iltasyazilim
FD Üye
ABD ’nin Tacoma eyaletinde yapılan bu köprü yapıldığı dönemde dünyanın en büyük açıklıklı üçüncü köprüsü özelliğini taşımakta idi 1940 yılı şartları ve teknolojisi ile yapı edilen bu köprünün uzunluğu 1524 metreydi Fakat böylesine devasa bir köprünün ayaklar arası açıklığı 853 metre iken genişliği sadece 119 metreydi *Kablo asma sistem olarak inşa edilen Washington ’daki bu köprü 64 milyon dolara mülk olduğu gibi, yapılış itibari ile bir çok statik sorunla karşı karşıya idi
Öncelikli olarak isminden de anlaşılabileceği gibi asma köprüler, asma halatları ve askılar aracılığıyla asıl taşıyıcı eleman olan kablolara asılarak yapılar Kablolar, köprüyle geçilecek olan suyun iki yakasındaki zemine, sağlam şeklinde bağlanıp iki veya daha çok dikey takviye kulesi üzerinden geçirilir Lakin çoğunlukla kabloların ankraja girme açısını düzeltmek İçin uçlara yakın bölümlere ek destekler yerleştirilir
Mühendis Moisseiff tabliyenin genişlik ve açık sözlülük oranı dengesini ayarlayamamış, kullandığı boylu boyunca I kesitli kirişler rüzgar geçirmemişti Burulma rijitliği esnek olmayan bu köprü açılışından kısa bir zaman sonra aralıksız rüzgara maruz kalmış ve salınıma girmiştir Köprü üzerindeki hareketli yükün de eksik olması köprünün daha sık ve şipşak salınım yapmasına olasılık veriyordu
Yapımından takriben 4 ay daha sonra 67 kmsa şipşak esen rüzgarla rezonansa girdi Köprünün 140 kmsa gibi bir rüzgara dayanması öngörülürken rezonansa giren köprü yıkıldı Yıkılması beklenen bu köprü 1 ay önce trafiğe kapatıldığı için üzerindeki arabada yer alan bir köpek haricen can kaybı olmadı
1950 yılında tekrardan inşa edilen bu köprüde boşluklu kirişler kullanılarak rüzgarın geçmesine müsade edildi Tabliye genişliği artırıldı Yeni köprünün 10m yüksekliğindeki taşıyıcı kirişi rüzgarı geçirecek kafes elemanlardan oluşturulduğu gibi Tabliye genişliği 183m kiriş dorukaçıklık oranı 147 olarak saptandı
Mühendislik adına iyi bir misal teşkil eden bu köprü bilgilerin güncellenmesini sağladı ve yeni teknoloji arayışlarına girildi
Öncelikli olarak isminden de anlaşılabileceği gibi asma köprüler, asma halatları ve askılar aracılığıyla asıl taşıyıcı eleman olan kablolara asılarak yapılar Kablolar, köprüyle geçilecek olan suyun iki yakasındaki zemine, sağlam şeklinde bağlanıp iki veya daha çok dikey takviye kulesi üzerinden geçirilir Lakin çoğunlukla kabloların ankraja girme açısını düzeltmek İçin uçlara yakın bölümlere ek destekler yerleştirilir
Mühendis Moisseiff tabliyenin genişlik ve açık sözlülük oranı dengesini ayarlayamamış, kullandığı boylu boyunca I kesitli kirişler rüzgar geçirmemişti Burulma rijitliği esnek olmayan bu köprü açılışından kısa bir zaman sonra aralıksız rüzgara maruz kalmış ve salınıma girmiştir Köprü üzerindeki hareketli yükün de eksik olması köprünün daha sık ve şipşak salınım yapmasına olasılık veriyordu
Yapımından takriben 4 ay daha sonra 67 kmsa şipşak esen rüzgarla rezonansa girdi Köprünün 140 kmsa gibi bir rüzgara dayanması öngörülürken rezonansa giren köprü yıkıldı Yıkılması beklenen bu köprü 1 ay önce trafiğe kapatıldığı için üzerindeki arabada yer alan bir köpek haricen can kaybı olmadı
1950 yılında tekrardan inşa edilen bu köprüde boşluklu kirişler kullanılarak rüzgarın geçmesine müsade edildi Tabliye genişliği artırıldı Yeni köprünün 10m yüksekliğindeki taşıyıcı kirişi rüzgarı geçirecek kafes elemanlardan oluşturulduğu gibi Tabliye genişliği 183m kiriş dorukaçıklık oranı 147 olarak saptandı
Mühendislik adına iyi bir misal teşkil eden bu köprü bilgilerin güncellenmesini sağladı ve yeni teknoloji arayışlarına girildi