iltasyazilim
FD Üye
Sual: Resulullah efendimiz Kur’anı niye açıkladı?
CEVAP
Kur’anı kerimde, (Resulüm, sana indirdiğimiz Kur’anı insanlara açıkla) buyuruluyor (Nahl 44)
İmamı Şarani hazretleri de buyuruyor ki:
Kur’anı kerimde, namazların kaç rekat olduğu, rüku ve secdede okunacak tesbihler, vakit namazları ile bayram ve cenaze namazlarının nasıl kılınacağı, namazı bozan şeyler, zekât nisabı, zekâtın hangi maldan verileceği orucun ve haccın farzları, oruç kefareti, hukuk bilgileri, kedi köpek etinin yenilip yenilmeyeceği gibi birçok husus açıkça bildirilmemiştir Yani hiçbir âlim, bunları Kur’anı kerimden bulup çıkaramazdı Bunları Peygamber efendimiz açıklamıştır (Mizanül kübra)
Yalnız Kur’an diyen müsteşriklere oryantalistlere soruyoruz Kur’anı kerimde (Meyte ve kan size haram kılındı) buyuruluyor (Maide 3) Meyte, boğazlanmadan ölen veya öldürülen yani leş olan hayvandır Bir müsteşrik, bu âyete bakarak balık yemenin haram olduğunu söyler Ona göre sadece delil Kur’andır Halbuki Allahü teâlâ (Bir işte anlaşamazsanız, bu işin hükmünü öğrenmek için Kur’ana ve sünnete bakın!) buyuruyor Balık kesilmeden yenir mi diye Kur’ana bakınca müsteşrik yenmeyeceğini anlar Dalak kandır Müsteşrik, âyete bakınca bunun da haram olduğunu anlar Fakat sünnete bakılınca istisna olarak balık ve dalağın helal olduğu görülür Hadisi şerifte, (Size iki meyte ve iki kan helal kılındı İki meyte balıkla çekirgedir, iki kan ise, karaciğerle dalaktır) buyurulmuştur (İbni Mace, Ebu Davud)
Yine Peygamber efendimiz, (Denizin suyu temizdir, meytesi helaldir) buyurarak deniz meytelerinin helal olduğunu bildirmiştir (Ebu Davud, Abdürrezzak)
Buna da açıklık getirilmiş, her meyte değildir Mesela kendiliğinden ölüp su yüzüne çıkan balığın da yenilmeyeceği hadisi şerifle bildirilmiştir (Dare Kutni)
Aslan, kaplan, kurt, maymun ve köpek gibi yırtıcı hayvanlarla, atmaca, kartal, doğan ve şahin gibi yırtıcı kuşların etlerinin haramlığı da hadisi şerifle bildirilmiştir (Müslim)
Peygamber efendimiz, (Yemin ederim ki, ben size ancak Allah’ın emrettiğini emrediyor, nehyettiğini nehyediyorum) buyurdu (Taberani), Zaten Onun sözleri vahiydir (Necm 4)
Kur’ana, İslam’a uymak için, Peygamber efendimize uymak gerekir Peygamber efendimize uymak için de İslam âlimlerine uymak gerekir Kur’anı kerimde (Bilmiyorsanız âlimlere sorun) buyuruluyor (Nahl 43)
Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Âlimlere tâbi olun!) Deylemi
(Âlimler yeryüzünün ışıklarıdır Benim ve diğer Peygamberlerin vârisleridir) Ebu Nuaym
(Âlimler rehberdir) İ Neccar
(Âlim, Allahü teâlânın güvendiği kimsedir) Deylemi
Tahtavi hazretleri buyuruyor ki:
(Kur’anı kerimdeki, (Allah’ın ipine sarılın!) emri, (Fıkıh âlimlerinin, mezhep imamlarının bildirdiklerine uyun) demektir) Dürrül muhtar haşiyesi
Nasıl kanunlar, Anayasadan ayrı kabul edilmezse, sünnet, yani hadisi şerifler de Kur’anı kerimden ayrı değildir Onun açıklamalarıdır Nasıl, tüzükler, yönetmelikler, kanunlara aykırı kabul edilmiyorsa, icma ve kıyası fukaha da sünnete aykırı değildir Kıyas, Kur’anı kerimin ve hadisi şeriflerin açıklamasıdır Sünneti Kur’anı kerimden ayrı, kıyası âlimlerin ictihadlarını hadisi şeriflerden başka göstermeye çalışanların, sapık olduğu Mektubatı Rabbani’de yazılıdır
