iltasyazilim
FD Üye
romanlarda anlatım şekilleri,
romanda tekil kişi ağzından anlatım ,
romanda çoğul şahıslar ağzından anlatım
Tahkiyeli eser terminolojisinde yazananlatıcıadıyla anılan bu kişiler, zorunlu gördüklerinde olayların akışını keserek değişik bilgiler verirler, yorumlar yaparlarÜstelik bunu, yazarın asli görevi olarak kabul ederlerGünümüzde bu kavrama ayrıntılarıyla değişmiştir
Bilindiği gibi her Anlatmaya dayalı eserin mutlaka bir anlatıcısı bulunmalıdır Söz konusu anlatıcının, tahkiyeli eserdegörülüşü rolü ve fonksiyonu geçmişten günümüze kadar oldukça çeşitlilik arzeder Olasılıkla devrin şartları gereği, eski tahkiyeli eserlerde anlatıcı, kendini Gizlemek yerine dobra dobra sezdirmek yolunu tutmuştur
Modern romanlarda anlatıcı, mümkün mertebe kendini gizlemeyi hedeflemiştirişte bu bilgiler çerçevesindetahlil edilen tahkiyeli eserde, anlatıcının konumunu belirlemek gerekirTahkiyeli eserlerde karşımıza çıkabilecek anlatım şekilleri ve mahiyetleri hakkında özet olarak şunları söyleyebiliriz:
a) 1 Tekil Şahıs Ağzından Anlatım: Daha fazla otobiyografik kaliteli tahkiyeli
eserlerde görülürBu ifade şeklinde anlatanla anlatılan aynı kişi olduğu için, mesafeyi
gözetmek oldukça zordurBundan dolayı da çoğu kez başvurulan bir anlatım şekli değildir
b) 2 Çoğul Kişi Ağzından Anlatım: Çok az başvurulan bir anlatım tarzıdır Bu
anlatımda 2çoğul kişi eki dikkati çeker Almışsınızvermişsiniz gibi
c) 3Tekil Kişi Ağzından Anlatım Tahkiyeli eser unsurlarına keza içten, hem de
dıştan yaklaşma imkanı sağladığı için çoğunlukla başvurulan bir anlatım şeklidir Bu
anlatımda 3 tekil şahıs ekinin kullanılması esastır Geldi, gitti gibi
ç) Girift Anlatım Yukarıdaki maddelerde açıklanan anlatım tarzlarından her üçünün ya da ikisinin bir arada uygulanmasından oluşur
Görüş Acısı:Kısaca betimlemek gerekirse perspektif:anlatılanın görüldüğü ve yansıtıldığı nokta'dırBir başka söyleyişiyle, tahkiyeli eserlerde anlatıcının olaylar,figürler, nesneler, düşünceler, zaman ve mekan gibi anlattığı derhal her şey karşısındaki takındığı tavra perspektif denir bakış açısı şu şekillerde karşımıza çıkabilir:
a Objektif (nötr), akıl belirtmeyen
b Sezdiren, tesbit ve teşhis eden(Memleket Hikayeleri)c Beğenen, takdir ve onay eden(Tarihi ve dini romanlar)
ç Tenkit yönelten ve öz eleştiride bulunan(Mai ve Siyah)
dTehzil(alay) eden, alaycı(EfruzBey)Bunlardan bazılarını bir arada görmek de mümkündür(Üzümcü) *
romanda tekil kişi ağzından anlatım ,
romanda çoğul şahıslar ağzından anlatım
Tahkiyeli eser terminolojisinde yazananlatıcıadıyla anılan bu kişiler, zorunlu gördüklerinde olayların akışını keserek değişik bilgiler verirler, yorumlar yaparlarÜstelik bunu, yazarın asli görevi olarak kabul ederlerGünümüzde bu kavrama ayrıntılarıyla değişmiştir
Bilindiği gibi her Anlatmaya dayalı eserin mutlaka bir anlatıcısı bulunmalıdır Söz konusu anlatıcının, tahkiyeli eserdegörülüşü rolü ve fonksiyonu geçmişten günümüze kadar oldukça çeşitlilik arzeder Olasılıkla devrin şartları gereği, eski tahkiyeli eserlerde anlatıcı, kendini Gizlemek yerine dobra dobra sezdirmek yolunu tutmuştur
Modern romanlarda anlatıcı, mümkün mertebe kendini gizlemeyi hedeflemiştirişte bu bilgiler çerçevesindetahlil edilen tahkiyeli eserde, anlatıcının konumunu belirlemek gerekirTahkiyeli eserlerde karşımıza çıkabilecek anlatım şekilleri ve mahiyetleri hakkında özet olarak şunları söyleyebiliriz:
a) 1 Tekil Şahıs Ağzından Anlatım: Daha fazla otobiyografik kaliteli tahkiyeli
eserlerde görülürBu ifade şeklinde anlatanla anlatılan aynı kişi olduğu için, mesafeyi
gözetmek oldukça zordurBundan dolayı da çoğu kez başvurulan bir anlatım şekli değildir
b) 2 Çoğul Kişi Ağzından Anlatım: Çok az başvurulan bir anlatım tarzıdır Bu
anlatımda 2çoğul kişi eki dikkati çeker Almışsınızvermişsiniz gibi
c) 3Tekil Kişi Ağzından Anlatım Tahkiyeli eser unsurlarına keza içten, hem de
dıştan yaklaşma imkanı sağladığı için çoğunlukla başvurulan bir anlatım şeklidir Bu
anlatımda 3 tekil şahıs ekinin kullanılması esastır Geldi, gitti gibi
ç) Girift Anlatım Yukarıdaki maddelerde açıklanan anlatım tarzlarından her üçünün ya da ikisinin bir arada uygulanmasından oluşur
Görüş Acısı:Kısaca betimlemek gerekirse perspektif:anlatılanın görüldüğü ve yansıtıldığı nokta'dırBir başka söyleyişiyle, tahkiyeli eserlerde anlatıcının olaylar,figürler, nesneler, düşünceler, zaman ve mekan gibi anlattığı derhal her şey karşısındaki takındığı tavra perspektif denir bakış açısı şu şekillerde karşımıza çıkabilir:
a Objektif (nötr), akıl belirtmeyen
b Sezdiren, tesbit ve teşhis eden(Memleket Hikayeleri)c Beğenen, takdir ve onay eden(Tarihi ve dini romanlar)
ç Tenkit yönelten ve öz eleştiride bulunan(Mai ve Siyah)
dTehzil(alay) eden, alaycı(EfruzBey)Bunlardan bazılarını bir arada görmek de mümkündür(Üzümcü) *