğün yerine getirmek caiz mi?
İslâm hukukuna tarafından nikâhın sahih olması için bir takım koşullar vardır Bu şartlardan birisi de evlenecek olan kadının velisi durumunda olan kişinin izninin ve rızasının alınmasıdır Bu mesele Hanefî mezhebi dışında kalan üç mezhebe göredir Velinin izni, Mâlikî ve Şafiî mezhebine tarafından nikâhın bir rüknü, Hanbelî mezhebine kadar ise şartıdır Her üç mezhebe tarafından kadının velisinin izni alınmadıkça yapılan nikâh sahih olmaz, bâtıldır
Hanefî mezhebine tarafından ise az önce bulûğ çağına ermemiş kız çocuklarının, kendini idare edemeyecek durumda aklen noksan olanların ve bunakların velilerinin izni olmadan nikâhları caiz olmaz Bunların dıştan kalan kadınlar, velilerinin izni olmadan da evlenip nikâh akdedebilirler Çünkü nikâhta kadının ifadesi muteberdir
Bu fıkhî bir hüküm olmakla beraber, lüzum İslâmî bir âdet, gerekse ailevi bir âdâb olarak velinin izin ve rızasının alınması en doğru olanı ve isabetlisidir Zaten bazı istisnalar dışında kızın evliliğinde velisinin iznine başvuru edilmekte, önce o muhatap alınmaktadır daha sonra kızın rızası da alınırsa nikâh akdine başlanmaktadır
Reşit olan bir kız, ailesinin izni olmadan evlenebilir mi?
Eğer haklarını helal etmezlerse,
ahirette annebabaya itaatsizlikten yargılanır mı?
Hem bir kızı sevmediği bir kişiye cebren tahsis etmek ne dek doğrudur?
Hanefî mezhebine göre, rüşt çağına gelmiş bir kız kendi başına evlilik yapabilir Fakat eğer bu evlilikte bulunması gereken denklik yahut, kızın velisi durumundaki kişiler buna itiraz edebilirler
Diğer üç mezhebe kadar, rüşt çağında da olsa, bir hanımefendi velisinin iznini almadan düğün kıydıramaz (bk Cezerî, elfıkhu ala'lmezahibi'larbaa, 4648)
Şafiilerden büyük bir âlim olan Ebu Sevr'e tarafından, bir evlilikte, keza evlenecek olan kadının rızası, keza de velisinin rızası şarttır Bu gösterme, ailedeki rahat, uyum, sevgi ve saygı ortamının zedelenmemesi açısından daha yerinde görülmüştür (bk Elfıkhu'lİslamî, 64) *
Velinin izni olmadan düğün yerine getirmek caiz mi?
İslâm hukukuna tarafından nikâhın sahih olması için bir takım koşullar vardır Bu şartlardan birisi de evlenecek olan kadının velisi durumunda olan kişinin izninin ve rızasının alınmasıdır Bu mesele Hanefî mezhebi dışında kalan üç mezhebe göredir Velinin izni, Mâlikî ve Şafiî mezhebine tarafından nikâhın bir rüknü, Hanbelî mezhebine kadar ise şartıdır Her üç mezhebe tarafından kadının velisinin izni alınmadıkça yapılan nikâh sahih olmaz, bâtıldır
Hanefî mezhebine tarafından ise az önce bulûğ çağına ermemiş kız çocuklarının, kendini idare edemeyecek durumda aklen noksan olanların ve bunakların velilerinin izni olmadan nikâhları caiz olmaz Bunların dıştan kalan kadınlar, velilerinin izni olmadan da evlenip nikâh akdedebilirler Çünkü nikâhta kadının ifadesi muteberdir
Bu fıkhî bir hüküm olmakla beraber, lüzum İslâmî bir âdet, gerekse ailevi bir âdâb olarak velinin izin ve rızasının alınması en doğru olanı ve isabetlisidir Zaten bazı istisnalar dışında kızın evliliğinde velisinin iznine başvuru edilmekte, önce o muhatap alınmaktadır daha sonra kızın rızası da alınırsa nikâh akdine başlanmaktadır
Reşit olan bir kız, ailesinin izni olmadan evlenebilir mi?
Eğer haklarını helal etmezlerse,
ahirette annebabaya itaatsizlikten yargılanır mı?
Hem bir kızı sevmediği bir kişiye cebren tahsis etmek ne dek doğrudur?
Hanefî mezhebine göre, rüşt çağına gelmiş bir kız kendi başına evlilik yapabilir Fakat eğer bu evlilikte bulunması gereken denklik yahut, kızın velisi durumundaki kişiler buna itiraz edebilirler
Diğer üç mezhebe kadar, rüşt çağında da olsa, bir hanımefendi velisinin iznini almadan düğün kıydıramaz (bk Cezerî, elfıkhu ala'lmezahibi'larbaa, 4648)
Şafiilerden büyük bir âlim olan Ebu Sevr'e tarafından, bir evlilikte, keza evlenecek olan kadının rızası, keza de velisinin rızası şarttır Bu gösterme, ailedeki rahat, uyum, sevgi ve saygı ortamının zedelenmemesi açısından daha yerinde görülmüştür (bk Elfıkhu'lİslamî, 64) *