iltasyazilim
FD Üye
Romanda Geriye Dönüş Tekniği ,
Şuur Akısı Tekniği ,
Bilinç Akımı Tekniği
Romanda Anlatım Teknikleri Anlatma ve Görüş Teknikleri
Tarihi romanlarda çoğu kez görülen bu tekniği, yazarlar, dağıtılmış amaçlarla kullanmışlardır Herkesin bidiği gibi yazarlar hal (şimdiki süre) içinde yasarlar Bundan dolayı da tahkiyeli eserlerde ister istemez hal (şimdiki vakit) ağır basarYazarlar ara sıra bu ağır baskıyı hafifletmek icin ya da geçmişten elde ettikleri bilgiyi ve hazır zamanı değerlendirmek için geçmişe dönerlerîşte dağıtılmış vesilelerle ve yollarla, halden (şimdiki zaman) geçmişe yönelmeye geriye dönüş tekniğidiyoruz
Şuur Akısı ( Bilinç Akımı) Tekniği: Tahkiyeli eser kişilerinin duygu ve düşüncelerini, her hangi mantıki bir senet ve dilbilgisi kuralı endişesi taşımaksızın, derme çatma bir şekilde ve çağrışım ilkesi paralelinde doğrudan doğruya okuyucuya aktarmaktan ibarettir aynı zamanda insanların tanıtılmasında da kullanılan bu teknikte yazan, okuyucuyu kahramanın iç dünyası ile başbaşa bırakmayı hedefler
Kurulum Tekniği: Bizdeki iktibassanatını andıran bu teknik, bir yazarın başkasına ait bir laf ya da yazıyı, belirtilen bir gaye için kalıp olarak eserinde kullanmasından ibarettir Söz konusu transfer, tıpkı veya mealen yapılabilirBurada kayda değer olan, aktarılan parçanın, eserin yapısına uygun düşüp düşmediğidir
Özetleme Tekniği: Daha çok eski (klasik) tahkiyeli eserlerde görülen bu teknikte, varlığı şiddetle hissedilen anlatıcının olayları, kişileri veya hakkında bilgi vermek istediği herhangi bir şeyi özetleyerek anlatması esastır Modern romancılar bu ışı bilinç akımı,incelemeya da iç monologtekniklerinden yararlanarak yaparlar
İç Monolog: Çağdaş tahkiyeli eserlerde görülen ve insanın İç dünyasını okuyucuya aracısız aktarmayı hedefleyen bir tekniktirKahramanın söylenmemiş düşüncelerinin, zihnin serbest bir ürünü olarak, fakat mantıki bir sıra içinde, dilbilgisi kurallarına uygun ve hitabe diline yakın bir şekilde, doğrudan doğruya okuyucuya anlatması iç monolog tekniğinin bariz özelliklerini oluştururBu teknik, GÜRSEL AYTAÇ ’IN de belirttiği gibi:Anlatı dahilinde yer alan bir figürün ruh varlığının direkt, lakin onun ağzından, söze dökülmeksizin onun düşünceleri, hatıraları çağrışımları aracılığıyla ve bilinç akımı türünden kendi kendine konuşmasına, tanık olurcasına anlatıma aktarılmasından ibarettir
İc Dialog: Tahkiyeli eser figürünün ruh dünyasını yansıtacak şekide kendi kendine konuşmasına “iç dialogdiyoruzBu tekniği tespitte iki belirgin ip ucundan istifade edebiliriz:
1 Cümlelerfigürün içinde bulunduğu atmosfere ve ruh dünyasına yerinde olmalıdır
2İç dialogda jurnal hitabe cümleleri ağır basar
Leitmotif Tekniği: Aslında bir müzik terimi olan leitmotif, esas itibariyle kişileri, nesneleri karakterize eden, tekrarlanan belli başlı motif anlamına getir Tahkiyesi eserlerde, figürü karakterize etmek, ya da hatırlatmak için, dağıtılmış şekillerde ve vesilelerle tekrarlanan Açıklama ve kalıplar doğruca bu teknikten faydalanılır Vatan Yahut Silistre'de Abdullah Çavuş'un sık sık “kıyamet mi kopar?demesi bu teknik için hoş bir örnektir *