CEVAP
Kur’anı kerimde, (Resulüm, sana indirdiğimiz Kur’anı insanlara açıkla) buyuruluyor (Nahl 44)
İmamı Şarani hazretleri de buyuruyor ki:
Kur’anı kerimde, namazların kaç rekat olduğu, rüku ve secdede okunacak tesbihler, vakit namazları ile bayram ve cenaze namazlarının nasıl kılınacağı, namazı bozan şeyler, zekât nisabı, zekâtın hangi maldan verileceği orucun ve haccın farzları, oruç kefareti, hukuk bilgileri, kedi köpek etinin yenilip yenilmeyeceği gibi birçok husus açıkça bildirilmemiştir Yani hiçbir âlim, bunları Kur’anı kerimden bulup çıkaramazdı Bunları Peygamber efendimiz açıklamıştır (Mizanül kübra)
Yalnız Kur’an diyen müsteşriklere oryantalistlere soruyoruz Kur’anı kerimde (Meyte ve kan size haram kılındı) buyuruluyor (Maide 3) Meyte, boğazlanmadan ölen veya öldürülen yani leş olan hayvandır Bir müsteşrik, bu âyete bakarak balık yemenin haram olduğunu söyler Ona göre sadece delil Kur’andır Halbuki Allahü teâlâ (Bir işte anlaşamazsanız, bu işin hükmünü öğrenmek için Kur’ana ve sünnete bakın!) buyuruyor Balık kesilmeden yenir mi diye Kur’ana bakınca müsteşrik yenmeyeceğini anlar Dalak kandır Müsteşrik, âyete bakınca bunun da haram olduğunu anlar Fakat sünnete bakılınca istisna olarak balık ve dalağın helal olduğu görülür Hadisi şerifte, (Size iki meyte ve iki kan helal kılındı İki meyte balıkla çekirgedir, iki kan ise, karaciğerle dalaktır) buyurulmuştur (İbni Mace, Ebu Davud)
Yine Peygamber efendimiz, (Denizin suyu temizdir, meytesi helaldir) buyurarak deniz meytelerinin helal olduğunu bildirmiştir (Ebu Davud, Abdürrezzak)
Buna da açıklık getirilmiş, her meyte değildir Mesela kendiliğinden ölüp su yüzüne çıkan balığın da yenilmeyeceği hadisi şerifle bildirilmiştir (Dare Kutni)
Aslan, kaplan, kurt, maymun ve köpek gibi yırtıcı hayvanlarla, atmaca, kartal, doğan ve şahin gibi yırtıcı kuşların etlerinin haramlığı da hadisi şerifle bildirilmiştir (Müslim)
Peygamber efendimiz, (Yemin ederim ki, ben size ancak Allah’ın emrettiğini emrediyor, nehyettiğini nehyediyorum) buyurdu (Taberani), Zaten Onun sözleri vahiydir (Necm 4)
Kur’ana, İslam’a uymak için, Peygamber efendimize uymak gerekir Peygamber efendimize uymak için de İslam âlimlerine uymak gerekir Kur’anı kerimde (Bilmiyorsanız âlimlere sorun) buyuruluyor (Nahl 43)
Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Âlimlere tâbi olun!) Deylemi
(Âlimler yeryüzünün ışıklarıdır Benim ve diğer Peygamberlerin vârisleridir) Ebu Nuaym
(Âlimler rehberdir) İ Neccar
(Âlim, Allahü teâlânın güvendiği kimsedir) Deylemi
Tahtavi hazretleri buyuruyor ki:
(Kur’anı kerimdeki, (Allah’ın ipine sarılın!) emri, (Fıkıh âlimlerinin, mezhep imamlarının bildirdiklerine uyun) demektir) Dürrül muhtar haşiyesi
Nasıl kanunlar, Anayasadan ayrı kabul edilmezse, sünnet, yani hadisi şerifler de Kur’anı kerimden ayrı değildir Onun açıklamalarıdır Nasıl, tüzükler, yönetmelikler, kanunlara aykırı kabul edilmiyorsa, icma ve kıyası fukaha da sünnete aykırı değildir Kıyas, Kur’anı kerimin ve hadisi şeriflerin açıklamasıdır Sünneti Kur’anı kerimden ayrı, kıyası âlimlerin ictihadlarını hadisi şeriflerden başka göstermeye çalışanların, sapık olduğu Mektubatı Rabbani’de yazılıdır