Resulullahı anmak ibadettir Sual: Mevlid ne demektir, mevlid okumaya bazıları bid’at diyor içten mu? YANIT Mevlid, doğum zamanı demektir Mevlid gecesi, Rebiulevvel ayının 11 ve 12 günleri arasındaki gecedir Peygamber efendimizin doğum günü, bütün Müslümanların bayramıdır Resulullah efendimiz dünyaya gelince, amcası Ebu Leheb’in cariyesi Süveybe, (Kardeşin Abdullah’ın oğlu oldu) diyerek kendisine müjde getirince, sevinmişti (Ona süt atamak şartı ile, seni azat ettim) demişti Bunun için, Ebu Leheb’in, her mevlid gecesinde, azabı birazcık hafiflemektedir Mevlid gecesi sevinen, o geceye kıymet veren müminlerin öyle fazla sevap kazanacağı buradan da anlaşılmaktadır Hafız Muhammed ibni Cezeri Şafii diyor ama: (Ebu Leheb rüyada görülüp, ne halde olduğu sorulduğunda, çok azap çekiyorum Ancak, her sene, Rebiulevvel ayının 12 geceleri, azabım hafifliyor Resulullah dünyaya gelince, müjde veren cariyemi sevincimden azat etmiştim Bunun için, bu gecelerde azabım hafifliyor) dedi Ebu Leheb gibi azgın bir kâfirin azabı hafifleyince, O yüce Peygamberin ümmetinden olan bir mümin, Onun doğduğu gece sevinir, malını yerinde yerlere dağıtır, gösteri verir, böylece, Peygamberine olan sevgisini gösterirse, Allahü teâlâ onu Cennetine sokar) M Nasihat Resulullah efendimiz, mevlid gecelerinde eshabı kirama ağırlama verir, dünyayı teşrifindeki ve çocukluk zamanındaki şeyleri anlatırdı Hz Ebu Bekir de, halife iken, eshabı kiramı toplar, Resulullah efendimizin dünyayı teşrifindeki olağanüstü hâlleri konuşurlardı Bu gece, Resulullahın doğum vaktinde görülen hâlleri, mucizeleri okumak, kulak vermek, öğrenmek çok sevaptır Bugün veya ertesi gün oruç tutmakta mahzur yoktur Tutulması iyi olur, sevap olur İslam âlimleri mevlid gecesine fazla tartma vermişlerdir Hz Mevlana, (Mevlid okunan yerden belalar gider) buyurmuştur Mevlid gecesi, Kadir gecesinden daha sonra en kıymetli gecedir Hatta, Mevlid gecesinin Kadir gecesinden de değerli olduğunu bildiren âlimler de vardır (Allahü teâlâ bir kimseye söz ve yazı sanatı ihsan ederse, Resulullahı övsün, düşmanlarını kötülesin) hadisi şerifine uyularak, asırlardır mevlid kitapları yazılmış ve okunmuştur Resulullah efendimizi öven dağıtılmış mevlid kasideleri vardır Ünlü olan ve Türkiye’de tekrar tekrar okunan Mevlid kasidesini Süleyman Çelebi, 15 asırda yazmıştır Bu kasidenin asrı saadetten sonradan yazılması, bid’beygir olmasını gerektirmez Çünkü Resulullah efendimizi methetmek ibadettir her zaman Onu övgü dolu kasideler, yazılar yazılabilir Onları da okumak bid’beygir yok, sevap olur Mevlidi şerif okumak, Resulullah efendimizin dünyaya gelişini, miracını ve hayatını açıklamak, Onu anımsamak, Onu övmek demektir Her müminin Resulullah efendimizi fazla sevmesi gerekir Bu da zaten imanın gereğidir Çok sevmek kâmil mümin olmanın da alametidir Hadisi şeriflerde buyuruldu ancak: (Beni esasbaba, evlat ve herkesten daha çok sevmeyen, mümin olamaz) Buhari (Peygamberleri kutlamak, anımsamak ibadettir) Deylemi (Bu ibadeti, şiir olarak söylemek daha tesirli olur Resulullah efendimizin şairleri, camide, Resulullahı öven ve kâfirleri kahreden şiirler okurlardı) (Bir şeyi çok seven, muhakkak onu çok anar) Deylemi (Resulullahı seven de Onu çok anar) Vehhabiler, mezhepsizler, Resulullah efendimizi öven ve Ondan şefaat isteyen müslümanlara müşrik, yani puta tapan kâfir damgasını basıyorlar Ülkemizde bunu dobra dobra söyleyemedikleri için, mevlide bid’beygir diyorlar Resulullahı methetmek bid'beygir olmaz Bu övgüden