Şuur Akısı Tekniği ,
Bilinç Akımı Tekniği
Romanda Anlatım Teknikleri Anlatma ve Görüş Teknikleri
Tarihi romanlarda çoğu kez görülen bu tekniği, yazarlar, dağıtılmış amaçlarla kullanmışlardır Herkesin bidiği gibi yazarlar hal (şimdiki süre) içinde yasarlar Bundan dolayı da tahkiyeli eserlerde ister istemez hal (şimdiki vakit) ağır basarYazarlar ara sıra bu ağır baskıyı hafifletmek icin ya da geçmişten elde ettikleri bilgiyi ve hazır zamanı değerlendirmek için geçmişe dönerlerîşte dağıtılmış vesilelerle ve yollarla, halden (şimdiki zaman) geçmişe yönelmeye geriye dönüş tekniğidiyoruz
Şuur Akısı ( Bilinç Akımı) Tekniği: Tahkiyeli eser kişilerinin duygu ve düşüncelerini, her hangi mantıki bir senet ve dilbilgisi kuralı endişesi taşımaksızın, derme çatma bir şekilde ve çağrışım ilkesi paralelinde doğrudan doğruya okuyucuya aktarmaktan ibarettir aynı zamanda insanların tanıtılmasında da kullanılan bu teknikte yazan, okuyucuyu kahramanın iç dünyası ile başbaşa bırakmayı hedefler
Kurulum Tekniği: Bizdeki iktibassanatını andıran bu teknik, bir yazarın başkasına ait bir laf ya da yazıyı, belirtilen bir gaye için kalıp olarak eserinde kullanmasından ibarettir Söz konusu transfer, tıpkı veya mealen yapılabilirBurada kayda değer olan, aktarılan parçanın, eserin yapısına uygun düşüp düşmediğidir
Özetleme Tekniği: Daha çok eski (klasik) tahkiyeli eserlerde görülen bu teknikte, varlığı şiddetle hissedilen anlatıcının olayları, kişileri veya hakkında bilgi vermek istediği herhangi bir şeyi özetleyerek anlatması esastır Modern romancılar bu ışı bilinç akımı,incelemeya da iç monologtekniklerinden yararlanarak yaparlar
İç Monolog: Çağdaş tahkiyeli eserlerde görülen ve insanın İç dünyasını okuyucuya aracısız aktarmayı hedefleyen bir tekniktirKahramanın söylenmemiş düşüncelerinin, zihnin serbest bir ürünü olarak, fakat mantıki bir sıra içinde, dilbilgisi kurallarına uygun ve hitabe diline yakın bir şekilde, doğrudan doğruya okuyucuya anlatması iç monolog tekniğinin bariz özelliklerini oluştururBu teknik, GÜRSEL AYTAÇ ’IN de belirttiği gibi:Anlatı dahilinde yer alan bir figürün ruh varlığının direkt, lakin onun ağzından, söze dökülmeksizin onun düşünceleri, hatıraları çağrışımları aracılığıyla ve bilinç akımı türünden kendi kendine konuşmasına, tanık olurcasına anlatıma aktarılmasından ibarettir
İc Dialog: Tahkiyeli eser figürünün ruh dünyasını yansıtacak şekide kendi kendine konuşmasına “iç dialogdiyoruzBu tekniği tespitte iki belirgin ip ucundan istifade edebiliriz:
1 Cümlelerfigürün içinde bulunduğu atmosfere ve ruh dünyasına yerinde olmalıdır
2İç dialogda jurnal hitabe cümleleri ağır basar
Leitmotif Tekniği: Aslında bir müzik terimi olan leitmotif, esas itibariyle kişileri, nesneleri karakterize eden, tekrarlanan belli başlı motif anlamına getir Tahkiyesi eserlerde, figürü karakterize etmek, ya da hatırlatmak için, dağıtılmış şekillerde ve vesilelerle tekrarlanan Açıklama ve kalıplar doğruca bu teknikten faydalanılır Vatan Yahut Silistre'de Abdullah Çavuş'un sık sık “kıyamet mi kopar?demesi bu teknik için hoş bir örnektir *
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.