fakat Allahü teâlâyı sevmeyen rahatsız olur Çünkü Allahü teâlâ Onu övmektedir Kur’lahzaı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik) Enbiya 107 (Biz seni tüm insanlara müjdeleyici ve uyarıcı olarak gönderdik) Sebe, 28 (Senin için bitmez tükenmez, ölümsüz mükafat vardır Elbette sen en büyük etik üzeresin) Kalem 34 (Rabbin sana çok nimet verecek, sen de razı olacaksın!) Duha 5 (Allah ve melekleri, Resule salevat getiriyor, iman edenler, siz de salevat getirin) Ahzab 56 Mevlidi, erkek bayan girift olmadan, enstrüman ve başka haram karıştırmadan, Allah rızası için okumak, salevatı şerife getirmek, tatlı şeyler yedirip içirmek, hayrat ve hasenat gerçekleştirmek, böylece, o gecenin şükrünü gerçekleştirmek müstehaptır (Ni'metül kübrâ, Hadika, MNasihat) Resulullah efendimizi çok methetmek, mahlukların en üstünde olduğunu söylemek, Allahü teâlânın, sevgili Peygamberine verdiği üstünlükleri saymak ve Ondan şefaat dilemek, büyük ibadettir Buna karşı koymak, koyu bir cahillik, böylece çirkin bir inattır Resulullahı övmek, anmak lazım geldiğine delil olarak, Ahzab suresinin (Allah ve melekleri, Resule salevat getiriyor, iman edenler, siz de salevat getirin) mealindeki 56âyeti kerimesi yetmez mi? Sual: Kutsal geceleri kutlamaya, Mevlid okumaya karşısında olanlar diyor fakat: (İbni Âbidin, “ibadet telakki ederek minarelerden mevlid okuyarak, hastalarının şifaya kavuşması ve kayıplarının bulunması için adarlar Halbuki mevlid okutmak müzik ve eğlenceden başka bir şey değildir diyor Görüldüğü gibi mevlid okumak fena bir bid’attir) Mevlid okutmak bid’beygir midir? CEVAP Böyle bir yazının aslı yoktur, en ince ayrıntısına kadar uydurmadır Bunu Resulullaha olan düşmanlıklarından nedeniyle yapıyorlar Peygamber efendimizi övmekten fakat diğer dinlerde olanlar rahatsız olur İbni Âbidin hazretleri buyuruyor oysa: (Yatırın üzerindeki kandilde ya da minarede yakılmak için yağ vazgeçmek bâtıldır Nitekim kadınların Seyyid Abdülkadir için adadıkları yağ, minarenin doğu tarafında yakılır Bundan daha çirkini de, mevlidlere şarkı, oyun gibi şeyler katarak minarelerde okutmayı adayıp bunun sevabını Peygamber efendimize armağan ederler) O günkü mevlidlerde de, bugünkü bazı mevlidlerde olduğu gibi teganni ve uygun olmayan şeyler de var imiş Uyarı edilirse mevlide oyun gibi şeyler karıştırılıyor deniyor, mevlidin kendisi kötülenmiyor Mevlidi oyun ziyafet haline getiriyorlar deniyor Bir kimse Kur’anı kerimi de böylece teganni ile okursa, oyun ve gösteri aralarında okursa muhakkak caiz olmaz Böyle okumak caiz değil aramak, Kur’an okumak caiz seslenmek değildir anlamına gelmez ki Kasıtlı Olarak bunu çarpıtıyorlar Mevlid okumak ibadettir Çünkü Peygamber efendimizi övmek ibadettir Bu ibadeti, şiir olarak söylemek daha tesirli olur Resulullah efendimizin şairleri vardı, camide, Resulullahı övücü ve kâfirleri kahredici şiirler okurlardı Camide şiir okumaya, Resulullahı övmeye bid’at seslenmek çok yanlıştır Şiir okumayı âdet haline getirmek yerinde olmaz Kandillerde okunmasının mahzuru olmaz Mevlidlere bid’beygir ve günah olan şeyler karıştırmak caiz olmaz Mesela para ile mevlid okumak caiz olmaz Bunu gerekçe ederek mevlidin kişisel olarak kendisine akın etmek yanlıştır Hatırlatma: Bazı Hıristiyan fırkaları, doğum günü kutlamazlar Doğum günü kutlamasına yaratıklara tapınmak derler Selefiyeciler de doğum günü olan mevlidi bid’at sayar, Peygambere tapmak derler Bunların, Hıristiyanlarla bu benzer inanışlarında bir sebep olması gerekir